Duvelsch Kloontje

Gestart door Bas, 26-08-2003 12:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bas

A.s. weekeinde mijn volgende brouwsessie gepland, en dit keer wordt het, zoals de thread-naam al doet vermoeden, een Duvel kloon. Doel is dit keer om het orgineel zoveel mogelijk te benaderen. Op basis van de recepten van Derek Walsh (Sterke Blonde) en van Graham Wheeler / Roger protz (Duvel) heb ik het volgende recept samengesteld:

Voor 20 liter wort:

4600 gram pilsmout, 3 EBC
900 gram kristalsuiker (+/- halverwege de kook toevoegen)

Dit zou ongeveer SG 1078 moeten opleveren.

Maischschema: 53 ºC 15 min, 63 ºC 30 min, 72 ºC 40 min, 78 ºC 5 min. Ratio wordt 3,75 liter / kilo mout.

90 minuten koken met 25 gram Styrian Goldings hops (5,25%), laatste 45 minuten met 35 gram Saaz hops (3,5%), laatste 15 minuten met Saaz hops. Dit zou een EBU 29,5 moeten opleveren. Verder de laatste 15 minuten 10 gram iers mos meekoken.

Tijdens lageren drooghoppen met 10 gram Saaz hops.

Gist: Duvel opgekweekt uit flesje (Wyeast #1388, Begian Strong Ale).

Ik heb nog wat twijfels:
- 90 of 60 minuten koken? Ik kan me een advies herinneren dat je voor een Duvel kloon beter 60 minuten kan koken (ivm DMS vorming). Derek Walsh vermeld niks over kooktijd, dus ik twijfel nog wat.
- Past iers mos wel bij deze stijl?
- Is de balans tussen aroma en bitter hops ok?

Graag jullie mening (kan ik het recept nog wat bijstellen).

Grt, Bas H.

Herman

Hoi Bas,

Dat DMS advies staat hier geloof ik ook ergens op de site. Ik heb zelf in het verleden ook wel es een duvelkloon gemaakt, zal die nog es opzoeken. Belangrijk bij Duvel is ook de koude lagering en daarna hergisting met verse gist.

Persoonlijk zou ik denk ik de eiwitrust inkorten en langer bij 63C gaan zitten, het is immers een redelijk droog biertje.

Iers mos past best, dit zorgt gewoon voor goede uitvlokking en helderder bier.

Herman

Edwin

Ha Bas  :proost:

Voor wat betreft je vraag over de duur van het koken. Ik zou gaan voor 60 minuten koken. Door deze korte kooktijd wordt het wort ook niet te donker. Duvel is immers licht van kleur. Door 90 minuten te koken kun je wel eens te donker uitkomen.
Verder sluit ik me aan bij de opmerkingen van Herman.

Edwin

MO

Bas,

Zie de thread Megens Duiveltje (Muifeltje) voor mijn poging. Ik heb gemaischt als volgt: 60 ºC (45 min), 70 ºC (30 min) en 78 ºC (5 min) en ging van een SG van 1074 naar 1008. Ik heb gist opgekweekt uit de rode Duvel (de bekende Duvel). Het verhaal gaat dat dit een afvulgist is - toch heb ik nog steeds het vermoeden (naar de smaak te oordelen) dat er ook wel hoofdgist bij zit.
Ik heb me laten vertellen dat de Groene Duvel (die ik nog nooit heb gedronken) wel de oorspronkelijke hoofdgist bevat.
Het is een van mijn favoriete eigen bieren en ik heb hem nu tweemaal gebrouwen met een vergelijkbaar resultaat. Ik heb 60 min gekookt en dat helpt inderdaad voor een wat meer groente-achtige smaak - kenmerkend voor de Duvel. Ik heb geen Iers mos gebruikt.
De Muifel lijkt niet heel erg op een Duvel door afwijkend hop gebruik en 6% tarwemout. Die mout geeft een heerlijk doordrinkbaar zacht, licht zoet bier (ondanks een eind SG van 1008) dat iedereen HEERLIJK vindt (die hem geproefd heeft). Mensen zijn altijd weer blij als ze hun bed kunnen vinden als ze hem gedronken hebben. Ik heb ook nog eens 10% (van de storting) suiker gebruikt - ook erg fijn voor de doordrinkbaarheid. Iers mos lijkt mij niet nodig maar dat ligt een beetje aan je manier van brouwen.

