Samuel Adams Boston Lager

Gestart door RobinB, 27-03-2007 22:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Misschien niet het meest spannende bier, maar ik vind em wel erg lekker.
Drinkt ook lekker weg, dus zou er best een kratje van willen maken!

Volgens Beeripedia zit er in ieder geval Pale malt en cara in, samen met wat Duitse hoppen (Hallertau Mittelfruh en Tettnang).
Ook is het een wat zoet bier, dus wat warmer maischen. Ik dacht voor het gemak aan een eenstaps op 67gr.
Op Beeripedia hebben ze het over decoctiemaisch en Krausening (?) maar zou dat veel verschil uitmaken?

Mijn grootste vraag is echter de gist. Qua naam is het een lager, maar ik vond het meer naar een ale smaken?

Omdat ik geen pale heb maar wel pils en cara120 dacht ik de volgende verhouding:
95% pils
5% cara120
Hij wordt dan iets lichter dan Palm en dat lijkt me ook de bedoeling.

De hoppen zijn dan wel bekend, maar de hoeveelheden kan ik niet inschatten (te weinig proefervaring), iemand een idee?
Ook wordt er gedryhop-ed, maar ook daarvan durf ik de hoeveelheden niet te gokken.

En dus de gist...  :weetniet:


Wie heeft dit bier vaker geproefd en/of meer ideeen over het (nog te worden) recept?

MO

Beerwiki, wat een leuke site. Morgen eens rustig op rondneuzen. Verder nog nooit van dit bier gehoord.

RobinB

Hoi MO, misschien heb je nog nooit van de Boston Lager gehoord, je hebt al wel eens een ander bier van deze brouwerij gehad:

Citaat van: MO op 04-12-2006  20:53 uWinter Lager (http://www.samueladams.com, Boston). In twee cafes van de tap. USD 7 voor een pint (vliegveld Newark). Uitstekende pale ale. Helaas belgian style, dus absoluut niet bitter en niet hoppig maar wel mooi pale ale moutig. Heerlijke wegdrinker. Smaakt absoluut fruitig, echt een bovengister, verwarrende naam dus.

Boston Lager is hun "standaard bier" en is vrij goed verkrijgbaar buiten de US (van Erp in ieder geval).
Deze is mijns inziens ook een heerlijke wegdrinker, maar toch wel hoppig itt de winter ale? Qua gist lijkt het me ook meer een bovengister, die overeenkomst heeft het dus wel!

MO

Dat weet ik wel. Hun ale en hun Octoberfest heb ik ook gedronken, in Boston zelf. De lager niet. Niet tegengekomen geloof ik.

RobinB

Hmmm... ik zal een zien of ik een dezer dagen weer een paar kan halen.
Zijn er ook ondergisters met een fruitig aroma? Of is dit "lager" alleen een marketing term?

Verder is het wel een smaakvol bier, met een fijn aanwezig hoparoma maar niet bitter (dacht ik).
Misschien ook wat munich voor wat vollere smaak?

EBC en Edwin, laat eens wat horen!  ;D   :biersmile:


RobinB

Ja, bedankt!
Misschien toch eens palemout halen...

Hij gebruikt wél een lager gist, interessant!
Al zit zijn alcohlpercentage denk ik iets hoog? Lastig die andere eenheden, als iedereen nu gewoon SI zou gebruiken... ;)

bob

Hoi Robin,
Als je de functietoets units aanklikt kun je alles wijzigen in liters en grammen etc. zoals in deze link
http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipator?#tag

Groetjes

bob


RobinB

Oke!
Bedankt! :) Stuk handiger inderdaad.


