klaas
-
Vol lid
Afwezig
|
 |
« Gepost op: 09-10-2007 20:35 u » |
|
Hallo allemaal. Omdat ik binnenkort voor het eerst "heit" wordt (is Fries voor vader) leek het me leek om een "Bernebjiar" (oftewel een geboortebier) te brouwen voor deze gelegenheid. Nou had ik even wat gegoogeld en stuitte ik op deze tekst: Nederland Het bier is in Nederland vanouds de volksdrank bij feestelijke gelegenheden. Zo is het te begrijpen dat de naam van de drank overging op de feestelijke bijeenkomst zelf; ook toen het bier daarbij niet meer de belangrijkste drank was, bleef de naam gehandhaafd. Zo kent men het geboorte- of kinderbier, in Drenthe de naam van het kraammaal, dat een hele dag duurde en dat in Friesland bernebjiar heette. Bij begrafenissen werden de vrienden en verwanten op het doodbier of leedbier, ook troostbier, droefheidbier, groevebier, in Friesland leedbjiar en treastelbjiar genoemd, genodigd. Wanneer de overledene daarbij geprezen werd, sprak men van loofbier. Na de begrafenis van een lid van een schuttersgilde dronk men in de gildekamer het lijkbier, dat door de familie werd aangeboden. Bij verlovingen vond het verlovingsbier plaats. In Limburg kende men het huulbeer (huilbier), dat de weduwnaar die met een jonge vrouw, of de jonge man die met een weduwe trouwde, aan de dorpsjeugd moest geven. In Twenthe en de Achterhoek namen de gasten op een boerenbruiloft de bokse (broek) van de bruidegom weg, die hij kon terugkopen in ruil voor boksenbier. In enkele plaatsen in Noord-Brabant nam de bruidegom afscheid van zijn vrienden door hen op een schootbier of schietbier te onthalen. In Drenthe boden de buren het jonggehuwde paar een hanemaal aan, het hanenbier. Was men bij het bouwen van een huis zover gevorderd dat men de daksparren met pannen kon dekken, dan gaf men het pannenbier. De gilden vierden jaarlijks het gildebier. Op vastenavond hield men het vastelavondbier, op meidag het meibier. Op Oost-Terschelling vierden de boeren vroeger in januari het borrebjeer (burenbier). Maar natuurlijk weer niks te vinden over dit typebier, dus iemand die hier meer over weet over dit bier, dan hoor ik het graag. gr.Klaas.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gerb
ESB project
Super lid
Afwezig
Brouwerij De Watertoren
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 09-10-2007 20:41 u » |
|
In vroeger tijden werd er vaak oud bruin of stout aan de moeder gegeven, zogenaamd goed voor het zog.
Maar als je een biertje wilt om de visite te geven, kan het natuurlijk elk soort bier zijn wat je zelf wilt. Op het forum zijn er al een aantal mensen geweest die een geboortebier hebben gebrouwen. Meestal niet te zware, mild bittere, licht gekleurde bieren om weg te geven aan mensen die op visite komen. Je wilt dan natuurlijk geen tripel of barleywine maken, het moet wel een beetje een toegankelijk bier zijn.
Probeer de zoekfunctie van dit forum en je zult wel het een en ander kunnen vinden.
|
|
|
|
|
|
Voorraad: ESB, Schwarzbier, Afterburner, Agnes, Queen of Sorrow IPA Lageren: Imperial Pale Lager, APA light, Porter Vergisting: niets Plan: Massieve RIS
|
|
|
klaas
-
Vol lid
Afwezig
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 09-10-2007 20:48 u » |
|
@GERB Was eigenlijk wel benieuwd wat voor bier ze in die tijd dronken bij dit soort gelegenheden  . Leek me wel leuk om dit dan na te brouwen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hopmans
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 09-10-2007 20:51 u » |
|
Inderdaad, ze noemen hier zelfs een pilsje geboortebier. Je zoekt het echte recept. Wie o wie heeft nog een kreukelig papiertje op zolder. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
JeroenCV
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 09-10-2007 20:51 u » |
|
Misschien vind je meer informatie in (bier) historische boeken?
|
|
|
|
|
|
Nothing suprises me, I'm a scientist. Water wordt een feest als het bij de brouwer is geweest!!!!