Ik heb niet extreem koud gelagerd en geen verse gist voor de nagisting gebruikt. Beide pogingen waren na een week hergisting op de fles (echt waar, binnen een week!) al uitstekend op dronk en vol van koolzuur.

gr
MO

Bas

Bedankt voor de reacties!

N.a.v. jullie reacties denk ik dat ik het recept als volgt aan ga passen:
- 53 ºC 10 min ipv 15 min
- 63 ºC 45 min ipv 30 min
- 60 minuten koken ipv 90 minuten (dus iets meer hop)

Verder wel iers mos gebruiken (heb het toch nog liggen), koud lageren (zal wel een probleem worden, maar kan dit recept in de winter altijd nog herhalen).

MO, wat betreft het gist heb ik (en vele anderen) sterke vermoedens dat het afvulgist hetzelfde is als het hoofdgist, dus ik ga gewoon voor opkweken. Als ik Groene Duvel te pakken kan krijgen ga ik eens uittesten of er verschil is met Rode Duvel. Helaas heb ik nooit ergens Groene Duvel zien staan (en ik kom regelmatig toch in grote Belgische bierwinkels).

Ik zal dit keer geen tarwemout gebruiken (probeer het orgineel toch zo goed mogelijk te benaderen), maar zal het zeker meenemen voor in de winter (wanneer ik een minder strikte versie wil brouwen).

Grt, Bas H.

Edwin

Ha Bas  :proost:

Zit die groene versie niet in 25 cl-flesjes? Die heb ik wel eens zien staan.

Edwin

MO

Ik heb de groene ook nog nooit gezien - alleen maar over gelezen. De mensen in mijn brouwclubje beweerden dat van de hoofdgist alleen in de groene en de afvulgist in de rode. Ik vind mijn Muifel veel te lekker smaken voor een simpele gist, en afvulgisten gisten volgens mij ook niet zo ver door (1008).

gr
MO

Herman


CiteerIk heb zelf in het verleden ook wel es een duvelkloon gemaakt, zal die nog es opzoeken.
Ok, even de resultaten opgezocht. Ten eerste: het was geen hele goede Duvelkloon. Wel een prima doordrinkertje, het miste echter de 'peersmaak'

82gew% pils; 13% suiker, 5% tarwemout en enkel Hallertau hop. De hop was niet juist qua smaak, het bier was van 1080 vergist tot 1.006 (!). Lekker ouderwets schemaatje: 53C/20; 63C/30; 68C/10 73/20 78C/5.

Suk6 er mee!
Herman

MO

Bas,

Ik was nog vergeten op te merken dat de Duvel gist een vrij hoge temperatuur fijn vindt. De eerste keer (in maart dit jaar) viel de vergisting halverwege stil en kreeg ik hem met veel moeite op gang (schudden, knuffelen etc). De tweede keer (in juni) ging het als een trein. Optimale temperatuur: 23-25 ºC. Isoleren dan maar denk ik, want erg warm wordt het niet volgende week (dekens, slaapzak)

gr
MO

Bas

Hoi MO,

Dat had ik inderdaad al gelezen in jouw thread en ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt :weetbeter: : ik heb een tijdje geleden besloten heb om de Duvel kloon deze maand te brouwen wanneer het nog niet te koud zou moeten zijn, en mijn Orval kloon tot wat koudere jaargetijden uit te stellen.

Grt, Bas H.

Jacques


CiteerIk heb me laten vertellen dat de Groene Duvel (die ik nog nooit heb gedronken) wel de oorspronkelijke hoofdgist bevat.

