Kwaliteit van koolzuur

Gestart door Frans007, 27-03-2007 21:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gelfling

Ok. Daar zit wat in. Kun je buiten koel lageren de navergisting ook nog stoppen? Zo kun je toch een en ander nog bijsturen.

Oscar

Citaat van: gelfling op 05-04-2007  08:50 uKun je buiten koel lageren de navergisting ook nog stoppen?

Als je bedoelt de navergisting op fles, die kun je niet meer stoppen, of je moet een temperatuur kiezen waarbij de gist definitief dood gaat en dus bij opwarmen dan niet meer wakker wordt!

Hans (Lagos)

Maandag wat ondergistend bier gebotteld en dus mijn geknutselde manometer in gebruik genomen. Alles weggezet rond de 16 ºC, nu twee dagen verder loopt de druk al behoorlijk op. Daar de verhouding druk en temperatuur in dit topic niet echt duidelijk is geworden ben ik benieuwd waarop het nu zal  gaan eindigen, maar het blijft leuk om het nu eens visueel te kunnen volgen.

En hopen dat de lijm houdt.  ;D


gelfling

Hans, dat ziet er erg..... euh.. interessant uit, maar het lijkt perfect te werken. Supertip! :duimop:

Hans (Lagos)

De lijm houdt nog steeds ;D en de druk liep de eerste dagen snel op tot 0,7 bar bij 16 ºC, momenteel na 10 dagen is deze al enige dagen constant op 1,6 bar bij 12ºC, ik ga naar Nederland Koninginnedag vieren tot dinsdag en als de druk dan niet verder is opgelopen het bier weer kouder zetten.

Het lijkt mij een erg handig hulpmiddel om te kunnen zien wanneer de hergisting is beëindigd en om het bier niet onnodig lang warm te laten staan. (Vooral bij het gebruik van een ondergist)

Henielma

Gisteren mijn Weizen voor het ONK gebotteld. Helaas heb ik een rekenfout gemaakt waardoor er in de flesjes teveel bottelsuiker is gekomen. Namelijk 12 gram suiker in plaats van 8 gram. Om dit te corrigeren voor de drie flesjes voor het onk wil ik het volgende proberen.
Na de hergisting op de fles de fles openen bij 20 °C en direct daarna weer een nieuwe kroonkurk plaatsen. Hierdoor is er wat koolzuur ontsnapt. De hoeveelheid koolzuur die ontsnapt probeer ik hieronder in te schatten.

Wil iemand controleren of onderstaande inschatting bij benadering juist is?

Gemeten inhoud euroflesje 0,3 liter en 10 ml headspace in het flesje.
Volgens een grafiek in het koolzuur artikel van Jacques krijg je bij 12 gram suiker ongeveer 8,3 gr/l koolzuur in het bier. En volgens de tabel in hetzelfde artikel geeft dit bij 20 °C ongeveer 4 Bar overdruk in de fles. Bij het openen van het flesje bij 20 °C ontsnapt de koolzuur in de headspace in het flesje. Volgens mij is dit 0,08 gram koolzuur, namelijk:
Soortelijk gewicht van koolzuur bij 1 Bar en 0 °C is 0,002 gr/ml. 10 ml headspace dus 0,02 gr koolzuur per Bar. Bij 4 Bar ontsnapt er dus 0,08 gr koolzuur.

Per liter bier ontsnapt er dan bij 0,3 l/fles dus 0,08/0,3 = 0,27 gr koolzuur per liter bier.

Als ik nu na de hergisting vier maal een nieuwe kroonkurk plaats met bijvoorbeeld een dag ertussen dan ben ik ongeveer 1 gr/l koolzuur kwijt uit mijn flesjes Weizen voor het ONK.

Oscar

Citaat van: Henielma op 29-04-2007  23:20 uAls ik nu na de hergisting vier maal een nieuwe kroonkurk plaats met bijvoorbeeld een dag ertussen dan ben ik ongeveer 1 gr/l koolzuur kwijt uit mijn flesjes Weizen voor het ONK.

Dan kun je toch ook gewoon na 4 dagen 1x de dopjes "verwisselen"? lijkt veiliger. 4 x de dopjes eraf en verwisselen lijkt mij meer risicvoller. Is dan niet een optie om na 4 dagen de dopjes even open te "wippen", waardoor er koolzuur ontsnapt, en daarna weer dicht te drukken?

MO

Ik zou er niet aan beginnen. Gemiste kans, volgend jaar is er weer een ONK. En verder zo snel mogelijk al dat bier opdrinken.

