Lentebok

Gestart door Johannes, 26-01-2004 21:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannes

Brouwers,

Mijn eerdere plan om een Urtyp te brouwen schuif ik even vooruit, en gebruik de van Herman gekregen ondergist voor het brouwen van een Lentebok, om de doodsimpele reden dat ik meer belang heb bij 20 liter lentebok dan 20 liter pils.

Ik was van plan het Derek Walsh Biertypengids-recept te gebruiken:

78 % pils 3
10% carahell 10
15% munich 20
2% caramunich 120

Hoppen met 50/50 Tettnang/Hallertauer tot 30 ebu

Wyeast 2178

Carahell heb ik niet, wel caravienna bij het zoeken op het forum ben ik meerdere malen de vraag tegengekomen 'kan ik ....mout gebruiken ipv caravienna of 'kan ik caravienna gebruiken ipv......' volgens mij stond er nog niet bij: kan ik caravienna gebruiken ipv carahell? dus bij deze!

Tettnang heb ik ook niet in huis, Jan v. Schaik omschrijft deze hop als zijnde een fijne en deliaate aromahop dus zou deze mijns inziens vervangen kunnen worden door bijv. Saaz of Goldings

Eens? oneens?

Groet Johannes

Edwin

Hoi Johannes  :proost:

Volgens mij heb je wel aardige ingrediƫnten te pakken. Ik zou in plaats van Tettnanger een andere hallentauer hop gebruiken. Herzbrucker bijvoorbeeld. Saaz zou ook nog kunnen. Naar mijn idee is de goldings wat afwijkender van de Tettnanger dan de Saaz.
Naar mijn idee kun je ook prima caravienna gebruiken, maar het zal mogelijk een iets andere smaak aan je bier geven.

Edwin

Herman

Caravienna, hoe donker bedoel je dan (50EBC of zo) ? Je zou evt om wille van de kleur de caramunich achterwege kunnen laten of verminderen. Voor de rest zie ik geen bezwaar.

Qua hop sluit ik me aan bij Edwin, maar dan enkel als je een stijlecht bier wilt. Ik vind zelf het experimenteren met hop wel lollig.

Herman

Johannes

Goed das duidelijk, ik ga zo kijken wat er nog aan hop aanwezig is. De caravienna is 40 - 60 ebc tenminste dit heeft vdKooy op de verpakking gezet.

Morgen wordt er gebrouwen het definitieve recept plaats ik nog.

 :degroeten:

Johannes

Johannes

:brouwen:

ProMash Recipe Printout

Recipe : Lentebok

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (LTR):        20.00    Wort Size (LTR):   20.00
Total Grain (kg):         5.54
Anticipated OG:          1.065    Plato:             15.90
Anticipated EBC:          19.7
Anticipated IBU:          34.2
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             90    Minutes


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 78.0     4.32 kg.  Pilsener                      Germany        1.038      3
 10.0     0.55 kg.  CaraVienna                    France         1.035     50
 10.0     0.55 kg.  Munich Malt                   Germany        1.037     20
  2.0     0.11 kg.  CaraMunich Malt               Belgium        1.033    120

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 15.00 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    3.50   8.0  90 min.
 15.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.00   6.9  90 min.
 30.00 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    3.50   9.1  35 min.
 30.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.00   7.8  35 min.
 15.00 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    3.50   1.2  2 min.
 15.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.00   1.0  2 min.


Yeast
-----

Wyeast 2178 Wyeast Lager Blend

Mash Schedule
-------------

Mash Type: Multi Step

Ltr Water Per kg Grain: 3.50    Total Ltr: 19.39

Acid Rest Temp :               0  Time:   0
Protein Rest Temp :           55  Time:  10
Intermediate Rest Temp :      62  Time:  35
Saccharification Rest Temp :  72  Time:  35
Mash-out Rest Temp :          78  Time:   2
Sparge Temp :                  0  Time:   0

Geen decoctie dus zoals dikwijls wordt toegepast bij bokbieren waarom niet? geen zin in 't geklieder + 't kost teveel tijd.

Om toch een beetje een zoetig biertje te krijgen alpha en beta beide 35 minuten.

