Pils

Gestart door oranjeboombiertje, 01-04-2007 21:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oranjeboombiertje

Citaat van: Edgar op 23-06-2007  21:58 uProbeer het eens. Als je koste-wat-kost een interessante pils wilt, zou ik niet voor de Bavarian Lager kiezen. Ik heb daar een paar nogal brave pilzen van geproefd.
Deze pils niet hoor >:D De bavarian lager geeft een heel mooi gistprofiel vind ik. Niet te fruitig, moutig en mooi zuiver. Ik gooi daar dan nog lekker wat hop bij zodat het bier rond de 40 IBU zit, niet erg braaf.

Citaat van: Edgar op 23-06-2007  21:58 udat is inderdaad handig. Let wel op, want als er nog aardig wat activiteit ontstaat (bijvoorbeeld doordat te weinig gist is gebruikt of bij gebrek aan geduld), heb je kans op ongewenste estervorming. Ik vind die ene week voor de hoofdgisting aan de korte kant.
Ik ga hevelen als het s.g. rond de 1010 is, dan verwacht ik niet veel activiteit meer ;)

Citaat van: Edgar op 23-06-2007  21:58 uOok leuk: 10 liter apart houden en lekker koudhoppen met Saaz of Hersbrücker!
Goed idee, ik zat er al een beetje aan te denken. Dit is wel iets voor de volgende keer, ik heb toch nog genoeg verschillende ondergisten om te proberen dus dit zal ik zeker eens gaan doen.

 :degroeten:
Wesley

Edgar

Citaat van: oranjeboombiertje op 24-06-2007  09:20 uIk ga hevelen als het s.g. rond de 1010 is, dan verwacht ik niet veel activiteit meer ;)

Ik zou het knap vinden als je na een week op 10° op 1.010 zit. Dan had je in elk geval een goede starter.

oranjeboombiertje

De dichtheid was gisteren (na 5 dagen) 1018. De vergisting is tussen de 10,5 en 11,5 graden gebeurt. De starter is ongeveer 6 liter geweest (bezonken in de koelkast), best wat dus. Ik ben met ondergisters gewend dat de dichtheid na 1 week rond de 1010 zit.

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

De vergisting lijkt een beetje stilgevallen. De dichtheid is nog 1016. Er is geen schuim meer op het bier te zien en het trekt ook al aardig helder. Ik heb de temperatuur nu een half graadje hoger ingesteld (tussen de 11 en 11,5 graden). Misschien wordt het dan nog wat actiever. Ik ga in ieder geval vanavond hevelen, de meeste gist is er toch uit. Voor de diacetylrust ga ik langzaam de temperatuur laten oplopen zodat de rest toch zo koud mogelijk vergist wordt.

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Het s.g. lijkt nu te zijn gebleven bij 1012. Dit heb ik 2 dagen geleden gemeten en vandaag weer terwijl het bier ondertussen op 17 graden heeft gestaan. Het valt me wel op dat er nu een lichte diacetyl smaak in het bier zit die ik 2 dagen geleden niet proefde, de diacetylrust is nu juist afgelopen :weetniet: Nu ga ik maar beginnen met voorzichtig koelen want over minder dan 2 weken moet er weer een ondergistende bok in de koelkast komen te staan ;D

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Deze week (woensdag) wil ik gaan bottelen omdat vrijdag de koelkast vrij moet zijn voor een ondergistende bok. De pils hangt nu nog rond de 1011/1012. Ik had een monstertje apart gezet in de woonkamer en deze was doorgegaan tot 1010. Is het mogelijk om nu met weinig of zelfs geen suiker te bottelen zodat de gist de laatste restjes suikers nog opeet of gaat dit oxidatie veroorzaken?

 :degroeten:
Wesley

(ps. spellingscontrole kent geen ondergistende)

Nu wel, Jacques.

