'n Ooievaar

Gestart door Edwin, 29-08-2003 16:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

Beste brouwvrienden  :proost:

Sinds enige tijd weet ik dat ik vader wordt.   :dansen: Meteen het idee opgevat om een geboortebier te maken. Hier het recept:

batchsize: 20 liter

4900 gr Pilsmout 3 EBC
590 gr Tarwemout 3 EBC
220 gr Ambermout 50 EBC

60 gr Hallentauer Herzbrucker 3.2% 70 min.
20 gr Styrian Goldings 4,5% (bloemen) 30 min.

50 gr rietsuiker
8 gr koriander
7 gr iers mos    (allen 10 minuten)

500 gr gedroogde abrikoos in de lagerfles

Wyeast Belgian Abbey 1214

Maischschema:
inmaischen op 52
45' op 60
30' op 70
5' op 75

verhouding maisch 1kg op 3.75liter
Ik moet het recept nog doorrekenen in promash.

Nou zit ik te dubben of ik in plaats van de ambermout caraviena zal toevoegen en de tarwestorting iets lager zal doen.
Ook weet ik niet of ik meer suiker zal toevoegen.

De stijl die ik wil bereiken is 'blond', maar dan met toegevoegde abrikozen.

Graag reacties!!

Edwin

Jacques

Hoi Edwin.

VAN HARTE GEFELICITEERD !
Ik raad je aan een echte allemansvriend te brouwen en het gebruik van hop wat te verminderen.
In verhouding iets meer suiker lijkt mij geen verkeerd idee.

Op welk begin SG mik je? Tip: maak het niet te zwaar.

 :degroeten: Jacques

JWVG

Ha die Edwin,

gefeliciteerd! Mijn tip: brouw zoveel mogelijk nu het nog kan, die eerste maanden kun je het absoluut vergeten  ;D . Wat het recept betreft: zelf zou ik denk ik caravienna gebruiken i.p.v. amber mout. Ik vind ambermout heel snel te veel worden, zeker zo'n 5% die je nu hebt. Mijn ervaring is dat kristalmouten ook bijdragen tot een 'allemansbier'. Bovendien denk ik dat het beter past in een Blond. Maar ja, mensen kunnen het daar natuurlijk helemaal niet mee eens zijn.

 :degroeten: JW.


MO

Edwin,

natuurlijk eerst van harte gefelicteerd. Zullen we het maar als voorwaarde voor het forum stellen dat je een jonge vader moet zijn?! (grapje).

Mooi recept, heeft wel wat weg van mijn blonde (zie thread MO's blonde). Ik zou inderdaad proberen 6 a 6.5% alcohol te maken, en 5-10% suiker (van de storting) is misschien ook een goed idee. Mijn blonde is gemaakt met eenvoudige Brewferm korrelgist, en de smaak was uitstekend. Als jij je gist van Brouwland zou halen, dan is dat wel een dure oplossing. En ik neem aan dat het bier min of meer voor de kraamvisite bedoeld is? Dan zou ik toch ook wat minder hop gebruiken.

JW, ik heb andere ervaringen. Sinds Nina is geboren (half mei) heb ik tot vandaag acht keer gebrouwen (dat is dus in 15 weken!!). We zijn veel meer thuis - mensen komen nu bij ons op visite, en het lukt mij best om naast het brouwen eventueel wat voor mijn dochter te zorgen.

Tarwe is altijd lekker voor de doordrinkbaarheid, maar ik denk niet dat iemand je kan vertellen wat het met abrikozen doet.

Wanner zijn jullie uitgerekend?

gr
MO

Herman

Hoi Edwin,

Van harte gefeliciteerd! Ik sluit me aan bij Jacques v.w.b. de zwaarte, een begin van ca 1.045-1.050 lijkt me wat dat betreft wel mooi, de abrikozen zorgen ten slotte voor nog meer alcohol.

Andere tip is een heel zwaar bier maken en dit op de 16e verjaardag van je zoon/dochter samen nuttigen. Dat moet dan wel een zware jongen met smaakevolutie worden die liefst koel en donker wordt bewaard. Tot die tijd kan jij op elke verjaardag er natuurlijk een opentrekken, je moet de smaakevolutie natuurlijk wel bijhouden  :D

Herman

MaartenM

Gefeliciteerd! Ik word ook over 2 maandjes pappa, dus ik moet ook maar zien of ik er nog aan toe kom... Binnenkort in elk geval een winterbier brouwen :)

JWVG

Ha die Martin,

mooi om te horen dat het jouw nog wel lukt. Ik had er misschien wel bij moeten zeggen dat wij nogal in een andere situatie zaten: ik werkte in Californie bij een universiteit waar ze nog nooit van ouderschapsverlof of deeltijdwerken hadden gehoord en waar 60 uur werken zo ongeveer verplicht was, je krijgt daar geen kraamhulp en het was een bevalling van 4 dagen, uitmondende in een keizersnee (waardoor mijn vrouw drie weken niets kon). Ik was al blij als ik af en toe tijd had om een boterham te eten, laat staan bier te brouwen  :-[ Mooi om te horen dat het ook anders kan!

