Hoe ik mijn eerste ONK beleefde
De bruine hond likt met zijn grote rode tong de gerst op die we morsen tijdens het malen. Zijn baasje draait het schrootmolentje niet met de hand maar laat een boormachine het werk doen. Grof gemalen gaat de gerst in de ketel met warm water. Weet ik veel dat dat maischen genoemd wordt. Daarna nemen we ruim de tijd om te proeven. Wat het baasje me voorzet is hemels . Jaloersmakend ook. “Heb jij datzelf gebrouwen” Ja, maar je ziet toch hoe simpel dat is. Dat kun jij ook.
Daar sprong ruim een jaar geleden het eerste vonkje over. Deze winter nam ik deel aan de cursus bierbrouwen van De Deltabrouwers. Kreeg ik het leukste huiswerk mee dat me ooit werd opgedragen. Een zak met ingrediënten waarmee we thuis konden brouwen. We brouwden een tripel, een dubbel, een Kolsch en een kerstbier. De tripel en de Kolsch zond ik in naar het ONK 2007.
Vandaag fietste ik in stralend weer, van Middelburg, over de Veerse Dam, naar Kamperland. Kwam ruim op tijd aan om naar prof Baetslé te kunnen luisteren. Kocht een glas en (maar) drie consumptiebonnen (moest per slot van rekening nog terug op de fiets). Had heel veel zin in bier. Koos voor een donker bier van brouwerij Boelens. Ben de naam kwijt, meen dat er iets met Pij in voorkwam. Dat bier vond ik maar matig, beetje plat, alleen al omdat er nauwelijks koolzuur in zat.
Prof. Baetslé hield in onnavolgbaar Vlaams een betoog met veel formules en cijfers; tot soms wel 4 achter de komma. Ik kon de man meestal niet volgen maar zei volmondig Ja op de vraag die hij zijn gehoor regelmatig voorhield: “Heeft ge de neiging me te geloven”.
Daarna was het (lang) wachten op de uitslag. Tijd genoeg voor mijn tweede bier. Een blond bier van brouwerij “De Vier Broeders” volgens mij vorig jaar winnaar van het ONK. Voor mij te bitter. Probeerde daarna te raden welk (blond) bier je op de stand van De Deltabrouwers kreeg voorgezet. Gokte goed. Omstanders dachten misschien wel dat ik verstand van bier had.
Tijdens de prijsuitreiking was de voorzitter van de Deltabrouwers, Jan Passieux, slecht te verstaan. Hij stond hoog verheven boven het volk op een prachtig spreekgestoelte, een koperen brouwketel als kansel. De inzenders die niet bekroond waren, konden hun keuringsformulier ophalen. Zag toen dat mijn Kolsch 77 punten gekregen had en mijn tripel 73. Dat vierde ik met mijn derde bier van de dag, een tripel van de Scheldebrouwerij. Heerlijk.
Was het de wind of was het de tripel, feit is dat ik naar huis vloog met een gemiddelde van dik 32 per uur. Daar werd ik omhelst door de vrouw die mijn zorgen deelt en mijn geluk groter maakt. Moest ik nu kiezen tussen fietsen en brouwen, dan koos ik voor het fiesten. Maar vandaag werd me duidelijk dat ik helemaal niet hoef te kiezen.