Vergelijkingstest gistingsvaten Zymurgy

Gestart door BuBS, 29-03-2007 12:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BuBS

In het laatste nummer van Zymurgy staat een test van verschillende gistingsvaten.
RVS Cilinder conisch, plastiek, glas open en glas met waterslot.
Ze hebben één brouwsel in vier delen op gesplitst en aan alle vier de delen even veel gist toegevoegd, even lang belucht, op de zelfde temperatuur vergist. Zelfs het zelfde schoonmaakmiddel gebruikt om de vaten schoon te maken.

De RVS CCT giste het verst uit 1012, de open glas tot 1014 en het plastiek vat en gesloten glazen tot 1015.
De bieren werden later blind geproefd, met als referentie de RVS CCT ( Cilinder Conische Tank, sorry Jacques )
Twee proevers gaven de voorkeur voor het bier uit het plastiek vat, het bier was droger en had het meeste hopprofiel.
De andere gaf zijn voorkeur aan de open glas vergisting, hij vond het bier moutiger en mooi in balans en op de tweede plaats het plastieken vat. De laatste proever gaf ook zijn voorkeur aan de open glazen versie.

In de conclusie werd gewezen op factoren die invloed kunnen hebben op de vergisting. Zoals, warmte-overdracht, vorm van het vat (CCT heeft meer oppervlakte dus meer ruimte voor gist), koolzuurdruk (open  / gesloten vergisting), zuurstof opname door het plastiek vs gesloten glas en RVS.

Gr Kees

Menno

Erg interessant! Ben nu erg benieuwd naar de discussie die gaat komen... ;D

BuBS

Hi Menno,

Ja ik ook, want heel brouwers vergisten juist graag in glas met een waterstop.
En deze combinatie gaf het minste bier.

Gr Kees

Jacques

De test lijkt mij niet erg wetenschappelijk opgezet. Hoeveel proevers waren er? Hoeveel verschillende brouwsels zijn er geproefd?

De grootste vraag die bij mij opkomt is hoe ontwikkelen de bieren zich over een tijdje. De hoofdvergisting gebeurt meestal niet in glas maar wel de lagering. Mijn ervaring is in ieder geval dat toen ik overging van plastic vaten naar glas voor de lagering mijn bieren veel minder geoxideerd ging smaken. Vreemd is dat niet want plastic laat veel meer zuurstof door dan glas.

Gerb

De verschillen moeten minimaal geweest zijn. Als er geen overeenstemming tussen de proevers geweest is, zal het niet veel uitmaken. OK als je de bieren naast elkaar zet, en je moet kiezen, dan zal je best wel eentje als beste aan kunnen wijzen. Ook dat er maar 4 proevers waren geeft ook al een niet al te wetenschappelijke benadering.

MO

Precies, nietszeggend stukje onderzoek. Zal ik dit topic sluiten (grapje)?

EBC

Toch wel leuk, ieder hoort wat hij wil horen...

Ik denk wel dat de vorm van de vaten een verschil op zal leveren tijdens vergisting.
Het materiaal van het vat is volgens mij van geen enkel belang.

Niemand kan mij wijsmaken dat er na 1 tot 2 weken lageren in plastic oxidatie optreedt met de zuurstofdoorlaatbaarheid van plastic als oorzaak. En al helemaal niet met HDPE.
Maar ja, ik hoor dat graag, want ik gebruik enkel HDPE.

Het is als het verhaal dat een fles wijn zich ontwikkelt omdat de kurk zuurstof doorlaat. Dat is ook niet waar.




roco

Het enige wat hieruit blijk naar mijn mening met zulke minimale verschillen is dat het dus niet veel uitmaakt waarin je vergist, als je de juiste handelingen maar volgt.(voor de hobbybrouwer natuurlijk) :lessmile:
Alle bieren waren tenslotte goed gelukt zover ik kan lezen.

groeten,

Roco :degroeten:

EBC

Ik heb nog wat gelezen in 'Brewing like a Monk'...

Daarin geven Dave Lodgson (Wyeast) en Chris White (White Labs) diverse verschillen aan die kunnen ontstaan tijdens vergisting. Ook de vorm van het gistingsvat komt aan de orde. De verhouding tussen hoogte en breedte (diameter) van het vat is van belang. Bier uit vaten die hoger zijn dan breed, zoals CCTs, zullen minders esters bevatten.

Eigenlijk zou je dus voor een bepaald type bier ook een bepaalde vorm gistingsvat moeten gebruiken.

De hoeveelheid esters kan je natuurlijk ook op andere manieren sturen. Bijvoorbeeld minder gist toevoegen, meer/minder beluchten of op hogere temperaturen vergisten. Maar deze methodes hebben ook weer gevolgen voor de hoeveelheid fenolen en hogere alcoholen.

Tja, om met Jacques te spreken, bier is een complexe drank...

Hopmans


CiteerEigenlijk zou je dus voor een bepaald type bier ook een bepaalde vorm gistingsvat moeten gebruiken.

EBC, be my guest.  :)

Ik hou het wel bij mijn plastic 60 litervat.
Ik moet zeggen dat ik er erg blij mee ben.
Het vat is perfect luchtdicht.
Heeft Oscar goed geregeld.
Ik brouwde altijd 23 liter, nu 46 highgravity.
Geen verschil in kwaliteit te proeven.
Dat had ik 5 jaar eerder moeten weten.

 :degroeten:

EBC

Haha Hoppie,

Ik heb ook maar 1 vat hoor! Een Speidel 100l . Perfect.

Wat voor vat heb jij dan nu?

Dus jij bent ook over die plasticoxidatieangst heen?

Hopmans

Hey EBC  :biersmile:

CiteerWat voor vat heb jij dan nu?
Ik heb eigenlijk geen idee wat voor merk het is.
Oscar heeft dit vat voor mij geregeld.
De fabriek staat in Enschede vandaar.

CiteerDus jij bent ook over die plasticoxidatieangst heen?
Nooit angst gehad, maar ik begrijp dat jij dus ook lagert in plastic.
Ik doe de hoofdgisting in het 60 litervat, en split het dan op in twee glazen lagerflessen.
Maar ik lager maar 1 week gemiddeld, dus ik zou het ook zo doen in plastic.

Heb jij dan een cilindroconisch vat, zodat de complete vergisting hier in plaats vind?

 :degroeten:


EBC

CCT? Nee hoor, gewoon een ovale Speidel http://www.speidel-behaelter.de/

Daar heb je toch al eens fotootjes van gezien hier op het forum?

Hopmans


Op het forum heb ik er geen foto's van gezien, maar ik heb zojuist het pdf-bestand van de vaten aanschouwd.
Ziet er inderdaad hoogwaardig uit.

 :degroeten:

EBC


Bierke

Dat lijken mij inderdaad degelijke vaten!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.