Karmeliet Tripel

Gestart door Gerb, 21-12-2002 14:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De-Geert

De haver en tarwe zullen niet vermout zijn toch? Misschien dat dat nog uitmaakt.

Adrie

Naar verluid worden er drie granen gebruikt, maar alle drie zowel vermout als onvermout. Ik weet niet of die info klopt, maar dat doet in ieder geval de ronde in diverse internetbronnen. Wat betreft kruiden worden genoemd: koriander en sinaasappelschil. Ik ga er binnenkort ook weer eens eentje kritisch proeven. Een vorige keer dat ik hem blind proefde, dacht ik kamille te proeven.

MO

Altijd lastig als een Belgisch bier wordt vergist bij hoge temperatuur en er kruiden worden gebruikt. Je weet nooit welke geur/smaak waaruit komt. Het zou zelfs allemaal uit de gist kunnen komen. Ik heb eens een oude karmeliet gedronken (in mijn vorige huis met kelder, dat bier had jaren gestaan). Het leek wel sinaasappelsap, zoveel sinaasappel proefde ik. Die schillen zitten er mijns inziens wel in ja.

Adrie

Citaat van: William op 11-06-2009  22:26 uIk ben nu aan het kijken of het depot opkweekbaar is.

En, William, zit er leven in?

William

Jazeker, binnen eén dag was de inhoud van de twee flesjes volop aan het gisten in 150 ml wort. Ik heb het gisteren in de koelkast gezet om uit te laten zakken. Eens kijken over er veel sediment in zit. De geur lijdens opkweken leek redelijk neutraal.

Nu nog kijken wat ik er mee ga doen want ik heb voor zaterdag een ander brouwsels gepland. Misschien toch al opschalen en daarna het depot vier weken bewaren...

Ik zou ook wat wort van mijn brouwsel van zaterdag apart kunnen nemen en daar het depot uit het flesje bij kieperen en dit warm vergisten om te kijken wat deze gist bij hogere temperaturen doet. Maar dan heb ik er weer geen tarwe of haver graan/mout inzitten.


Brouwbedrijf

Op Wikipedia staat Triple Karmeliet ook vermeld. Zo staat er onder andere:

Tripel Karmeliet is een Belgisch bier dat in 1996 werd gelanceerd. Het is een tripel (6,4% in gewicht en 8% in volume) waarin behalve gerst ook tarwe en haver zijn verwerkt. In dat opzicht zou men het ook een zesgranenbier (Dubbel Tripel) kunnen noemen. Elk van deze granen wordt namelijk zowel in ruwe als in gemouten vorm gebruikt.

Karmeliet is een zeer verfijnd en complex goud- tot bronskleurig bier met een geweldige, romige kraag. Dit komt onder meer door de gebruikte granen, maar ook door een beperkt gebruik van Stiermarkse hop, het overvloedig kruiden en het fruitig karakter (banaan en vanille) van de huisgist. De zoete aanzet evolueert verder in een uitgesproken sinaasappelsmaak om dan uiterst mildbitter uit te vloeien.


Hoe betrouwbaar dit is, blijft de vraag.

Brouwbedrijf

Ik zie nu pas dat de tekst op Wikipedia grotendeels is overgenomen van de website van Brouwerij Bosteels. :)

MO

Ik heb in 2003 met de Karmeliet gist gebrouwen. Het was inderdaad een erg neutrale gist.

Adrie

Dan zal het wel een bottelgist zijn, denk ik zo. Of we moeten eens proberen om hem bij 25+ graden te laten vergisten.

William

Als ik wat wort overhoud, kan ik het laten vergisten in mijn gistkast bij 25°C (voor het aroma)

Adrie

Citaat van: William op 15-06-2009  13:43 uAls ik wat wort overhoud, kan ik het laten vergisten in mijn gistkast bij 25°C (voor het aroma)

Ja, cool. Of liever gezegd: hot!

