Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Eikensnippers in bier  (gelezen 25405 keer)

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Eikensnippers in bier
« Gepost op: 18-07-2007 22:12 u »
Ik heb net een podcast geluisterd op www.basicbrewing.com, omdat ik op zoek was naar het gebruik van eikenhout in bier. (Er staan nog veel meer geweldige podcasts, check). De conclusies die hierover werden vermeld waren:

• Bierstijlen die geschikt zijn om eikensnippers te gebruiken zijn stouts, imperial stouts, sterke donker bieren. Hoog alcoholisch en met genoeg bitterheid.
  • Bieren gebrouwen met eiken kunnen gemengd worden met andere bieren zoals brown ales, IPA's en lichtere bieren.
  • De aanbevolen hoeveelheid eiken ligt op de 13 gram/liter (dit is een grote brouwer die dit zegt, dit is veel te veel heb ik gelezen)
  • Snippers kunnen droog aan het bier toegevoegd worden
  • Lager het bier met eiken 3 maanden tot 1 jaar
  • Lager in plastic, omdat dan een kleine oxidatie plaats vindt (dit zal wel voor geuzes en lambieken gelden)

Toen heb ik nog even gekeken op het forum. Het enige onderwerp waar eikensnippers gebruikt werden was het Lowbach onderwerp.
  • Hierin wordt vermeld dat je het beste de eikensnippers kan toasten in de oven. Snippers worden in aluminiumfolie verpakt en een uur bij 100-190C getoast. Hierdoor komt de smaak uit het hout.
  • snippers kunnen in whiskey of andere alcohol gelegd worden om te desinfecteren en smaak op te nemen.
  • Bij het eerste recept wordt er 2 gram/liter gebruikt, maar dit is veel te veel.
  • Daarna wordt er 0,5 gram/liter gebruikt wat iets te weinig is, maar dit is een vrij licht, niet bitter bier

Best wel een verschil tussen beide, ik neig toch eerder naar de ervaringen van Hoppie. Ik wil graag een Imperial Stout maken en daar een gedeelte van lageren met eiken. Het lijkt me geweldig om hiermee wat extra diepte in het bier te brengen. 
Heeft iemand meer ervaringen met eiken en dan vooral in zware, donkere, hoppige bieren? Als ik het zo bekijk, wil ik meer dan 0,5 gram/liter (1g/l) gebruiken en de snippers in de oven roosteren. Daarna wil ik het bier minimaal 3 maanden lageren, gewoon in glas.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopmans

• Super lid
Re: Eikensnippers in bier
« Reactie #1 Gepost op: 18-07-2007 22:44 u »

Hoi Gerb,

De 2 gram was teveel ivm het kloonaspect.
De smaak was op zich niet verkeert.
Wel zijn eikensnippers bitter, maar net wat je zegt valt dat weer minder op in een bitter bier.

2 gr/ltr kan wel in een stout (misschien moet je zelfs meer hebben), maar verstandig is om het eerst
met 1,5 gr/ltr te doen.

Beter te weinig dan te veel in dit geval.

3 maanden lageren met in de oven verwarmde snippers is echt niet nodig.
In de oven gaan de porien open van het eiken, en bij deponeren in de lagertank heb je binnen 1 minuut
eikensmaak aan je bier.
Dus gewoon lekker je eigen lagertijd aanhouden zou ik zo zeggen.

Inderdaad geeft eiken een "edel" karakter aan je bier.
Geen slecht plan om dit toe te passen in een stout.

Ik denk dat 2 g/l wel kan, maar doe voorzichtig brewmate.  :biersmile:

:degroeten:

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #2 Gepost op: 18-07-2007 23:55 u »
Ik heb eiken snippers toegevoegd in mijn lambiek van spontane vergisting en lambiek met de lambic blend direct direct na het brouwen. Ook in mijn kersenbier heb ik eiken snippers toegevoegd na de hoofdvergisting toen ik ook kersen toevoegde. Bij mijn derde lambiek ook met lambic blend ga ik ze pas toevoegen zodra de morellen erbij gaan. Dus qua smaak ervaring weet ik nog niets, wel rook het heel lekker toen ik het net had toegevoegd. Ik heb Amerikaanse eikenkrullen gebruikt die je in zakjes kan kopen, 1 zakje is genoeg voor 20 liter bier of most voor de wijnbrouwers.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #3 Gepost op: 19-07-2007 08:25 u »
 Houtsnippers ? jawel ik heb ze veel gebruikt bij het maken van wijn. Hoewel het laten rijpen in houtvaten een beter en zuiver smaak oplevert ( er wordt
 zuurstof doorgelaten ) je kunt met houtsnippers goede resultaten bereiken. Ik zou zelf geen hout gaan roosteren.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #4 Gepost op: 19-07-2007 09:17 u »
In mijn Robust Porter heb ik 1 gram medium geroosterde eikensnippers (gekocht bij Brouwland, verder niet behandeld) per liter toegevoegd. Dit bier heeft twee weken gelagerd. Aan de helft van dit bier had ik wel eikensnippers toegevoegd, aan de andere  helft niet. Ik proefde geen enkel verschil. Wellicht was twee weken te kort (of 1 gram per liter te weinig).

