Belgische Pale Ale

Gestart door Bas, 15-07-2003 13:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bas

Het was al weer een tijdje geleden dat ik aan brouwen toe was gekomen, maar eindelijk was het weer eens zover. Dit keer een Belgian Pale Ale volgens het boekje. Ik heb geprobeerd de recepten van Derek Walsh (Pale Ale, Belgisch) en van Graham Wheeler / Roger Protz (De Koninck) zo goed mogelijk te volgen.


Voor 20 liter wort:

3200 gram Pilsmout, 3 EBC
1025 gram Viennamout, 8 EBC
55 gram Chocolate mout, 900 EBC

Dit zou een OG 1053 moeten opleveren.

maischschema: 50 ºC 30 min, 67 ºC 60 min, 78 ºC 5 min.

90 minuten koken met 40 gram Saaz hops (3,5%). Dit zou 19 EBU moeten opleveren. Verder de laatste 15 minuten 10 gram iers mos meekoken.

Gist: Chimay (Wyeast #1214 Belgian Abbey)


Afgelopen zondag heb ik dit recept zonder problemen gebrouwen. Totaal aan 21,3 liter met een OG van ongeveer 1052 (moet dit later nog eens nader bepalen).

Omdat de komende dagen een behoorlijke tempertuur voorspeld is, en mijn kelder het thuis na de erg warme zomer (tot nu toe) ook niet meer erg koel is, verwacht ik een bier met een sterk gist karakter.

Voor de liefhebbers zal ik het Promash recept op de site plaatsen.

Grt, Bas H.

Herman

Hoi Bas,

Dat zal vast een prima biertje opleveren. De gelijkenis met de door mij gepost De Koninck is ook wel aardig aanwezig, maar dat is natuurlijk niet zo verwonderlijk  :D

Herman

Bas


CiteerDat zal vast een prima biertje opleveren. De gelijkenis met de door mij gepost De Koninck is ook wel aardig aanwezig, maar dat is natuurlijk niet zo verwonderlijk  :D

Ik heb net even jouw recept voor De Koninck gelezen. Er is inderdaad behoorlijke gelijkenis. Blij te lezen dat het een prima biertje is geworden.

Zijn de fruitsmaakjes van jouw brouwsel later nog wat weggetrokken? De thermometer in mijn keldertje begint namelijk waardes aan te geven waar ik me toch lichtjes zorgen over begin te maken (ik vrees voor iets te veel fruit smaakjes).

Grt, Bas H.

Herman

Hoi Bas,

De fruitsmaakjes zijn gelukkig aardig weggetrokken. al kan ik als kritische proever nog steeds de Chimay gist herkennen, dat duurt echt wel bijna een jaar voordat dat effect ondersneeuwd. Het bier is echter wel veel beter in balans, bananen zijn ver te zoeken (en da's mooi voor een niet bananen liefhebber  ;D).

Ik ben echter bang dat jij met deze temperaturen wel een behoorlijk bananig bier gaat krijgen, ik hoop dat je daarvan houdt. Persoonlijk vind ik de Westmalle gist beter bij dit type bier passen, ik spreek hier uit eigen ervaring.

Herman

Bas

Hoi Herman,

Ik deel die angst. De temperaturen (vooral gisteren) hebben mijn keldertje toch wat te broeierig gemaakt. Helaas is binnen mijn huis geen koelere plek te vinden.

Maar misschien valt het wel mee. Ik denk dat ik dit bier maar een erg lange hergisting ga gunnen. Misschien trekt het de komende maanden wel wat bij. Voorlopig heb ik nog niks geproefd en / of geroken (primaire vergisting loopt nog steeds lekeer door), dus ik weet niet of het probleem zich echt gaat voordoen. Was al blij dat ik eindelijk weer eens tijd had om te brouwen (had geen zin meer te wachten op een lagere buiten temperatuur).

Grt, Bas H.

Bas

Vanochtend even geroken aan het waterslot, en inderdaad, de aroma van bananen kwam me tegemoet. :( En hoewel ik een banaantje van tijd tot tijd wel lekker vind, hoeft mijn bier er echt niet naar te smaken. Nu maar hopen dat het tijdens de lagering en hergisting weer wat bijtrekt.

Aangezien voor het weekend weer wat erg warme dagen voorspeld zijn zal ik maar de natte doei methode gaan toepassen voor wat meer koeling.

