Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links:

Boeken over bier
Engelstalige brouwboeken

Auteur Topic: Winterbier  (gelezen 1997 keer)

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
Re: Winterbier
« Reactie #20 Gepost op: 19-07-2007 08:02 u »
Ik ben eens met Adrie en MO. Brouw uit max. 4 soorten mout en 2 soorten hop,anders wordt te complex en onvoorspelbaar,als je doelstelling is het experimenteren dan zou ik zeggen.. ga zo door! Ben benieuw naar het verschil van smaak door het toepassen van twee soorten gist.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #21 Gepost op: 19-07-2007 09:58 u »
Honing kun je volgens mij prima onbehandeld toevoegen. Als je honing gaat koken, dan kun je net zo goed gewone suiker toevoegen.
In cervisia veritas

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 19-07-2007 12:37 u »
@ EBC: Ik denk dat de laatste versie van de moutstort wel aardig is voor dit bier. Helaas ben ik geen fan van caramelkleurstof, bij dat spul proef ik altijd een vervelende metaal smaak.

@ Pincopallino: Ik ga dit bier gesplitst vergisten (10 liter en 20 liter) in aparte vaten. Er komen dus niet 2 gisten in 1 vat met wort terecht.

:degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 21-07-2007 20:06 u »
Morgen ga ik dit bier brouwen. De gist staat klaar en ik ga zo meteen de mout schroten. De Chimay gist(slurry) is enorm donker vergelijken bij de duvel. Hopelijk gaat het een mooi biertje worden :brouwen:

Wesley

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 22-07-2007 15:19 u »
Zo, het zit in de gistvaten. 21/22 liter met duvel gist en 11 liter met Chimay gist. Het s.g. was netjes 1064 wat na de toevoeging van de honing dus netjes moet uitkomen op 1070.

Over een paar dagen zal ik de honing toevoegen maar kan ik dat het beste voor of na het hevelen doen? Is het ook verstandig om de honing eerst op te lossen in een beetje van het bier en dat dan in het vat te gooien?

Tijdens het koken heb ik toch (eigenwijs als ik ben) het hele flesje vanille extract toegevoegd. Ik heb er geen spijt van want het wort smaakt er echt niet naar, het zit wel lekker in de geur. Het bier ruikt nu dus lekker naar vanille en hop :)

En nu weer wachten :gistsmile:

Wesley

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • The-force online
« Reactie #25 Gepost op: 22-07-2007 15:28 u »
Wesley,

De honing zou ik toevoegen inderdad na de hoofdvergisting, maar voor het hevelen. Het kan maar zo zijn dat na het toevoegen van de honing de gisting weer hevig op gang komt (Schuimvorming).

Tijdens het koken heb ik toch (eigenwijs als ik ben) het hele flesje vanille extract toegevoegd. Ik heb er geen spijt van want het wort smaakt er echt niet naar

Komt nog wel als ie is uitvergist.. >:D Ik hoop niet dat je de smaak dan ineens overdreven veel vindt.
BrouwVisie 1.96
Probeer het maar eens : Een echte Real ale brouwen !!
BNR Fles = Bruine Nederlandse Retour fles :)

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 22-07-2007 16:10 u »
Hopelijk gaat het meevallen met de overdreven vanille smaak. Waarschijnlijk zal het niet veel worden want ik heb ook weleens een brouwsel gehad waarin 10 vanille stokjes zaten, dat smaakte voor de gisting ongeveer even sterk als dit bier en daar was in het uiteindelijke bier niet veel vanille terug te vinden.

Wesley

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #27 Gepost op: 22-07-2007 16:43 u »
@ EBC: Ik denk dat de laatste versie van de moutstort wel aardig is voor dit bier. Helaas ben ik geen fan van caramelkleurstof, bij dat spul proef ik altijd een vervelende metaal smaak.

@ Pincopallino: Ik ga dit bier gesplitst vergisten (10 liter en 20 liter) in aparte vaten. Er komen dus niet 2 gisten in 1 vat met wort terecht.

Wesley
Een recept 20 lit met A gist en 10 Lit. met B gist ( ik heb goed begrepen ).Ik ben benieuwd naar het smaak verschil door het toepassen van twee
 verschillende gisten.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 22-07-2007 17:00 u »
Ik dacht dat je had begrepen dat ik 2 gisten door elkaar ging gebruiken.

Zelf ben ik ook nieuwsgierig wat de verschillen gaan zijn, het worden in ieder geval 2 totaal verschillende bieren.

