Rochefort 8 - Gezamenlijk recept

Gestart door Herman, 11-07-2002 01:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie


CiteerMaischschema, 3 liter water op 1 kg storting.

Temperatuur     Duur
-----------------------
       60 C         40 min.
       70 C         30 min.
       75 C           5 min.

In een artikel met een recept voor Rochefort 10 (op www.burp.org, burp news januari 2002) kwam ik het volgende maischschema tegen:

Temperatuur     Duur
------------------------
60 - 62 C          30 min.
68 C                 60 min.

Ik stel voor dat we dit schema gebruiken, al wijkt die niet essentieel af van het 60-70 schema van Jacques.

Groeten,

A3

JWVG

mwaaah.... maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Zij hebben dat volgens mij ook gewoon maar zelf verzonnen, het is zeker niet het 'authentieke' maischschema of zo. Maar ik vind het prima als jullie het beter lijkt.

JW.

Gerb

Hoi

Misschien is het handig als iemand nog even alles op een rijtje zet, (inclusief alternatieven). Dat zou ik wel handig vinden. Dan sluiten we in ieder geval de fout al uit dat we verkeerde ingredienten/processtappen gebruiken. :duimop:

Gerb

Jacques

Geacht forum  :proost2:

De afgelopen weken was ik inderdaad met vakantie en wel in de Medoc! Veel goede wijn geproefd en de gote wijnhuizen bezocht. De prijs voor een fles wijn lag hoog, soms heel hoog. Het genieten van een goed glas bier is een stuk beter te betalen. Gelukkig was er een grote supermarkt in de streek waar ze veel bier verkochten uit diverse landen (Europa en ook daarbuiten). De combinatie van onbekende bieren en goede wijn beviel me uitstekend.

De zeer grote camping waar wij bivakkeerde beschikte niet over een ruimte waar je kon internetten of je email bekijken.  :duimonder: :huilen: Ongetwijfeld zal dat over een paar jaar wel het geval zijn. Net zoals nu in elke caravan een mobiele telefoon ligt.

Het is goed te zien dat het forum functioneert op een manier zoals ik me dat bij het opzetten ervan voor ogen had. Geweldig deze discussie.  :groots:

Uiteraard doet ik ook mee. De suggetie van Gerb om het volledige recept op een rijtje te zetten onderschrijf ik. Verder is het wel handig als alle ingrediënten op één plaats gekocht zouden kunnen worden. De betreffende leverancier zou dan pakketten kunnen afwegen voor 10 liter wort. Afhankelijk van de hoeveelheid bier dat je wilt brouwen bestel je 1 of meerdere pakketten. We hebben dan zeker allemaal dezelfde ingrediënten. Misschien dat iemand met goede onderhandelingseigenschappen eens kan informeren bij de diverse leveranciers (ook aardig als prijsvergelijking).  :shelp: Omdat we zo verspreid wonen moet de verzendkosten wel bij de onderhandelingen betrokken worden lijkt mij. Na het proeven en evaluatie van het recept kan de betreffende leverancier het pakket als zodanig in zijn assortiment opnemen. Een mooiere reclame als leverancier van hobbybrouwartikelen is haast niet denkbaar.

 :degroeten: Jacques

JWVG

Ha die Jacques,

goede ideeen allemaal! Ja, ik vond dit ook 1 van de leukste discussie's / projecten tot nu toe. Op zich had ik al de ingredienten al gekocht, maar zo'n pakket zou ik evt. nog wel willen aanschaffen als dat de homogeniteit ten goede komt. Die andere mout komt tenslotte wel op - je kunt nooit genoeg caramunich en special B hebben  :elifant: . Ik sluit me wat dat betreft dus aan bij wat de meerderheid wil. Ik ben geen goede onderhandelaar, dus dat ga ik niet doen, maar ik wil vanavond nog wel even het recept overzichtelijk posten.

