Adieu Quadrupel

Gestart door Adrie, 30-04-2007 09:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Het laatste bier voor de brouwloze periode van de verhuizing en het inrichten van een nieuwe brouwerij moest uiteraard een zwaar bier worden die tot in de wintermaanden overleeft. Daarnaast had ik nog twee flessen candico siroop staan die ik vorig jaar van Edgar ( :groots: ) heb gekregen. Na wat puzzelen heb ik het volgende recept gebrouwen (het moet iets Chimay-blauw-achtigs worden):

Begin SG: 1085
Bitterheid: 30 IBU
Kleur: 65 EBC
Volume: 26 liter

Stort:
57% pilsmout (5,15 kg)
10% aromamout 50 EBC (900 g)
10% cara120 (900 g)
10% tarwevlokken (900 g)
10% candico kandijsiroop (900 g)
3% Special B (270 g)

Maischschema:
62 graden 45 minuten
72 graden 20 minuten

90 minuten koken

43 g Target 9,7% 60 minuten koken
30 g Spalt Select uit eigen tuin ?% 15 minuten koken
30 g Spalt Select uit eigen tuin ?% 0 minuten koken

Gist: Wyeast 1214 Belgian Abbey

De giststarter was zeer ruim bemeten (1,5 liter met zinkgist en Fermaid-K, 24 uur belucht, twee dagen laten bezinken, vloeistof afhevelen en gistkoek opnieuw enten in 1 liter starter een dag voor het brouwen). Na drie uur stond het bier al te blubben. Vanmorgen kwam ie uit het waterslot, wat niet vaak gebeurt in mijn 50 liter gistingsvat. Maar het is dan natuurlijk ook een zwaar bier en het is warm. De omgevingstemperatuur is nu 21 graden. Omdat de batterij van mijn thermometer leeg is, kan ik deze keer niet meten hoe warm het gistende bier is.

Gerb

Een beetje een zijsprongetje, maar wel relevant: ik las laatst op een ander forum de vraag wat het nut is van aromahoppen bij barleywines and andere sterke bieren. Het  hoparoma verdwijnt na een paar maanden en deze bieren worden daarna eigenlijk pas echt goed. Niemand had er eigenlijk een antwoord op, dus weet iemand het hier?

Jacques

Hop is meer dan aroma! Ook de aard van de bitterheid wordt bepaald door de hopsoort. Bitterhoppen geven een veel hardere bitterbeleving dan aromahopsoorten. Denk bij hop niet altijd aan EBU maar ook aan hoe je de hop ervaart.

MO

Heb je in de kleurwaarde van 65 ook de candico meegenomen?

Gerb

Citaat van: Jacques op 01-05-2007  13:35 uHop is meer dan aroma! Ook de aard van de bitterheid wordt bepaald door de hopsoort. Bitterhoppen geven een veel hardere bitterbeleving dan aromahopsoorten. Denk bij hop niet altijd aan EBU maar ook aan hoe je de hop ervaart.

Dat ik begrijp ik ook wel, maar ik heb het hier specifiek over aromahoppen, daarmee bedoel ik de hoppen die 0 tot 5 minuten meekoken. De vraag is of deze toevoeging iets anders toevoegd dan alleen een hoparoma. 

Caspar

Gerb,

De aromahoppen zijn toegevoegd voor de mensen die een Barley Wine wel gewoon liever jong drinken zonder oxidatiesmaken... zoals ik  :biersmile:


Jacques

Citaat van: Gerb op 01-05-2007  14:01 uDat ik begrijp ik ook wel, maar ik heb het hier specifiek over aromahoppen, daarmee bedoel ik de hoppen die 0 tot 5 minuten meekoken. De vraag is of deze toevoeging iets anders toevoegd dan alleen een hoparoma. 

Met aromahoppen wordt normaal gesproken de hopsoorten onder de 7% alfazuren.
De edele aromahopsoorten zitten onder de 5,5%. Voorbeelden zijn Saaz, Tettnnag, Hallertauer Spät, Spalt, Fuggles en East Kent Goldings.
Bitterhopsoorten zijn hopsoorten boven de 7%.

In de door jou bedoelde definitie zouden bitterhoppen aromahoppen kunnen zijn en andersom. Dit is behoorlijk verwarrend. Beter is te spreken van een late hopgifte.

Gerb

OK laat ik het dan anders stellen: waarom wordt er in een bier wat een aantal maanden nodig heeft om op dronk te komen, late hopgiften gedaan? Deze late hopgiften vervagen immers na een aantal maanden.

Citaat van: Caspar op 01-05-2007  14:08 uDe aromahoppen zijn toegevoegd voor de mensen die een Barley Wine wel gewoon liever jong drinken zonder oxidatiesmaken... zoals ik 
Een barleywine drink je volgens mij niet jonger dan 4 maanden en dan is er volgens de theorie geen effect meer van een late hopgift.  En oxidatiesmaken komen volgens mij pas naar voren in een bier van 2 jaar, zolang houdt geen enkel bier het vol bij mij.

Adrie

Beste Gerb,

Als ik deze tuinhop niet nog had liggen, had ik het inderdaad niet gedaan. Maar ik wilde deze op een veilige manier uitproberen. Enkele flessen sneuvelen jong, zodat ik het hoparoma kan proeven en ruiken. De flessen die langer bewaard blijven zullen er inderdaad niet bol van staan.

