Kulsj - Werelds recept

Gestart door Herman, 16-05-2007 21:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Een werelds recept. Belgische mout, Duitse gist, Gronings water en Duitse en Amerikaanse hop..... Al met al mogen we het natuurlijk geen Kölsch noemen volgens de Keulenaren, maar goed. Een Kulsj it is.
Ik ben vanavond aan het brouwen, de gist had ik zondag goed actief. Te laat om gebruikt te worden in ons Gildebier.


Holtrop Kulsj

Een recept voor 20 Liter - SG 1.048 - 27 IBU (Eff% 69%, zal wel hoger uitvallen)
Wort Boil Time:             75    Minuten
Kleur & Hop IBU Formule :   Daniels


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 100.0     4.50 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 25.00 g.     Perle                             Whole    6.00  18.2  First WH
 30.00 g.     Crystal                           Pellet   3.50   8.7  20 min.


Wyeast 2565 Kolsch. Actieve starter van 1 liter, opgeschaald tijdens brouwen.

Maischschema
--------------
Met 20 l water, 60min op 66ºC, weinig spoelen.

Oscar

Ziet eruit als een mooi en simpel recept !, 1 mout soort en wat bitterhop en ietsje aroma hop.

Wat is je overweging om FWH te gebruiken ? ik heb er met mijn FWH testje niet veel verschil in kunnen ontdekken, en als het verschil er is , dan is het
voor korte termijn.

 :degroeten:

Hopmans

Niet een piepie caramout erbij?
Alleen pils is zo saai.  :-\
Alhoewel de lichte kleur ook wel mooi is.

 :degroeten:

thibolleke

Zou het niet beter zijn om 90 minuten de koken in verband met DMS?
Een paar brouwsels geleden heb ik een blonde gebrouwen met pils mout + suiker. Ook 75 minuten gekookt, het was een heel mooi bier maar de DMS was er net iets teveel aan.


Groet
Thibolleke

Herman

Kölsch is lekker simpel, in het verleden heb ik ook wel tarwemout gebruikt. Dat zal ik af en toe ook wel weer doen, het geeft een net wat bleker resultaat.

Van DMS heb ik niet zo veel/geen last (voor zover ik het proef). Kook je wel voluit Thibo met de deksel van de pan? Bij meerdere bieren kook ik soms zelfs maar net 60 minuten (al zit er vaak wel een aantal minuten koken bij die ik niet meereken...).

Ik ben overigens klaar met brouwen. 19.30 gestart en 23.55 in het gistingsvat. Nu alleen nog schoonmaken en opruimen..... Opbrengst 18 liter 1.054, ik zal nog even wat verdunnen.

Oscar

Citaat van: Herman op 17-05-2007  00:35 uOpbrengst 18 liter 1.054, ik zal nog even wat verdunnen.

2 liter water erbij en je komt redelijk tot goed uit : 20 liter met SG 1048/1049  :duimop:

Herman

Ik hoop dat de vergisting een beetje snel verloopt, ik heb geen ervaring met deze gist.

Koel lageren zit er waarschijnlijk niet echt in, alhoewel.... ik kan natuurlijk direct koel lageren in een vaatje. Kan ik het meteen meenemen naar het PRONK :idea:

korek

Ik heb op 5 mei een Kölsch gebrouwen maar dan meer volgens traditioneel recept. SG na koken was 1049 en ook vergist met de Wyeast 2565, voor de zekerheid had ik een 'Blow-off' gemaakt en dat was maar goed ook want gedurende enige tijd spoot het eruit. Nu, tijdens de 2e vergisting gaat ie nog rustig door maar het wordt langzamerhand wel minder.

MO

Ik heb goede ervaringen met deze gist. Het is een enorme krauser. Volgens mij had ik hem eens gestokt, maar met goed schudden ging hij weer als een trein. Houd je de temperatuur rond de 15 °C?

Herman

Ik probeer hem inderdaad zo koel te houden, moet alleen even een geschikte plek er voor vinden.

thibolleke

Citaat van: Herman op 17-05-2007  00:35 uVan DMS heb ik niet zo veel/geen last (voor zover ik het proef). Kook je wel voluit Thibo met de deksel van de pan? Bij meerdere bieren kook ik soms zelfs maar net 60 minuten (al zit er vaak wel een aantal minuten koken bij die ik niet meereken...).

Ik kook zeker voluit met het deksel eraf. Mijn verdamping is 3.5 liter per uur. De meeste literaire stukken raden toch aan om 75 tot 90 minuten te koken.
Eerst wist ik ook niet goed hoe DMS proefde, na dat brouwsel weet ik nu wel hoe het proeft.

Groet
Thibolleke

Herman

Vreemde gist, die Kölschgist. Vandaag keek ik even naar het bier, juist op het moment dat er schuim uit het waterslot kwam. Ik heb nog niet eerder zo ver in de hoofdgisting alsnog een blow-off slang nodig gehad.

De 15 ºC red ik overigens niet, de omgevingstemperatuur is 17 ºC.