Opmerkingen?  Suggesties? :bijdrage_forum:

 :degroeten:

Johannes

MO

Je wilt dus op 7.2% uitkomen, uitgaande van een eind SG van 1014? Dat vind ik persoonlijk vrij zwaar voor een suikerloos bier. Maar bockbier hoort denk ik wel zonder suiker gebrouwen te worden. Voor de doordrinkbaarheid zou je je begin SG kunnen verlagen om 6.5% te maken. Maar dat kun je ook niet doen.

2 minuten koken met de aromahop is te kort, ik zou hier 10 min van maken

en wat is precies je doel van de hop bij 35 min? Zelf hop ik alleen voor 90 min (bittere smaak) en voor 10 min (hoparoma). Met de Orval heb ik ook zo'n tussentijdse hopgift gedaan, maar ik weet zelf eigenlijk niet waarom. Iemand een theorietje?

gr
MO

Edwin

Ha Johannes  :proost:

Ik ben het met MO eens om laatste hopstorting ipv 2 minuten 10 minuten mee te koken.

Er is wel een theorie m.b.t. het omzetten van iso-alfa en alfastoffen en de tijd die daarvoor nodig is, maar voor de volledigheid van die theorie moet ik ff gaan zoeken en daar heb ik nu eigenlijk niet zo'n zin in.
Zou 35 minuten niet een tussenweg zijn tussen aroma en bitterstof? Beetje bitter, beetje aroma?

Edwin

Johannes

Zo die klus is geklaard! resultaat zo'n 18.5 liter van 1070. morgen nog even 1.5 liter water toevoegen om op 20 liter van 1065 te komen. Aangezien er hier tegenwoordig chloorwater uit de kraan komt moet dit eerst even gekookt (en afgekoeld) worden. Daar heb ik nu geen zin

Wat die 35 minuten betreft, stond in het recept. nl.: 25% 90 minuten 50% 30 minuten (om het iets bitterder te maken heb ik 35 minuten gedaan) en 25% 2 minuten (aangepast naar 10 minuten).

Herman, volgens mij is die gist prima, ik heb jou advies opgevolgd en na een half uur wat wort apart genomen voor de giststarter, tegen de tijd dat het wort voldoende was afgekoeld, was de starter al aktief.

Besef ik me net dat het wel eens tijd is om het beluchtingspompje uit te zetten, zit de hele boel al onder het schuim!

nou gisten maar!

 :degroeten:

Johannes

Johannes

:brouwen:

Moeder natuur werkt niet echt mee, gemiddelde temperaturen van 12 tot 14 graden, iemand enig idee of dit een negatieve invloed kan hebben? banadrama's of ongewenste esters bijvoorbeeld? of valt dat wel mee met ondergist?

 :degroeten:

Johannes

Herman

De gist heeft een gistingsrange van uit mijn hoofd 8-12C. Dus 12-14C valt wel mee, al komt bij het gistingsproces natuurlijk wel wat warmte vrij. De ervaring leert echter dat zo'n plas bier wel redelijk constant van temperatuur blijft, dus zolang het 's nachts koeler is, zit je wel goed.

Herman

Johannes

Das mooi, ik had al op de site van Wyeast gekeken maar daar stond niet bijster veel info over deze gist (of ik heb niet goed gekeken)

 :degroeten:

Johannes

Johannes

:brouwen:

Ik zie net dat de dikke laag gist/schuim van het brouwsel is verdwenen, omdat ik (voor het eerst) een lagerfles voor primaire vergisting gebruik heb ik niet de mogelijkheid om een SG monster af te tappen.
Ik ga er vanuit dat het nu wel tijd is om te hevelen naar de lagerfles?

 :degroeten:

Johannes


Jacques

Hoi Johannes,

Om te bepalen of je kunt gaan overhevelen kijk ik ook naar de activiteit van het waterslot. Als het waterslot duidelijk nog maar zo nu en dan gaat is het bier zeker rijp te over te hevelen.
Bij een glazen fles kun je ook kijken naar de helderheid van het bier. Als het bier helder wordt zakken de gistcellen uit en ook dat is een teken dat er zeker niet meer gewacht hoeft te worden.

 :degroeten: Jacques

Johannes

Jacques,

Ik heb de aktiviteit niet echt in de gaten gehouden, zo nu en dan werp ik een blik in m'n brouwzaaltje om te kijken of de temperatuur nog ok is. Naar mijn idee blupt het ook wat minder dan bij bovengistende brouwsels.

