Mijn eigen brouwkot

Gestart door lambicus, 04-07-2007 09:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lambicus

Gegroet iedereen


Door verbouwingswerken bij mijn ouders thuis is er in de tuin een oude stal vrijgekomen. Deze is ongeveer 3,5 x 3,5 m groot en ga ik inrichten als brouwhok. De bedoeling is dat er een brouwinstallatie in komt te staan die batches van ± 130 liter aankan zodat ik met 2 brouwsels mijn houten bordeauxvat kan vullen en nog een beetje wort over hou om later bij te vullen.

Dit topic zou ik graag gebruiken om jullie een aantal vragen te stellen waarmee ik de volgende maanden te maken krijg.

Vraag 1: Voor de verschillende leidingen dacht ik multiskinbuis (witte plooibare buis uit HDPE en aluminium) te gebruiken. Nu vroeg ik me af dat deze buizen wel geschikt zijn om kokend wort te transporteren. Volgens mij kan HDPE tegen 110°C maar op de buizen zelf staat dat ze slechts tegen 95°C kunnen. Ook vroeg ik me af dat het zure wort geen kwaad kan voor deze leidingen.
Gisteren heb ik wel eens een stukje multiskinbuis gekookt in een beetje oud geoxideerd bier waar ik wat suiker had aan toegevoegd voor de kooktemperatuur te verhogen. Dit had geen zichtbare gevolgen voor de buis maar dat wilt natuurlijk nog niet alles zeggen.

Vraag 2: Op ebay heb ik een platenkoeler gevonden van 30kW. Volgens mijn berekeningen (130000*80*4.184/(30000*60) koelt deze koeler 130 liter water van 100°C naar 20°C in 24 minuten wat volgens mij wel voldoende is. Waar halen ze echter die 30kW vandaan? Is deze niet afhankelijk van de temperatuur van het wort en het koelwater?

Vraag 3: Voor de maischketel zou ik een rvs kookketel van 100 liter nemen van bij het Amerikaantje (165 euro). Voor de kookketel zou ik dezelfde ketel nemen maar met hoogte en diameter 60 cm (± 170 l). Ik weet dat deze ketels bestaan, maar de goedkoopste die ik gevonden heb koste meer dan 900 euro wat me toch lichtjes overdreven lijkt. Weet iemand een goedkopere winkel of een goedkoper idee?

 :degroeten:
lambicus

Schaepekop

Volgens mij is een veel gemaakte fout dat bij het brouwen van een grotere hoeveelheid bier onvoldoende gekeken wordt naar de diameter van de pan/ maischvat.
Zeker als in het maichvat door middel van een filterbodem het wort het vat aan de onderzijde moet verlaten,
De diameter is in dit geval zeer kritische, een groter vat heeft een grotere diameter.
Een grotere diameter betekent dat een grotere filterplaat mogelijk is.
Een grotere filterplaat heeft een groter doorlatend vermogen, waardoor verstopping voorkomen wordt van de filterplaat.
Kijk dus niet allen naar het volume van de pan (hoge pan/vat kleine diameter maar wel veel liters inhoud)

EtP

Citaat van: lambicus op 04-07-2007  09:54 uVraag 2: Op ebay heb ik een platenkoeler gevonden van 30kW. Volgens mijn berekeningen (130000*80*4.184/(30000*60) koelt deze koeler 130 liter water van 100°C naar 20°C in 24 minuten wat volgens mij wel voldoende is. Waar halen ze echter die 30kW vandaan? Is deze niet afhankelijk van de temperatuur van het wort en het koelwater?

Het vermogen van een platenkoeler is afhankelijk van de temperatuur van het wort en het water en de doorstroomsnelheid van get wort en het water. En het vermogen is ook afhankelijk van de contactoppervlakte.

Mvg Edwin :beersmiley:

Gerb

Lambicus, wat is de stand van zaken met het brouwkot? Ik ben nu ook met een groepje bezig om een eigen brouwhok te maken en ben benieuwd naar jouw ervaringen. Ik zal binnenkort eens wat foto's op het forum zetten.

lambicus

Gegroet Gerb,

De voorbije maanden heb ik niet veel tijd gehad om aan mijn brouwkot te werken maar nu heb ik examens en blok. Ik ben van studierichting veranderd waardoor ik maar 2 examens moet afleggen en dus nu meer tijd heb om aan mijn brouwerijtje te werken.  Ondertussen is mijn brouwerijtje onderkapt, het schrijnwerk is geplaatst, het is geïsoleerd en de elektriciteit is geplaatst.
Nu is het nog de vloer leggen, de afwerking plaatsen, een dampkap plaatsen en dan nog de brouwuitrusting zelf plaatsen. Voorts komt er nog een afdak met een heus koelschip.
Onder ons huis is ook nog een tweede kelder te voorschijn gekomen (ik zal maar niet vertellen waarvoor deze vroeger diende) waarin ik een heuse lambikkelder ga inrichten. Deze zal wel niet meer klaargeraken voordat het lambikbrouwseizoen afgelopen is.
Voorlopig dus niet veel gebrouw maar waar ik nu mee bezig ben vind ik even leuk.

 :degroeten:
jonas

Penners

Lambicus,

Als ik het goed begrijp wil je dus met wilde gisten aan de slag.
Klinkt geweldig, maar ben je niet bang voor besmettingsgevaar.

Gr. Fred

Oscar

Citaat van: Penners op 27-12-2007  10:05 uals ik het goed begrijp wil je dus met wilde gisten aan de slag.
klinkt geweldig, maar ben je niet bang voor besmettingsgevaar.

Dat is dus 2x hetzelfde met wilde gisten wil je ook een "besmetting"...Of denk jij dat een wilde gist een gist is die zeer wild, met veel geweld, vergist ?  ;D ;D

Amberbock

Dat is zoals "wild eten..."

Johannes

De discussie over lambiek in glas of plastic is afgesplitst.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.