Ik heb nu een paar flesjes in huis en er lijkt een heel dun laagje gist op de bodem te liggen!
Dus als wanneer ik straks ga proeven, ga ik meteen even kijken of ik er wat van op kan kweken! :)

 :dansen:

RobinB

Even een vergelijk met een van mijn eigen bieren:
mijn "not so American pale ale"
recept (voor 13 l):
2 kg pils (3 EBC)
350 g Munich (15 EBC)
150 g Cara120

maisch: ca 1 uur op 65 ºC
Hopkoken (1 uur):
20 g Challenger 6,6% FWH
20 g Hallertau hersbr. 2,2% 10 min aromahop
0,5 g Kardemom 10 min meegekookt

gist: US56
Volgens BrouwHulp is dit bier 14 EBC en heeft 30 IBU.
In de geur en smaak is bij dit bier de kardemom erg aanwezig. Op zich wel lekker, maar het was eigenlijk de bedoeling iets van citrusachtig van Amerikaanse hop na te bootsen wat denk ik niet gelukt is, maar ik heb nog nooit Amerikaanse hoppen gebruikt  ;D


Verschil van de Sam:
kleur:
Praktisch identiek (Sam lijkt iets donkerder, maar kan ook aan het glas liggen) :D
geur:
Ruikt moutiger, zoeter. minder gistfruitigheid en/of geen kardemomgeur (logisch)
smaak:
Zoeter, meer karamellig, bitterheid ongeveer hetzelfde, minder gistsmaak?, Hopsmaak iets anders, maar wel een aardige gelijkenis, geen kardemom (logisch)

Dus daarom hier mijn idee:
2,325 kg pils
175 g cara120
60 min op 67 ºC

Hoppen:
15 g Tettnang 4,6 1 uur
15 g Hallertau 2,2 1 uur
15 g Tettnang 4,6 10 min
15 g Hallertau 2,2 10 min

gist:
Sam Adams opkweek, er is groei!!! :D  echter nog lang niet genoeg, maar dat komt nog :)
Alleen als dit een lager gist is (hoe kom je daar achter?) zal ik ook gekoeld moeten lageren enz...

Ik kom dan uit op 15 EBC en 28 IBU...

to be continued...

Edwin

Hoi Robin :proost:

Dit bier was een van mijn favorieten toen ik in Atlanta verbleef en nog niet zelf brouwde. Ik was dus allang blij dat ik wat anders kon drinken dan die vieze bierwatertjes. Wat mij bijgebleven is van de Sam Adams was dat ik het een duidelijke ondergister vond met een hopprofiel dat goed in balans was met de body. De kleur kan ik me niet meer goed herinneren, maar met 15 EBC zit je volgens mij wel goed (kan wat punten afwijken, maar een kniesoor die daar op let). De bitterheid schat ik zo rond de 30, dus met je 28 val je ook geen buil.

Als je nog meer munich hebt, zou ik die er zeker bij doen. En dit ten eerste ten koste van de cara 120 3n ten tweede ten koste van de pilsmout (als de kleur te licht wordt; even rekenen). Over de hoppen kan ik je niet veel vertellen. Het hoparoma staat me niet helder voor ogen.

Als je de gist kan opkweken zou dat prachtig zijn. Anders een Amerikaanse lagergist van Wyeast halen...

Edwin

RobinB

Zo!
Hij is gisteren gebrouwen! :D

Voor 10 L het volgende gebruikt:
pilsmout: 1.65 kg
Munich:   0.47 kg
Cara120: 0.24 kg

De Cara is een uitschieter omdat ik het in BrouwHulp bij Cara20 had ingetypt in plaats van cara120  :echtboos:
Nu is de kleur dus ook 23 EBC in plaats van mijn beoogde 15...
En dat terwijl het wort niet eens zo donker leek, we zullen wel zien wat het wordt! :)

Ben met een eenstapsmaisch van 60 min op 67 gr uitgekomen op een SG van 1052, wat BrouwHulp me ook had voorspeld :D

De hoppen:
Bitterhop (60 min koken):
10 g Tettnang (3%)
14 g Hallertau (2,5%)
en omdat zowel de Hallertau als de Tettnang wat zwakjes zijn uitgevallen dit jaar:
7 g Challenger (6,6%) extra

Aroma:
10 g Tettnang
10 g Hallertau

Tezamen: 32 ibu
Misschien ga ik nog koudhoppen met de Hallertau, want die rook erg lekker!