Henielma

Volgens een tabel in het boek "Maak zelf Wijn" heeft een most met een SG van 1010 bij 10 liter 125 gram opgeloste suiker. Per liter is dit dus 12,5 gram voor 10 SG punten. 1 SG punt komt dus overeen met zo'n 1,25 gram suiker.

Het verschil tussen 1010 en 1011,5 is 1,5 SG punt dus 1,875 gram suiker per liter minder toevoegen dan dat je van plan was zou ik zeggen. Als je er tenminste van uit kan gaan dat het jongbier even ver doorgist als het warm geplaatste monster. Maar dat lijkt me wel.

oranjeboombiertje

Bedankt voor deze informatie :groots:, hier heb ik zeker wat aan!

 :degroeten:
Wesley

Hans (Lagos)

Citaat van: Henielma op 09-07-2007  21:22 u1 SG punt komt dus overeen met zo'n 1,25 gram suiker.

Ik kom net laat uit de kroeg maar ik heb hier toch eens meer over gelezen:

"Elke SG waarde die het bier meer heeft dan het genoteerde betekent dat nog 2,6 gram suiker per liter vergist kan worden".

Lees dit artikel ook maar eens goed door.

oranjeboombiertje

Gisteren gebotteld. Ik heb voor het bottelen het s.g. niet gemeten omdat ik er vanuit ga dat binnen 2 dagen bij 4 graden het s.g. niet veel veranderd. Met BrouwHulp had ik uitgerekend dat ik ongeveer 3,5 gram suiker per liter nodig had. Omdat het s.g. nog wat gaat zakken heb ik 1,75 gram per liter toegevoegd.

Ook had ik bij het pitchen van de gist wat apart gehouden in een koelkast die constant op 4 graden heeft gestaan. Deze gist heb ik 1 dag voor het bottelen afgegoten en nog wat te eten gegeven zodat het weer actief werd. Dit heb ik bij het bottelen ook toegevoegd voor een goede en snelle hergisting. De smaak was nu al erg goed :proost:

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Gisteren heb ik eens een pils opengetrokken. Er zit al wat koolzuur op maar de gist moet duidelijk nog even zijn best doen om die 2 s.g. puntjes eraf te snoepen. De smaak is echt geniaal: Moutig, hoppig, bitter en dat allemaal mooi in balans. Er zit nog een klein beetje diacetyl in het bier (net niet storend) maar dat verdwijnt nog wel.

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

En alweer ga ik een pils brouwen. Dit maal ga ik de bohemian lager gist gebruiken. Volgens de site van Brouwland is het een pils gist van weihenstephaner die erg moutig is. Ik wil graag weer een lekker frisse, hoppige pils brouwen. Dit is het recept:

Schaal: 36 Liter.
S.g.: 1045.
Kleur: 10 EBC.
Bitterheid: 45 IBU.
Rendement: 80%.

Pilsmout          87%          6 Kg.
Cara120           3%           0,2 Kg.
Maïs               10%          0,69 Kg.

Maischschema (5,4L/ Kg)
63 ºC     40 Min.
73 ºC     15 Min.

Koken(75 Min)
Magnum (12,5%)                 35G         FWH
Saaz (3,4%)                       30G         FWH
Hallertau Hersbrucker (3,2%)  20G         20 Min.
Saaz (3,4%)                       20G         20 Min.
Hallertau Hersbrucker (3,2%)  20G         10 Min.
Saaz (3,4%)                       20G         10 Min.
Hallertau/Saaz                     30G         Verspreid over de laatste 10 Min toevoegen.

Gist:
Bohemian lager, 9 liter starter laten bezinken.

Wat denken jullie, is dit een lekker biertje of hebben jullie nog commentaar?

 :degroeten:
Wesley

Herman

Waarom Magnum FWH? Vind je die zo lekker aromatisch?

oranjeboombiertje

Ik gebruik vaak magnum als FWH. Magnum(commerciële, niet uit eigen tuin) vind ik altijd erg lekker ruiken vandaar dat ik er ooit mee begonnen ben om het als FWH te gebruiken, dat kan toch geen kwaad?

