Karmeliet Tripel

Gestart door Gerb, 21-12-2002 14:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Ik heb op Internet een recept gevonden voor de Karmeliet tripel. Ik heb het iets aangepast. De hop is anders geworden en ik heb wat tarwemout toegevoegd. Volgens Michael Jackson wordt er ook tarwemout gebruikt, vandaar. In het orginele recept wordt er ook cardemom en curacao gebruikt maar ik weet niet zeker of dit ook werkelijk gebruikt wordt. Reacties zijn welkom!

Hier het recept zoals ik het wil gaan brouwen.
                   grams      EBC      %      
Pilsmout            2000      4      66,23      
Munchener          100      20      3,31      
Tarwemout          100      4      3,31      
Tarwevlokken       220      4      7,28      
Havervlokken        400      4      13,25      
(riet)suiker           200      0      6,62      
                             
                        
                       grams      kooktijd      %      IBU
Hallertau 3,0%        11      10         26,19         1,7
Challenger 6,6%      15      75         35,71        27,5
Saaz 3,7%             11      10         26,19         2,2
Saaz 3,7%              5      dryhop    11,90            0
                                                              31,4
                        
koriander      4,4      gr            
                        
Maischen      62      70      78      
      30      30      5      
                        
Kooktijd       75 minuten                  

Pallieter

Hallo Gerb,

Een tweetal jaren geleden heb ik mij ook eens gewaagd aan deze heerlijke tripel.
De gist uit de fles kan perfect dienen voor de hoofgisting,wel genoeg giststarter aanmaken (ik maak altijd minstens 6% van het te vergisten wort).
Hetgeen ik niet vind in je brouwschema is koreander en die komt er bij Karmeliet toch zeer opvallend uit vind ik.
Kardemom ??? k'weet nie,niet doen denk ik.
Dus die gist zeker opkweken en de rest loopt wel snor
                                        Groeten en prettige kerst,
                                                        Jan

Gerb

He Jan

Ik ga 4,4 gram koriander toevoegen. Misschien nog iets meer (ong. 6-8 gram). Ik heb op een Amerikaanse site gelezen dat er bepaalde mensen slechte ervaringen hebben met de Karmeliet gist. Maar als jou ervaringen goed zijn, ga ik het zeker proberen.

Gerb

Pallieter

Gerb,

Ik ga dat brouwschema is opsnorren en dan stuur ik het je door.
Ik weet niet welke ervaringen je hebt met gistopkweken,maar telkens als ik een nieuwe gistsoort uitprobeer,plaat ik deze eerst uit op een petriplaat vandaar uit vertrek ik met een mooie geisoleerde kolonie om een reincultuur aan te maken uit ervaring weet ik dat deze methode een betere en zeker een hogere vergistingsgraad geeft en bij Karmeliet lukte dit zeer goed (het is wel geen diepgister)
                                               Groeten,
                                                    Jan

JWVG

Dat is grappig, ik heb deze vanochtend toevallig voor het eerst gekocht bij onze bier winkel (samen met een saison dupont, een bier van 't IJ en een al bekende St. Bernardus tripel). Ik ga hem zeker proberen vanavond.

Jw.

Gerb

He JW Het is alweer een tijdje geleden dat ik de Karmeliet dronk maar het staat me bij dat het een hele milde smaak heeft. Volgens mij wordt de hoofdsmaak gevormd door de gebruikte granen en in mindere mate door het gebruik van de gist. Ik zal dan ook niet te warm gaan vergisten.

Jan, voor het gist opkweken breng ik het bezinksel altijd over in een kleine hoeveelheid moutextractoplossing. Door regelmatig te schudden, en door elke keer wat 'wort' erbij te doen onstaat er vanzelf een prachtige laag bagger onderop. Ik heb wel eens geprobeerd op platen op te kweken maar met mijn werkwijze introduceer ik alleen maar meer kans op infectie. En dit werkt ook goed.

