Hoelang koken? / verwijdering alcohol

Gestart door dwbrouw, 30-04-2007 19:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dwbrouw

Naar aanleiding van mijn vorige topic (geen bier), vraag ik me af, hoelang moet ik koken voor ik al het alcohol uit mijn bier heb, heeft iemand hier ervaring mee? :leren: Graag zal ik gebruik maken van iemands kennis op dit gebied. Er moet op deze site al eens eerder over gesproken zijn, maar krijg het niet gevonden. :weetniet:
Ik heb hier nl een mandfles staan, die in de fles kan, maar ik wou gelijk even proberen om er wat zonder alcohol te maken. :lekkerbier:.
Dat kan dan tegen de tijd dat ik weer gewoon mag eten en drinken klaar zijn voor consumptie. Want ook dat zal toch op smaak moeten komen denk ik.

Met vriendelijke groet
Douwe. :degroeten:

oranjeboombiertje

Helaas kan ik je niet verder helpen met hoe lang je moet koken. Je moet bij het koken wel uitkijken want dan zweeft er allemaal alcoholdamp rond en als je echt helemaal geen alcohol mag binnenkrijgen kan  je beter niet in deze lucht staan want via je longen wordt het direct opgenomen in je bloed :weetbeter:.

 :degroeten:
Wesley

Hopmans

Mijn hemel,

Allereerst mijn respect hoe je dit allemaal oppakt.
Ik moet er niet aan denken om geen alcoholisch bier meer te kunnen drinken.
Maar ik ben praktisch verslaaft aan alcohol, dus aan de andere kant ben ik dan ook weer een
beetje jaloers op je.
Over een jaar denk je er niet meer aan.
Je zou nu je energie kunnen verschuiven naar een sportief leven.
Hardlopen bijvoorbeeld.
De kick dat je in één stuk door 15 km kan rennen.
Moet je je zelf eens voorstellen wat een kick dat is (http://nl.wikipedia.org/wiki/Endorfine).

Oh, de vraag. Geen idee. Een half uur?
Probeer en leer.

 :degroeten:


dwbrouw

Hee Hoppie, ik heb net een hele klaagzang gehouden op mijn andere topic dat ik door deze ellende mijn prachtige bierbuik al bijna helemaal kwijt ben :shelp:, en nu wil jij mij aan het sporten hebben. :proost: ik blijf gewoon pols oefeningen doen.
Wat echter wel een punt is in jouw uitspraken,dat is dat wanneer ik meer conditie zou hebben, en ik mezelf goed in shape zou krijgen, ik dan wel af en toe een biertje mag drinken. Dit volgens de arts. :lessmile:. Maar ik waag me er eerst maar niet aan. Een oom van mij is aan deze kwaal overleden, en mijn broertje heeft er ook last van, en drinkt ook niet (niet meer). :clownsmile:
Maar dus ik begrijp dat het gewoon proberen wordt, wanneer de lucht erg scherp word, ga ik buiten staan. 8) En de afzuiging maar vol aan, moeten er natuurlijk geen vonkjes bijkomen?

 :degroeten:

Hopmans

Citeeren nu wil jij mij aan het sporten hebben.
Yes !

Doen!
Ik brouw nog wel gewoon bier, maar 8-9 procenters doe ik ook niet meer.
4% bieren brouw ik vanaf nu.
Er komt een tijd dat ik er ook mee kap.

Ga naar een goede schoenenzaak met lopende band, en koop voor 120 Euro goede schoenen.
Dat is 10 euro in de maand (Na een jaar moet je nieuwe schoenen).
Lekker thuis rekken en strekken, en dan de vrije natuur in.
Zo vrij als een vogel ben je met deze sport.
Geen gezeik met clubverband etc.

Afvallen gaat zeer traag, maar gestaag.
Ik ben nog 95 Kg, maar 8km lopen is een peulenschil.
Ik krijg voldoende zuurstof naar binnen voor mijn spieren.
Dat noemt men de "easy state".
Ik ren, maar ben relaxed.
Onder de bierbuik heb ik een stel knoert harde gespierde poten van tig cm in doorsnede.
Het gewicht van mij voel ik niet meer.
Lopen gaat vanzelf.

Hardlopen is zo goed voor je geest.
Als ik dat had geweten had ik er 10 jaar eerder mee begonnen.

Knal het roer om, en ga van het bier naar hardloopplezier.

En dan kan je over een jaar weer een klein potje doen.  :biersmile:

 :degroeten:

dwbrouw


Hmmmm,
Kan hardfietsen dan ook? Ik heb nog zo*n fiets staan. Wel tien jaar oud, maar toen in het vet weggezet. Dat hardlopen vind ik doodeng. Straks breekt mijn been af bij mijn knie? ;D :clownsmile:


dwbrouw


Hopmans

Mmm, beetje veel space.  ;D

CiteerDat hardlopen vind ik doodeng. Straks breekt mijn been af bij mijn knie?
Ach welnee.
De nodige blessures liggen wel op de loer met deze sport, maar dat hoort erbij, en wordt vanzelf minder.