Het is een hele tijd geleden dat ik een Groene Duvel gedronken heb maar volgens mij was dat een gefilterde versie van Duvel en bevat het helemaal geen gist!

Voor wat betreft de kooktijd zou ik zelf korter dan 60 minuten koken. Gelet op het sterke DMS-karakter lijkt mij dat 45 minuten meer in de rede liggen.

 :degroeten: Jacques

Arend

Hoi Jacques,

Het klopt dat de groene Duvel gefilterd is.
Maar hij is ook 1% minder alc. als de rode.
En het zit in flessen van 0,25 liter [helaas].


groeten Arend :degroeten:

MO

Arend,

Waar is hij te koop, die groene Duvel?

gr
MO

Edwin

Ha MO  :proost:
Ik ben wel geen Arend, maar ik heb het gekocht bij het bierparadijs (of de bierschuur, ik vergeet steeds die naam) in Transportzône Meer (zeg maar de Belgische kant van Hazeldonk (A16))

Edwin

Bas

Citeer... ik heb het gekocht bij het bierparadijs (of de bierschuur, ik vergeet steeds die naam) in Transportzône Meer (zeg maar de Belgische kant van Hazeldonk (A16))
Gek zeg, bij het Bierparadijs kom ik toch wel elke 2 maanden, maar deze Duvel variant heb ik daar nog nooit zien staan. Waarschijnlijk heb ik 'm tot nu toe altijd over het hoofd gezien. Maar als er geen gist in zit, vind ik 'm al wat minder interessant.

Grt, Bas H.

Edwin

HA Bas  :proost:

Ik moet ook zeggen dat het een hele tijd geleden is dat ik het gekocht had. Ik vond het niet zo'n interessant bier, dus ik heb er ook niet meer op gelet. Ik praat dan ook over jaren geleden. Het assortiment is daar ook behoorlijk veranderd in de loop der tijd.

Anders misschien ook wel te krijgen bij die bierwinkel in Baarle Nassau (Brouwhuis)?

Edwin

Bas

CiteerAnders misschien ook wel te krijgen bij die bierwinkel in Baarle Nassau (Brouwhuis)?
Hoi Edwin :proost2:

Je bedoelt toch de Biergrens: de bierwinkel waar de Nederlandse - Belgische grens letterlijk (op de vloer geschilderd) door het assortiment heenloopt. Ook daar heb ik de laatste tijd niet gezien (maar dat kan wederom komen doordat ik er niet naar op zoek was).

Ik denk dat de Groene Duvel gewoonweg niet zo polulair is en daardoor wellicht uit het assortiment verdwenen is (misschien wordt dit bier helemaal niet meer gebrouwen).

Grt, Bas H.

Edwin

HA Bas  :proost:

Het brouwershuys (da's de juiste naam) in Baarle Hertog. Het ligt aan de weg naar Turnhout.

Zou goed kunnen dat de groene duvel niet meer gebrouwen wordt. Zou mij in ieder geval helemaal niet verbazen.

Edwin

Bas

CiteerHet brouwershuys (da's de juiste naam) in Baarle Hertog. Het ligt aan de weg naar Turnhout.
Even opgezocht. Grappig, jij had het over proeflokaal 't Brouwershuys ( Molenstraat 42 ) en de winkel waar ik het over had ligt op dezelfde weg een paar meter verder ( Molenstraat 98 ). Heb eigenlijk nog nooit echt aandacht besteed aan 't Brouwershuys, dacht dat 't een gewoon cafe was.

Grt, Bas H.

Arend

hoi MO en Edwin,

Hij is inderdaad te koop in het BIER PARADIJS bij grens over- gang de Meern Breda =Antwerpen.
Ook bij de Konmar Zaltbommel.

groeten Arend :degroeten:

Arend

hoi Bas
 het brouwershuis is een proeflokaal en een dranken speciaalzaak. waar je ook met groepen terecht kunt om onder het genot van een biertje er ook uitleg over het bier kunt krijgen best de moeite waart om er eens heen te gaan.
niet op maandag want dan zijn ze dicht.

groet Arend :degroeten:

Edwin

Ha Mannen  :proost:

Nu we daar ook weer uit zijn, zullen we maar wer teruggaan naar het eigenlijke onderwerp: het duvelrecept van Bas  ;D

Arend, bedankt voor je aanvullingen.