@MO
De kleur is een gok, omdat ik niet precies weet hoe donker de candico is. Ik heb hem op 200 EBC gesteld en dan berekent BrouwHulp die 65 EBC. Maar zo te zien is het bier donkerder.

De eerste twee dagen spoot het schuim bijna door het waterslot, nu zijn we in rustiger vaarwater beland...

Adrie

Na 4 dagen gisten is het bier op 1016 beland en heb ik hem overgeheveld. Helaas ben ik dermate verkouden dat ik niets proef of ruik, dus nog geen smaak- en geuromschrijvingen alhier. De gistkoek bewaar ik voor een tripel die we over twee weken met de Vier Broeders gaan brouwen.

De kleur is lichter dan ik had gedacht, maar het bier was nog erg troebel van de gist.

Adrie

Gisteravond gebotteld bij 1015 en ik heb er wel vertrouwen in dat dit een drinkbaar bier wordt. Hij is redelijk zoet, eigenlijk iets te zoet naar mijn smaak, maar de zoetheidsbeleving wordt altijd iets minder als er koolzuur op zit. Hij is behoorlijk karamellig, vol van smaak, moutig en heeft een aangenaam bittere nasmaak. De geur is heerlijk complex en dat wordt nog sterker als er koolzuur in zit. Heerlijk, die Chimay gist. De kleur valt nu mee: het bier is behoorlijk donker. Overigens bespeurde ik helemaal niets van die Spalt Select tuinhop...

Oscar

Dat klink als een goed bier, met ruim 9% alc. Toch een zware jongen. Op het pronk zal ie wel wat jong zijn maar vast wel te drinken toch..?   samenvol
Wel jammer dat je van je eigenteelt hop niets ruikt...

Caspar

Ik denk dat we deze niet op het pronk moeten drinken... het bier is pas een maand oud dan :ziek:. Wel een mooi ruilbiertje natuurlijk ;D.

Adrie

En er zit al aardig wat koolzuur op. De smaak is uitstekend, al zeg ik het zelf. Zoetig, vol van smaak, veel karamel, moutig, fruitig van de Chimay gist en een bitterige nasmaak. Opvallend hoe goed ie al smaakt al is ie nog zo jong.
Johannes vond zijn dubbel met candico niet lekker (vooral vanwege de zoutige smaak van de vergiste candico), maar de zoute smaken vind ik gelukkig in mijn quadrupel niet terug. Ik neem wel wat flessen mee naar het prONK.

Johannes

Dit bier smaakt erg goed inderdaad. Behoorlijk Chimay blauwig, goede kloon, lekkerder denk ik. Toch proef ik de Candico er dwars door heen. Je zou kunnen stellen dat het bijdraagt aan de complexiteit. Ik zeg; zet deze maar op de lijst van meuk die je niet door je bier moet gooien. Desalniettemin een uitstekend bier, gelukkig heb ik nog een fles.

Edgar

Zou een kleinere hoeveelheid Candico misschien een goed idee zijn?

Grappig dat Adrie de zouten proeft die ik ook proefde. 'T is opvallend. Proef jij ook die zoutigheid Johannes?

Johannes

Citaat van: Edgar op 26-05-2007  23:31 uGrappig dat Adrie de zouten proeft die ik ook proefde. 'T is opvallend. Proef jij ook die zoutigheid Johannes?

't is andersom, ik proefde het wel en Adrie niet. Ik proefde het in mijn platte dubbel, nu proef ik het hier ook. Het grappige is dat ik wel overeenkomsten proef met de St. Bernardus Abt. Voor een kloon daarvan zou 't goedje best kunnen.

Edgar

Oh ja, weer eens te snel gelezen. Flink verdund zou het een soort volle zoetheid kunnen geven, of in elk geval versterken. Met St. Bernardus klopt dat wel denk ik.

Adrie

Citaat van: Johannes op 26-05-2007  23:29 uDit bier smaakt erg goed inderdaad. Behoorlijk Chimay blauwig, goede kloon, lekkerder denk ik. Toch proef ik de Candico er dwars door heen. Je zou kunnen stellen dat het bijdraagt aan de complexiteit. Ik zeg; zet deze maar op de lijst van meuk die je niet door je bier moet gooien. Desalniettemin een uitstekend bier, gelukkig heb ik nog een fles.

Dank je, Johannes. Ik heb hem naast een Chimay Blauw geproefd, maar die was geoxideerd, slap, flauw en behoorlijk smakeloos naast de quadrupel. Ik zal hem vanavond nog eens proeven, wellicht dat ik het zoutige nu wel proef.

Adrie

Hmm, het ligt er denk ik sterk aan wat je van tevoren hebt gegeten. Drie uur geleden heb ik voor het laatst iets gegeten en nu proef ik inderdaad vrij sterk zout. Gelukkig zijn er genoeg andere smaken om het niet onaangenaam te doen worden, maar ik raad iedereen die dit bier op het prONK proeft, er een zak chips bij open te trekken.

Adrie

Uit ervaring: chips helpt, maar dan gaat ie een beetje dropachtig smaken.

Morgen eens proberen met pinda's.

Johannes

Ik vond het niet té toen ik het proefde. Gewoon Sint Bernardus Abt achtig.

Adrie

Ik neem er nog een. Even door de zoute appel heenbijten en je wilt geen ander bier meer!  :proost:

MO

Zit jij nu (in je eentje) te zuipen, adrie?

Adrie

Yep. Mag toch wel, na een korte vakantie met alleen pils?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.