Geloof ouwe Hoppie nou, hardlopen word je vrolijk van.
Op het begin is het zwaar, maar dan........  8)

 :degroeten:

dwbrouw

Ok, maaruh, eerst nog even aansterken. Daarna misschien even fietsen (om de benen aan te sterken), en dan neem ik weer contact op over lopen, eerst morgen koken! :degroeten:

MO

Jaja, hardlopen. Ik krijg de kick maar niet te pakken. Ik vind het saai, zo saai. Vorig jaar weer een paar maanden gedaan maar ik doe het echt niet meer.

Moeten we het nog over het recept hebben. Hier (link) staat een prijswinnend recept van Rob Vissers waarbij hij beweert dan 10 min bij 90 °C voldoende is om de alcohol te verwijderen. Ik heb daar mijn twijfels over. Probleem is dat je alcoholgehalte moeilijk kunt meten thuis. Alcohol verwijderen is één ding, controleren of het echt weg is lijkt me toch heel lastig.

dwbrouw

Dank je MO voor de link ik ga aan de studie! Ik heb bezoek gekregen, dus ik ga nu even stoppen.
Maar MO ik heb tien jaar geleden een boel gefietst op mijn racefiets, en toen had ik een betere conditie, hardlopen moet je blijkbaar langer volhouden om het te gaan waarderen.  :duimop: Toch maar weer eens aan de slag. :degroeten:

Henielma

Volgens mij gewoon koken tot de temperatuur oploopt boven de 78 ºC of 80 ºC. Dat is de verdampingstemperatuur van alcohol.

Hopmans


CiteerJaja, hardlopen. Ik krijg de kick maar niet te pakken. Ik vind het saai, zo saai. Vorig jaar weer een paar maanden gedaan maar ik doe het echt niet meer.

Ooh men, in het zicht van de haven gezonken.  :'(
Dat stapje moet je net overeen.


 :degroeten:

korek

Ik zou maar rustig beginnen met wandelingen maken, mijn opa zei het al en mijn vader herhaalde het: hardlopers zijn doodlopers. Je ziet wel hè Hoppie, hardlopen is mijn hobby niet, ik vis liever en dan met name met de vliegenhengel.

dwbrouw

Dat is ook waar mijn schip toen telkens strande Hoppie. ::), en dat verwarmen hoeft blijkbaar dus niet zo lang als je de link van MO leest. Dus als ik iets langer doorverwarm, ben ik vrij zeker van mijn zaak. Ook een leuk recept trouwens. :D
We boeken langzaam weer vooruitgang :duimop:
 :degroeten:

Pieter.

Citaat van: korek op 30-04-2007  22:27 uIk zou maar rustig beginnen met wandelingen maken, mijn opa zei het al en mijn vader herhaalde het: hardlopers zijn doodlopers. Je ziet wel hè Hoppie, hardlopen is mijn hobby niet, ik vis liever en dan met name met de vliegenhengel.

Ja vissen is ook een sport, en actief ook zeker vliegvissen (in het verleden ook wel gedaan) of een dagje Geep vissen op de pier bij IJmuiden, eerst een aardige wandeling, honderden keren inwerpen en binnenhalen per dag en klauteren over de basalt blokken, dat is pas sport  :lessmile:

Hardlopen zou niets voor mij zijn en nog slecht voor je knieen ook volgens mij, wandelen lijkt mij veel beter en gezonder om te doen. Ik wandel zo'n 1 1/2 uur per dag met mijn honden.

 :degroeten:

MO

Nog even doorgaan zo, dan verhuist dit onderwerp naar het praatcafe. Iemand nog into duiven?

korek

Ja, ze sch.... op mijn auto.

William

Citaat van: dwbrouw op 30-04-2007  19:14 uNaar aanleiding van mijn vorige topic (geen bier), vraag ik me af, hoelang moet ik koken voor ik al het alcohol uit mijn bier heb, heeft iemand hier ervaring mee? :leren:

Ok - terug naar jouw vraag om te voorkomen dat dit onderwerp in het praatcafe belandt:  ;)

Als je een waterige oplossing (bv bier) die 7% alcohol bevat gaat koken dan zal de damp van deze oplossing in het begin ongeveer 45% alcohol bevatten. Je moet dus ongeveer (7/45)=16% van het totaal volume verdampen om de alcohol kwijt te raken.
Stel daarnaast dat je ongeveer 10% van jouw totaal volume per uur kunt verdampen door middel van koken (dit is de instelling die ik in Promash gebruik voor verdamping tijdens koken) dan moet je dus al zo'n 1.5 uur koken om de alcohol kwijt te raken.
In werkelijkheid zal dit langer zijn. Op het moment dat er alcohol verdampt zit er minder alcohol in de vloeistof en zal de damp ook minder alcohol bevatten en moet je meer verdampen om eenzelfde hoeveelheid alcohol kwijt te raken.

