Wet van de communicerende vaten

Gestart door Oscar, 26-05-2007 22:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Afgelopen gilde avond had een brouwer van ons gilde een brouwdemo gegeven met zijn installatie.
Deze installatie werkte volgen het principe van, zoals hij het noemde, de communicerende vaten.



Zoals je ziet op de foto bestaat de installatie uit een "buitenpan" en een "binnenpan". Deze binnen pan wordt gebruik voor het maischen.
Dit is ook gelijk de beperking van deze installatie, want er kan maar een beperkte hoeveelheid mout in, dus het brouwen van zware bieren
is met deze installatie niet mogelijk. Maar dat hoeft ook niet van de brouwer.



Het water dat om de binnenpan heen zit wordt gebruikt om de maisch op te warmen, en na het maischen wordt dit water als spoelwater gebruikt.
met als voordeel dat je spoelwater na het maischen altijd op de juiste temperatuur is.

In het midden van de maischpan zit een soort roerwerk dat handmatig bedient dient te worden. Dit roerwerrk dient meteen ook als stop, want
onder in de maischpan zit een gat van ± 0,5 -0,8 cm breed. Dit roerwerk sluit het gat perfect af, en er valt ook nog voorzichtig mee te roeren.

Als het maischen klaar is kan het roerwerk omhoog getilt worden, waardoor de vloeistof uit de maisch onderin de buitenpan stroomt. Doordat
deze een hogere dichtheid dan het water heeft blijft deze vloeistof onderin de buitenpan. Echter wordtr er nu ook een druk verschil opgebouwd,
waardoor het water in de buitenpan het wort in de binnenpan tegenhoud.





Nu wordt er van bovenuit de vloeistof uit de buitenpan vloeistof over geheveld in de binnenpan zodat het de druk weer gelijk is. en het wort uit de
binnenpan kan stromen. Het gat is net klein genoeg zodat er geen mout (of bijna geen) uit het binnenvat stroomt. Dit wordt herhaalt totdat zowel
in de binnen pan als in de buitenpan het SG ongeveer gelijk is (Gelijke druk en gelijke dichtheid, dus er zal dan geen vloeistof overdracht=comunicatie
meer plaats vinden). Daarna wordt de binnenpan uit de buitenpan gehaalt en kan deze uitlekken.



Hierna zit alle vloeistof in de kookpan en kan er gekookt worden. Na het koken kan van onderuit de pan de vloeistof afgetapt worden.



Helaas had de brouwer nog niet van de term oxidatie gehoort (het wort moet toch belucht worden ?). Op bovenstaande foto klettert er hete wort in
de vergistingspan. Koelen doet hij niet, hij laat het au bain mari afkoelen, maar met 10 liter wort duurde dit volgens hem maar een paar uurtjes.

Dat is dan weer jammer, maar ik heb hem er wel op attend gemaakt.

Hier nog een tekening over de werking van deze installatie






Johannes

Ik heb het nu 2 keer gelezen en vraag me af of ik het uberhaupt snap. Wat een raar systeem, zelf bedacht? Zoja, onder invloed waarvan?  :D

Ik zie geen mogelijkheid om te recirculeren na het maischen. Dat heeft zo z'n nadelen.

Hopmans


Citeerinvloed waarvan?
Wiet.

Grapje, ik moet het nog even gaan lezen.  ;D

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Johannes op 26-05-2007  22:51 uIk zie geen mogelijkheid om te recirculeren na het maischen.

Het water uit de buitenpan "scheppen" en in de binnenpan gieten

Johannes

Nogal wiedes. Ik bedoel het eerste wort wat uit je maischketel komt. Dat wordt nu direct vermengd met het spoelwater, dus dan moet je nog heel wat recirculeren om helder wort te krijgen, en om de ongewenste vetzuren te verwijderen.

Edgar

Ik herinner me de allereerste natuurkundeles. Die ging over diffusie; oftewel de spontane vermenging van stoffen die een verschillende samenstelling hebben. Volgens mij is dat het principe waar dit verhaal op stoelt; heb ik dat goed begrepen? Met communicerende vaten heeft het volgens mij niet veel te maken. Er is wel sprake van een verschil in 'osmotische' druk (concentratie van opgeloste stoffen), maar zonder membraan heeft dat niet veel betekenis.

