Urhtel bieren

Gestart door MO, 01-07-2007 23:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Volgens de laatste PINT is Urthel overgestapt naar Koningshoeven brouwerijen. De Duvel buikflessen zijn vervangen door de 0,33 L langhals flessen. Ik drink nu een Hop-It. Er staat geen 85 IBU meer op het etiket. In tegenstelling tot mijn eerdere proefervaring is dit een prima bier. Mooie volle moutsmaak en inderdaad heel veel hop. Lekker. Op basis van dit bier zou ik zeggen: wat een geniale overstap. Ik heb nog twee andere Urhtel bieren gekocht, die ga ik een andere keer proeven.


Herman

Die vorige was echt meuk, maar de andere Urthels konden me ook niet bekoren.

Zodra ik deze nieuwe flesjes spot, zal ik ze ook nog es proberen.

Pad

Ik zat laatst in een kroeg in de buurt waar ze een heel uitgebreide bierlijst hebben. Ik dacht toen bij mezelf 'laat ik eens een paar bieren drinken die ik niet ken maar waarvan ik zeker ben dat er iets speciaals met de hop is.' Als eerste heb ik de XX Bitter van De Ranke gedronken. Zalig bier, lekker bitter, niets dat tegen steekt, kortom: zeer goed te drinken. Vervolgens bestelde ik een Hop-it.... Dit had ik beter niet gedaan. (2 weken geleden, het was ook een smal flesje van 33cl)
Waarschijnlijk lag het aan het feit dat het eerste bier heel goed was meegevallen maar toch... de hop-it was heel zoet, veel extreme smaken die absoluut niet samen werkten. Ook wel hop aanwezig maar absoluut niet zo lekker als de XX Bitter.

Ik heb me laten vertellen door iemand die veel meer van bier afweet dan ik dat de brouwster (jawel, de hoofdbrouwer bij Urthel is een vrouw) altijd zeer heftige bieren maakt. Goed voor ééntje en vervolgens iets anders. Al hun bieren zijn heel complex en van het goede te veel...

Misschien hebben anderen hier een andere mening over, dan hoor ik het graag...

Oscar

Citaat van: Pad op 01-07-2007  23:59 udat de brouwster (jawel, de hoofdbrouwer bij Urthel is een vrouw) altijd zeer heftige bieren maakt.



Die kende je toch wel..?

MO

Het bier was misschien aan de zoete kant, maar dat vind ik geen probleem bij zo'n hoge bitterheid. Ik vond de balans goed. Bedenk wel dat je het bier vergelijkt met de XXX bitter, een droog, bitter bier van 6,5% (en geen 9,5%).

Caspar

Binnenkort ook maar eens zo'n klein flesje proeven. Ik heb eens zo'n 75 cl fles Hop-it geproefd en deze was echt ranzig geoxideerd.

Groet Caspar

Caspar

Gisteren heb ik een vers klein flesje op de kop getikt bij Burg Bieren. In tegenstelling tot de grote kado fles, smaakte dit exemplaar heerlijk hoppig en bitter, geen oxidatie te bekennen :proost:.

Ik was zeker onder de indruk van het bier, het is een soort Imperial IPA met Europese hop, zoetig met flink wat alcohol.

Groet Caspar

MH

De Urthel 5.9 was altijd een van mijn favorieten. Ik zie dat ze die nu niet meer in het assortiment hebben, jammer hoor. Iemand enig idee waarom niet?
Ik ga zeker de andere bieren eens proberen.

Groet,
Marcel

 :lekkerbier:

Johannes

Urthel Novicum Finiboldus is dat toch? Met groen etiket? Dat bier was amper in te schenken door de grote schuimvorming, bovendien zat er een zeer sterke metaalsmaak aan dat bier, net spijkerwater.

MH

Ja volgens mij was het die.
Wat kunnen smaken toch verschillen.   ;D

MO

Dat was weer een leuke ervaring vanavond:

Urthel Samaranth quadrium 11,5%
Smaak Zoetig, moutig, behoorlijk caramel (richting fudge), veel alcohol. Lijkt gebrouwen met de La Trappe gist. Vooruit: ik schenk er een trappe quadrupel naast. Het schuim van de Samaranth is een tikje donkerder. De kleur, helderheid en schuimgedrag is identiek. Misschien is de Samaranth een tikje donkerder. De geur van de trappe is iets zoeter. De samaranth ruikt iets hoppiger maar heeft duidelijk dezelfde gist. De Samaranth heeft in de afdronk een samentrekkendheid die van alcohol en hogere alcoholen lijkt te komen. Die maakt het bier een stuk pittiger (en lekkerder) dan de trappe. Hij komt ook minder zoet over (en zal dus beter gehopt zijn) dan zijn lager alcoholische soortgenoot van la trappe. Laatstgenoemde is zoet op het laffe af, de Samaranth is op subtiele wijze stukken lekkerder. Leve de zware bieren!

Caspar

Zojuist ook een Urthel Samaranth op en ik ben zeer te spreken over dit bier. Vooral de subtiele fruitigheid en zeer goede balans in bitterheid en moutigheid spreken mij erg aan :proost:. De gist vind ik niet lijken op La Trappe, veel minder kauwgomballen smaakjes, tjonge eindelijk weer eens een nooit eerder geproefd (Belgisch :weetniet:) bier wat mij helemaal aanspreekt... lekker man!

RobinB

Heb uit nieuwsgierigheid ook de Samaranth naast een quadrupel (La Trappe) gezet:
De Samaranth is ruikt iets karamelliger en is iets donkerder. Verder veel overeenkomsten in smaak, al is de samaranth wat voller en hoppiger.

Ben het met MO eens dat er een erg sterke gelijkenis is in het gistprofiel, maar ook verder lijken de bieren sterk op elkaar. Misschien iets meer cara-mout en hop (hij is ook iets zwaarder: 11,5% vs 10%)? Globaal ongeveer wel dezelfde stort denk ik...

Ook de fruitvliegjes vinden het lekker, dus dan moet het (volgens sommigen ;) ) wel goed bier zijn! ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.