Batavier

Ik ga morgen een Karmeliet Tripel brouwen. Ik ben niet zo'n kloner maar ik vind dit toch wel een van de lekkerste tripels.
Mijn tripels zijn op dus de keuze is makkelijk gemaakt en tevens een uitdaging. Kijken of deze ONK waardig wordt. :weetniet:
Ik vind het verder rustig hier over kloonbier ONK-2010.

William

Citaat van: Batavier op 24-10-2009  00:01 uIk vind het verder rustig hier over kloonbier ONK-2010.

Welk recept ga je brouwen of wil je dat voor jezelf brouwen. Komende dinsdag gaan we bij het MTG de Karmeliet kritisch proeven en eens kijken of we met een recept kunnen komen. Een van de leden schijnt al een redelijk recept te hebben gebrouwen. Ik ga hem in ieder geval wel brouwen.

William

Citaat van: Adrie op 12-06-2009  10:58 uNaar verluid worden er drie granen gebruikt, maar alle drie zowel vermout als onvermout. Ik weet niet of die info klopt, maar dat doet in ieder geval de ronde in diverse internetbronnen. Wat betreft kruiden worden genoemd: koriander en sinaasappelschil. Ik ga er binnenkort ook weer eens eentje kritisch proeven. Een vorige keer dat ik hem blind proefde, dacht ik kamille te proeven.

Ik wil me zondag me wagen aan de Karmeliet. De granen lijken me duidelijk, de hop waarschijnlijk ook maar de kruiden lijken toch het meest lastige.

Naar aanleiding van de opmerking van Adrie heb ik vanavond wat kamillebloesem/bloemen gekocht en hiervan ongeveer 25 gram in 1.5 liter water gedestilleerd om daarna het destillaat en de gekookte fractie te proeven naast een Karmeliet.

Als ik het destillaat proef, wat mooi troebel is door de etherische olieen uit de kamille, dan vind ik dat toch wel duidelijk terug in vooral de smaak van de Karmeliet. Het is vooral de zepige, ietwat onfrisse smaak uit het destillaat (en ook de gekookte fractie) die ook ik ook herken in de Karmeliet. Ik denk dat ik een kleine hoeveelheid kamille ga gebruiken, naast de koriander en de sinaasappelschil.

j3r03nq

Citaat van: William op 04-12-2009  23:25 uIk wil me zondag me wagen aan de Karmeliet. De granen lijken me duidelijk, de hop waarschijnlijk ook maar de kruiden lijken toch het meest lastige.

Naar aanleiding van de opmerking van Adrie heb ik vanavond wat kamillebloesem/bloemen gekocht en hiervan ongeveer 25 gram in 1.5 liter water gedestilleerd om daarna het destillaat en de gekookte fractie te proeven naast een Karmeliet.

Als ik het destillaat proef, wat mooi troebel is door de etherische olieen uit de kamille, dan vind ik dat toch wel duidelijk terug in vooral de smaak van de Karmeliet. Het is vooral de zepige, ietwat onfrisse smaak uit het destillaat (en ook de gekookte fractie) die ook ik ook herken in de Karmeliet. Ik denk dat ik een kleine hoeveelheid kamille ga gebruiken, naast de koriander en de sinaasappelschil.

Jaja ,... eerst een recept op stellen en dat de hele club laten brouwen, het dan snel aanpassen en zelf pas gaan brouwen  :clownsmile:



William

Citaat van: Sonoride op 05-12-2009  08:11 uJaja ,... eerst een recept op stellen en dat de hele club laten brouwen, het dan snel aanpassen en zelf pas gaan brouwen  :clownsmile:

Misschien is het wel een afleidingsmaneouvre :clownsmile:

Mogelijk is het ook wel niet de kamille en is het iets met de granen maar er zit wat typisch in dat ik niet eerder ben tegengekomen. Misschien is het toch ook wel dat hele kleine beetje kardemom wat facultatief in ons recept is opgenomen.

Heb je het bier al in de fles zitten?