'Steeping' zou je het ook kunnen noemen. Moutthee zetten. Als 'ie nu een circulatiesysteempje bouwde... Maar dat kan ook simpeler.

Mooie pan, dat wel.

oranjeboombiertje

Ik vind het een mooi systeem. Jammer dat de brouwer dan weer geen aandacht schenkt aan (het voorkomen van)oxidatie en het snel koelen. Ik vind dat het systeem slim bedacht is.

Moet hij nu het spoel/verwarm water hevelen/scheppen? Het lijkt mij ook mogelijk om de binnenpan iets lager te plaatsen na het maischen waardoor het water uit de buitenpan door de verhoogde druk over de rand naar binnen loopt in de binnenpan.

 :degroeten:
Wesley

Edgar

Aha hij schept steeds. Ok. Dan nog niet veel relatie met communicerende vaten, maar goed.

Ik zou me zorgen maken over zo veel koperoppervlak in zo weinig lichtzure vloeistof. Niet te veel van drinken, dat bier.

Hopmans

Helemaal mee eens.
Ik heb het nog niet gelezen, maar de plaatjes bevallen mij niet.
Te veel koper, en ik zie ze iets boven het vloeistofoppervlak tillen (oxidatie).

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Johannes op 26-05-2007  22:59 uIk bedoel het eerste wort wat uit je maischketel komt. Dat wordt nu direct vermengd met het spoelwater

Die eerste wort stroomt heel zachtjes in het spoelwater, en door zijn hogere dichtheid blijft dit vrijwel onderin "liggen" zolang het spoelwater niet te veel in beweging komt. Tijdens het koken is het wort niet kraak helder, maar na filteren wel...

Oscar

Citaat van: Hoppie op 26-05-2007  23:15 uen ik zie ze iets boven het vloeistofoppervlak tillen (oxidatie).

Dit is feitelijk na het spoelen. hij laat de binnen pan dan aan een touw boven de kookpan uitlekken. Ik vond het wel aardig om te zien, maar het is natuurlijk niet geheel oxidatiespook save  >:D

Tsjerk

Ik vind het toch heel creatief.

Edgar

Citaat van: Tsjerk op 26-05-2007  23:21 uIk vind het toch heel creatief.

Absoluut. Mooi ding, erg leuk dat iemand zoiets uitvogelt en in elkaar steekt.

Maar dat is origami natuurlijk ook. Of macramé. :P

Hopmans


Mij boeit het eerlijk gezegd niets.
Maischvat is te klein, dus weinig bier, dus weinig lol.

 :degroeten:

Herman

In druppen zie ik niet zo snel een oxidatiespook. Het principe heeft dan wel wat weg van bijv de Walhalla of in het klein de Speidel Braumeister.

thibolleke

Ik denk dat ik het zowat snap...   Ik vind het erg leuk bedacht en gebouwt. En die koperionen die vrijkomen zijn echt niet erg.
Voor de rest ziet het er ook mooi uit. Je gaat er wel geen beter bier van brouwen, maar dat was ook de bouwer zijn bedoeling niet denk ik.


Groet Thibolleke

Oscar

Citaat van: thibolleke op 26-05-2007  23:40 uJe gaat er wel geen beter bier van brouwen, maar dat was ook de bouwer zijn bedoeling niet denk ik.

't is zijn eerste installatie, Maar zijn bier kan natuurlijk nog stukken beter.

Citaat van: Hoppie op 26-05-2007  23:29 uMaischvat is te klein, dus weinig bier, dus weinig lol.

Is voor hem genoeg, en hij brouwt eigenlijk ook maar 1 recept. Hij tracht met 1 recept een constant resutaat te behalen.

halikidee

Een mooi systeem wat hij bedacht/gemaakt/gecreeerd heeft.
Maar wel met veel beperkingen.
Als hij tevreden met het resultaat is, waarom niet.
Wel had hij iets beter eerst wat tips van een thuisbrouwer kunnen vragen.
Of beter, hier op het forum kunnen rondneuzen.

Emile

IK noem het maar "creatief met koper". Leuk als je graag iets met koper doet, maar dan kun je ook een wat handzamer systeem bouwen, dat meer gericht is op brouwen. Teveel beperkingen, inderdaad.

roco

Bijna een speidelbraumeister kloon maar dan anders!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.