Herman

Ik had hem al eerder willen hevelen, maar vandaag had ik er even tijd voor. SG 1.008 en het bier staat inmiddels in de koelkast te lageren. Smaak was mooi clean moutig, beetje bloemig hoppig.

korek

Mijn Kölsch is uiteindelijk tot 1005 gedaald. Ik vind hem lekker, inderdaad ook fruitig en fris, had misschien iets bitterder gekund.

Herman

Vanavond even tijd om dit bier te bottelen. Omdat het bier kraakhelder was, heb ik toch maar wat bottelgist gebruikt: T58.

Uiteindelijk 18 liter gebotteld, eind-sg 1.008. Smaak lijkt spot-on voor een Kölsch, ben benieuwd hoe deze met koolzuur smaakt (hij is 2 weken geleden uit de koelkast/lagering gehaald). Gebotteld met 6 g suiker/liter.

Arie

Herman,

Ik ben beginnend brouwer en dit lijkt mij een mooi simpel recept om te gebruiken voor één van mijn eerste brouwsels.
Ik heb nog wel een vraag. Waarom heb je op 16 mei gebrouwen en nu pas gebotteld ? Het bier heeft zo'n negen en een halve week gestaan te gisten en lageren. Heeft dit een reden ?

 :degroeten:

Arjan

Herman

Hoi Arjan,

De lange tijd heeft als reden: tijdgebrek. Ik zou wel proberen koel te vergisten en nog kouder te lageren. Een koele hoofdgisting van ca 1 week en ca 4 weken lagering geeft prima resultaat. MOcht de temperatuur oplopen, geen probleem dan wordt ie fruitiger. Het smaakt dan echter niet meer naar een echte Kölsch.


Herman

Dit biertje is lekker op druk. Ik vind hem een ietsje te droog in de nasmaak, maar voor de rest is het gewoon een goede Kölsch, het zit tussen een Mühlen en Früh in die ik recent nog heb gedronken. Prachtig bleek blond bier met een fijne schuimkraag. Voor de verandering eens een mild gehopt bier, best lekker na vele hopmonsters.

korek

Ik zit nu ook met een glas zelfgebrouwen Kölsch, na een relaxte brouwdag. Erg lekker is ie. Het is mijn laatste, dus moet ik volgende week weer brouwen.

Herman

De gist is actief voor een 2e batch van dit bier. Dit wordt mijn 1e brouw van dit jaar. Mogelijk dat ik een deel van het wort gebruik om te vergisten met een eveneens actieve Wyeast 1332.

aldo

Zie "Gronings water" in je recept?
Heb je een jerrycannetje meegenomen of ben je niet in (het mooie  :nut: ) Drenthe wezen brouwen?

Herman

Het bier moet nog gebrouwen worden (donderdag of vrijdag), het water is inderdaad een aanpassing naar Drents water.

Herman

Dit biertje is vanmiddag gebrouwen onder toeziend oog van Guuz en een buurman.

Recept is iets gewijzigd, 5 kg pilsmout (ik had net opgelet dat het 4,5 zou moeten zijn). Ik had me daarnaast vergist in het ingestelde rendement, dit stond abusievelijk nog op 69% (maar dat betrof niet/weinig spoelen...). Het is uiteindelijk 84%.

Ik heb 22 g Perle (FWH) en 60 g Crystal (20 min) gebruikt. Door de hogere opbrengst zou ik te weinig bitterheid krijgen, om die reden heb ik de resterende hopgift (Crystal) opgeplust. Berekend IBU 27. Eenmaal gecorrigeerd met water, heb ik nu ca 28 liter Kölsch in het vat van 1.048 / 12,2 Brix.

De gebruikte gist is een mengsel van 2565 en 1007, beide geschikt voor Kölsch. De gistkast staat ingesteld op 17 ºC.

RobinB

Oei!
Heb je ook rekening gehouden met de bitterheid bij die noodzakelijke verdunning?

Wat is de diepere gedachtengang achte het mengsel van die 2 gisten?

Herman

Yep, vandaar de verhoging van de hoeveelheid Crystal, benieuwd wat deze hoeveelheid in het bier te weeg brengt.

De diepere gedachten gang achter de dubbele gist is terug te lezen in een ander onderwerp:
Citaat van: Herman op 03-12-2010  08:18 uVanochtend kwam ik beneden. Zie ik het bier staan en een erlenmeyer met gist. Met mijn slaapdronken kop denk ik : "shit, heb ik de gist er niet bijgedaan". Ik gooi de gist er bij, pas dan dringt het door dat dit de Kölsch gist was. Het bier vergist nu dus op 2 starters, het zal wel een voorspoedige vergisting worden ;)

Ik had nog wat slurry in de koelkast, van een later hiermee gebrouwen Alt. Deze heb ik vorige week opgekweekt. Het is dus niet te zeggen welke gist de overhand heeft, als er eentje dat al heeft. Dit laat onverlet dat je er natuurlijk prima mee kunt brouwen.



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.