|
|
|
|
Hopmans
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 09-10-2007 20:58 u » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
klaas
-
Vol lid
Afwezig
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 09-10-2007 20:58 u » |
|
@Jeroencv
Waar zou ik zulke boeken kunnen vinden, vast niet bij de lokale bibliotheek neem ik aan?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
klaas
-
Vol lid
Afwezig
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 09-10-2007 21:13 u » |
|
Dit bier is ook speciaal gebrouwen voor een geboorte. Gevonden door Hoppy. The oldest beer on show had been brewed to commemorate the birth of a child not to the monarch but to a member of the "beerage" - a son for the Ratcliff family. The Ratcliffs were Burton brewers who became part of the Bass, Ratcliff & Gretton company. The beer dates from 1869 (it is the bottle to the left of the three beers pictured) and it was with a deep sense of history and a tingle of anticipation that I watched Steve break the wax seal on a bottle that is 138 years old and then remove the driven cork. This is where the distinction between beer and wine disappears. The liquid in the glass was flat and had a superb amber/red colour. The aroma and flavour were fruity, with raisins and sultanas to the fore and some coffee and chocolate notes. Only a faint hint of bitterness in the finish marks this out as beer. The sweetness, fruitiness and smoky notes suggest it is Oloroso sherry. The beer is 11% and most of the beers in the tasting were in the range of 10.5 to 11%. A 1902 King's Ale explained why excess brewer's yeast is sold to Marmite as the beer exuded the tangy, salty notes that are the hallmark of the breakfast spread. There were also powerful hints of blood oranges and figs, and a touch of hop. Oloroso sherry iemand hier van gehoord? 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hopmans
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 09-10-2007 21:21 u » |
|
Engels geboortebier is dus een stevige "wooden Ale" van 11%.  Nog niets kunnen vinden. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gerb
ESB project
Super lid
Afwezig
Brouwerij De Watertoren
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 09-10-2007 21:21 u » |
|
Dat is niet zo gek natuurlijk, bier van 137 jaar oud is natuurlijk hartstikke geoxideerd en dus smaakt het naar sherry. Maderisatie noemt men dat met een mooi woord. Na een aantal jaar zal een bier meestal deze smaakcomponenten vormen, sommige mensen smullen ervan, maar feit blijft dat alle bieren hun bitterheid en body verliezen en er een papier of kartonsmaak zal ontwikkelen (oxidatie). Bieren verliezen gewoon alle biersmaak. Deze sherrysmaak zal dus niet in het bier hebben gezeten toen het nog vers was en kan dus ook niet gezien worden als een smaakcomponent van een typisch geboortebier.
|
|
|
|
|
|
Voorraad: ESB, Schwarzbier, Afterburner, Agnes, Queen of Sorrow IPA Lageren: Imperial Pale Lager, APA light, Porter Vergisting: niets Plan: Massieve RIS
|
|
|
|
|
|
MO
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 09-10-2007 21:48 u » |
|
Om het nog onduidelijker te maken: in Beieren drinkt men weizenbier als kraambier, de zogende moeder dus.
Kortom: er zijn geen regels voor dit bier. Brouw wat je belieft en houd rekening met pilsdrinkende visite.
|
|
|
|
|
|
In cervisia veritas
|
|
|
klaas
-
Vol lid
Afwezig
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 09-10-2007 22:01 u » |
|
Ok Bedankt in ieder geval voor het meedenken, mocht ik nog iets vinden dan horen jullie het nog wel. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
oranjeboombiertje
Gast
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 09-10-2007 22:04 u » |
|
Is een stoombiertje misschien een idee? Dat is een amberkleurig biertje, lekker moutig en een bitterheid rond de 30 IBU. Vergisten met een ondergist, bij hoge temperaturen. Je krijgt zo een heerlijk biertje wat iedereen lekker vindt en toch apart is qua smaak.  Wesley
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
JeroenCV
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 10-10-2007 07:42 u » |
|
@Jeroencv
Waar zou ik zulke boeken kunnen vinden, vast niet bij de lokale bibliotheek neem ik aan?
Bijvoorbeeld bij de bierboom
|
|
|
|
|
|
Nothing suprises me, I'm a scientist. Water wordt een feest als het bij de brouwer is geweest!!!!
|
|
|
|
Walter
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 10-10-2007 08:06 u » |
|
Klaas, Hier in België wordt nog altijd de dubbele trappist/abdijbier aangeraden aan zogende moeders (eentje per dag weliswaar). De reden hiervoor is dat de moedermelk zoeter gaat smaken en de baby dus makkelijker drinkt. Het geeft de moeder zelf trouwens ook wat extra energie. Maar on topic : traditioneel is bier een huiselijke ambacht die door moeder de vrouw werd uitgeoefend.  Ik vermoed dus dat je "geboortebieren" in alle maten, geuren en kleuren had. Afhankelijk van de regio werd gebruikt wat voorhanden is. Het is dus misschien niet zo gek om, zoals Gerb al voorstelde, een makkelijk wegdrinkend biertje te maken met de lokale graansoorten erin verwerkt. 
|
|
|
|
|
|
9 Oktober 2010 = Vlaamse Hobbybrouw Meeting Meer info, klik hier
|
|
|
|