Gerb

Pallieter

Hallo,

Ik heb mijn brouwschema opgediept,
Pilsmout(3.5-ebc)70%
Munich (15-ebc)15%
Tarwemout(3-ebc) 10%
Havervlokken(??) 5%
Maischschema:storten 56°c- Tempdaling- 54°c-15'rust-nu langzaam(0.5°c/min) opwarmen tot 73°C-70'rust en joodnegatief controleren-78°c filtertemperatuur
Hopping:Goldings(5%alfa) 30EBU
Aromahopping;Saaz(3.6%alfa) 25%van bitterhop Laatste 10' van het koken toegevoegd. Totale kooktijd: 90 min
Kruiden:Koriander 10gram (laatste 5' van koken toegevoegd)
 Begindens:1.064 pH:5.28
Gist/Karmeliet (5.3 l/75 lwort) vergistingstemp:23°c
Einddens:1.017 (labo;1.015) pH:4.3 (6 dagen hoofdgisting)
Schijnbare verg%: 73.4%
Het Maischschema gebruik ik steeds voor volmondige bieren en voor Chimayvergistingen (gist anders veel te diep uit)
                                
                                        Groeten,
                                            Jan
                                      


Gerb

Dus als ik het goed begrijp heb je helemaal geen temperatuursstop bij 60 graden? Als ik het zo uitreken dan heb je ongeveer 40 minuten nodig om van 54 naar 73 te komen. Het lijkt mij een beetje  weinig om genoeg vergistbare suikers te vormen. Ik neem aan dat je hier wel goede resultaten mee gehad hebt, maar volgens mij ga ik toch het 60 gr. (of 62) 30min en 70 gr. 30min gebruiken.
Ik zal die hopsoorten nog even in Promash zetten om te vergelijken met mijn bitterheid. Hoeveel gram heb je gebruikt?

Kwam jouw Karmeliet dichtbij het orgineel?

Gerb

Pallieter

Hallo Gerb,

Hij miste de kruidigheid van De Karmeliet,was de dosering van de koriander fout of is er die curacau nodig,ik weet het niet
De volmondigheid was ok.
Ik heb voor 75l ,225gr Goldings(60'mee gekookt) en 75gr Saaz
(5'mee gekookt,bedoeling enkel aroma geen bitter)
bitterrendement gerekend aan 20%
                                                          Groeten,
                                                             Jan

Jacques

Hoi Gerb,

Ik denk dat ik toch een zeer kleine hoeveelheid kardemom zou gebruiken. Naar mijn idee proef ik zwak dit kruid in het bier.
Echt heel weinig gebruiken (1 zaadpul op 15 liter wort is mijn suggestie) en niet te lang laten meekoken (10 min is voldoende).

 :degroeten: Jacques

JWVG

Ik moet bekennen dat ik dit geen lekker bier vond. Er zat een smaakje aan dat me deed denken aan een witbier dat ik zelf vorig jaar gebrouwen heb, en dat ik als maar matig gelukt beschouwde. Ik weet echter niet zeker of dat kwam door de haver, curacao of de gist. Ik vermoed het laatste, want het is een smaakje dat ik wel vaker als tussenproduct in mijn bieren meen te proeven. Sorry dat ik niet wat duidelijker ben, maar in ieder geval vond ik het niet zo lekker. Geef mij maar een wat 'cleanere' tripel. Of een hoegaarden grand cru, gek genoeg.

JW.

Gerb

Jac, Ik vind die hele zaadpul cardemom wel een beetje erg veel hoor. Ik heb eens een tripel gemaakt met 4 pitjes en die vond ik al een overheersende cardemom smaak hebben. Als jij die smaak ergens in de verte proeft dan ga ik denk ik toch maar voor 2 of 3 pitjes.
Wat betreft de koriander, is 10 gram teveel denk je? Die curacao laat ik helemaal weg.

Gerb

Jacques

Hoi Gerb,

De kardemompit zou ik zeker niet pletten, maar je hebt gelijk dit kruid overheerst heel snel.

