Eenvoudige moutextract ale voor onbekend gist

Gestart door Arjan, 03-04-2007 11:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arjan

Hoi,

Afgelopen weet deed ik een "leuke" ontdekking: ik had een fles moutextract oplossing buiten de koelkast laten staan (een week lang) en er bleek zich een aanzienlijke hoeveelheid gist te hebben gevormd. Ik heb er echter zelf geen gist in gestopt. De fles was hiervoor gebruikt voor vruchtensap (AH vers geperst). Hoewel ik 'm zeker een dag in de ontsmetting heb laten liggen.

Hoe dan ook, het ruikt erg fruitig. Ik heb dus geen idee waar de gist vandaan komt (oosten wind?) maar wil er zo snel mogelijk een "proefbatch" mee maken.

Nu heb ik nog een ruime voorraad medium moutextract (18EBC) en dacht dat dit een mooie gelegenheid was om het te gebruiken. Heeft iemand ervaring met dit moutextract soort?

Ik had het volgende recept in gedachten (voor 8 liter, SG 1045 / 14 ebc / 23 ibu):


   660 g    90%    medium moutextract (18 EBC)
   120 g    10%    suiker


Voor hop wilde ik Styrian Goldings inzetten (omdat ik daar ook veel van heb ;) ):


    20g    Styrian Goldings (3,5%a) voor 60 minuten


Ideeen?

gr.

Arjan

Adrie

Voeg vooral hoogwaardige gistvoeding toe, want in moutextract zit niet zoveel en als je ook nog suiker toevoegt wordt het alleen maar erger. Zonder gistvoeding zal de gist niet zo ver doorgisten.

Leuk experiment, ik ben benieuwd wat het wordt!

Arjan

Bedankt voor de tip. Da's inderdaad een goed idee. Ik heb geen Feraid K op voorraad, dus ze zullen met moeten doen met eenvoudige gistvoeding. 3 g/l toch?

Gerb

Weet je zeker dat het gist is? Als ik extract oplos, verzamelt er altijd wel een laagje eiwit(?) op de bodem.

MO

Hoe smaakte de moutpoeder oplossing met gist? Wat was het SG?

Arjan

Ik weet dus niet wat voor gist zich heeft gevormd. Het heeft echter alle eigenschappen van gist: toen ik na een week de fles opende ging dat gepaard met een grote sis en een hoop schuimvorming. Na een beetje suiker toegevoegd te hebben kwam het gist weer wat op gang. Ik dacht in eerste instantie ook dat het eiwitneerslag was, maar het lijkt erop dat er meer leven in zit.

De hoeveelheid oplossing is jammer genoeg te weinig om een SG meting op los te laten. Het leek voor mijn gevoel echte redelijk dun. De smaak was fruitig/licht zurig, niet onaangenaam.

.. en ik weet toch zeker dat ik geen Windsor gemorst heb  :gistsmile:.

Caspar

God, alweer iemand die een gevangenis biertje gaat brouwen... we kunnen ook allemaal een korst brood in een pak appelsap mikken  :P. Nee hoor ik zit je maar te pesten, leuk experiment.

Veel succes, maar geef mij maar een Wyeastje  >:D.

Arjan

't Is niet voor niets dat ik alleen moutextract wil gebruiken. Voor het echte werk gebruik ik ook liever iets waar ik op aan kan.

Heeft echt niemand ervaring met dit type moutextract?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.