Gist:
Sam Adams opkweek!
Van een spoortje gist in de fles had ik na een dag of 3 in mijn magneetroerder+beluchten het volgende:

 :dansen:
En nu is hij lekker aan het borrelen, gisternacht na een paar uur al aangeslagen! Hij staat op een kamertje waar het ca 12 gr is, dus niet te warm voor de hoofdgisting. Na ca 5 dagen gaat hij in de lager-fles en in de koelkast (8-9 gr) voor een paar weken. :)

 :biersmile:

RobinB

Afgelopen vrijdag maar snel in de lagerfles, gezien het warme weer van dit weekend!
Het bier rook erg lekker, wel richting het origineel! (en toch weer wat fruitig, maar fris, niet banaan, voor een ondergister?)

De lager fles staat nu in de koelkast bij een temp van ca 8 gr. Ik heb een slangetje van mijn hevel gebruikt om het waterslot te kunnen monteren, moet ik nog iets anders blijvends op vinden anders kan ik de komende 4 weken niet meer brouwen! ;D

RobinB

Zo! Ik vind het mooi geweest!

Dit weekend ga ik bottelen, kan ik meteen mijn hevel weer gebruiken. :D

Edwin

Dat weekend is nu toch al wel een paar dagen achter de rug.

Heb je nog wat nieuws te melden?

Edwin

RobinB

Hehe, ja ze zijn inderdaad zondag gebotteld! :)

Heb er nog geen opengetrokken, maar wel wat jongbier geproefd. Het leek me te bitter, maar dat idee heb ik vaker met jongbier. Er zat (waarschijnlijk door de koele lagering) al wel wat koolzuur in. Alleen omdat ik tegelijkertijd ook aan het brouwen was (doet MO ook altijd ;) ) ben ik vergeten het SG te meten...

Misschien dat ik vandaag, of waarschijnlijker morgen, een flesje opentrek voor een eerste indruk :D

(Meet ik ook meteen het SG.)

RobinB

Oké!

Hier de vergelijking:
Ik heb mijn kloonpoging eens tegenover mijn laatste Sam gezet:

De Sam is:
donkerder van kleur  :o
zoeter/moutiger van smaak (ik denk meer Caramout)
íets bitterder
cleanere smaak

Beiden hebben trouwens een eind-SG van 1018 en zijn mooi helder.

Om dit aan te pakken zal ik de volgende keer:

- Pale ale mout als basis met iets meer Cara gebruiken. Ik denk dat als mijn resultaat klopt met de berekening van BrouwHulp hij wel 30 EBC mag zijn, aangezien de Sam duidelijk donkerder is. De pale ipv pils zal wat meer body geven, de extra cara wat zoetigheid.

- Ik zit nu op 32 IBU (tinseth), de volgende wordt 35 met alleen Tettnang en Hallertau. Vooral een beetje extra Hallertau om meer op de Sam te lijken denk ik.

- Cleanere smaak: betere tempcontrole in de hoofdgisting. Die is nu verlopen bij 13 gr omgevingstemp. In het vat kan dit dus ruim 15 gr en meer zijn geweest? Ook ga ik een sediment monster onder de microscoop bekijken en/of even reinkweken. Er zit nl een heel licht wrang smaakje aan die ik ook een keer eerder heb gehad met een braumeister (van Rein) gist. Aan de andere kant ruikt mijn kloonpoging ook "gistiger", dus misschien zijn het ook wel bijprodukten van te hoge temperatuur.

Op zich smaakt hij best OK, in de gist smaak zit een vleugje kardemom-achtige smaak. Hij lijkt zodoende wel wat op mijn eerder genoemde "not so american- pale ale".
Wel merkwaardig dat hij zo licht geworden is, terwijl de eerder genoemde pale ale met een lichtere moutstort een donkerder resultaat gaf.
Zit deze gist kleurstoffen te eten of zo??  ???

MO

Hoeveel bicarbonaat bevat je water en zuur je brouwwater en/of spoelwater aan?

Is er niet nog wat tweeschijn (het bier is ten slotte nog maar een week oud)? Troebel bier is vanwege de lichtere gistkleur vaak wat lichter dan helder bier.