MO

William, ken jij de azeotropische getallen ook. Je kunt volgens mij wel op temperatuur sturen, bij een bepaalde temperatuur ben je je alcohol kwijt. Of is dit gewoon 100 °C?

dwbrouw

Aha dus dat zou betekenen dat wanneer ik 1/5 inkook ik eigenlijk wel zeker van mijn zaak ben, zoals jij dat zegt William?
Dat zou heel mooi zijn dan word het er al helemaal niet moeilijker op. :) Maar vraag ik me wel af of de link van Mo dat dan ook zo heeft gedaan, want dat staat er daar niet zo bij. ??? Wat je zegt klinkt me trouwens wel lekker save in mijn oren. En veel moete is het ook niet. En inderdaad Mo, we dwaalden flink af op dit topic, toch zat er nog steeds af en toe bruikbare informatie tussen, of het nou om bier, of sport ging ;D, Nou William, er staan twee vragen voor je klaar,1  van Mo, en van mij. :degroeten:









William

Alcohol vormt een azeotroop met water bij een samenstelling van 96% (v/v) alcohol bij een damptemperatuur van zo'n 78,5 ºC. Voor de niet onderlegde op dit gebied: bij de azeotrope samenstelling is de vloeitofsamenstelling gelijk aan de dampsamenstelling. Dit betekent dat je door destilleren (of koken) nooit een hogere zuiverheid van je destillaat kunt krijgen.
(bron: homedistillers.org)
Zie ook bovenstaand plaatje. De blauwe lijn is de kooklijn van de vloeistof (in dit geval het bier) en de rode lijn is de temperatuur van de damp.
Stel je hebt een bier van 7% alcohol. Deze begint te koken bij zo'n 94 ºC en vormt dan een damp met een samenstelling van 45% alcohol. Als deze damp zou condenseren krijg je een oplossing met 45% alcohol. Als je deze oplossing weer kookt, krijg je een vloeistof die kookt bij 83 ºC en die een damp vormt met zo'n 80% alcohol. Een derde stap zou leiden tot een damp met zo'n 86% alcohol. Je zult echter nooit boven de 96% komen.
Bij het simpel koken in een pan kun je maar 1 stap maken -> dus tot 45% alcohol. Om er meer uit te halen zul je een destillatiekolom moeten gebruiken.

dwbrouw

Huh? Ik moet je even uitleggen dat ik in de transport werk, en dan als planner cq troubleshooter. Mo zal hier wat mee kunnen, maar ik begrijp er geen hol van. :weetniet:. Betekent dit dat ik met een pan de alcohol er nooit uit krijg? Of bedoel je dat je met een pan niet sterker kan destileren als 45%? :denken: Misschien een domme vraag, maar ik was allang blij dat ik een fatsoenlijk potje bier kon brouwen. ;) En was mijn idee van 1/5 dan niet goed? Ik brouw meestal ligt, rond de 4% ::) :degroeten:

MO

William, volgens mij redeneer je verkeerd om. Het gaat er niet om hoe zuiver de alcohol is (het destillaat) maar hoe snel de te destilleren oplossing alcohol-vrij is.

William

Citaat van: dwbrouw op 01-05-2007  10:29 uAha dus dat zou betekenen dat wanneer ik 1/5 inkook ik eigenlijk wel zeker van mijn zaak ben, zoals jij dat zegt William?
....knip......Nou William, er staan twee vragen voor je klaar,1  van Mo, en van mij. :degroeten:

De vraag van MO is hierboven beantwoord.
Of je er met 20% verdamping bent durf ik niet helemaal met zekerheid te stellen. Stel dat je begint met 7% alcohol en je hebt de helft uitgekookt dan zit er in de vloeistof nog 3.5% alcohol. De damp die hierbij hoort bevat nog maar zo'n 26% alcohol. Om dit uit te koken zou je zo'n 3.5/26=14% van het volume wat je dan nog hebt uit moeten koken. Dit is dus bovenop het volume dat je al eerder hebt uitgekookt. Dus je zit dan op 0,5*15%+(100-0,5*15%)*14%=21% van het volume. Als je hiervan weer de helft wilt uitkoken moet je de procedure nogmaals herhalen en zou je op een nog een hoger % uitkoken komen. En je zult het nooit alcoholvrij krijgen!

Ik heb volgens mij nog ergens een rekentool liggen welke dit beter kan uitrekenen. Ik zal eens op zoek gaan.....


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.