Gouden Carolus

Gestart door Edwin, 25-08-2003 10:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Ik heb eens een blond gemaakt die naar mijn mening best wel veel weg had van (lichtere versie van) de Gouden Carolus Tripel.
Dit is een heel ander (blonder) bier dan de normale Carolus, maar toch hier een opzetje:

Pilsmout 3         85,0%
Munich mout 15         2,5%
CaraMunich (Cara 120)      2,5%
Kristalsuiker         10,0%

Challenger   75 min   23 IBU
Hallertau hersbr   10 min   2 IBU
Saaz      10 min   3 IBU

kruiden (op 10 L):
koriander         5,0 g   10 min
kardemom (gemalen)   0,5 g   10 min

Gist: T58

Niet teveel kardemom gebruiken, maar het zit er zéker in!

Dit is dus het recept van die blond, vraag me niet waarom die 2 aromahoppen, was een begintijdbier :)
Maar desondanks leek hij wel op de Carolus tripel, dus vandaar het recept!

Hopmans

De moutstorting is nagenoeg identiek als degene in de link, dus daar kan het niet aan liggen.

Ik denk dat het nu al Bingo is.

Goed werk Robin.
 ;) :duimop:


Adrie

Dat kan best bingo zijn voor de tripel, maar volgens mij vroeg jadebree om het recept van de classic. Toch?

JWVG

Zoals ik 5 jaar geleden ook al zei in deze draad (:clownsmile:) - ik weet echt zeker dat ik komijn heb geproefd in de Gouden Carolus. Dat was meteen de belangrijkste reden dat ik het een vreselijk bier vond  :neenee:. Maar goed - dat is al weer een paar jaar geleden. Ik zou het eigenlijk weer een keer moeten proeven, maar heb daar geen zin in. Eens kijken of ik morgenavond 1 van mijn kroegmaatjes kan ompraten, en daar dan stiekem een slokje van meedrinken...

 :degroeten: JW.

Jacques

In de tripel springt af en toe de komijn het glas uit. In de Classic valt dat wel mee is mijn beleving.

Oscar

Citaat van: RobinB op 22-01-2009  21:59 uNiet teveel kardemom gebruiken, maar het zit er zéker in!

Citaat van: Jacques op 22-01-2009  22:52 uIn de tripel springt af en toe de komijn het glas uit.

Allemaal van de gist....(maar dat wisten jullie natuurlijk al.. ;D)


De Deltabrouwers zijn een keer bij Het anker geweest en een zeker lid heeft toen wat foto's gemaakt :



 ::)  :brouwen:

JWVG

Citaat van: Jacques op 22-01-2009  22:52 uIn de tripel springt af en toe de komijn het glas uit. In de Classic valt dat wel mee is mijn beleving.

Ik heb de tripel nooit gehad, maar dat klinkt erg verontrustend  ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 22-01-2009  23:28 uAllemaal van de gist... (maar dat wisten jullie natuurlijk al.. ;D)


Dat denk ik niet als je tijdens een bezoek een zak met komijn in het brouwhuis ziet staan. Werd ook ruiterlijk toegegeven. En het was heel duidelijk te proeven aan hun tripel. Niet elke kruigie smaak komt door gist of hop.

Adrie

Toen ik daar was zag ik zakken kamillebloemen staan. Dus die zitten er ook in. Zijn ook te proeven in de tripel. Verder zagen wij zakken Challenger en Goldings hop. De rondleider vertelde verder nog (maar of dat waar is?) dat er sinaasappelschillen en koriander in de bieren gaat.

Adrie

Citaat van: Henk oet Paiz op 28-01-2004  20:58 uAfgelopen maandag dus maar direct de brouwerij gebeld. De brouwer was zeker niet te beroerd om enige informatie te verstrekken. De gist die gebruikt wordt voor de hergisting is de hoofdgist, er wordt géén afvulgist gebruikt. Er worden inderdaad kruiden gebruikt en wel 4 stuks, te weten koriander, curacao en de rest wilde hij niet vertellen.

En de vierde is dus kamillebloemen.

De-Geert

Dat (van die komijn) werd toch ook verteld in dat filmpje van die 2 jongens die hun eigen 1000-zonnen bier gingen maken?

Adrie

Hier nog wat foto's die ik in de brouwerij maakte:






RobinB

En voor de gist:
In de Carolus Hopsinjoor zit nog wel een bodempje gist!

Heb het net ingezet om te kijken of er leven in zit! :)

RobinB

Met deze gist ben ik van plan zondag de Gouden Carolus Classic te brouwen!  :brouwen:

Ik heb hem net gedronken, en eigenlijk viel me de kruidigheid heeel erg mee (bijna tegen)!
Komijn? ik weet het niet, heb het er niet uitgehaald... en in komijnenkaas is het vrij overheersend.
Kardemom zit misschien in de tripel, maar volgens mij ook niet in de Classic.
Ik denk alleen een snufje koriander, de rest komt wel van de gist.

Wat er wel in zit is kandijstroop, dat ruik je er bovenuit, die moet ik ook nog maken.
Verder kleuren met een koffiezet-extract van zwarte mout. Dat heb ik laatst geprobeerd en gaf veel kleur bij weinig gebrandde smaak!
Hij is minstens 50-65 EBC.

Verder aardig wat caramelmout...

Ik ga ff op een recept broeden, ben zo terug!