William

Citaat van: Henielma op 29-04-2007  23:20 uWil iemand controleren of onderstaande inschatting bij benadering juist is?

De berekening lijkt me redelijk te kloppen hoewel je per keer druk aflaten maar 3 (= 4-1) bar in plaats van 4 bar aan CO2 laat verdwijnen. Daarnaast ga je er vanuit dat de druk in headspace in 1 dag is opgebouwd. Misschien duurt dat wat langer. Ik denk dat het van belang is dat alles goed in evenwicht is als je de fles opent anders zou wel eens gushers kunnen krijgen.

Echter, is het wel de moeite waard?

Jacques

Citaat van: Henielma op 29-04-2007  23:20 uGisteren mijn Weizen voor het ONK gebotteld. Helaas heb ik een rekenfout gemaakt waardoor er in de flesjes teveel bottelsuiker is gekomen. Namelijk 12 gram suiker in plaats van 8 gram.

Hoi Henielma,

Ik zou geen gekke handelingen met dit bier gaan doen. Of toch...

Je zou het bier een week goed warm weg kunnen zetten. Als het goed is laat de kroonkurk de overdruk een beetje af.
Zet vervolgens het bier goed koud weg zodat het koolzuur zich goed kan oplossen.

Weizen mag wat meer koolzuur hebben. Dat past binnen de stijl. De keurmeester hoort daar rekening mee te houden.

Komt dus goed volgens mij.

Henielma

Citaat van: Hans (Lagos) op 18-04-2007  14:47 uMaandag wat ondergistend bier gebotteld en dus mijn geknutselde manometer in gebruik genomen.

Na het slimme voorbeeld van Hans in het weekend ook zo'n drukmeter gemaakt om de druk van de hergisting op fles te bepalen. Gemaakt van een kunststof dop van een beugelfles. Hiervoor extra een Doppel Hirsch leeg moeten drinken, iets wat overigens zeker geen straf is.
De drukmeter komt van een oude CV ketel en het koperen pijpje heb ik met lijm voor PVC pijpen vastgezet in de kunststof dop.



Omdat ik alles bottel in euroflesjes wil ik de druk meten in zo'n zelfde flesje. Daarom heb ik deze dop van een beugelfles met een slangeklem met twee geboorde gaatjes gemonteerd op de hals van een euroflesje. Binnenkort wat bottelen om het geheel te testen.

oranjeboombiertje

Ziet er goed uit Henielma :duimop:

Hoe stevig is die slangenklem om de hals? Zorgt dit voor een volledige afsluiting van de dop tegen de hals?

 :degroeten:
Wesley

Henielma

Die slangklem is alleen om de beugel vast te houden.
Deze klem komt onderaan tegen de verdikking van de hals. De klem is slechts voorzichtig aangedraaid om te voorkomen dat de hals breekt.

oranjeboombiertje

Die slangenklem zit zo dus laag genoeg om de beugeldop goed te laten sluiten?

 :degroeten:
Wesley

Henielma

Precies. De rubber ring van de beugelflesdop dicht af omdat deze strak geklemt zit tussen het wit kunststof deel en de bovenzijde van de fles.

In het wit kunststof deel heb ik eerst van de binnenzijde uit een klein gaatje schuin naar boven geboord en daarna vanaf de bovenzijde met een grotere boor door hetzelfde gat van bovenuit geboord zodat het koperen pijpje er een 7 mm in geschoven en gelijmt kan worden.

hansHalberstadt

Ik gebruik al ca 10 jaar onderstaande drukmeter van de Gamma. Ik heb hem aangepast als volgt:
- gevuld met water om fout tgv samendrukken van de lucht te voorkomen
- slangpilaartje erop gezet met een pennetje erin dat het dopje van het te meten flesje kan doorprikken
- een membraanje van een plastic zakje tussen slangpilaartje en manometer om de vloeistof tegen te houden.
- alle loze ruimte in het slangpilaartje opgevuld met 2componentenlijm. (pennetje kan vrij bewegen)
- stukje siliconenslang op het uiteind van het slangpilaartje als afsluiting tussen meter en dop.

Tijdens een meting druk je gewoon de manometer met het pennetje door de kroonkurk en de druk in het flesje verschijnt op de manometer. Kosten ca 15 euro.