Grt, Bas H.

MO

Bas,
is de hoofdvergisting niet allang al afgelopen als je zondag hebt gebrouwen? Of is de Chimay gist een trage?
 Wat is de temperatuur precies in je kelder?
gr
MO

Bas

Hoi MO,

Vanochtend was de hoofdvergisting nog bezig, lag nog een mooie laag schuim op het bier en het waterslot gaf nog hoge activiteit aan. Er zit een hydrometer in de gistfles. Hoewel de waarde niet helemaal betrouwbaar is (zit van alles aan vast gekoekt), geeft de hydrometer al een vrij lage SG aan. Ik heb niet gekeken hoeveel precies, maar de hoofdvergisting zou bijna op zijn eind moeten zijn.

Of Chimay gist standaard zo traag is weet ik niet (het is zeker niet mijn snelste hoofdvergisting). In ieder geval kwam de vergisting traag op gang (langzamer dan ik gewend was). Ik heb in ieder geval goed belucht. Dit is mijn eerste ervaring met Chimay gist, dus kan je geen goed antwoord geven over dit gist.

Misschien heeft iemand anders wat meer ervaring met Chimay gist?  ???

Mijn keldertemperatuur zal nu wel boven de 20 ºC liggen. Had eergisteren in huis een temperatuur van 28 ºC (boven nog wel iets meer). Weet een ding, mijn volgende huis zal geen plat dak meer hebben!

Grt, Bas H.

Pallieter

Hallo Bas,

Normaal is Chimay een flinke doorgister (opkweek uit flesje) en hij gist normaal zeer diep uit .
Vandaar dat ik mijn brouwschemas ben gaan aanpassen en  na de eiwitrust (56°c) tegen een snelheid van 0.7°C/min direct naar 73°c ga om daar het joodnegatief af te wachten.
Mijn eerste proeven met deze gist gaven bieren die beendroog waren en op drie dagen uitgegist met densiteiten van 1006 a1007.
Dus als je liefhebber bent van zeer droge bieren dit is hem.
Ik vind het nog steeds een prachtige gist,rekeninghoudend met de fruitige toetsen die hij geeft.

                                          Groeten, :hoera:
                                              Jan

Gerb

Hoi Pallieter,

Als ik jouw beschrijving zo lees, is dit DE ideale gist voor mijn Saison, die moet ook droog en fruitig worden. Ik denk wel dat de temperatuur vrij hoog moet zijn tijdens de hoofdvergisting, nietwaar?

Gerb

Herman

Ik heb met deze gist een vergistingsgraad van bijna 82% gehad. Ik zou de Chimay gist echter niet snel voor een Saison gebruiken, ik heb tenminste nog geen saison met bananensmaak geproefd. Maar dat moet je zelf weten natuurlijk. Kouder vergisten zorgt voor minder banaantjes.

Herman

Bas

Even een update. Na een week is de hoofdvergisting nog steeds behoorlijk actief, dus ik wacht nog af voordat ik overga tot lageren. De 3 dagen die Pallieter aangaf zijn dus al lang voorbij.  :-[

Heeft iemand anders ook zo'n "langere" hoofdvergisting met Chimay gist gehad, of heb ik hier te maken met een zwakke vergisting?

Oh ja, ik heb even de temperatuur van de buitenkant van mijn gistfles gemeten. Deze is 22 °C.

Grt, Bas H.

Bas

Ondanks dat de vergisting nog actief was, gisteren maar over gegaan tot lageren. De SG was 1012, maar ik verwacht dat deze nog wel wat zal zakken. Het waterslot bubbelt in ieder geval redelijk door.

Grt, Bas H.

Herman


CiteerHeeft iemand anders ook zo'n "langere" hoofdvergisting met Chimay gist gehad, of heb ik hier te maken met een zwakke vergisting?
Ik heb er nu een paar keer mee gebrouwen, beide keren ook niet zo snel als Jan aangaf. De eerste keer 3 weken om van 1.066 op 1.012 te komen, het volgende brouwsel met deze gist (mijn Koninck) slechts 8 dagen.

De variatie moet je denk ik zoeken in de hoeveelheid, de beluchting, de activiteit van de starter etc. Zomerse temperaturen zijn aan de ene kant goed voor snelle vergisting, aan de andere kant lost zuurstof minder goed op.