Oscar

Citaat van: RobinB op 20-05-2009  23:47 uMet deze gist ben ik van plan zondag de Gouden Carolus Classic te brouwen!  :brouwen:

Vroeger toen er nog gist in de classic zat wel eens mee gebrouwen, maar dat was nog in mijn "begin periode" wel een prima gistje geloof ik...

RobinB

Dit gaat hem worden:
Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptKareltje
Brouwdatum24-5-2009
BiertypeQuadrupel
Aantal liters10
Gewenst begin SG1075 (8,2 vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater17.99 liter
Maischdikte3.50 l/kilo
Maischwater10.58 liter
Spoelwater7.81 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur50 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid22 EBU (Mark Garetz)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pale ale mout (Maris Otter)80.0 %2629 gram4 EBC
Cara-amber10.0 %329 gram60 EBC
Kandijsuiker (bruin)8.0 %263 gram10 EBC
Zwartemout2.0 %66 gram1400 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Target9.0 %10 gram90 min.17 EBU
East Kent Golding4.0 %10 gram30 min.4 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander5 gram10 min.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter750 ml
Beluchtings tijd16 uur
Temperatuur giststarter0°C
Gist voedingWyeast
Hoeveelheid

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
162°C20 minuten3.50 l/kg
272°C30 minuten3.50 l/kg
378°C5 minuten3.50 l/kg

met betrekking tot het maischschema: ik doe er zeker 10min over om van de 62 naar 72 te gaan, dus dat is een soort tussenstap :)
Waar kandijsuiker staat, moet je kandijsiroop lezen. die moet ik nog maken en heb er geen waarden van voor in BrouwVisie.

Nog op of aanmerkingen?

Ik ga nog ff kijken naar dat andere kloon recept, kijken hoever ze ernaast zitten ;) ;D

Oscar

eeeuh...Gouden Carolus is een Belgisch bier... Ongetwijfeld bevat dit bier geen Maris Otter Mout en East kent en/of Target hop.
Maar verder een pima recept. Ik betwijfel ook of in de Gouden Carolus zwartmout zit...

RobinB

Hahaha, die Amerikanen hebben het over een OG van 1101!!!  :o
Echt geen flauw benul van het bier dus...  :-\
Hij is maar 8.5% dus dat is noooit SG1101!

Met hergisting in fles, kom ik er mooi zo, misschien nog iets opshroeven, want ik denk dat deze gist niet ver doorgist?

RobinB

Citaat van: Oscar op 21-05-2009  00:14 ueeeuh...Gouden Carolus is een Belgisch bier..Omgetwijfeld bevat dit bier geen Maris Otter Mout en East kent en/of Target hop.
Maar verder een pima recept, Ik betwijfel ook of in de Gouden Carolus zwartmout zit...

Nee, klopt, maar ik heb geen pilsmout meer...
Alleen MO nog als basismout en dat gaat niet tussen nu en zondag veranderen ;D
Die zwarte mout ga ik ook niet mee-maischen, maar een extract van maken zoals koffiezetten. Daar komt nauwelijks gebrande smaak mee, alleen kleur.
Echter voor de juiste kleurwerking heb ik dit ongeveer nodig!

De hoppen zijn slechts een kleine deviatie van het thema:
Challenger en Goldings
Maar ook hier: roeien en riemen! :)

thibolleke

Rijst gaat er ook in. En ik dacht via een decoctie. Of gaat rijst er altijd via decoctie in? Dat weet ik niet zo goed.
Maar als hobbybrouwer laat je die er ook uit natuurlijk.  ;D (de rijst én de decoctie :p )

Ook kan ik mij wel iets herinneren van dat hoog SG.
Het bier heeft in ieder geval wel heel veel restsuikers. Wat volgens mij ook de oxidatie smaken wat maskeert.

RobinB

Net begonnen met brouwen!
Zo tijdens het maischen is hij in ieder geval nog vrij licht, bij het koken doe ik de kleur erbij :)

RobinB

Zo!
Alweer aan het filteren/spoelen!
Lekker op schema :)

Speciaal voor Oscar nog wat kleine correcties:
Ik had toch nog wat pilsmout! is nu 2/3 pilsmout 1/3 MO
En de goldings in de vriezer bleek Styrian Goldings te zijn, de juiste dus!
NU is alleen de Target een pietsie anders dan de Challenger, maar een kniesoor die daar op let... ;D

RobinB

Uiteindelijk op 1070 gekomen. Ik verdenk in deze preferente banen door mijn bostel als de oorzaak, aangezien er aan 1 kant een kuil was ontstaan...  :stom:
Beetje suiker bij het hevelen en we zitten weer op koers (misschien wel moutextract?)

De vergisting gaat mooi, was al na een paar uur op gang en prutteld lekker door.
Wat wel minder is, is de putlucht die deze gist veroorzaakt!  En dan staat het gistvat (vanwege constantere temperatuur) ook nog in de woonkamer...  :-X

RobinB

Net geheveld en 200 g suiker toegevoegd.
Hij was al op 1020, dus als er nog 5 schijnbare puntjes vanaf gaan, ben ik tevreden. Het is tenslotte best een zoet bier.

Het SG monster was nog troebel en gistig, maar al wel lekker!

RobinB

Donderdag gebotteld bij 1015!
Het SG monster smaakte erg lekker, zij het wat bananig.
Leek volgens mij nog niet echt op de gouden Carolus, maar heb die al een poosje niet meer gehad...

Zal ze eens samen proeven wanneer hij op druk is!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.