Sjoef

Gestart door Herman, 28-04-2002 13:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Hallo Allen,

Gisteren heb ik de brouwkleren weer eens aangetrokken en een La Chouffe-achtig biertje gebrouwen.

Recept Voor 20 liter:
Pilsmout         6000 g
Tarwemout         250 g
Donkere Kandij    250 g
Saaz 3%            15 (First Wort Hopping)
Saaz 3%            60 g (60 min)
Hallertau Hersbrucker  3% 50 g (4/5 25 min; 1/5 2 min)
Koreanderzaad    20 g (5 minuten gekookt)
Opgekweekte Chouffe gist

De tarwe voeg ik toe omwille van de schuimkraag.

Het water (24l) heb ik van te voren even gekookt, het water in de stad Groningen heeft een gemiddelde hardheid van 10D.
Ik heb gemaischt met ca 22 liter.

Temp      56    60    70     75
Minuten   15    30    30      5

Het was mijn bedoeling een hoppig, niet te bitter maar wel fris en fruitig biertje te maken. Het streefgetal voor de originele dichtheid is ca SG1074.

Afijn, het brouwen is gelukt, vraag alleen niet hoe!

Een rampdag was het  :'( Bierbrouwen hoort leuk te zijn, dat was het dit keer niet zo.
Ik had in alle eigenwijsheid maar eens besloten te gaan brouwen zonder echte voorbereidingen, m.a.w. er stond niets klaar. Tijdens het brouwen zocht ik alle benodigdheden bij elkaar om deze te reinigen.   :neenee:
1 uiteraard kon ik niet alles vinden. Het waterslot voor mijn gistingsvat is nog steeds zoek, een theedoek doet vervangende dienst....
2 Te laat met schoonmaken gistingsvat, koelen kon pas later beginnen.
3 Het koelen werkt niet!!! Ik krijg met geen mogelijkheid het wort door mijn tegenstroomkoeler heengezogen, ik spuug aldoende nogal wat litertjes uit (snif). Wat blijkt, bij het monteren na schoonmaken heb ik de gardenakoppelingen omgewisseld. Het is best moeilijk zuigen als de hardware niet meewerkt.
Afijn door al dit gedoe ben ik vele litertjes kostbaar bier verloren :-(

Geleerde lessen:
1 Niet onder tijdsdruk brouwen (juist ik ging nog op visite)
2 Toch maar weer alles van te voren klaarzetten
3 Test de tegenstroomkoeler eerst maar eens op bijv. een vat sulfietoplossing

Goed ik heb uiteindelijk toch nog zo'n 16 liter van zo'n 1074 weten te fabrieken. Nu maar hopen dat er niet al te veel speeksel (!) aan de slang is blijven hangen. Normaliter heb ik nooit problemen met hevelen, de slang blijven ook altijd netjes schoon. Dit keer moest ik echter wel vol met de mond aanzuigen...

Nu maar duimen dat het goed komt. Met zo veel tegenslag zou dit biertje toch ook niet nog eens bederven!!?

:degroeten:
Herman

JWVG

Ha die Herman,

Dit soort biertjes (met al die moeilijkheden) smaken vaak het beste, is mijn ervaring! Mijn eigen Chouffe kloon is ook nogal een lijdensweg, maar dat had ik op het Amerikaanse forum al verteld. Ben benieuwd hoe die van jou uitpakt. Ik heb mijn aantekeningen hier niet bij, maar volgens mij heb jij het wat hoppiger aangepakt, wat meer koreander en een wat lagere dichtheid. Maar met die gist moet het wel lekker worden! Mijn saison met Chouffe gist is echt een enorm succes (zie elders). Ga volgende week misschien een nieuwe versie brouwen.

Jan Willem.

Jacques

Hoi Herman,

Ja ja, je hebt het dus ook geleerd. Goed bierbrouwen begint met plannen. Nadenken over het recept, tijdig alle grondstoffen aankopen en alles vooraf klaarzetten, controleren en de benodigde tijd inschatten. Hobbybrouwen lijkt wel professioneel bezig zijn!

 :degroeten: Jacques

Herman

Citeer... volgens mij heb jij het wat hoppiger aangepakt, wat meer koreander en een wat lagere dichtheid. Maar met die gist moet het wel lekker worden! ...

Ja, ik houd wel van wat hoppigheid, maar het zal toch niet al te stevig worden denk ik. De hoeveelheid koreander is op ervaring gebaseerd. Aangezien ik de korrels niet maal, maar kneus valt de smaakinvloed wel mee. De gist rook en proefde alleen al Chouffig, dus dat zit wel goed.

Het bier is nu lekker aan het gisten, een lekker gistig hop- en koreanderluchtje komt me tegemoet (ondanks mijn verstopte neus).

Herman

Sander J.