Herman

Bas


Citeer... het volgende brouwsel met deze gist (mijn Koninck) slechts 8 dagen ...
<`r>Valt dus toch wel mee. :D Die 8 dagen van jou komen toch wel overeen met mijn 9 dagen voor de hoofdvergisting. Mijn giststarter was inderdaad niet al te groot, en ik heb alleen de +/- 20 eerste minuten belucht. Misschien was het beter geweest wat meerdere keren te beluchten in de eerste paar uur.

Grt, Bas H.

Pallieter

Hallo Brouwers,

Ik gebruik steeds minimum 7% giststarter bij mijn brouwsels en afhankelijk van de schuimvorming tijdens de transfer naar mijn gistvat,belucht ik +/- 30 minuten.(gisttemperatuur +/_23°C)
Dit zal dus zeker een bepalende factor zijn in de vergistingsduur.
Willen jullie je gegevens posten ivm %giststarter en beluchting en gisttemperatuur dan hebben we een vergelijkende situatie.
                                   Groeten, :hoera:
                                     Jan

Bas

Citeer... Willen jullie je gegevens posten ivm % giststarter en beluchting en gisttemperatuur dan hebben we een vergelijkende situatie. ...
Hoi Pallieter,

Ideaal subject voor een nieuwe discussie. Ik heb deze dan maar ook opgestart.

Grt, Bas H.

Bas

Afgelopen vrijdag gebotteld. Eind SG was 1010, 7,2 °Brix met de refractometer. Volgens promash zou dit een begin SG van 1058 en een schijnbare vergistingsgraad van rond de 82% betekenen (wijkt nogal af van de begin SG van 1052 die ik met de hydrometer heb gemeten). Ik denk dat 1058 te hoog is als begin SG (meetfoutje?), want mijn systeem efficiency komt daarmee in promash rond de 94%, en dat lijkt me behoorlijk onwaarschijnlijk.

Ik heb gebotteld met +/- 6 gram tafelsuiker per liter. Ik heb nog niet geproefd. De geur had in ieder geval, zoals verwacht, een sterke Chimay aroma. Over een paar weken / paar maanden trek ik er wel een open.

Grt, Bas H.

Henk oet Paiz

Hoi Bas,

Dat hoeft helemaal geen meetfout te zijn. Als je zorgt dat er tijdens het brouwproces weinig wort in de ketels achter blijft, kom ik regelmatig op dit soort rendementen uit in Promash.

Jan, begrijp ik goed uit jouw bijdrage dat je vanaf 56 ineens doorgaat naar 73 graden? en dat je dan erg droge bieren krijgt? Ik heb altijd begrepen dat er op 73 onvergistbare suikers worden gevormd.

Groeten,

Henk  :proost2:

Bas

Gisteren het eerste flesje als proef opengetrokken. Lichte sis,  hergisting was duidelijk nog niet ten einde (beperkte schuimkraag). Buiten de zoete smaakje van de suiker die voor de hergisting toegevoegd smaakte het bier erg droog en bitter, ongeveer zoals de Koninck (veel bitterder en minder zoet als Palm). De fruitgeurtjes waren al stukken minder sterk dan na de lagering, maar toch nog behoorlijk aanwezig (ik vond ze storend en niet positief bijdragen tot het drinkplezier).

Ik houdt dit jonge bier nog een tijdje in quarantaine voordat ik weer eens ga proeven, kijken of de mindere geurtjes weg trekken. Hoewel ik er nog niet kapot van ben, heeft dit bier potentie om erg smakelijk te worden. Geduld ...

Grt, Bas H.

Bas

De afgelopen keer dat ik een flesje opentrok had ik nog de angst dat dit bier in een bananadrama zou uitmonden. Eergisteren weer eens een flesje opengetrokken, tegelijkertijd met een "De Koninck", en die vergeleken.

De hergisting is nu wel over. Hierdoor is het laatste zoete smaakje verdwenen. Wat overblijft is een erg droog, bitter biertje dat erg dicht bij een "De Koninck" aanligt.

Mijn bier is (vergeleken met een "De Koninck"):
- ietsje bitterder (wat wel lekker is);
- heeft een iets hoger alcohol % (ergens tussen de 6% en de 6,5%), maar daar is niet veel van te merken;
- heeft een iets hoger CO2 gehalte (mag wel iets minder);
- heeft een licht Chimay gist smaakje, maar het banadrama lijkt geheel weg getrokken te zijn.