Koriander zou ik niet gebruiken. In het bier proef ik dit kruid niet terug. Bij Karmeliet valt mij het frisse en citrusachtige op. Kardemom geeft een peperige citrusachtige smaak. Koriander geeft meer een warme volle smaak.

 :degroeten: Jacques

JWVG

Ja, dat ben ik met Jacques eens, ik proef geen koreander.

JW.

Gerb

JW Jij bent er vroeg bij op 1e Kerstdag!
Ik laat de koriander weg, iemand nog ideeen over die curacao?

Ik heb gisteren de gist opgestart. Helaas hadden ze in de winkel geen Karmeliet meer. Ik heb dus 2 flesjes Kwak aangeschaft. Ik hoop dat dit dezelfde gist is. Het is immers van dezelfde brouwerij.

Gerb

JWVG

*JW Jij bent er vroeg bij op 1e Kerstdag*

Tja, 1 van de zegeningen van kleine kinderen (en dan in het bijzonder die met ooronstekingen) is dat je nooooooooooit meer de halve dag vergooit met uitslapen  >:(

JW.

Gerb

Vandaag de Karmeliet overgeheveld. Er was nauwelijks nog activiteit. De heerlijke geuren van de cardemom en haver (?) waren duidelijk aanwezig. Het had wel iets weg van witbier, maar dat is natuurlijk niet helemaal vreemd met tarwe en haver in het recept. De kleur was licht goudgeel.
Tot mijn verbazing was het SG 1030! Misschien ben ik te ongeduldig maar ik zit er nu aan te denken om wat korrelgist toe te voegen. Zou deze hoge dichtheid te maken kunnen hebben met een onvoldoende omzetting van het ongemout? Ik heb als maischschema 30min 60°C en 30 min 70°C aangehouden en het ongemout van tevoren 15 minuten gekookt.

Gerb

Herman

Hoi Gerb,

Kun je meer over je brouwsessie vertellen. SG 1.030 zegt ons niet zo veel als we de rest niet weten  ;)

Herman

Gerb

Ik heb de tarwe en haver gemalen en 15 minuten gekookt, totdat het een dikke pap werd. Die heb ik in mijn maischwater gedaan en daar de mout bij gestort. Vervolgens 30 min. 62°C en 30 min. 70°C.

Overigens is het bier in het lagervat verder gegaan met gisten. Blijkbaar heeft de ingeslagen zuurstof weer voor een opleving gezorgd! De geur was echt sterk fruitig, zoiets als een sterkere variant van witbier.
Op de overgebleven gist heb ik wort geheveld, dat een Dubbel (met special-B mout) moet worden. Ik hoop dat dit zonder problemen uitgist.

Gerb

Herman

Hoi Gerb,

Ik doelde eigenlijk op het begin-SG, of was dit de door Jan aangehaald 1.064? Lijkt me wat weining voor een tripel? Ken je overigens het recept uit Derek Walsh' biertypengids? Daar staat bij de tripel een recept voor karmeliet, leuk voor de vergelijking.

Herman

Gerb

Herman

Begin SG was 1080, omdat ik minder dan 10 liter heb overgehouden. Ik had het met Promash berekent dat het rond de 1072 zou moeten eindigen.

Gerb

Gerb

Ik heb voor de eerste keer een flesje opengetrokken, en het smaakt dus echt als een Karmeliet. Ik heb er 3 pitjes kardemom bijgedaan en die proef je duidelijk. Ook heb ik 5 gram kopiander toegevoegd. Het bier is erg fruitig/bloemig, weinig hoppig, een beetje als een sterk witbier eigenlijk. Mooie schuimkraag en goudgele kleur.
Ik heb de gist van een Kwak gebruikt en die heeft dus blijkbaar veel zuurstof nodig want tijdens de vergisting was er geen activiteit meer maar na het overhevelen naar het lagervat ging ie weer verder. Ik geloof wel dat deze gist lekkere smaakjes afgeeft, want mijn volgende bier heb ik met dezelfde gist vergist en die smaakt een beetje zoals een Kwak
Al met al een geslaagd biertje,

