Oude meuk: bier uit "vervlogen" tijden

Gestart door Oscar, 15-06-2007 18:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar



Gisterenavond op onze gilde- avond, welke gehouden wordt bij een scouting gebouw, was er iemand (hij had mij al eerder gesproken) die een flink aantal kratten met oud bier bij zich had (zie foto boven). Nu hoor ik jullie denken: oud bier ? Bier mot je versch drinken. En dat klopt. Maar toch zijn er bieren die nog te drinken zijn als ze oud worden. Dus met een aantal brouwers eenbeetje graaien tussen al die oude (en veelal roestige) flesjes. Wel leuk , want er zaten enkele memorabele flesjes bij en zelfs nog enkele geuzen (Ooh heb je hem ook weer... ;D) en ook nog enkele zwaardere bieren in flesjes die je tegenwoordig niet meer ziet. De pilseners die er tussen zaten lieten we natuurlijk staan, dat zal na enkele jaren boardkarton geworden zijn. Maar er zaten ook nog enkele flesjes Chimay (Blauw !) tussen. Zelfs eentje uit 1993 en ik vond er zelfs nog een Gouden Carolus tussen (mijn favoriet!) en een oude fles La Choufe (Volgens Siris kan dit nog wel eens met gagel zijn...).

Al met al wel grappig en ik heb dus ook enkele flesjes meegenomen (Waarom slinkt min bierverzameling nou nooit.. :biersmile:) En op enkele geuze's van Belle vue kwam ik de volgende tekst tegen :



Als je goed leest straat er : Oscar Export 1981. Leuk toch! Zou dit een flesje zijn dat dan nu 26 jaar oud is? Geen idee, maar veel langer ga ik deze flesjes niet bewaren. Dat wordt dus open maken en dan voorzichtig proeven..

Oxidatie? Of zachte portsmaken? of gewoon board karton....ik laat het hier weten!

 :degroeten:

Menno

Super, Oscar! Enne, je 'roots' heb je nu tóch wel even verklapt... ;D

Oscar

Nou het eerste flesje oude meuk open getrokken: een Bellevue geuze-Lambic welke maximaal ergens uit 1988 komt.

Deze was plat (geen koolzuur) en ook geen schuim dus. De geur is zoetig en doet aan grenadine denken en iets van marmelade. Geen oxidatiesmaak, maar wel dik in de mond (stroperig). Qua smaak/geur heeft dit niets meer met een geuze lambik te maken, maar dat hebben de verse bieren van Belle vua ook maar heel weinig  ;D

Na een paar kleine slokjes gaat deze door de gootsteen  :degroeten:

Oscar

Net een Mc Chouffe met botteldatum 10-93 geopen. Deze was nog met een kurk & kroonkurk gebotteld.
bij het openen plopte deze zelfs. Nou dan toch maar even  geproefd. De geur is niets eens zo slecht, iets zoetig, heel ietsje kruidig, maar verder niet zo veel. De smaak is voor zo'n oud bier nog eigenlijk best wel redelijk, geen oxidatie, een beetje portachtig, zoetig en natuurlijk geen bitterheid meer.

Schijnbaar blijft een bier met kurk toch langer goed... ::)

Maar ja het is oud bier...dus de hele fles opdrinken...toch maar niet.... ;)

Caspar

Nou, klinkt heerlijk allemaal Oscar :ziek:  ;)

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 01-07-2007  00:26 u, geen oxidatie, een beetje portachtig,

Maar ja het is oud bier...dus de hele fles opdrinken...toch maar niet....

Portachtig is o.a. een omschrijving van oxidatie. Maar dat is elders op het forum al eens uitgelegd.

En een fles niet leeg drinken omdat ie wel redelijk van smaak, maar oud is??

Hopbier

Oscar

Citaat van: Drents Hopbier op 01-07-2007  16:59 uEn een fles niet leeg drinken omdat ie wel redelijk van smaak, maar oud is??

Tsja, er zit toch vaak toch een smaak aan die, als je er meer van drinkt, onaangenaam wordt  :ziek:

thibolleke

Heb je de blauwe Chimay gedaan?
Die heb ik ook eens gedronken van 10 a 15 jaar oud. Die was echt niet meer te zuipen. Ik veronderstel dat de jouwe niet veel anders zal zijn.

Plezierbiermaker

Moet je eens een duvel proberen. Gisteren in een oud cafeetje ergens in de kempen gedronken een duvel van ergens achteraan in de bierkelder van die oude caffebazin. Ze vertelde me dat deze al vele jaren in de kelder stond ze dacht een jaar of tien vijftien. een dikke laag grijs oud stof erop. Na het heerlijke sissende geluid van het ontstoppen van deze duvel een mooie schuimkraag en licht parelend. Maar mensen die smaak net een engeltje dat op je tong plast niet te doen. Ik zou je allemaal aanraden ook eens te proeven, maar ja ik heb hem lekker uitgedronken. Dat smaakt naar nog echt waar  :proost2: :proost2: :proost2: :duimop: :duimop:

Oscar


MO

Westvleteren uit 1974. Beetje lastig te bewijzen dat hij echt zo oud is zonder datum aanduiding op fles of dop.

oranjeboombiertje

Ik weet niet hoe het toen was maar nu staat er een datum op de dop. Vaak is er ook wel wat af te lijden aan de nummers op doppen.

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Bier blijft raar spul...geen touw aan vast te knopen.

Ik trek net uit mijn bierkelder een flesje met mijn witbier (0,75 liter fles, liggens in een wijnrek) Op de fles rand een redelijke aangekoekte rand van schimmel. Dat zit er niet aanlokkend uit...dus die kon door de gootsteen dacht ik. Ik verwachte ook nog gushing...maar het bier bleef na openen mooi in de fles zitten.

Dus toch maar ff ruiken..En aan de geur bleek niets echt raars te zitten, geen benzine lucht, of lijmluchtjes. Dus ikke inschenken...weer ruiken...niets raars...dus heel voorzichtig proeven....en het is zowaar nog goed te drinken...geen zuurtje (geen infectie bedoel ik dus..Nee hans ik heb geen microscoop.. :D ;)).

Nu zeg ik je...witbier moet je jong en vers drinken....deze is van 06-04-2003 (Botteldatum).

schiet mij maar lek....

 :degroeten:


[edit]
Na 3 slokken begon ie toch tegen te staat --> gootsteen
[/edit]

JeroenCV

Citaat van: Oscar op 01-11-2007  00:19 u[edit]
Na 3 slokken begon ie toch tegen te staat --> gootsteen
[/edit]

Waarom ging hij tegen staan, toch een raar smaakje?

halikidee

Ikzelf heb nog een fles Verjaardagbier van brouwerij de Raaf staan.
Deze is ondertussen 21 jaar oud.
Durf hem eigenlijk niet echt meer open te maken om op te drinken.

Oscar

Citaat van: JeroenCV op 01-11-2007  07:31 uWaarom ging hij tegen staan, toch een raar smaakje?

Ja..sommige smaken dringen pas door na een paar slokken..

Citaat van: halikidee op 01-11-2007  08:21 uIkzelf heb nog een fles Verjaardagbier van brouwerij de Raaf staan.
Deze is ondertussen 21 jaar oud.

WEGGOOIEN !!!! :duimonder:

Hopmans


CiteerWEGGOOIEN !!!!
Dat doe je met oude platen van Fergal Sharky.  ;)

Eerst objectief proeven.  :weetbeter:

 :degroeten:

Caspar

Ik zou ook even proeven, al is het gewoon puur uit nieuwsgierigheid ;)... al verwacht ik niet dat het te zuipen is :clownsmile:.

Plezierbiermaker

Ik heb gisteren nog gouden band gedronken uit 1974
Buiten de schuimkraag was het bier goed te drinken.
Als je tenminste geuzeachtingen lust.
Liefmans heeft zo heel zijn kelders mee volliggen.
En dat vanaf de eerste gouden band gebrouwen werd.
In 75cl flessen met campagnekurk.
 :degroeten:
plezierbiermaker Dupmeister.

Jacques

Het is bekend dat zure bieren goed bewaren. Heel wat anders is het gesteld met bieren die een echt hopkarakter hebben, deze moeten jong worden gedronken.

Menno

Oscar, heb je nog ervaringen te melden van deze partij?  ;)

Oscar

Nog even niet, er staan nog wat bieren te verouderen. ;)

Menno

Zit er nog een mooie gueuze tussen?  :dansen:

Vandaag nog een Mort Subit gedronken, viel me eigenlijk tegen...  :-\

Oscar

IK ga zometeen ff lekker decadent doen en het volgende flesjes opentrekken :





Laatst had iemand op een bierbeurs voor 2 flesjes die nog wat jonger waren € 1700 betaald. Dus wat zal deze fles waard zijn ?  ;D ;D   

...Juist: "wat de gek er voor geeft".. Volgend het etiket onbeperkt houdbaar. Ik ga het zo proeven....

Adrie

Oh, Heer, sta die arme Oscar bij.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.