Het lijkt dus toch goed gekomen te zijn met dit bier. Ik vind 't zelfs erg lekker :proost:. De nare overheersende smaak is in de afgelopen maand gereduceerd tot een lichte Chimay smaak, die ik erg goed vind passen bij dit bier. Ik was van plan dit zelfde recept van de winter nog eens te brouwen, maar dan met Westmalle gist. Maar ik twijfel of ik niet weer voor Chimay gist ga.

Grt, Bas H.

Bas

Ondertussen is dit bier al weer bijna op. Nu was ik afgelopen weken toch van plan om weer eens te brouwen, dus was ik van plan om weer een BPA te brouwen. Maar toch niet helemaal het recept wat ik voor dit bier heb gevolgd, want ik ben na al die kratten wel (voorlopig) op de overheersende Chimay smaak en het erg gortdroge karakter uitgekeken.

Daarom dacht ik om eens Westmalle gist te gebruiken. Nu ben ik al drie weken aan het proberen om dit gist op te kweken, maar om de een of andere manier lukt het niet goed of ruik ik verdachte geurtjes. Ergo, al 3 potentiele brouwweekeinden verloren waar ik flink van baal.

Dus toch maar een Wyeast reincultuurtje bestellen. Het doel is een, niet te droog, niet naar Chimay smakend biertje. Dus eerder richting Palm als richting De Koninck.

Heeft iemand ideeen / tips voor het gist dat ik voor mijn nieuwe BPA poging eens zou kunnen gebruiken?

Grt, Bas H.

Bas

Afgelopen weekeinde heb ik weer eens een BPA proberen te brouwen. Geinspireerd door de eerdere poging (zie deze thread) was het doel om een wat minder droger (dus toch geen Chimay gist) en wat doordrinkbaardere versie te maken. Dit is natuurlijk wel relatief doordat ik een voor mij onbekend gist met onbekende eigenschappen heb gebruikt. Verder vond ik mijn vorige poging wel erg donker voor een BPA, dus heb ik het gehalte Chocolatemout aangepast. Het volgende recept heb ik gevolgd:

Voor 20 liter wort:

3000 gram Pilsmout, 3 EBC;
1000 gram Viennamout, 8 EBC;
30 gram Chocolatemout, 900 EBC.

Dit zou een OG 1053 moeten opleveren.

Maischschema: 53 ºC 10 min, 60 ºC 30 min, 70 ºC 30 min, 78 ºC 5 min.

90 minuten koken met 73 gram Saaz hops (2,7%) en 15 minuten met 10 gram Saaz hops (2,7%).

Gist: Wyeast #1338 European Ale.


Uiteindelijk is alles volgens recept gebrouwen, alleen de begin OG leek rond de 1048 uit te komen. Aangezien mijn ervaring is dat de eerste meting van de begin OG nogal eens fout kan zijn ga ik deze bij lagering nog eens met refractometer en hydrometer nameten.

Dankzij een ruime giststarter van 800 ml. sloeg de gisting erg snel aan. Het bier staat nu bij zo'n 18 ºC te gisten.

Grt, Bas H.

TVERSCH

Hoi Bas,
Ik ben benieuwd naar de kleur van je laatste BPA. Het lijkt mij wat donker, maar dat valt misschien mee?
 Theo

Bas


CiteerIk ben benieuwd naar de kleur van je laatste BPA. Het lijkt mij wat donker, maar dat valt misschien mee?
Hoi Theo,

Volgens promash zou het ongeveer rond de 20 EBC moeten liggen. Maar de promash kleurberekening neem ik niet al te serieus. In ieder geval was mijn vorig BPA behoorlijk donker, dus heb ik er nu voor gekozen om de hoeveelheid Chocolatemout nu te halveren.

Grt, Bas H.

Bas

Gisteren leek de hoofdvergisting ruim voorbij (lage activiteit en schuim was grotendeels verdwenen): ik heb dus maar gelagerd. Wat bleek, de SG was nog zo rond de 1035 :'(! Dat was toch niet helemaal de bedoeling. Lijkt erop dat de vergisting om de een of andere reden erg vertraagd is. Het waterslot blubt nu nog rustig door, dus helemaal stilgevallen is ie niet. Misschien was het tijdens de kerst (had de verwarming een paar dagen wat lager staan) te koud?