Gerb

Ik moet dit bier ook eens nodig weer proeven. Kamille is niet mijn favoriet en ik heb het er nog nooit in geproefd, maar het zou kunnen. Was de vorige kloonsessie niet met koriander en kardemom?

j3r03nq

Citaat van: William op 05-12-2009  08:38 uMisschien is het wel een afleidingsmaneouvre :clownsmile:

Mogelijk is het ook wel niet de kamille en is het iets met de granen maar er zit wat typisch in dat ik niet eerder ben tegengekomen. Misschien is het toch ook wel dat hele kleine beetje kardemom wat facultatief in ons recept is opgenomen.

Heb je het bier al in de fles zitten?

Nee nog niet (of ja... in de mandfles :)), ik heb het afgelopen zondag gebrouwen en gisteren overgeheveld.
Het filteren ging weer niet helemaal als gepland waardoor hij enorm troebel is.
Ondertussen heb ik bij Maasland die Brewferm filterkuip besteld. Hopelijk komt het dan
wel goed bij mijn volgende brouwsels.

Verder kwam ik veel te laag uit met mijn SG (1068), nog steeds bezig mijn apparatuur te leren begrijpen.
Ik ben tijdens het filteren al begonnen met verwarmen, dat had ik bij Eduard gezien en vond ik wel slim.
Het scheelde i.d.d. veel tijd maar doordat ik het wort veel eerder aan de kook had heb ik aan het
eind ook veel minder verdampt. Maar... gisteren het SG monster geproefd en dat beloofde toch
dat het een smakelijk bier wordt.

William

Vandaag heb ik een poging gedaan een kopie van de Karmeliet te brouwen. Ik ben op een sg van 1075 uitgekomen (efficientie van 82%, ik kan er de klok zowat op gelijk zetten). Als kruiderij heb ik gekozen voor sinaasappelschil, koreander en wat kamille. De moutstort bestond uit pilsmout, tarwemout, havervlokken en haver.

Het wort smaakte veelbelovend kruidig ;)

leen123

Das toevalig , ik heb vandaag ook de Karmeliet gebrouwen.

Gerst tarwe en havervlokken.  Ik had een beetje tekort Munich mout dat heb ik aangevuld met cara 50 (60 gram op 20 liter)
Kruiden koriander 4 pitjes Kardamon en 10 gram sinaasappelschillen (zoet)
Styrian Goldings en Saaz Hop.

Met sg 1075 laten gisten

Wort smaakte inderdaad al lekker kruidig.


Afwachten maar

William

Jij durft met 4 kardemompitjes per 20 liter! Heb je zulke hoeveelheden al eens eerder gebruikt?

Oscar

Citaat van: leen123 op 06-12-2009  18:32 uKruiden koriander 4 pitjes Kardamon en 10 gram sinaasappelschillen (zoet)

Dat wordt een kruidenbom.. :ziek:  Kardamon is een heel heel sterk kruid, in dit pitje zitten weer kleine zaadjes hiervan kun je er 1 uithalen, die weer in 2-en delen en dat aan 20 liter toevoegen. Dat lijkt mij veilig...

goom

En wat is het recept nu geworden?

leen123

He vorige post was niet doorgekomen denk.

Het waren er geen 5, ik denk in de haast even een klein foutje,ook de cara 50was cara20 by the way.

Totaal 2,5 pitje was 0,1 gram.
Ik heb een hele betrouwbare weegschaaluit een grijs verleden van de spuiterij. Die gebruikte ik om verf te mengen.

Het wort smaakt niet overdreven kruidig, ik heb ze ook niet geplet. Ik ben niet echt een fan van kruiden in het bier, doet me teveel aan Grolsch denken.
Ik houd jullie op de hoogte.
En ik ga morgen maar eens een Karameliet kopen en proeven.

RobinB

Citaat van: leen123 op 06-12-2009  20:50 uIk ben niet echt een fan van kruiden in het bier, doet me teveel aan Grolsch denken.

Leg uit, want ik vat em ff niet? ???

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.