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 19-07-2007 09:44 u »
De lagertijd zal niet te kort zijn geweest, kennelijk kun je de dosis bij zwaardere donkere bieren verhogen. Wellicht was 2 g/l beter geweest.
Het blijft natuurlijk een kwestie van uitproberen. De juiste dosis zal per biertype verschillen.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 19-07-2007 12:33 u »

Citaat
De juiste dosis zal per biertype verschillen.

Juist.  :)

Offline BuBS

• Super lid
    • http://www.facebook.com/?ref=home
« Reactie #7 Gepost op: 19-07-2007 18:53 u »
IK heb vorig jaar een porter/stout gebrouwen met houtsnippers.
Eerst had ik de houtsnippers geroosterd en daarna geweekt in potje met whisky, voor een maand of drie.
Dit later toegevoegd bij de lagering van mijn porter.
Ik heb ongeveer 2 gr per liter gebruikt, maar was bijna niet te proeven.
Wil je het hout echt proeven, gebruik dan niet te veel hop, deze zal de hout in smaak overtreffen.
Of gewoon heel veel gebuiken.

Gr BuBs

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #8 Gepost op: 19-07-2007 20:19 u »
In mijn Robust Porter heb ik 1 gram medium geroosterde eikensnippers (gekocht bij Brouwland, verder niet behandeld) per liter toegevoegd. Dit bier heeft twee weken gelagerd. Aan de helft van dit bier had ik wel eikensnippers toegevoegd, aan de andere  helft niet. Ik proefde geen enkel verschil. Wellicht was twee weken te kort (of 1 gram per liter te weinig).
Bij de bier heb ik geen ervaring, bij de wijn duurt maanden voordat een houtsmaak ontstaat.

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #9 Gepost op: 19-07-2007 23:44 u »
Op de zakjes eiken snippers die ik gebruikt heb stond 3 maanden mee laten rijpen. Bij 2 lambieken laat ik ze een jaar mee rijpen bij mijn kersenbier en de derde lambiek ca 6 maanden.

Houtsnippers ? jawel ik heb ze veel gebruikt bij het maken van wijn. Hoewel het laten rijpen in houtvaten een beter en zuiver smaak oplevert ( er wordt
 zuurstof doorgelaten ) je kunt met houtsnippers goede resultaten bereiken. Ik zou zelf geen hout gaan roosteren.

Houten vaten zijn uiteraard het meest ideaal voor de lambieken maar behoorlijk duur in aanschaf, ik heb al deze bieren in kunststof gisting vaten en Curver vaatjes, deze laten ook wat zuurstof door.

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 27-11-2007 20:55 u »
Ik heb net 10 gram eikensnippers 1 uur bij 200 graden verhit. Daarna in een mix van whiskey en wodka gelegd. Dit is nu bruin geworden en ruikt erg heftig naar hout.
Ik zie het niet zo duidelijk staan, maar was het nu de bedoeling om de snippers hier een tijd in te laten liggen en dan alleen de snippers in de lagertank te gooien of ook het whiskey gedeelte?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #11 Gepost op: 27-11-2007 21:26 u »
Gerb,

Alleen de houten snippers in de lager tank, deze zijn namelijk doordrenkt van de wiskey smaakstoffen. Niet de whiskey toevoegen, tenzij je een Whiskey-bier wilt hebben  ;D

Offline TVERSCH

• Super lid
  • Bitter in de mond maakt het hart gezond
« Reactie #12 Gepost op: 27-11-2007 21:31 u »
Ik denk dat je het beste de snippers met de whiskey in het bier kan gooien. Als je eerst de snippers roosterd, is het niet meer nodig om ze te ontsmetten.

Door ze in een sterke alcohol oplossing te weken onttrek je de houtsmaak aan de snippers, en die zit nu hoofdzakelijk in het whiskey/wodka mengsel.

De hoeveelheid whiskey staat neem ik aan niet in verhouding tot de hoeveelheid bier die je gaat brouwen.

Ik weet niet of je whiskey (Iers) of whisky (Schots) heb gebruikt, de Schotse whisky heeft over het algemeen een rooksmaakje doordat de mout (mechanisch) dmv turf wordt gedroogd, en de Ierse whiskey wordt over het algemeen dmv steenkool gedroogd, en heeft die rooksmaak niet.