Wesley

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 23-07-2007 00:11 u »
Net toch nog even gekeken bij de vaten, wat een schuimgeweld zeg. Beide vaten staan bijna tot aan het waterslot vol met schuim (30 en 60 liter vaten). Ze staan allebei vrolijk te pruttelen, dit bier zal snel uitgegist zijn.

Wesley

Offline Caspar

• Super lid
  • www.dehoutenschuur.nl
    • De Houten Schuur
« Reactie #30 Gepost op: 23-07-2007 09:05 u »
Zeg dat niet te gauw Wesley... d'n Duvel is een vreemde gist >:D!
Planning: ?
Volgende brouwsessie: Imperial Oatmeal Stout, Barley Wine
Gistvat: -
Voorraad: Saison, (D)IPA, Quadrupel, Arrogante Bastaard, Doppelbock, Pale Ale, Tripel, Baltic Porter

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 23-07-2007 23:43 u »
Die duvel gaat zijn best wel doen denk ik, ik had voldoende gist(6 liter starter, bezonken)  toegevoegd en goed belucht. Vanochtend was de schuimlaag in beide vaten al heel ver ingezakt. Hoe het er nu voor staat weet ik niet, nog niet gekeken :verbergen:

Wesley

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 24-07-2007 00:10 u »
Even bij de vaten gekeken, beide hebben ze bijna geen schuim meer (<1 cm). Morgen zal ik de honing er eens bij gooien dan kan ik overmorgen gaan hevelen.

Wesley

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 26-07-2007 16:15 u »
Vandaag de beide delen geheveld. De Chimay zit nu op 1018, de duvel op 1025. De honing heb ik er 2 dagen geleden bij gedaan en is niet terug te herkennen in de smaak of geur, net als de vanille. De duvel is wel een stuk lekkerder, zuiverder. De Chimay is veel te fruitig en er is bijna geen mout of hop te proeven.

Wesley

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 03-10-2007 21:57 u »
Vandaag eindelijk, na 1,5 maand, de tijd gehad om een deel van dit bier te bottelen. De duvel versie is nu gebotteld. De dichtheid zit nu op een mooie 1010, 2,55º Plato. Dat betekent dus zo'n 8% alcohol mooi voor een winterbier. Ik vermoed dat het bier in de fles nog wat verder gaat doorgisten want hij stond nog steeds rustig te pruttelen in de lagering.

De smaak was wel mooi, iets teveel hogere alcoholen. De honing is niet uit de smaak te halen en de vanille een klein beetje. Helaas ook geen (dry)hoparoma. De bitterheid valt enorm mee voor die 50 IBU.

De Chimay versie moet nog even wachten om gebotteld te worden want de pils gaat nu voor.

Wesley

Offline bazje

• Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #35 Gepost op: 04-10-2007 13:30 u »
Kan dat geen kwaad ? 10 weken in lagering ? of heb je tussendoor nogmaals afgeheveld?
Zo niet, onder welke omstandigheden lager je dan ? (licht/hoeveelheid/temperatuur/etc.)
Planning: nog meer witbier
Primaire Gisting: dubbelbo(c)k
Lagering : Orzjeneel dubbel
Voorraad: Variabel :-)

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 04-10-2007 21:17 u »
Het bier heeft gewoon in een 30 liter vat gestaan bij kamertemperatuur. Het is wel nodig geweest want het is langzaam gezakt tot 1010 vanaf de 1025. Ik vermoed dat dit door de honing komt.

Wesley

Offline Caspar

• Super lid
  • www.dehoutenschuur.nl
    • De Houten Schuur
« Reactie #37 Gepost op: 05-10-2007 14:18 u »
Nee, d'n Duvel vergist gewoon een eeuwigheid door... er komt geen einde aan! (zie mijn eerdere post >:D)
Planning: ?
Volgende brouwsessie: Imperial Oatmeal Stout, Barley Wine
Gistvat: -
Voorraad: Saison, (D)IPA, Quadrupel, Arrogante Bastaard, Doppelbock, Pale Ale, Tripel, Baltic Porter

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 05-10-2007 20:40 u »
Maar het is niet alleen de duvel, de Chimay gist net zo erg door. Volgens mij komt het echt door de honing.

Wesley

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 10-10-2007 11:15 u »
Jullie hebben volgens mij toch gelijk gekregen met die vanille. Dit bier heeft een vreemde, niet bierige smaak. Het smaakt best zoet terwijl het ver is uitgegist. De smaak is best vies maar ik vind het geen vanille smaak. Ik laat het bier nog wel een tijdje rusten, misschien trekt het nog wat bij.

Wesley

Tags: