Kwaliteit van koolzuur

Gestart door Frans007, 27-03-2007 21:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frans007

Met interesse zojuist het artikel van Jacques gelezen over koolzuur. Dat ga ik de volgende keer zeker toepassen om de juiste hoeveelheid suiker te bepalen. Toch zit ik nog met een vraag. Ondanks dat ik naar mijn gevoel vaak met de hoeveelheid suiker wel goed zit (niet teveel schuim, niet te weinig), kan het bier een minder goede 'bite' hebben. Alsof de koolzuurbelletjes een beetje nepachtig aanvoelen in je mond. Niets mis met de smaak, maar toch? Zijn de belletjes dan te groot? Ik weet het niet. Ik laat bier altijd 2 á 3 weken gisten en 2 á 3 weken lageren. Vóór het bottelen reinig ik mijn flesjes met Chempro Acid en spoel ze dan goed uit. Vervolgens doe ik altijd suiker in de flesjes met een maatschepje en een trechtertje, en vul dan pas de flesjes met bier met een hevel.

Overigens heb ik de indruk dat het verschijnsel met Wyeast gisten minder is, vandaar dat ik altijd een voorkeur heb voor Wyeast boven andere gisten.

Weet iemand hoe ik dit kan verbeteren?

Groetjes,  Frans

Jacques

Ik neem aan dat je met nepachtig cola-achtig bedoeld.

Waarschijnlijk komt dit door het niet goed opgelost zijn van de koolzuur in het bier. Door het bier een tijdje koud weg te zetten kun je dit verbeteren.

Frans007

Cola-achtig qua structuur inderdaad, niet qua smaak. Ik zet mijn bier altijd minimaal een halve dag in de koelkast voordat ik het drink. Dan laat ik het altijd weer 15 tot 30 minuten opwarmen, omdat de koelkasttemperatuur te koud is voor bovengistende bieren.

MO

Vertel eens:

- hoeveel g/L suiker voor hergisting
- hoe voeg je de suiker toe voor de hergisting
- hoe bottel je
- wat is in het algemeen je maischschema

Jacques

Citaat van: Frans007 op 27-03-2007  22:40 uIk zet mijn bier altijd minimaal een halve dag in de koelkast voordat ik het drink.

Met een tijdje bedoel ik toch wel wat langer, zo'n twee tot drie weken doet wonderen.

Frans007

Voor MO: ik heb een setje maatschepjes van 1/4 theelepel, 1/2 theelepel en 1/1 theelepel. Ik voeg meestal 1/2 theelepel suiker toe per flesje en doe dat droog in de flesjes vóór het bottelen. Ik zou eens moeten wegen op hoeveel gram per liter dat uitkomt. Dan laat ik het bier erin lopen met een hevel. Ik heb een fantastische hevel, maar ik ben het merk vergeten. Een dikke buis, waarin een dunne buis met een zuiger past en waaraan een slang gaat van ca. 8 mm buitendiameter. Wanneer je de zuiger in de dikke buis omlaag drukt, ontstaat net genoeg druk om het bier over het dode punt heen te drukken en treedt de hevel in werking. Onderaan de slang zit een buisje, met een plastic mondstuk met een afsluitertje, dat op zwaartekracht werkt. Druk je het uiteinde tegen de bodem van de fles, dan is hij open. Licht je hem op, dan sluit hij af. Werkt heel makkelijk.

Algemeen volg ik altijd een maischschema met stijgende infusie, volgens de recepten die ik wil maken. Dat doe ik met een elektrisch verwarmde 'Kochstar' pan. De temperatuur stijgt hiermee langzaam. Ik gebruik geen hooikist, maar laat de pan met deksel staan. Door de hitte die de bodem nog afgeeft, kan de temperatuur tijdens de rust wel eens ongelijkmatig verdeeld worden. Daarom roer ik tijdens de rust af en toe om, en tijdens een lange rust moet ik wel eens bijverwarmen. Het resultaat is dat ik bij een zetmeelproef na de laatste rust nooit zetmeel aantref. Smaak van het bier is altijd goed, afhankelijk van de gebruikte gist.

Als je goede tips hebt....


Voor Jacques: Ik zal het eens proberen, maar als ik bier koop, hoef ik het toch ook niet eerst twee weken in de koelkast te zetten, om toch een goed 'mondgevoel' te proeven. Of bedoel je, dat als de koolzuur door langere tijd koeling goed verdeeld wordt, dat ook zo blijft, ook als je je bier daarna weer warmer opslaat?

Jacques

Citaat van: Frans007 op 28-03-2007  23:07 uVoor Jacques: Ik zal het eens proberen, maar als ik bier koop, hoef ik het toch ook niet eerst twee weken in de koelkast te zetten, om toch een goed 'mondgevoel' te proeven. Of bedoel je, dat als de koolzuur door langere tijd koeling goed verdeeld wordt, dat ook zo blijft, ook als je je bier daarna weer warmer opslaat?

Commerciële bieren hebben al een koude lagering gehad in de brouwerij. Bij deze bieren is het koolzuur al goed opgelost in het bier.

Bij hobbybieren krijg je hetzelfde effect als je deze langer koud bewaard. Dat kan zijn tijdens de lagering (heb je wel een grote koeling nodig) of nadat hergisting voltooid is (en zeker niet eerder). Het komt er op neer dat je het bier na het bottelen eerst warm wegzet om te zorgen voor een goede hergisting en dat je daarna het bier koud lagert in een koelkast voordat je het drinkt. Overigens krijg je ook een goede koolzuuroplossing als je zonder koeling gewoon langer wacht (bijvoorbeeld twee maanden). Als het koolzuurgehalte hoog is verdient het toch wel aanbeveling om het bier te koelen zodat de koolzuur minder snel vrijkomt.

MO

Hier mijn tips:

- maak voor het bottelen een suikeroplossing aan voor de hele partij. Bv voor 20 liter bier 160 g suiker in 250 ml water, even koken, afkoelen en dit mengen met het te bottelen bier. Je moet dan wel een apart vat gebruiken voor het bottelen, je wilt niet de gistkoek na lageren weer in het bier hebben. Voordeel van deze methode is dat precies de juiste hoeveelheid suiker homogeen over het bier wordt verdeeld. Het ene schepje is het andere niet....

- brouw eens een keer met een eenstapsmaisch, bv 90 min op 66 °C. Dit is zeer bevordelijk voor de schuimhoudbaarheid, rusten onder de 60 °C hebben een negatieve invloed op het schuim

- doe de hergisting voor een dag of zeven bij de 20-25 °C (langer voor bieren >8%) en sla je bier vervolgens (na controle of het bier op druk is) op bij een zo laag mogelijke temperatuur (kelder of koelkast) voor een week of zes. Het duurt vaak echt een paar weken voordat goed stabiel schuim wordt verkregen

- brouw eens met de Westmalle gist of de Duvel gist. In het algemeen geven vloeibare gisten stabieler schuim dan korrelgisten.

Frans007

Veel dank, Jacques en MO! Ik zal het allemaal eens zo proberen. Maar ik wacht sowieso altijd al twee maanden na vergisting op fles, voordat ik mijn eerste flesje opentrek. Geduld is 'my middle name'. Vele van jullie andere tips zijn echter zeer bruikbaar.

En proost!

gelfling

Even nog over het koolzuur. Er zijn meters die je op een fles zet tijdens de nagisting, waarop je de verkregen koolzuur mee kunt meten. Volgens mij hebben we het hier op het forum al eens over deze meters gepraat.

Triviantvraag:
Hoe heten deze meters en waar zijn deze verkrijgbaar?

oranjeboombiertje


MO

In het Nederlands een manometer.

gelfling

Die bedoel ik! Volgens mij gebruikt Frans uit Oss deze ook, of niet MO?
Pffft... wel duur. Volgens mij kan dit ook goedkoper. Bedankt voor de reacties, hier kan ik wat mee.

MO

Die gebruikt Frans inderdaad. Ik wist ook niet dat-i zo prijzig was.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 01-04-2007  09:57 uDie gebruikt Frans inderdaad. Ik wist ook niet dat-i zo prijzig was.

Ik gebruik deze. Jaren geleden gekocht. Het wordt op een beugelflesje geplaatst i.p.v. de originele beugel.

Het leuke is dat je kunt zien hoe de druk oploopt in de tijd en de afhankelijkheid van de omgevingstemperatuur.
Het nadeel is dat je maar 1 flesje meet. Met het andere apparaat kun je alle flesjes meten, maar dan hebben ze ook allemaal een gat in de kroonkurk.

Of de firma nog bestaat weet ik niet. De prijs kan ik niet meer terugvinden, maar zal destijds zo'n F 75 geweest zijn.
Via Google vind ik http://www.dialo.de/untersiemau/barby-kuehner-gmbh-mess-und-regeltechnik_594827.htm

Hopbier

Brouwerken

Citaat van: MO op 29-03-2007  08:56 uHier mijn tips:

- brouw eens een keer met een eenstapsmaisch, bv 90 min op 66 °C. Dit is zeer bevordelijk voor de schuimhoudbaarheid, rusten onder de 60 °C hebben een negatieve invloed op het schuim


Brouw jij volgens dit schema ?? Ik maak gebruik van verschillende stappen. Eerst op 63, dan naar 73 en dan nog  1 min op 78. Ondertussen al 3 bieren zo gebrouwen en geen probleem. 1ste bier was iets te bitter omdat ik nog wat minder rekening had gehouden met de hoparoma's.

oranjeboombiertje

Natuurlijk kan je prima bieren brouwen met een meerstapsmaisch. Voor zover ik weet brouwen commerciële brouwerijen er ook mee en dat bier is toch ook goed ;) Er zijn vele wegen die naar een goed bier leiden.

 :degroeten:
Wesley

MO

Ik eenstapsmaisch inderdaad al mijn bieren. Of het nou 10 liter is of 1000 liter.

gelfling

Ik heb net een prijs opgevraagd.. Even afwachten......

Frans007

Ik heb zojuist Promash aangeschaft en zat wat te neuzen in de settings en calculatiemodules. Daar kan je ook kiezen om met moutextract na te laten gisten i.p.v. met suiker. Hebben jullie daar ervaring mee? Maakt dat uit voor de smaak, of voor de kwaliteit van het koolzuur?

En o ja, MO, Promash berekent mij zo'n 130 g. suiker voor 20 l bier (bij 2,5 volume koolzuur per volume bier). Jij noemt 160 g. Houdt jij rekening met meer koolzuur? De 2,5 leek mij redelijk voor mijn geplande Belgisch Ale, nadat ik Jacques' stuk over koolzuur had gelezen. Ik heb geen zin in uit de fles gulpend schuim bij het openen van mijn biertjes.

oranjeboombiertje

Ik heet dat wel geen Mo, maar toch:
160 (8g/l) is wel erg veel en misschien passender bij een tripel of iets dergelijks. 130 (6,5g/l) is wel mooi voor een Belgische ale. Zelf zou ik nog lager gaan zitten, rond de 110 g want daar heb ik de beste ervaringen mee. maar dat is persoonlijke smaak. Experimenteer en leer zou ik zeggen.

 :degroeten:
Wesley

MO

Daar heb ik voorwaar niets aan toe te voegen.

Hans (Lagos)

Citaat van: Drents Hopbier op 01-04-2007  11:32 u

Of de firma nog bestaat weet ik niet. De prijs kan ik niet meer terugvinden, maar zal destijds zo'n F 75 geweest zijn.
Via Google vind ik http://www.dialo.de/untersiemau/barby-kuehner-gmbh-mess-und-regeltechnik_594827.htm

Hopbier

Inderdaad handig een manometer, maar wel ontzettend duur die van Brouwland.

Op deze link van Hopbier kan ik niets vinden maar volgens mij kan een eenvoudige manometer wel op een Grolsch beugel geknutselt worden, ik heb hier ergens in een bouwmarkt manometers gezien voor rond de 8€, ik zal er eens eentje kopen en er mee gaan stoeien.

Johannes

Citaat van: Hans (Lagos) op 03-04-2007  00:22 uInderdaad handig een manometer, maar wel ontzettend duur die van Brouwland.

Op deze link van Hopbier kan ik niets vinden maar volgens mij kan een eenvoudige manometer wel op een Grolsch beugel geknutselt worden, ik heb hier ergens in een bouwmarkt manometers gezien voor rond de 8€, ik zal er eens eentje kopen en er mee gaan stoeien.

Inderdaad, ik verbaas me er heel erg over hoe duur die dingen zijn. Kijk maar eens op www.biertap.com het metertje op zich kost zo goed als niets. Goed idee om er zelf een te maken Hans, ben benieuwd of dat lukt.

Oscar

Bij conrad   zijn ze veel goedkoper... :idea:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.