Ik heb in ieder geval de gistfles met een deken omwikkeld op de slaapkamer dicht bij de verwarming gezet, hopend dat de vergisting weer wat meer op gang wilt komen. Ik heb een gevoel dat het nog een lange rit gaat worden.

Grt, Bas H.

Bas

Het blijkt dat de vergisting na overhevelen rustig doorliep en dat het overhevelen naar lagervat te voorbarig is geweest. Ondertussen is het bier zo rond de 1020 aanbeland en en de vergisting vertoont nog steeds genoeg activiteit.

Ik vraag me af wat binnenkort, als de activiteit afneemt, het beste is: direct bottelen, of (opnieuw, maar dan nu echt) overhevelen naar een lagervat ???.

Ik neig voor het tweede te kiezen, dus de huidige vergisting nog niet als lagering te zien en binnenkort pas een weekje tot twee weken te gaan lageren. Of zie ik misschien iets over het hoofd? Heeft iemand van jullie misschien een idee?

Grt, Bas H.

MO

ik zou gewoon wat koeler (12-15 grC) blijven lageren in dit vat en gaan bottelen als de vergisting gestopt is. Wel rekening mee houden dat bij lagere temperatuur meer CO2 oplost in jongbier, dus als de vergisting bij lagere temperatuur nog ver doorgaat, dan wat minder suiker gebruiken bij bottelen tegen spuiters.
gr
MO

Adrie

Ik ben het niet helemaal met Martin eens. Als er veel gist in het bier aanwezig is, kun je denk ik het best nogmaals overhevelen als het bier zo rond de 1015 zit en dan koeler gaan lageren. Lagering heeft als 1 van de doelen om het teveel aan gist te verwijderen om autolyse van de gistcellen en de daarbij vrijkomende bijsmaakjes te vermijden. Ik zou het bier dus nu wegzetten bij een graad of 20, wachten tot hij op 1015 zit en dan overhevelen en koeler lageren.

Groeten,

A3

Edwin

Ha Bas  :proost:

ik ben het met Adrie eens. Beschouw deze gisting als je hoofdgisting en ga vervolgens 'normaal' verder met het brouwproces. Naar mijn idee hoef je alleen niet te wachten tot ie op 1015 zit. Misschien kom je niet zover, bijv. maar tot 1016  ;D

Edwin

Bas

Eergisteren (opnieuw) overgeheveld naar het lagervat. Wilde bij zo'n langzame vergisting niet langer wachten, het bier heeft al lang zat in dit vat gestaan en ik heb geen trek in vreemde smaakjes. De SG is ondertussen gezakt tot 1022 (had 'm al iets lager geschat >:(), maar de vergisting gaat gestaag door. Ik heb wel via de refractometer de start SG kunnen meten, die ligt rond de 1053.

Hopen dat de lagering nog een (behoorlijk) paar puntjes van de SG af weet te snoepen.

Grt, Bas H.

TVERSCH

Hoil Bas,

 Dit is wel een heel trage vergisting voor zo'n licht bier.
Het lijkt mij acceptabel om (als er nog geen smaakafwijkingen zijn) de boel over te hevelen en een andere gist toe te voegen.
Te droog is niet alles, maar te vol vind ik persoonlijk helemaal niets.
Een eind SG voor BPA zal toch niet al te ver boven de 1010 moeten liggen, toch?
Succes
Theo

Bas

Hoi Theo,

Inderdaad erg traag..... En dat al voor de derde keer >:(. Mijn vorige twee brouwsels waren ook al van de trage gisters. Ik weet nog niet helemaal wat de oorzaak is, maar ik denk dat het met gistkeuze en temperatuur te maken heeft. De gistjes hebben het bij mij thuis waarschijnlijk te frisjes, ondanks dat ze dicht bij de verwarming staan en lekker in een deken zijn ingepakt. Ik hoop niet dat het ergens aan mijn brouwprocess ligt, zover ik weet loopt dat nu prima. De gistcultuur die ik voor dit bier heb gebruikt komt uit een Wyeast smackpack en was erg vitaal bij het opstarten, dus ik denk dat het daar ook niet aan ligt.

Mijn volgende bier, binnenkort, wordt een lager, kijken of er dan nog steeds een relatief te langzame vergisting plaatsvindt.