RobinB

Ik gebruik gewoon het kraanwater zo als het uit de kraan komt :).
Aangezien de pH tijdens maischen altijd ca 5 is, zuur ik ook niet aan.

Volgens mijn waterbedrijf zit er 221 mg/l (3,62 mmol/l) waterstofcarbonaat in, de pH is 7,7.

Ik heb het bovenste van een beugelflesje uitgeschonken in een standaard-bierglas en het leek echt helder.
Wat bij mijn vorige bier 14 EBC moest voorstellen, was duidelijk donderder dan de huidige 23 (volgens BrouwHulp).
En de vorige was nagenoeg gelijk aan de Sam Adams die ik er toen naast had. Deze schat ik zelf vergelijkbaar met Palm (mogelijk iets lichter al zou het niet veel schelen).
Volgens Derek is Palm 17 EBC dus dat klopt wel. Dus waarom de huidige zo licht is?

EBC

Citaat van: RobinB op 29-03-2007  20:08 uEBC en Edwin, laat eens wat horen!  ;D   :biersmile:

Tja, ik lees het nu pas...

Eergisteren dronk ik nog een Sam Adams. Voor mij is dit het beste Amerikaanse gebottelde bier dat je bijna overal kan krijgen. Zodra ik niet in een micro brewery zit, dan drink ik Sam Adams. Dit keer was ik in Texas, waar ze helemaal gek zijn van Shiner Bock. Shiner is een flauw aftreksel van Sam (dat klinkt niet fris...en dat is het ook niet); dun waterig.

Het is zeker geen blonde lager, voor mij is het een ale. Maar niet zo bitter als Pale Ale. Sam heeft een prominent aanwezige hopsmaak, maar het is 'Europese' hop, geen Amerikaanse grapefruit.
Het is vol droog, caramelmoutig, en vooral hoppig. Als ik het zelf zou brouwen dan zou ik lichtjes koudhoppen.
Ondergisten, maar dan met een kolsch-achtige gist denk ik, niet heel erg koud, zodat je toch wat esters krijgt.

Misschien heb je er nog wat aan...


oranjeboombiertje

Citaat van: RobinB op 14-05-2007  21:55 uWat bij mijn vorige bier 14 EBC moest voorstellen, was duidelijk donderder dan de huidige 23 (volgens BrouwHulp).
En de vorige was nagenoeg gelijk aan de Sam Adams die ik er toen naast had. Deze schat ik zelf vergelijkbaar met Palm (mogelijk iets lichter al zou het niet veel schelen).
Volgens Derek is Palm 17 EBC dus dat klopt wel. Dus waarom de huidige zo licht is?
Heb je wel dezelfde kleur berekeningen gebruikt?
Ik noem bijvoorbeeld een palm 30 ebc (andere berekening?) en dit bereken ik gewoon met BrouwHulp. 14 ebc zou ik een ietsje donkere pils noemen en 17 is donkergeel, goud kleurig.

 :degroeten:
Wesley

RobinB

Tja, ik heb dezelfde, standaard instellingen in BrouwHulp, gebruikt om de kleur te berekenen.
Ik zal nog even kijken welke methode gebruikt is.
De waarde van Palm (vond ik ook vrij laag) komt uit de biertypengids van Derek Walsh? (als ik het goed herinner)?
30 EBC lijkt me best OK voor dit bier.

@EBC: Ik heb de gist opgekweekt uit 2 flesjes Sam. Esters heeftie genoeg gemaakt, misschien wat teveel :D
Bedankt voor de smaakomschrijving, kan me hier goed in vinden (maar vind het lastig zo te omschrijven).
Koudhoppen ga ik ook doen de volgende keer er mag best wat hoparoma in zitten!

EBC

Citaat van: RobinB op 15-05-2007  09:51 uIk heb de gist opgekweekt uit 2 flesjes Sam.

Dan heb je een speciale versie, want daar in de US is hij zo gefilterd als wat. Tenminste, zo ken ik hem.

EBC

We hebben het over dit bier, met het blauwe etiket? http://www.samueladams.com/ Wel eerst duidelijk aangeven hoe oud je bent hoor! Stel je voor dat minderjarigen deze site bekijken...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.