Dag Herman,

Als je de volgende keer nog (koel)problemen mocht hebben, bel dan even en leen mijn super koeler (zie elders op dit forum); ik woon tenslotte om de hoek aan het eind van de straat.
Lachen ja dat internet.

Sander.

Herman

Hoi Sander en anderen,
Altijd handig zo'n (bijna) buurman. Ik denk echter dat de problemen eenmalig waren, toch bedankt. :groots:

Het SG is inmidels gezakt tot 1050. Door enige haast heb ik niet belucht, ik ben benieuwd of het gisten nog lekker doorzet, vast wel.

De smaak is vooral koreander/hoppig met nadruk op koreander. Wel lekker voor de zomer als beide nog wat vervlakken. Mijn vrees voor evt. infecties is gelukkig niet uitgekomen.

Herman

Herman

Hoi,

Vannacht (!) het bier eindelijk overgeheveld. Het SG was 1032. Smaak veelbelovend, de koriander is al mooi afgevlakt. De bitterheid valt ook best mee. Ik heb echter toch enige zorg over het tempo van vergisten. Eigenlijk is dat ook wel logisch als je niet belucht.....

Eens kijken of ik over een weekje kan gaan bottelen. Trouwens, ik heb blijkbaar toch nog zo'n 17 liter weten te maken, niet slecht gezien de voorgeschiedenis.  :proost2:

Herman

JWVG

H die Herman,

Mijn Chouffe heeft er ook heel lang over gedaan om van de 1.084 naar de huidige 1.020 te komen, maar ik geloof dat het nu echt uitgegist is. Heb het zojuist in de koelkast op 10 ºC gezet, want het is nog wat troebel. Over een dag of 2 wil ik gaan bottelen. Naast de normale flesjes ook maar een paar 0.75 en 1.5 liter flessen, denk ik. Gaat bovendien lekker snel. De mijne smaakt ook errug lekker!

JW.

Herman

Hee JW,

Goed om te horen. Een afname van 1.084 naar 1.020 is natuurlijk wel wat anders dan van 1.074 naar 1.032, maar ik wacht rustig af. Na het overhevelen is een en ander wel weer meer gaan bubbelen, zal wel met zuurstofopname te maken hebben.

Herman

JWVG

Tja, dat is waar. Ik had trouwens een totale gestopte vergisting rond de 1.050, en heb het pas weer op gang gekregen met een nieuwe starter. Maar dat kwam waarschijnlijk omdat ik de oorspronkelijke gist niet goed heb heropgekweekt. Hoop dat het bij jou beter gaat, al is het uiteindelijk bij mij ook prima afgelopen.

JW.

Herman

Ik heb weer een nieuwe SG steekproef genomen, het is nu gedaald tot SG 1023. Het zakt dus heel gestaag. Ik denk en hoop ergens uit te komen op SG 1016-1018. Dat is gebaseerd op ervaringen uit het verleden.

Het bier smaakte in ieder geval enorm naar een Chouffe  :elifant: Ik heb geen enkele reden tot klagen, komt het toch nog goed  :vorksmile:

Herman

Edwin

Hoi herman  :proost:

Zit er toch nog leven in de Chouffefles? Ik kreeg de indruk dat de flessen gistvrij zijn geworden. Of heb je gebruik gemaakt van een Wyeast?

Edwin

Herman

Hoi Edwin,

De Chouffe gist doet het inderdaad nog, zij het moeizaam. Ik had een fles gebruikt met een t.h.t. november 2004. Pas na een week was de giststarter aangeslagen. Omdat de geur en de smaak wel goed was heb ik de gist verder opgekweekt (vanaf de appelsap) in wort. Voorafgaande aan het brouwen nogmaals de gist beoordeeld en besloten deze te gebruiken.

Herman

Edwin

Hoi Herman :proost:

Blij te horen dat er nog mogelijkheden zijn voor de Chouffe. Ga ik zeker ook eens proberen, zeker na het lezen van deze thread!

Edwin

JWVG

Misschien kun je ook eens proberen om gist van Chouffe de Soleil her te kweken. Volgens hun website wordt dat niet gepasteuriseerd (bij de normale Chouffe staat er nix, dus ik vermoed dat ze 'flash pasteuriseren), dus dat zou goed moeten gaan. Bovendien is dat een lichter bier, waardoor de gist wellicht in betere conditie is.

Jan Willem.

Herman

Hoi JW,

Bedankt voor de tip, nu eens kijken of dat spul hier ook te koop is. Andere mogelijkheid waar ik aan heb gedacht is de "KwelChouffe", Chouffe(?) in een 33cl flesje.

Herman

Edwin

Hoi JW  :proost:

Inderdaad bedankt voor de tip. Kwelchouffe is inderdaad makkelijker te krijgen. Waarom niet allebei proberen?