 :degroeten:
Wesley

Herman

Nee, waarom zou het kwaad kunnen? Ik vroeg het me alleen af. Normaliter zou je eerder met een aromahop FWH toepassen. Heb je dan al wel es een 100% magnum bier gebrouwen? Ik ben zelf nogal tuk op H. Perle, echt een heel fijne hop.

oranjeboombiertje

Ik heb al eens een 100% magnum bier gebrouwen maar dat was een witbier, niet erg geschikt om zoiets te proberen want je merkt niks van de hop. Binnenkort ga ik een Hollandse pale ale brouwen met tuin magnum.

De Hallertau Perle vind ik nogal tegenvallen. Met die hop heb ik ooit gebrouwen maar aan dat bier zat niet erg veel aroma. Voor aroma staat bij mij de Hallertau Hersbrucker  voorop, erg veel aroma en lekker. De mittelfrüh schijnt ook een mooie hop te zijn maar die ben ik nog nergens tegengekomen, helaas.

 :degroeten:
Wesley

Herman

Ben benieuwd of je verse hebt gebruikt, ik gebruik altijd die pakjes van van der Kooy, van Morris Hanbury. Die zilverfolie dingen van Brouwland vind ik minder fris/ze zijn wellicht minder houdbaar.

oranjeboombiertje

Mijn spullen haal ik altijd bij Brouwland, blijkbaar niet erg vers dus. Vd Kooy is wel wat ver voor mij maar als ik eens in de buurt ben zal ik er zeker eens binnen lopen voor de hop.

 :degroeten:
Wesley

Herman

Hop hop hop, in een envelop :idea:

oranjeboombiertje

Dat is ook zo natuurlijk :stom:

Ik zal nog even een tijdje wachten met bestellen want na een tripje naar Brouwland vandaag heb ik bijna 2 kilo hop in huis gehaald, eerst maar een paar biertjes brouwen ;D

 :degroeten:
Wesley

Pieter.

Citaat van: Oranjeboombiertje op 11-08-2007  23:18 uIk heb al eens een 100% magnum bier gebrouwen maar dat was een witbier, niet erg geschikt om zoiets te proberen want je merkt niks van de hop. Binnenkort ga ik een Hollandse pale ale brouwen met tuin magnum.

Hollandse pale ale lijkt me ook wel wat. Maar wat maakt het Hollands?, de tuinhoppen die wij brouwers verbouwen zijn niet Nederlands van oorsprong, of geeft dit toch voldoende criteria om het een Hollandse pale ale te noemen?

 :degroeten:

oranjeboombiertje

Hollandse pale ale:

Link 1

Link 2

Link 3

Zoals je ziet is het nogal een breed biertype ;)

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Vandaag heb ik de, bijna 10 liter grote, starter in de koelkast gezet om te bezinken. Deze gist vlokt goed uit en plakt enorm heb ik gemerkt in de starter. Hopelijk gaat de gist bij dit bier niet te snel op de bodem van het vat liggen bij de gisting van het bier. Als de gist snel genoeg bezinkt ga ik zondag dit bier brouwen.

 :degroeten:
Wesley

Hans (Lagos)

10 liter starter, dat is bijna een brouwsel op zichzelf !

oranjeboombiertje

Citaat van: Hans (Lagos) op 16-08-2007  00:23 u10 liter starter, dat is bijna een brouwsel op zichzelf !

Dat is toch wel nodig voor een ondergister. Misschien had het ook wel gekund met iets minder gist maar van deze starter ga ik een gedeelte apart houden om in te vriezen en een gedeelte om mee te bottelen. Ik heb dus tussen de 8 en 9 liter starter voor mijn brouwsel beschikbaar.

 :degroeten:
Wesley

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.