Boerenschuur Saison

Gestart door Gerb, 15-05-2007 20:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Ik ben ook alweer aan het nadenken over een nieuw recept en was er ook al een tijdje uit dat het een soort Saison moest worden. Ik herinnerde me het recept van Herman zijn Witte Gerst (Vlaskop) en dat idee stond me wel aan. Helaas was dit onderwerp compleet van het forum verdwenen, maar Herman was zo vriendelijk het op te sturen. In het orginele recept wordt er maar liefst 40% gerstevlokken gebruikt. Dat vind ik toch een beetje te veel van het goede.
Mijn uitgangspunt voor de moutstort is om een soort kruising tussen de Witte Gerst en een Saison te maken. Hier mijn recept (voor 15 liter):

   
gewicht [gram]%
pilsmout300061,9
gerstevlokken100020,6
tarwemout50010,3
caramunich1002,1
suiker2505,2

Over de hopstort ben ik nog niet uit. Ik wil rond de 35 IBU gaan zitten en het moet lekker hoppig zijn. Ik zit erover te denken om de Crystal te proberen. Hoe zijn de ervaringen met de Crystal. Ik weet dat ik vorig jaar op de hobbybrouwdag een 100% Crystal bier heb gedronken. Het deed me denken aan een Duitse hop gekruisd met een Amerikaanse hop. Kruidig en toch wat citrus. Dus voor de hop heb ik in gedachten:

   
aa%gewicht [gram]kooktijd [minIBU
Crystal 3,535FWH21,9
Crystal3,5204511,7
Crystal 3,51552
Crystal3,520droog0

Voor de gist ga ik de gist van een verse fles Saison Dupont opkweken. Verder zie ik ook af van de kardemom die Herman gebruikt heeft.

Bitterheid: 35,5 IBU
Kleur: 14,7 EBU
Begindichtheid: 1064
Einddichtheid: 1010

MO

Een wild idee: zou Rogge lekker zijn in een Saison? Overigens lijkt me dit een lekker crystal bommetje te worden. Ben benieuwd hoe die gaat smaken.

Johannes

CiteerIk weet dat ik vorig jaar op de hobbybrouwdag een 100% Crystal bier heb gedronken.

Dat was vast mijn American Pale Ale. Ik zou het niet aan durven met deze hop. Bang dat het een te grote citrus-hop-bom wordt. Maar ik ben dan ook wat conservatief ingesteld.

Gerb

Citaat van: Johannes op 15-05-2007  23:18 uDat was vast mijn American Pale Ale. Ik zou het niet aan durven met deze hop. Bang dat het een te grote citrus-hop-bom wordt. Maar ik ben dan ook wat conservatief ingesteld.

Hoe zou jij zelf de smaak van Crystal omschrijven? Komt het in de buurt van Cascade of meer richting Fuggles? Misschien moet ik een andere bitterhop nemen. Ik heb nog Magnum liggen. Nog maar eens even over nadenken.

De rogge zal wel passen, maar dan wordt het wel een erg 'sleur-en-pleur' bier. Volgende keer gooi ik wel weer ergens rogge bij.

Caspar

Hey Gerb,

Leuk recept, maar de Crystal vind ik niet echt in een Saison passen. Deze hop lijkt meer op Cascade dan op Fuggle, alleen minder citrus en wat vlakker. Ik vind Cascade lekkerder moet ik heel eerlijk toegeven.

Wat dacht je van Brewers Gold en Saaz of Styrian Goldings?


Gerb

Zal ik dan toch maar een andere hop bij het begin koken toevoegen? Ik wil graag de Crystal gebruiken, want ik heb er nog een hele zak van liggen. De Brewers Gold trekt me totaal niet, is die niet erg scherp en rauw? Dan gebruik ik liever een Styrian Goldings als bitterhop. Ik heb ook nog Columbus en Chinook, maar die wil ik absoluut niet gebruiken in dit bier.

Herman

Wil je stijlvast brouwen of gewoon een lekker biertje? Ik zou gewoon die Crystal gebruiken. Best kans dat ik binnenkort een Kölsch met Perle & Crystal ga brouwen. Lijkt me ook een lekkere combinatie.

Gerb

Het moet gewoon een lekker bier worden, Saison-achtig als je wilt. De Crystal is toch een doorgekweekte Hallertau variant, dus ik zie de Perle/ Crystal combinatie ook wel voor me. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik nu alleen Crystal ga doen of niet.

MO

Ik zou voor de crystal gaan. We hebben nog veel te weinig data over deze hop beschikbaar. Zo vond ik die APA van Johannes met alleen crystal uitstekend te drinken.

Gerb

Weet je wat, ik ga gewoon voor de 100% crystal, dan maar geen stijlvaste saison. Dat was trouwens niet eens echt de bedoeling. Ik zie trouwens bijzonder weinig recepten hier op het forum met crystal. Ik ben wel benieuwd naar andere ervaringen.

Johannes

Citaat van: Gerb op 16-05-2007  08:04 uHoe zou jij zelf de smaak van Crystal omschrijven?

Lastig, in mijn bier vond ik het iets té maar ik had er dan ook wel erg veel ingegooid. Beetje scherp/ citrusachtig op een amerikaanse manier en niet zoals Styrian Goldings. Ik kan me ook weinig voorstellen van een pils o.i.d. met Crystal, maar ook daar wordt de hop voor gebruikt.