Grt, Bas H.

Jacques

Hoi Bas,

Een trage vergisting hoeft geen probleem te zijn, het is maar net wat voor smaakprofiel je wilt. Bij een snelle vergisting op een hoge temperatuur krijg je meer gistingsnevenproducten in de vorm van esters en hogere alcoholen.
Bij een vergisting op een lagere temperatuur komen de oorspronkelijke grondstoffen (mout en hop) wat beter tot hun recht. Je krijgt dan "strakkere" bieren.

Pas als je een slepende vergisting hebt bij een hoge vergistngtemperatuur moet je afvragen wat er mis is. Uit dat soort vergistingen komt meestal geen goed bier.

 :degroeten: Jacques

Edwin

Ha mannen

vandaag weer eens de roerstok ter hand genomen (nu het nog kan  ;D ) en een BPA gemaakt. Ik kon hiervoor wel een nieuwe thread starten, maar het recept is afgeleid van die van Bas. Ik heb ook nog even naar dat recept van Herman gekeken. Samenwordt dat onderstaand recept:

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          20.00    Wort Size (L):     20.00
Total Grain (kg):         4.64
Anticipated OG:          1.052    Plato:             11.08
Anticipated EBC:          27.5
Anticipated IBU:          16.3
Brewhouse Efficiency:       87 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 68.9     3.25 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
 21.2     1.00 kg.  Viennamout - Weyermann        Duitsland      1.038      7
  7.0     0.33 kg.  Caramunich I - Weyermann      Duitsland      1.036    120
  0.7     0.035 kg.  Carafa Special ontkaft  I - W Duitsland     1.032   1400
  2.1        0.10 kg   Carared -  Weyermann        Duitsland       1.036         40

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 55.00 g.     Saazer                            Whole    2.70  16.3  75 min.
 20.00 g.     Saazer                            Whole    2.70   0.0  10 min.

Yeast
-----
Westmalle opgekweekt
  
Mash Schedule
-------------

Mash Type: Multi Step

G

L Water Per kg Grain: 3.50 - Before Additional Infusions

Intermediate Rest Temp :      60  Time:  45
Saccharification Rest Temp :  70  Time:  20
Mash-out Rest Temp :          78  Time:   5
Sparge Temp :                  0  Time:   0


Ik heb dus gebruik gemaakt van Westmalle-gist. Dit brouwsel heb ik vorige maand ook al eens gemaakt, maar toen zonder carared en iets bitterder en donkerder. Naar mijn smaak net te bitter en net te donker. Vandaar dit recept.
Het feit dat ik dit nu vlak na die eertse poging nog eens maak wil wel zeggen dat ik erg tevreden ben met het recept. Dank Bas en Herman  :groots:!!

Het brouwsel ging vanmiddag in de gistfles. 4 uur later is de gisting begonnen. De giststarter was nog wel een probleem. Ik was op tijf begonnen, maar die giststarter rook zuur. Daarom eergisteren alsnog een poging gewaagd en vandaag had ik 300 ml giststarter actief. Eigenlijk had ik meer willen hebben, maar ja. Alles gist, dus het is toch goed gekomen.

Edwin

Herman

Altijd blij iemand te kunnen helpen! Maar je hebt het uiteindelijk toch zelf gedaan natuurlijk. Recepten maken is ook leren van andermans ervaringen  :lessmile:  ;)
Zonder gekheid, ik heb in de loop der jaren diverse variaties op dit thema gemaakt. Naar mijn smaak is de WM gist inderdaad de keuze voor dit type. Samen met een goed deel Vienna en Saaz hop kun je haast niet mis gaan!

Herman

Bas


CiteerIk heb dus gebruik gemaakt van Westmalle-gist. Dit brouwsel he` ik vorige maand ook al eens gemaakt, maar toen zonder carared en iets bitterder en donkerder. Naar mijn smaak net te bitter en net te donker. Vandaar dit recept.
Het feit dat ik dit nu vlak na die eertse poging nog eens maak wil wel zeggen dat ik erg tevreden ben met het recept. Dank Bas en Herman  :groots:!!
Hoi Edwin,

Inderdaad, mijn laatste poging had al een stuk lichter moeten worden, was nog veel te donker. Smaak, tja, ik zou het niet weten. Het bier staat nog steeds gezapig door te lageren (ondertussen wel koud in de kelder gezet). Ik word er helemaal gek van. Volgende poging wordt 100% WM gist.