Bij zo'n vast pakket valt trouwens wel het verschil in efficientie weg dat we wilden compenseren. Dus: iedereen zou proberen om op een dichtheid van 1.080 uit te komen en daar de hoeveelheid graan aanpassen aan zijn/haar opzet (niet de verhoudingen, natuurlijk). Vond ik op zich wel een aardig idee, maar voor zo'n vast pakket valt ook wel wat te zeggen.

Wat vind je trouwens van het maischschema? Nog andere suggestie's? Naar mijn gevoel is dat nog het meest 'shaky' onderdeel van het recept.

Groetjes, Jan Willem.

Jacques

Hoi Jan Willem,

Het verschil in brouwzaalrendement kan gecompenseerd worden door de hoeveelheid beslagwater en spoelwater aan te passen. Ook kunnen we afspreken dat we de hoeveelheid en de zwaarte van het wort bepalen voor het begin van het koken en deze door toevoeging van water op hetzelfde niveau brengen. Dit kan wel voor verschillen zorgen omdat ook de maischdikte van groot belang is voor het verloop van het maischproces.
Het voordeel van de door mij voorgestelde pakketten is dat iedereen dezelfde verhoudingen van grondstoffen hanteert.

Het maischschema zoals Adrie genoemd heeft lijkt mij prima:

Temperatuur     Duur
------------------------
60 - 62 C          30 min.
68 C                 60 min.

Verder vind ik het altijd wel aardig om te zien hoe een recept dat je niet zelf samengesteld hebt nu uitvalt. Een mooie test om te kijken of bepaalde vooroordelen die je hebt nu kloppen of niet.

 :degroeten: Jacques

JWVG

Prima, volgens mij moeten we dan gewoon maar de oorspronkelijke afspraak laten staan dat we werken met dezelfde verhoudingen, maar de absolute hoeveelheden aanpassen aan ons rendement. Het veranderen van de hoeveelheid beslagwater per kg mout lijkt me namelijk helemaal geen goed idee - dat heeft ook veel effect op het karakter van het bier.

Laten we het maischschema van A3 dan gebruiken! Ik heb het even druk, maar beloof dat ik e.e.a. in een net recept post dit weekend.

Jan Willem.

Adrie

Heren,

Op zich is zo'n pakket een goed idee, maar voor mij niet zo handig. Ten eerste heb ik veel nodig (voor 120 liter) en ten tweede heb ik geen schrootmolen, dus dan moet ik de mout eerst verslepen naar Oss om het te schroten en vervolgens weer terug. Kortom: ik haal mijn mout liever direct bij de Maaslandbrouwerij.
Mochten er verschillen in ingrediënten zitten dan is dit juist wel interessant: vind je de verschillen terug in de smaak?

Groeten,

A3

P.S. Morgen ga ik op vakantie, dus dan moet mijn inbreng node worden gemist.  :'(

Herman


CiteerOok kunnen we afspreken dat we de hoeveelheid en de zwaarte van het wort bepalen voor het begin van het koken en deze door toevoeging van water op hetzelfde niveau brengen.
Mmh, in het ideale geval wel. Maar dan zal iemand het recept al eens gebrouwen moeten hebben. Of wil je hier een theoretische streefwaarde voor gebruiken?

Ik heb overigen net als JW al alle ingredienten in huis, dus een pakket hoeft van mij ook niet per se (maar indien iedereen dat wil? geen probleem). Ik ben ook geen echte onderhandelaar, dat gaat denk ik het makkelijkste via een club. Ik stel wel voor dat i.g.v. een pakket het onderdeel gist optioneel gehouden wordt.

Herman


JWVG

Misschien is, met de vakanties er ook nog tussendoor, zo'n pakket momenteel een brug te ver. We zouden dat ook een volgende keer kunnen doen, want als dit een beetje goed lukt lijkt het me leuk om het nog een keer te doen.

Goede vakantie, A3!

Jan Willem.