Edwin

MO

Gisteren de Duvel brouwerij gemaild, en vandaag al antwoord. Dat is in ieder geval een prima service.

Maar...helaas...op de belangrijkste vragen kreeg ik geen antwoord. Ze wilden "de brouwerijprocedure niet graag publiek maken" en konden dus niets vertellen over eventuele verschillen tussen hoofd- en bottelgist. Ook de hopsoorten werden niet vrijgegeven (en dat ik had ik ook wel verwacht). Wel werd verklapt dat er geen tarwemout wordt gebruikt (en waar komen die soms troebele Duvels dan vandaan?) en de Groene Duvel wordt kennelijk nog wel gemaakt want ik kreeg het antwoord dat die inderdaad zonder hergisting op de fles is.

Je krijgt dus altijd wel wat te horen! Moeten we (met zijn allen) absoluut meer doen, gewoon vragen, en afwachten wat er naar boven komt. Uit de eerste hand is natuurlijk altijd de beste info!

gr
MO

Bas

N.a.v. jullie feedback op het eerste recept ben ik tot het volgende recept gekomen.

Voor 20 liter wort:

4600 gram pilsmout, 3 EBC
900 gram kristalsuiker (+/- halverwege de kook toevoegen)

Dit zou ongeveer SG 1078 moeten opleveren (eff. 85%).

Maischschema: 53 ºC 10 min, 60 ºC 50 min, 70 ºC 25 min, 78 ºC 5 min. Ratio wordt 3,75 liter / kilo mout.

50 minuten koken met 30 gram Styrian Goldings hops (5,25%), laatste 25 minuten met 45 gram Saaz hops (3,5%), laatste 15 minuten met 15 gram Saaz hops. Dit zou een EBU 30,1 moeten opleveren. Verder de laatste 15 minuten 10 gram iers mos meekoken.

Tijdens lageren drooghoppen met 10 gram Saaz hops.

Gist: Duvel opgekweekt uit flesje (Wyeast #1388, Begian Strong Ale).

Zoals jullie zien heb ik toch voor een betrouwbaar 60-70 schema gekozen (doel is een vrij droog bier te krijgen). Verder beperk ik het koken tot 50 minuten (natuurlijk zijn de hoeveelheden hop daaraan aangepast).

Ik weet trouwens niet of ik het recept morgen nog kan brouwen. Mijn giststarter vertoont namelijk niet de activiteit die ik verwacht had (erg passief vergeleken met de voorgaande keren dat ik Duvel gist opgekweekt heb). Mocht de giststarter vanmiddag niet goed op gang gekomen zijn, dan zal ik een nieuwe maken en mijn brouwsessie tot het volgende weekeinde moeten uitstellen >:(.

MO, mijn gok is dat troebele Duvels iets met het gist op fles te maken kunnen hebben, of met een korte kookperiode.

Grt, Bas H.

MO

Nog even een "zeur" opmerking over iets wat al uit den treure is bediscusieerd (in andere threads). Waarom een rust bij 53 grC? Ik kan het niet goed beoordelen, want de 15 keer dat ik nu gebrouwen heb ben ik altijd bij 60 grC begonnen, maar ik raad het toch iedereen af. Bij gebruik van Bavaria of Dingemans mout is 53 grC echt niet nodig! Het schijnt zelfs beter te zijn voor body & schuim om bij 60 grC te beginnen. Behalve als je Duitse mout gebruikt.

gr
MO

PS: en om nog even te plagen: ik ga zowel morgen als zondag brouwen, en ik heb nog een brouwmaatje ook nog. Morgen een lichte blonde, en zondag een bruine (zie "kaneel" thread). De Chimay giststarter doet het uitstekend en daar ben ik erg blij mee

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.