Wat het recept betreft ben ik blij dat je er tevreden over bent. Ik heb het trouwens ook maar gebasseerd op wat recepten hier op het forum en de bekende boeken.

Zou leuk zijn als je jouw bier voor de ONK instuurde, kunnen we de feedback vergelijken (ben benieuwd wat de keurmeesters erover te vertellen hebben).

Grt, Bas H.

Edwin

Ha mannen  :proost:

Na 5 dagen was gisteren de hoofdgisting toch wel voorbij. Geheveld met een SG van 1012, dus da's niet onaardig. de kleur was nu lichter dan de vorige versie en ik denk dat ie aardig in de buurt komt. Ook de bitterheid was nu minder, maar echt goed kon ik dat nog niet waarnemen. De gistlucht overheerste nogal.
De smaak was karamellig, moutig en licht hoppig met als aroma bitter, moutig, sterk gistig en licht fruitig.

Het lijkt aan mijn verwachtingen te gaan voldoen.

Edwin

Edwin

Op 120204 gebotteld  :proost:

Eind-SG is 1010 geworden. Precies hetzelfde als de vorige versie. Het bier ruikt wat minder hoppig als de vorige versie en de kleur past beter bij een BPA dan de vorige versie. Alles staat nu in de 'warme kamer' voor de hergisting. Ben benieuwd naar de verschillen (en de overeenkomsten)

Edwin

Bas

Eindelijk heb ik mijn versie gebotteld. Eind SG is zo'n 1016 geworden, iets meer dan waarop ik had gehoopt. Ik het met 6 gram suiker / liter gebotteld.

Grt, Bas H.

Edwin

Ha Bas

1016 is inderdaad nog best veel voor dit bier. Hopelijk wordt het niet te zoet...Maar met 6 gram per liter en de mogelijkheid op doorgisten moet dat wel mee kunnen vallen, zonder meteen te veel druk op de flessen te krijgen.

Gisteren dit bier nogmaals geproefd en het is wederom een mooi bier! Het is nog wel te proeven dat het een jong bier is. De gistgeur is nog zwak aanwezig, maar die zal naar verwachting nog wel wegtrekken. Het bier is inderdaad nu minder bitter en nog meer doordrinkbaar. Ikzelf ben meer gecharmeerd van de bittere variant (toont naar mijn idee meer karakter), maar 'voor de leek' is deze versie beter te drinken. Men vond de vorige te bitter.
De kleur is nog steeds te donker. Die mag de volgende keer toch wat lichter worden. Minder carared of Carafa special toevoegen.

De smaak is wederom mooi moutig, zeer licht fruitig door de gist en een mooie hopsmaak. Dat is allemaal overeenkomstig met de vorige versie. Het effect van de carared heb ik niet kunnen ontdekken.

Edwin

Bas

Gisteren heb ik een flesje van mijn vorige poging (met Chimay gist) en van het laatste brouwsel opengetrokken om eens te gaan proeven.

De hergisting van mijn laatste BPA was duidelijk al op dreef. Toch proefde ik een vervelend zoet ondertoontje, terwijl het bier voor de rest best droog smaakte. Ik denk dat de hergisting nog niet helemaal afgelopen is. Voorlopig blijft dit bier nog een weekje in de warme kamer staan waar het nu staat. Verder was het bier behoorlijk bitter.  Al met al denk ik dat dit een vrij geslaagde poging was. De ideale BPA (als die al bestaat) moet volgens mij een iets lager eind SG hebben (1012-1014?), ietsje minder bitter zijn, en iets minder donker zijn (nog iets minder chocolate mout). Voor de rest kwam dit al vrij in de buurt van wat ik erg lekker vind, nl. Palm v.d. tap (vind ik stukken lekkerder dan Palm uit fles). Met een De Koninck vergeleken is dit bier te zoet. Kijken of de smaak van dit bier in de volgende weken zich positief ontwikkelt.

De poging daarvoor smaakte me toch iets te veel naar een Chimay. Ik denk dat dit gist toch niet zo geschikt is voor de ideale BPA.

Grt, Bas H.