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Als je het in een Stout gaat gebruiken maakt het niet zoveel uit, maar in een IPA of ander licht bier is die rooksmaak niet wenselijk.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #13 Gepost op: 27-11-2007 21:40 u »
Ik heb hetzelfde procede gevolg voor mijn morellenbier maar heb het alcoholextract toegevoegd aan het bier in plaats van de snippers. Volgens mij worden de de getoaste snippers in alcohol geweekt om de wat meer apolairdere componenten ui de snippers te extraheren. Dit zou in een minder alcoholrijke omgeving zoals bier veel langzamer verlopen.

Je kunt natuurlijk ook beide toevoegen zoals Theo suggereert.

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 28-11-2007 20:45 u »
Ik heb de eikensnippers n het alcoholmengsel bij het bier gegooid. Het is een experiment van 5 liter. Het whiskey/wodka mengsel was helemaal donkerbruin gekleurd en rook eigenlijk nog het meest naar alcohol, de 'eikengeur' haalde ik er niet uit. De whiskey is overigens Schots (Glenmorangie) dus het heeft wel een rokerig smaakje. Niet slecht, maar ik ben geen liefhebber.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 28-11-2007 20:58 u »
Citaat
Glenmorangie

Jummie, mijn favoriet.
Ze hebben ook whisky gerijpt in sherryvaten.
Lekkerrrrrr...

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 28-11-2007 21:00 u »
Het is een duur flesje geweest. Paarlen voor de zwijnen om dat aan mij te geven. Ik gooi het nota bene in bier, je mag bij deze whiskey nog niet eens een drupje water erin doen, heb ik gehoord.

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 25-04-2009 20:47 u »
Gerb hoe is je lageren-met-eik experiment dan afgelopen? Was de houtsmaak goed te proeven?

groet
Bart

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 25-04-2009 21:16 u »
Moeilijk te zeggen, niet duidelijk in ieder geval. Door de zwaarte van het bier en de sterk gebrande smaken is de houtsmaak maar moeilijk te isoleren. De contacttijd is natuurlijk ook erg belangrijk. Ik heb uit mijn hoofd 3 weken gelagerd met het hout en whiskey, misschien is dit wel iets te kort. Voor mijn volgende RIS gebruik ik 10 gram eik op 15 liter bier. Deze week ik in 50 gram vodka/cognac. Waarschijnlijk gaat de hele cocktail erbij.

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #19 Gepost op: 25-04-2009 22:29 u »
Moeilijk te zeggen, niet duidelijk in ieder geval. Door de zwaarte van het bier en de sterk gebrande smaken is de houtsmaak maar moeilijk te isoleren. De contacttijd is natuurlijk ook erg belangrijk. Ik heb uit mijn hoofd 3 weken gelagerd met het hout en whiskey, misschien is dit wel iets te kort. Voor mijn volgende Russian Imperial Stout gebruik ik 10 gram eik op 15 liter bier. Deze week ik in 50 gram vodka/cognac. Waarschijnlijk gaat de hele cocktail erbij.

Bij 10 g op 15 l is de verdunning toch nog groter? Vorige keer gebruikte je 10 g op 5 l...

Offline Gerb

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 25-04-2009 23:49 u »
OK, ik had het niet nagezocht. Ik was ervan uitgegaan dat ik vorige keer iets van 1 g/l had gebruikt. Ik zal mijn aantekeningen er nog eens bijpakken. Ik denk dat ik nu ook wel tot 2 g/l kan gaan.

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #21 Gepost op: 26-04-2009 09:04 u »
Ik heb zelf een RIS in lagering staan, ik denk er 2L van af te hevelen en daar als experiment 5g per liter bij te doen.
Waarschijnlijk zet ik de snippers eerst een uur in de oven op 100-120C.

Offline Robertw

• Vol lid
  • Straat vernoemd naar mijn grootvader.
« Reactie #22 Gepost op: 26-04-2009 13:07 u »
Misschien is het een idee om in een aantal flesjes bier diverse hoeveelheden eikenhout mee te bottelen?

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #23 Gepost op: 27-04-2009 10:44 u »
Ik heb zelf een Russian Imperial Stout in lagering staan, ik denk er 2L van af te hevelen en daar als experiment 5g per liter bij te doen.
Waarschijnlijk zet ik de snippers eerst een uur in de oven op 100-120C.

Moet die temperatuur niet iets hoger om het eiken echt te taosten?

Louis

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #24 Gepost op: 27-04-2009 13:03 u »
Moet die temperatuur niet iets hoger om het eiken echt te taosten?

Louis

Ik volg het procede van Hopmans. Dacht dat de bedoeling van 100-120C is om de porien van de snippers open te zetten zodat ze vlugger smaak afgeven, niet noodzakelijk om smaak te wijzigingen.
Ik twijfel wel nog of ik dit ga doen, vraag me af of die snippers na een uurtje in de oven etensluchtjes en dergelijke gaan opnemen?

Tags: hout rijpen