Herman

Hallo allen,

Bijgaand de deelnemerlijst tot nu toe en een samenvatting van het recept.

Deelnemers (meer mensen zijn uiteraard welkom!!!)
Herman
Jan Willem
Adrie
Fritz
Edwin
Frank (Papa)
Theo
Gerb
Jacques

Recept (voor 10 liter) :

  %     Hoeveelh  Naam                             Gravity   SRM
------------------------------------------------------------
70.4     2.375 kg.  Pilsener                         1.037      2
11.1     0.375 kg.  CaraMunich 120 EBC        1.034     ...  
 1.5       0.05 kg.  Carafa Special                1.030    600
 3.7      0.125 kg.  Special B Malt                1.030    120
 3.7      0.125 kg.  Maisvlokken                   1.040      1
 9.6      0.325 kg.  Kandij donker                 1.047    100
-----   ---------- +
100      3.375 kg

Hop & Kruiden

Hoeveelh     Naam                      Vorm    Alpha  IBU  Boil Time
------------------------------------------------------------
5.00 g.     Hallertau Hersbrucker    Heel    3.00   0.6  5 min.
10.00 g.     Hallertau Hersbrucker    Heel    3.00   3.9  30 min.
20.00 g.     Styrian Goldings          Heel   5.00  27.5  75 min.
5.00 g      Korianderzaad             Geplet                5 min.

Gist
1) Opgekweekt uit een flesje Rochefort
2) Wyeast 1762 Belgian Abbey II .
3) Zeeuwse gistbank, Rochefort gist kost daar €2,50 (goedkoper dan Wyeast, wel zelf giststarter maken).

Maischschema, 3 liter water op 1 kg storting. Derhalve inmaischen met 9,2 liter van 65C.

Temperatuur     Duur
-----------------------
      60-62 C     30 min.
      68 C          60 min.
      75 C          5 min.

Te bereiken waarden
SG 1080
IBU 32
Kleur (voor de liefhebbers) 28 SRM = 73 EBC

Herman

JWVG

Prima! Misschien die eerste temp nog iets opschroeven naar 61-62? Verder moeten we het volgens mij zo laten.

Groetjes, Jan Willem.

Adrie

Ik zou zowaar bijna gaan uitzien naar het eind van mijn vakantie.  :P

Herman

Hoi Jw,

Ik heb de 60C veranderd in 60-62. Uitgaande van een starttemperatuur van 62, zal deze naar zo'n 60C afzakken.

Tja A3, ik denk er al bijna net zo over....

Herman

Gerb

Hoi

Hoe zit het eigenlijk met de kooktijd? Ik neem aan dat het 90 minuten is?
Er is ook een discussie geweest over de vergistingstemperatuur. Of moet iedereen dat zelf maar bepalen wat ze doen, Het is tenslotte niet echt heel goed te regelen.

Gerb

Herman

Hoi Gerb,

Koken staat op 75 minuten (zie hopschema), iemand daar `ezwaar tegen? Het lijkt me het beste de omgevingstemperatuur van de vergisting rond de 20C te houden, het bier zal dan wel zo'n 22-24C (?) bedragen.

Herman

JWVG

Lijkt me allemaal prima, Herman.

Zelf ga ik trouwens van 6-23 september pas op vakantie (gisteren opeens besloten wegens omstandigheden), dus zal ik het bier rond eind september brouwen.

Jan Willem.