Edwin

Herman

Hoi allen,

Gisteren had ik eindelijk eens tijd om het bier te bottelen. Ik heb wat suiker (8g/l) gekookt in 3 dl water en aan een schone mandfles toegevoegd. Hieraan heb ik het bier uit twee flessen toegevoegd. Het frappante was dat het bier in de kleinste fles (gallon) een SG had van 1016. De 15l fles had een SG van 1020-1022! De laatste zat heel vol, de eerste niet. Ligt de afwijking aan de mogelijkheid tot contact met zuurstof??

Afijn, ik heb uiteindelijk 15*75cl + 19*30cl gebotteld, totaal dus zo'n 17 liter. Niet slecht gezien alle heisa met dit brouwsel!

:degroeten:
Herman

Edwin

hoi Herman  :proost:

Gefeliciteerd met je 17 liter Sjoef. Ik ben, net als jij, benieuwd naar de mogelijke redenen van het verschil van de SG's in de twee vaten.
Wat je nog niet gezegd hebt is hoe de smaak van je brouwsel nu is, nu je het aan het bottelen was.

Edwin

Herman

Hoi Edwin,

De smaak was beslist Chouffig! Geur is hoppig/koreander. Ik denk iets meer body dan de echte Chouffe, ik zal ze eens zij aan zij vergelijken.

Het bier uit de grote fles was wel wat zoeter. Ik ben benieuwd naar de eerste gecarboneerde exemplaren. Ik heb geen verse gist toegevoegd, wel heb ik een paar dagen geleden in beide flessen wat suiker (theelepeltje) gedaan om de gistcelletjes te activeren.

Herman

Edwin

Ha die Herman  :proost:

Een theelepeltje suiker 3 dagen voor het bottelen...Tjee, nooit zo bij stilgestaan, maar dat is eigenlijk best wel een goed idee! Dat ga ik ook eens proberen!   :hoera: Lang leve het Forum :hoera:

Die body en die zoetere smaak bij de grotere fles zijn natuurlijk het gevolg van de SG en het verschil van de SG's in de flessen. Ik ga je recept zeker eens nabrouwen! Eerst staat er een 'honingtripel' op het programma. Daarover meer als ik het ga brouwen.

Edwin

Herman

Jackpot!  :hoera:  :elifant:  :dansen:
De Sjoef is een echte sjoef, enige afwijkende qua geur is de gebruikte hop, in de smaak zit minder verschil al is de mijne wat zachter. Dit laatste verbaast me wel een beetje. In Groningen hebben we water van 10 Duitse graden, heel wat harder dan Ardens bronwater. Ik heb het water wel gekookt voor het brouwen, maar dan nog.

De keuze tussen een fles uit mijn doos Chouffe vs mijn voorraad Sjoef valt wat mij betreft uit in het voordeel van de Sjoef. Een subjectieve mening uiteraard, maar wat dan nog? ;D

Herman

Edwin

Ha Herman  :proost:

Nogmaals gefeliciteerd met je Sjoef! Ik ga het nu zeker eens nabrouwen. Ben heel erg benieuwd!

Edwin

Edwin

Ha brouwgenoten  :proost: (zoals je ziet Herman: U vraagt wij draaien  :nut: )

Ik heb mijn brouwpoging intussen al uitgevoerd en alles ligt nu rustig te rijpen.
Ik heb 15 liter gebouwen en dezelfde receptuur gevolgd als Herman.
Ik heb alleen gebruik gemaakt van een smack-pack van Wyeast (Belgian Ardennes) in plaats van opgekweekt gist.
Het brouwen verliep, in tegenstelling tot Herman, voorspoedig. Echter bleek na het filteren dat ik te weinig wort overhad voor 15 liter. Daarom had ik extra gespoeld. Ik kreeg daarmee een te lage SG (1065). Alles rustig laten vergisten. Tijdens het hevelen (na 3 dagen) was het SG al 1020. Het aroma (vooral van het depot) was duidelijk die van Chouffe. Het bier smaakte fris. De koriander was, net als de hop, duidelijk aanwezig. Bij de lagering zakte het SG verder tot 1014. Toen was er bijna geen leven meer in de pot en kon ik dus bottelen. Daarvoor heb ik rietsuiker gebruikt. Ik bleek zo'n 11 liter over te hebben. Waar blijft al dat vocht???
De smaak was al wat verder uitgevlakt, minder scherp. De koriander was veel minder duidelijk aanwezig dan bij de heveling. Ook de hop was minder scherp van geur en smaak. Het bekende Chouffe-aroma kwam langzaam boven. Ben dan ook erg benieuwd naar het resultaat over een paar weekjes.

Edwin

JvH

Hoi mede-brouwers,


Citeer.... Ik bleek zo'n 11 liter over te hebben. Waar blijft al dat vocht??? ....

Er zijn dus meer mensen die bier kwijt raken tijdens de vergisting.

Groeten Hans  :lekkerbier:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.