Het brouwsel is alleq behalve helder, dus wacht ik nog maar even. Misschien brouw ik in de loop van de week toch nog een urtyp pilsje, dan kan die er meteen weer bovenop.

 :degroeten:

Johannes

Johannes


Citeeren wat is precies je doel van de hop bij 35 min? Zelf hop ik alleen voor 90 min (bittere smaak) en voor 10 min (hoparoma). Met de Orval heb ik ook zo'n tussentijdse hopgift gedaan, maar ik weet zelf eigenlijk niet waarom. Iemand een theorietje?

Ik heb net afgelopen week Brew classic euro... van W&P binnengekregen op pagina 21 is e.e.a. te lezen over deze manier van hoppen.
En we noemen het: Intermediate hopping! dus in het Nederlands zoiets als middelhoppen. :P

 :degroeten:

Johannes

Johannes

:brouwen:

Gisteren geheveld zodat de urtyp op weer de gistkoek kon.
De boel was nog heel erg troebel SG 1019.
De smaak: Geweldig! Heel eigenaardig om te proeven is dat in dit geval een ruime hoeveelheid koolzuur aanwezig is.
Het bier is al goed in balans, de caramunich geeft een mooie volle smaak die me echt doet denken aan een Lentebok!
Hoparoma: :duimop: Op dit moment ben ik echt heel tevreden over het resultaat, nou maar hopen dat dit zo blijft wanneer 'ie onder de dop zit!

 :degroeten:

Johannes

Johannes

Zo die zit onder de dop! eind SG 1010 smaak is veelbelovend.
Nu nog even de carbonatie afwachten.....

Johannes

Herman

Ik ben benieuwd of je bokje ook zo snel op druk is als mijn urtyp. Zware jongen voor een lentebok overigens!

Herman

Johannes

Ik hoop t wel! qua alcohol zit 'ie aan de hoge kant inclusief nagisting zo'n 7.5 procent dit past nog wel binnen het type. Ook het begin SG van 1065 is voor een Lentebok niet veel. Qua kleur zit 'ie er misschien boven tis een vrij donker biertje.

:degroeten:

Johannes

Johannes

Brouwers,

De Lentebok is inmiddels goed op druk en hij smaakt prima!

Volle body, Moutig maar toch met een fijne hopsmaak, heel licht alcoholsmaak. Blijft lastig omschrijven maar voor mij is dit een zeer geslaagd biertje.

 :proost:

Johannes

Herman

Hoi Johannes,

Bijgaand mijn proefverslag, nog met het glas naast me ;)

Kleur: licht oranjeachtig, beetje richting La Chouffe.
Helderheid: mooi helder, maar net niet kraak-.
Geur: met name moutig, geen merkbare hop, behalve ergens flauwtjes achteraan.
Schuim: kraag blijft mooi hangen aan glas, en blijvend roomkraagje op het bier. Wel redelijk grove bellen nog, zal nog wel fijner worden.
Smaak: heel mooie balans tussen moutig, mooie body (net niet vol en niet dun), licht zoetig, waarna heel mooi een alcohol-verwarmende smaak zijn intrede doet. Het bier smaakt als gezegd wat zoetig, maar niet plakkerig of zo.
Koolzuur: naar stijl.
Afdronk: komt een mooi bittertje opzetten, zonder ooit echt bitter te worden.

Net als bij mijn pils is de gist niet merkbaar, ik mag die gist wel!

Al met al een heel mooi bier! Ik lust er nog wel een, enne wat mij betreft beter dan menige commerciele meibok. Want een meibok is het zeker, hij past qua smaak prima in de stijl.

:proost:
Herman

Johannes

 :brouwen:

Momenteel zit de zo goed als laatste Lentebok op te drinken... Goh, dit is de absolute topper van de +/- 20 bieren die ik onderhand heb gebrouwen.
Ooit heeft iemand (Jan Willem?) een vraag gesteld over nagisting van ondergisters.
Bij deze nog even mijn bevindingen:
Wat me opvalt is dat de hergisting op fles bij een temp van ongeveer 20graden enigzins afbreuk doet aan het 'cleane' karakter van ondergist. In de Lentebok geen enkel probleem trouwens het zijn geen ongewenste bijsmaakjes maar eerder als esters in een quadrupel bijvoorbeeld.

 :degroeten:

Johannes


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.