Jacques

Ok, het lijkt er op dat het maken van pakketten er niet in zit. Op zich jammer want als we gaan proeven zal denk ik blijken dat er allerlei verschillen zullen bestaan die dan moeilijk zijn terug te leiden. Bij De Roerstok hebben in het verleden diverse keren gewerkt met gezamenlijke recepten waarbij de leden een pakket per 10 liter wort konden aanschaffen. Tijdens het proeven van deze bieren valt het mij elke keer op dat er zulke grote verschillen bestaan. Deze zijn, omdat de grondstoffen exact hetzelfde zijn, enkel terug te leiden naar verschillen in het brouwwater en werkwijze. Het klonen van een bier behelst duidelijk meer dan een opsomming van ingrediënten!  :weetbeter:
Om de verschillen in grondstoffen zo veel mogelijk te beperken stel ik voor om leveranciers te noemen waar de grondstoffen verkrijgbaar zijn. Je loopt anders het risico dat een andere grondstof wordt gebruikt omdat het in het recept genoemde ingrediënt niet bij de vaste leverancier verkocht wordt.  :rundum:

 :degroeten: Jacques

JWVG

Het zal denk ik moeilijk worden om alles bij 1 leverancier te krijgen. Ik heb inmiddels alles gekocht, maar Brouwland verkoopt geen Special B, en v.d. Kooij Jubbega geen carafa ontbitterd (althans afgaand op de website).... Ik heb het dus bij verschillende leveranciers moeten kopen.

En tja... ik zie ook wel dat zo'n pakket bepaalde voordelen biedt, maar het is nu gewoon niet haalbaar. Het lijkt me echter wel heel leuk om dat een volgende keer wel te doen.

Groetjes, Jan Willem.

Herman

Mee eens. De argumenten van Jacques pleiten wel voor pakketten, ik kan zijn ervaringen ook onderschrijven met mijn ervaring met brouwen van pakketten. Echter een goed pakket samenstellen is nu eenmaal makkelijker als dit uitgaat van een club.

Bij van der Kooy heb ik overigens gemerkt dat hij grondstoffen wel inkoopt als er vraag naar is.

Herman

Edwin

Beste medeproefgenoten :proost:

In september brouwen...goed idee. Ben net terug van vakantie en ik had dus heel wat te lezen op het forum. Begrijpelijk, maar jammer dat we niet met brouwpakketten gaan werken. Volgende keer misschien. Toch kunnen we misschien een en ander samen doen. Ik ga bijvoorbeeld deze week naar Bouwland, dus kan ik een en ander meenemen. Ik kan dan niet aan Special B komen, maar wel aan die paar grammen Carafa. Ikzelf woon in Boxtel en ik weet dat Jacques uit Loon op Zand komt. Een en ander zou dus nog uit te wisselen kunnen zijn.
Ik weet dat niet iedereen mee kan doen vanwege de afstand, maar toch.

Edwin

Edwin

Beste Rochefort-kloners  :proost:,

Effe een vraagje van een leek. Vandaag ben ik naar Brouwland geweest om spulletjes te kopen  :dansen:. De Carafa Special stond ook op mijn boodschappenlijstje, maar die hadden ze dus niet. Ze gaven aan dat deze mout ook als vervanger voor de Special-B wordt gebruikt en wilde me als vervanger Cara-Aroma verkopen.
Het gaat in ons recept om 5 gram. Kunnen we die vervangen door de hoeveelheid special-B iets te verhogen, of pleeg ik nou een hoofdzonde?  :weetniet:

Edwin

Herman

Hoi Edwin,

Raar alternatief, klopt ook niet. De Carafa special is in feite een chocolade-achtige mout. De kafjes zijn echter voor het roosteren verwijderd, waardoor deze mout minder gebrand smaakt. Als alternatief denk ik dus eerder aan chocolademout.

Hebben andere mensen dit probleem ook? Als het maar om die 50g gaat kan ik ze ook per post versturen.... maar dat kan ik echter niet voor iedereen doen, zeker niet als je 100+ liter brouwt.

Groet,
Herman

JWVG

Slecht advies zeg, klopt inderdaad niets van. Ik heb trouwens twee weken geleden nog carafa gekocht bij Brouwland!

Jan Willem.

Herman

Edwin e.a.,

Om problemen met de levering te voorkomen is het denk ik handig te benadrukken dat je de ontbitterde donkere (bijna zwarte) mout bedoeld.

Herman

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.