Caspar

Het scherpe smaakje dat Johannes beschrijft herken ik ook terug in mijn IPA met Crystal, maar met de dosering die Gerb hanteert zal dat echt wel meevallen.

 

Gerb

Ik heb nog een aantal dingen verandert aan het recept, dus hier nog een keer het volledige recept.
volume   17 liter
dichtheid   1063
efficiency   63%
kleur   36 EBC
bitterheid   33.1 IBU
   gewicht [gram]   %
pilsmout  3000   57,7
gerstevlokken  1000   19,2
tarwemout  500   9,6
caramunich  200   3,8
gula djawa  500   9,6

De gula djawa is Indonesische bruine palmsuiker. Er zit een apart smaakje aan, wat een beetje lijkt op basterdsuiker vermengd met cacao. Ik vind het erg lekker. Bij het afwegen heb ik een foutje gemaakt, 200 ipv 100 gram caramunich, wel wat teveel, nu wordt het bier iets te donker.

temp [°C]  44  60  70
tijd [min]  20  25  20
Ik heb een rust bij 44 graden aangehouden, ik had toen de gerstevlokken en de tarwemout gestort. Het idee was om wat van die kruidnagel-achtige smaakjes te krijgen, dat leek me wel een lekkere combinatie.  Van 44°C naar 60°C opwarming dmv heet water.

aa%gewicht [gram]kooktijd [min]IBU
Crystal 3,5    35FWH19,4
Crystal 3,5    254512,3
Crystal 3,5    1551,4
koriander     75
Crystal 3,5    20dry0

De hopstort heb ik 100% Crystal gelaten, en toch nog maar wat koriander erin.

gist   Stille Nacht

Gerb

Zojuist dit bier gebotteld bij een SG van 1010. De geur en smaak waren nog wel erg koriander-achtig en gistig, maar dat trekt wel weg denk ik. Verder is de Stille Nacht gist niet echt een bezinker, elke beweging van het vat resulteerde in een stoffige mist. Het bier was na 2 weken lageren nog steeds heel dof. Nog niet eens de bovenste centimeter was helder.

Gerb

Mh, ik zit nu aan dit bier, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik de smaak van de Crystal niet echt super vind. In ieder geval niet met 100% Crystal. Het kan ook de combinatie met de Stille Nacht gist zijn, want die geeft een nogal droog mondgevoel. Verder is het toch wel een Saison-achtig bier, alleen had het wel iets zurig of hoppiger kunnen zijn.

Caspar

Proef je nog iets terug van de gula djawa?

Gerb

Nee, niets, de gist en de hop waren daarvoor te smaakbepalend. Ik zal volgende keer nog even opletten of ik deze suiker nog kan ontdekken in het bier.

Gerb

Gisteren deze nog even kritisch geproefd, de Stille Nacht gist is echt wel een heel aparte, veel fruit, doet me denken aan ananas en mango, esterig en lijkt toch wel op een Saison gist, want hij geeft ook een heel klein zuurtje. De Crystal proef ik niet veel van en de gula djawa misschien een klein beetje, er zit een soort caramel/ cacao smaakje aan het bier.
Ik heb deze ook aan 2 mensen op de MTG dag gegeven, op de dop staat BL.

William

Ik was een van de gelukkigen die een bier met BL op de dop van jouw heeft gekregen. Ik heb hem net geproefd:


Kleur: amberkleurig / mistig
Koolzuur: veel / onrustig
Schuim: veel, ongelijk en stabiel
Geur: overweldigend fruitig, citrus, zeer complex
Smaak: zeer fruitig, licht citrus, matig bitter, zout
Mondgevoel: droog, poederig; mondklevend; licht samentrekkend
Nasmaak: zout, bitter
Conclusie: Ik vind het een heel apart bier (en dat bedoel ik niet negatief  :D). De geur is overweldigend - je blijft er gewoon aan ruiken. Ik vind de zoute smaak een beetje afbreuk doen aan de totale smaak en maakt het minder doordrinkbaar. Het zoute lijkt de frisheid weg te nemen. Heb je hard water of kan dit in de gula djawa zitten

Gerb

Dank voor het proeven! Ik heb de zoute smaak niet geproefd, aan het maischwater is wel 5 gram CaSO4 toegevoegd, maar denk eigenlijk niet dat het daaraan ligt. We hebben hier in Den Haag ook geen hard water, het is duinwater.
Het bier is wel vrij ver uitgegist, 1008 dacht ik en dit zou ook een droog effect op het mondgevoel kunnen geven. Of zou er bij de productie van gula djawa zout worden gebruikt of ingekookt worden, waardoor er zouten achter blijven in de suiker?

Edgar

Even gegoogled: kennelijk is gula djawa een ingekookt mengsel van ongeraffineerde rietsuiker en palmsuiker. Het is helemaal niet ondenkbaar dat daar redelijk veel zouten in achterblijven. Ook sommige ongeraffineerde suikers hier bevatten veel meer mineralen, en bijvoorbeeld Candico kandijstroop is uitgesproken zoutig.

William

Bij de winning van suiker uit bv suikerbieten wordt meestal zout toegevoegd om de oplosbaarheid van suiker te verlagen en zo de kristallisatie van suiker te bevorderen. In de resterende stroop blijft dan relatief veel zout over (bv in melasse). Als de gula djawa een kristallisatieproduct is van een reststroom van suikerwinning dan zou die zoutig kunnen zijn.

Maar ja, jij proefde de zoute smaak niet dus misschien is het wel wat anders. ???

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.