Voor het verband tussen druk in het flesje, temperatuur en CO2% kun je bijvoorbeeld bierpro gebruiken, Zie http://www.triple-w.org/free_downloads.htm, bierpro3.1 voor windows.
Als je bierpro opstart kun je de CO2 calculator vinden onder diversen/co2calculator.

groet,
HansH

Glorfindel

Leuke draad is dit! En handig ook. Ik kan me het als toekomstig brouwer niet veroorloven dat de flesjes van mijn eerste brouwsel in bommen veranderen. Dan heb ik wel iets uit te leggen. :pan:
Ik wil er daarom ook een gaan maken. Het model van Hans spreekt me wel aan. Als ik hem vinden kan met een schaal van 0 tot 4 bar. Dat is nauwkeuriger en lijkt me genoeg. Die meter is hopelijk gewoon bij een bouwmarkt te koop.

Ik heb nog een vraag:
Is het testflesje met drukmeter goed reinigbaar. En is het bier dat er in zit dus drinkbaar? Mijn mini brouwerij zal naar verwachting niet meer dan 15 liter bier per keer produceren, dus een testflesje is best wel veel...

 :degroeten:

     Pieter


Edgar

Mooi ding trouwens, Herman, ik zag dat geval staan op de Hobbybrouwendag in Oss. Ik vraag me wel af in hoeverre het nodig is om de druk te meten in een euroflesje in plaats van het meten van een -eenvoudiger aan te passen- beugelfles. Het lijkt me dat omdat de CO2 spanning min of meer gelijk is, ook de gemeten druk min of meer gelijk zou zijn.

Ik denk niet dat boren in glas voor iedereen is weggelegd.

In ieder geval wil ik ook zo'n ding :) Op de Brau waren de goedkoopste modellen € 60,-, dus het is nog de moeite ook.

Henielma

Citaat van: Edgar op 29-11-2007  22:38 uMooi ding trouwens, Herman, ik zag dat geval staan op de Hobbybrouwendag in Oss. Ik vraag me wel af in hoeverre het nodig is om de druk te meten in een euroflesje in plaats van het meten van een -eenvoudiger aan te passen- beugelfles. Het lijkt me dat omdat de CO2 spanning min of meer gelijk is, ook de gemeten druk min of meer gelijk zou zijn.

Ik denk niet dat boren in glas voor iedereen is weggelegd.

Edgar,

Boren in glas doe ik ook niet. De truuk is dat je beugelflesdoppen moet kiezen die van kunststof zijn. (Is er dan niets meer echt ;) )
Bijvoorbeeld het Duitse Doppel-Hirsch bier heeft vaak kunsstof beugeldoppen. Erg lekker bier overigens.
Verder boor ik in de metalen slangklem twee gaten opzij en draai die slangklem voorzichtig aan om de flessenhals. In die twee gaatjes komt de beugel.

Waarschijnlijk kan je net zo goed een 0,5 liter beugelfles nemen. Maar ik wou heel graag dezelfde situatie als in de andere euroflesjes waar ik in bottel.


Edgar

Verdraaid, da's waar ook, je had het me al eens uitgelegd meen ik. Die Doppel Hirsch ken ik, en met een beetje geluk staat het flesje zelfs nog ergens tussen het oud glas..

Dat maakt het alweer een stukje eenvoudiger.

Henielma

Het enige moeilijke aan die drukmeter op een beugeldop is het lijmen van de drukmeter op het kunsstof. De ideale lijm moet ik daarvoor nog vinden. De verbinding is al twee maal gaan lekken helaas. Ik nu andere lijm gekocht dus dat weer eens proberen.

Edgar

Welke lijmen heb je al geprobeerd? Ik zou denken aan een polyurethaanlijm.

Of één of andere 2-componenten harsverbinding...

Ronnie

Citaat van: Henielma op 29-11-2007  23:38 uHet enige moeilijke aan die drukmeter op een beugeldop is het lijmen van de drukmeter op het kunsstof.

Waarom niet dit proberen:
In de plastic beugelstop een gat van diam 4 mm dat op de bovenste helft wordt tot diam. 5 mm.

In dat 5mm stuk wordt M6 schroefdraad getapt.

Op de manometer koperleiding zit een stuk van 6 mm koperbuis gefit of gesoldeerd.
Die 6mm leiding op uiteinde ook van M6 draad voorzien, vevolgens wat teflontape er rond en in dat beugelgat van M6 schroeven. Geen lijm nodig dan.

Edgar

Dat klinkt goed. De meter is zelfs te vervangen dan.

RobinB

Grolsch beugeltjes hebben tegenwoordig ook best vaak een kunststof dopje! :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.