Gerb

Gerb

Ik heb net een 1 op 1 vergelijking gedaan met een 'echte' Karmeliet en mijn eigen brouwsel.  Een aantal dingen die me opvielen aan mijn eigenbrouw:

- te zoet, dus volgende keer de 60°C langer aanhouden. En langer laten vergisten (secundair).
- te fruitig, waarschijnlijk te veel tarwe en havervlokken gebruikt. In de 'echte' Karmeliet proef ik dit veel minder. De koriander kan er ook wel uit.  Het lijkt nu meer op een zwaar witbier.
- te veel koolzuur. Door te vroeg bottelen waren er nog veel restsuiker aanwezig. Het bier spuit de fles uit.
- te bitter. Minder hop gebruiken.
- andere gist, deze had ik opgekweekt uit een Kwak en ik denk dat het een bottelgist is, want hij levert niet echt een lekkere smaak en hij bezinkt heel erg snel, waar het vervolgens heel lui blijft liggen. Met heel veel schudden moest ik het aan de gang houden.

Over het algemeen vond ik de Karmeliet niet zo lekker als ik in gedachten had. Vooral in combinatie met de smaakexplosie van het eigenbrouwsel, was het maar een vlak en weinig inspirerend biertje, maar dat is natuurlijk te wijten aan de omstandigheden.

Gerb

MO

Nou Gerb niet zo negatief. Ik had het je al gemaild maar ik vond jou Karmeliet heerlijk, ondanks dat-i inderdaad niet heel erg op een Karmaliet leek.

Ik ga het mezelf ook niet meer als doel stellen iets na te brouwen. Ik vind het veel interessanter om een lekker biertje te brouwen dat in het beste geval nergens op lijkt. Ik kreeg vorige week nog van vrienden te horen dat mijn bier wel lekker was maar heel erg afweek van commerciele bieren (de sterke Belgische). Dit komt o.a. door mijn grote hopgift (60-80 g op 20 L met alfazuur 7%). Zij zijn niet zulke hopneuzen, dus ze vonden mijn bier te bitter. In ieder geval, ik beschouwde het als compliment dat het een "uniek" en lekker bier betrof. En dat geldt eigenlijk ook voor jouw Karmeliet kloon.

Nog een vraagje: heb jij de tarwevlokken gekookt bij 100 grC, en heb jij dat gedaan met de volledige vlok of heb je ze eerst geplet en zo ja hoe?

Ik ga zaterdag over een week een sterk witbier maken en dat zal erg op jouw recept lijken. Ik ben al op zoek naar verse Hoegaarden Grand Cru voor de gist. Tot nu toe is de meest verse houdbaar tot oktober 2004, maar ik ga verder zoeken. Gisteren overigens eentje gedronken en ik ben het helemaal eens met het forum dat het een sterk witbier betreft, dus Hoeg witte maal 1.5. Ik vond hem heerlijk! Ik voor het recept een nieuwe thread openen maar ik wil eigenlijk nog een leukere naam dan Megense Witte verzinnen.

Gr
MO

PS en dan doe ik undercover mee aan de Orval klonerij!

Gerb

Nou ja negatief, ik probeer elk brouwsel weer wat wijzer te worden hoe ik volgende keer weer wat kan verbeteren. IK heb het geluk dat het mijn eigen bier is en als het mislukt, moet ik het zelf opdrinken, maar als het goed is, drink ik het ook zelf op.
Ik vind mijn Karmeliet ook goed gelukt en hij is echt lekker, maar het is geen kloon geworden. Ik heb mijn opmerkingen ook geplaatst voor mensen die het eventueel ook eens willen proberen (zoals jij dus).

Ik heb gebruik gemaakt van ruwe tarwe en die heb ik gemalen en een minuut of 10 gekookt. Ik kon namelijk geen vlokken vinden anders had ik die gebruikt.

Gr Gerb

PS Mijn laatste witbier heette Albino Witbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.