 :degroeten: JW.

MaartenM

Ha JW,
wat voor werk heb je aan de universiteit gedaan als ik vragen mag?

Edwin

Ha mannen  :proost:

Bedankt voor jullie reacties!
Ik zal caravienna gebruiken in plaats van ambermout en ook de storting van het suiker zal ik verhogen naar 7% van de storting.
Bij mijn donker-dikbier (zie eerdere thread) heb ik abrikozn gebruikt in combinatie met tarwemout en daar geen problemen bij gehad. Martin, wat deed je denken dat er mogelijk consequenties zijn aan de combinatie?

Edwin

JWVG

Ik zal Maarten even persoonlijk e-mailen, want ik voel de verontwaardige 'stay on topic' postings al weer komen....

JW.

MO

Edwin,
ik bedoelde geen consequenties, ik bedoel alleen dat niemand kan voorspellen of de combinatie een lekker bier op zal leveren. Misschien niet helemaal waar, want kriek ed is ok gemaakt met veel tarwemout.
Weet je overigens zeker dat je abrikozen zal gebruiken. Dat levert niet echt een allemans biertje op, denk ik...

gr
MO

Edwin

Ha Martin  :proost:

Mijn ervaring met abrikoos is toch wel positief. Het geeft een fruitig, licht zoet...abrikozenaroma en -smaak. Brij. De drie Horne gebruikt ook abrikoos in zijn Wiegeleir...hé toeval??

Als je inderdaad dat bedoeld met die consequenties, dan kan ik uit ervaring zeggen dat het prima bij elkaar past, hoewel ikzelf wel geneigd ben om een kleinere hoeveelheid tarwemout te gaan gebruiken dan in bovenstaand recept. Ik heb vanavond Promash op mijn (nieuwe) PC, dus dan kan ik eens gaan rekenen.

Edwin

JWVG

Ik heb zelf in de VS een paar keer een abrikozen biertje geproefd. Dat was meestal met een tarwebier als basis. Het is een heel subtiele smaak, die niet zo snel zal overheersen.

 :degroeten: JW.

Edwin

Opnieuw een vraag  :proost:

Ik zie net dat Brouwland geen caravienna heeft. Ik kan me herinneren dat ik voor mijn Orval ook al zo'n moeite had om caravienna te krijgen.
Nu heb ik thuis wel Munich-mout en vienna-mout liggen. Kan ik daar wat mee doen, of kan ik beter op zoek naar een andere moutsoort als vervanger voor de ambermout?

Edwin

JWVG

Ha die Edwin,

nee, je kunt munich en vienna niet gebruiken als vervanger van caravienna. Het is een compleet ander beestje. Munich en Vienna zijn in wezen donkerder versies van 'gewoon' pils mout, terwijl caravienna een crystalmout is. De naamgeving is niet echt handig, dat geef ik toe.

Ik zou i.p.v. caravienna gewoon een andere crystalmout van ongeveer dezelfde kleur (50 EBC) nemen. Ik werk al een tijd met carared van Brouwland, en dat gaat prima.

 :degroeten: JW.

Edwin

Ha JW  :proost:

Het gaat dus echt om crystalmouten. Ik ben wat aan het denken: Minder tarwemout en meer crystalmout, bv. carapils of carahell. Daarmee wordt het bier niet te donker en krijg ik veel body. ikzelf vind de verhouding crystal-pils anders zo scheef. Ik weet alleen niet of dat ook inderdaad zo is.

Edwin

JWVG

Ha die Edwin,

zowel tarwemout als carapils werken body-verhogend. Carapils is weer een beetje een 'bijzondere' crystalmout, o.a. omdat het eigenlijk wel gemaischt moet worden (is niet geheel geconverteerd) en het vooral ook voor body zorgt. Van carapils zou ik weer wat minder gebruiken dan van 'normale' crystal. Niet meer dan een procent of 5, denk ik, terwijl ik bij andere crystalmouten regelmatig over de 10% heen ga. En met tarwe erbij zou ik helemaal geen carapils gebruiken.

Maar laat je niet teveel leiden door onze ideeen - ook je oorspronkelijke storting (met de amber) zou best een leuk biertje kunnen opleveren!

 :degroeten: JW.

Edwin

Ha JW  :proost:

Nou wil ik niet alleen een leuk biertje, maar echt een mooi bier. Nou moet ik het natuurlijk ook maar brouwen, maar een recept is toch ook al een belangrijk element. Ik zal carared bestellen (weet weinig van carahell) en de tarwemout in die hoeveelheid bewaren. Ik denk dat ik dan best goed zit.