Eduard

Nu is het alweer tijd voor mijn tweede brouwsel in Oslo. Het kan niet op hier! :)

Vandaag brouw ik de BPA zoals Edwin die hierboven in de thread beschrijft. Ik heb het recept enigszins aangepast, als volgt:
- recept omgerekend naar 30 liter (heb dorst)
- 330 gram viennamout vervangen door 2/5e deel pilsmout en 3/5e deel munichmout van 20 EBC, dit omdat ik anders niet genoeg had

In eerste instantie probeerde ik een Wyeast zakje Belgian Abby (Chimay gist) wakker te maken, maar het zakje gist geeft amper een kik, dus ik heb de gistkoek+blubber van mijn andere brouwsel (Westmalle gist naar ik meen) even uitgeschraapt en in een gereinigd bakje gedaan om dat later aan de BPA-wort toe te voegen.

Zou de vervanging met de munich veel uitmaken?

Eduard

Het gebruiken van de gistkoek van het vorige brouwsel bleek een regelrechte hit! De gisting kwam zeer snel op gang, het waterslot blupte binnen 1-2 uur na toevoeging en nu heb ik eindelijk voor het eerst een echte schuimkraag bovenop het brouwsel. Deze schuimkraag heb ik voorheen alleen maar waargenomen in het forum terwijl het bij mij altijd maar een bescheiden aantal millimeters schuim vormde. Het bier lijkt wel wat donker, maar dat hoeft geen ramp te zijn...

Bas

Dit bier heeft op de ONK 74 punten gehaald. Als ik de proefformulieren binnenheb (zijn per post verstuurd) zal ik hier wat meer informatie geven.

Edwin had trouwens een hogere score (ik weet niet of dat precies dit bier was). In ieder geval ga ik zelf door met het verbeteren van dit bier.

Grt, Bas H.

Edwin

Ha Bas :proost:

Mijn recept was natuurlijk beter! Grapje!! Mijn recept staat trouwens in deze thread. Ik weet zo gauw niet meer welke verschillen we hebben.


Edwin

Bas

Ik heb ondertussen het keurformulier binnen. Om kort te zijn was mijn bier als uitstekend beoordeeld als het wat minder zoet was geweest (eind SG 1016 was te hoog), op alle andere punten kreeg het prima beoordelingen. Was ik toch maar voor het Westmalle gist gegaan.

Grt, Bas H.

Bas

Hoi Edwin,

Ik heb jouw versie van de BPA geproefd. Lekker biertje, met een sterke bittere nasmaak (in ieder geval een stuk bitterder dan mijn variant). Eigenlijk erg goed in balans. Kan ik wel waarderen. Inderdaad, een mooie prijswinaar.

Grt, Bas H.

Adrie

Edwin,

Ik heb hem ondertussen ook geproefd: uitstekende BPA, lekker bitter en droog. Een terechte prijswinnaar. Eigenlijk had ik niet veel aan te merken, ik heb van het bier genoten.

Groeten,

A3

Eduard

Morgen, als ik wakker word van deze nachtwacht, ga ik met een ander lid van brouwvereniging OHL een batch van 80 liter BPA brouwen. Het recept van Edwin wordt weer aangehouden, met een lichte afwijking omdat in Noorwegen Viennamout niet verkrijgbaar is. De vienna wordt vervangen door 75% pale mout en 25% münchener mout. Verder gaat de carafa met 35% naar beneden omdat de laatste keer het brouwsel te moutbitter en te donker werd.

Uiteindelijk wordt het recept voor 80 liter:

pils 3                 13.000
pale 6                  4.000
caramunich 120    1.330
carafa 1200          0.100
carared 40           0.400

Saaz: 220 gram hele kooktijd, 80 gram 10'

Maischschema ook iets aangepast, want het bier mocht een tikje zoeter: 35' op 60°, 30' op 70°.

Gist: Westmalle van Wyeast. Is nu in opkweek in 1,5 liter fles en wordt af en toe met verse lucht erbij geschud. Moet voldoende worden voor de hele batch, hopelijk lukt dat een beetje.

Iemand nog tips of aanmerkingen?

MO

Die giststarter is niet aan de ruime kant. Voordeel is dat je geen heel zwaar bier gaat maken, startSG 1056 of zo? Een beetje gistvoeding zou geen kwaad kunnen in die starter, heb je dat voorhanden (Fermaid K, Go Ferm of zo)?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.