Edwin

Edwin

Ha Mannen  :proost:

Nou, ik ben aan het rekenen geslagen. Allee, de PC dan hè...en hier is het resultaat:

Geboortebier

A ProMash Recipe Report

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------

19-E  Belgian & French Ale, Belgian Specialty Ale

Min OG:  1.040   Max OG:  1.070
Min IBU:    20   Max IBU:    40
Min Clr:     7   Max Clr:    20  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          30.00    Wort Size (L):     30.00
Total Grain (kg):         9.88
Anticipated OG:          1.066    Plato:             16.18
Anticipated EBC:          12.8
Anticipated IBU:          22.5
Brewhouse Efficiency:       60 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      56.78    L Per Hour
Pre-Boil Wort Size:  100.97    L
Pre-Boil Gravity:      1.020    SG          5.00  Plato


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 78.9     7.80 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
  9.4     0.93 kg.  Tarwemout - Dingemans         België         1.038      4
  8.1     0.80 kg.  Rietsuiker                                   1.045      7
  3.5     0.35 kg.  Carared - Weyermann           Duitsland      1.036     50




Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 20.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    4.50   4.2  30 min.
 60.00 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    3.20  18.3  70 min.


Extras

  Amount      Name                           Type      Time
--------------------------------------------------------------------------
 61.22 gm     Abricozen                      Fruit      0 Min.(boil)
  9.80 gm     Korianderzaad                  Spice     10 Min.(boil)


Yeast
-----

Wyeast 1214 Belgian Ale


Mash Schedule
-------------

Mash Name:

Total Grain kg:     9.08
Total Water Qts:   27.74 - Before Additional Infusions
Total Water L:   26.25 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass:   0.00
Grain Temp:        20.50 C


---------------------------------------------------------------------------------


Notes
-----

Iers mos: 7 gram  10 minuten koken.

Abrikozen pas na hoofdvergisting toevoegen


Graag (nogmaals) jullie reactie. Ik merk trouwens dat deze rapportage er iets anders uitziet dan in promash zelf. Moet dus nog wat rommelen aan de instellingen. Die verdamping bijvoorbeeld lijkt me wat overdreven. Mijn brander krijgt immers geen luchtballonnen omhoog  ;D. Ook het maischschema is niet meegekomen:

inmaischen op 52, 45 min op 60, 30 min op 70 en 5 min op 75

Edwin

Herman

Dat wordt een redelijk stevige jongen! Ziet er prima uit overigens. Tip: knippen en plakken uit de promash listing, we zijn niet in al die dingen geinteresseerd. Meer info krijg je door vinkjes te zetten.

Herman

Edwin

NIET GEÏNTERESSEERD???  ;D ;D

Ik schreef al dat ik nog wat moet proberen, maar het werkt verder wel lekker.

Met mijn rendement kom ik zo op een biertje van ongeveer 7%. De vergistbare suikers van de abrikozen zorgen dan ongeveer nog voor 0,5 à 1% alcohol. Ik hoop dan op zo'n 7,5% te komen. Noem het maar een zware blonde.

Edwin

JWVG

Ha Edwin,

ziet er prima uit zo, ben benieuwd!

Hou er overigens rekening mee dat die abrikozen weliswaar suikers leveren, maar ook weer water/wort zullen absorberen. Meestal levert de toevoeging van fruit aldus zeer weinig op in termen van extra alcohol. Niet dat dat veel uitmaakt, overigens.

 :degroeten: JW.

Adrie

Ha Edwin,

Ook van mij van harte gefeliciteerd! Wellicht kunnen we een thread opzetten over het vaderen, want ik ga er in november ook aan geloven. Helaas zal het er niet meer van komen om voor die tijd jouw geboortebier te brouwen. Kun je niet een flesje voor mij bewaren, want het recept ziet er veelbelovend uit?!

Groeten,

A3

Edwin

Ha A3  :proost:

Leuk om weer wat van je te horen! Ook jij gefeliciteerd!!  :hoera:

Ik zal een flesje voor je bewaren/meenemen bij de orvalproeverij. Als het meezit kan ik zaterdag brouwen. Ik was bang dat de bestelling te laat binnen zou zijn, maar alles is toch mooi op tijd, dus ik kan aan de slag (kan die Westmalle rustig wakker worden). Dan is alles zo rond eind oktober toch wel in de fles.

Edwin

JWVG

Ook mijn felicitaties, A3! Als zeer ervaren (want al 2.5 jaar) vader kan ik jullie jonkies natuurlijk altijd van dienst zijn met adviezen ende raadgevingen  ;)

Enne, leuk wat van je te horen!

JW.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.