Scotch Ale (Strong)

Gestart door Caspar, 27-03-2007 14:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Dag allemaal,

Nu vast staat dat mijn volgende brouwsel een Quadrupel wordt, ben ik alweer aan het brainstormen voor het volgende brouwsel  >:D. Ik wil graag een Scotch Ale brouwen, moutig, klein vleugje geroosterd, karamel en bitterig moet ie worden.

Ik zat zelf te denken aan het volgende:

85% Pale mout
5% Biscuit mout
7% Cara 120
3% Special B

Begin SG 1067 / eind SG 1016 (Alcohol 7%)
Kleur 49 EBC / Bitterheid 40 IBU

Hop: E.K. Goldings aroma, Target bitterhop (geen dry-hop)

Gist: Wyeast Scotch Ale.

Zijn er mensen met ervaring of ideen? Post maar raak zou ik zeggen.

Gerb

Op de site van Wyeast staat dat deze gist bij hogere temperaturen een esterig profiel kan geven. Ik heb geen ervaring met deze gist of de bierstijl, maar ga je dit ook toepassen?

Caspar

Volgens mij is het de bedoeling om de temp wat lager te houden (18 oC), ik ga tenminste mijn best doen om dit te realiseren  ;).

Heb zelf ook geen ervaring met de gist... eens moet de eerste keer zijn  :brouwen:.

Groet Caspar

Adrie

De bitterheid lijkt me aan de hoge kant. In Schotland groeide van oudsher geen hop, aanvoer was duur, dus Schotse bieren hadden weinig hop en moesten het vooral hebben van moutigheid. Een aardig artikeltje over Schotse bieren vind je HIER. Zo te zien ga je voor de Sterke Schotse ale.

Caspar

Na het lezen van het artikel ga ik het SG verhogen naar 1072.... het wordt inderdaad een Strong Scotch Ale Adrie, heb de naam van de draad veranderd. De bitterheid laat ik wel op 40, omdat ik dat zelf lekker vind  ::).

Met een vermoedelijk eind SG van  +/- 1018, doet 40 IBU overigens niet zo bitter aan denk ik (volgens Walsh moet het bier tussen de 30 en 50 IBU zijn).

edit - naam van de draad veranderd -

De-Geert

Waar ga je die geroosterdheid vandaan halen? Biscuit mout?
Mijn volgende brouwsel gaat ook een strong scotch ale worden, en ik ga voor de 2% chocolademout. Verder wel een heel ander recept!


Caspar

Hoi Geert,

De Biscuit zal een vleugje geroosterdheid bijdragen vermoed ik, maar dat weet ik niet zeker omdat ik deze moutsoort pas 1x heb gebruikt...  :weetbeter:.

Om heel eerlijk te zijn is Gordon de enige Scotch die ik ooit gedronken heb... en deze is zelfs in Belgie gebrouwen als ik het goed heb. Het recept is dus ook een beetje naar eigen smaak en zoals ik denk dat de Schotten het zouden doen ;).

Ga jij het recept brouwen welke je wel eens eerder heb gebrouwen en gepost op het forum? en waarom 2% Chocolademout?

Groet Caspar

De-Geert

Hee!

Ik ga inderdaad dat recept brouwen dat ik eerder gepost heb, ik moest alleen op de gist wachten die tijdelijk niet leverbaar was....daarom nu eerst die ESB.

Ik heb persoonlijk wel 2 strong scotch ales gedronken   :hoera: ! Namelijk de Gordon Scotch en de Gordon x-mas  >:D Die laatste vind ik iets lekkerder, omdat er een iets meer gebrande (na-)smaak aan zit. Zo'n mooie combi: een vrij zoet bier met zo'n bittere nasmaak. Dat is ook de reden voor de chocolademout.

Caspar

Tsja, ik ga in dit geval voor de hop-bitterheid i.p.v. moutbitterheid  ;D... bij deze een voorlopig recept.

Als proefbrouwsel ga ik een soort Engelse Ale brouwen (The not-so-old-ale  :D) met dry-hop en Wyeast London Ale III... deze gist wil ik ook al een flinke poos uitproberen  ;D.

-----

Scotch Ale (Strong)

A ProMash Recipe Report

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------

00-D  Derek Walsh - klasse  D, Scotch Ale (Strong)

Min OG:  1.065   Max OG:  1.090
Min IBU:    30   Max IBU:    50
Min Clr:    32   Max Clr:    73  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          28.00    Wort Size (L):     28.00
Total Grain (kg):         9.95
Anticipated OG:          1.072    Plato:             17.56
Anticipated EBC:          51.6
Anticipated IBU:          39.0
Brewhouse Efficiency:       66 %
Wort Boil Time:             80    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:   35.00    L
Pre-Boil Gravity:      1.058    SG          14.22  Plato

Formulas Used
-------------

Brewhouse Efficiency and Predicted Gravity based on Method #1, Potential Used.
Final Gravity Calculation Based on Points.
Hard Value of Sucrose applied. Value for recipe: 46.2100 ppppg
Yield Type used in Gravity Prediction: Fine Grind Dry Basis.

Color Formula Used:   Morey
Hop IBU Formula Used: Daniels (*0,90)

Additional Utilization Used For First Wort Hops: -10 %


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 83.4     8.30 kg.  Palemout 7 - Dingemans        België         1.037      8
  3.0     0.30 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem België         1.032    537
  7.0     0.70 kg.  CaraMunich (Cara 120) - Dinge België         1.032    160
  5.0     0.50 kg.  Biscuit mout 50 - Dingemans   België         1.035     66

  1.5     0.15 kg.  Light Dry Malt Extract        (STARTER)      1.046     17

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 10.00 g.     Wye Target                        Whole   13.00   9.1  First WH
 20.00 g.     Wye Target                        Whole   13.00  18.1  60 min.
 30.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    6.50   8.5  20 min.
 15.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    6.50   3.4  10 min.


Yeast
-----

Wyeast 1728 Scotish Ale


Water Profile
-------------

Profile:           Amersfoort - Nederland
Profile known for:

Calcium(Ca):          34.3 ppm
Magnesium(Mg):         3.2 ppm
Sodium(Na):           14.5 ppm
Sulfate(SO4):         18.1 ppm
Chloride(Cl):         18.1 ppm
biCarbonate(HCO3):   108.0 ppm

pH: 7.90


Mash Schedule
-------------

Mash Name: Infusie eenstaps 67

Total Grain kg:     9.80
Total Water Qts:   30.68 - Before Additional Infusions
Total Water L:   29.03 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass:   0.00
Grain Temp:        20.50 C


                     Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Beta / Alpha Amyla     0     75     67      67   Infuse    71       29.03   2.96
Spoelen               11      1     78      78   Infuse    78        0.00   2.96


Total Water Qts:           30.68 - After Additional Infusions
Total Water L:             29.03 - After Additional Infusions
Total Mash Volume L:       35.58 - After Additional Infusions

All temperature measurements are degrees Celsius.
All infusion amounts are in Liters.
All infusion ratios are Liters/Kilograms.


Notes
-----

29 liter maischwater
14 liter spoelwater

7 liter Proefbrouwsel met Wyeast London Ale III (Young's) /  7 gram E.K. Goldings Dry-hop

-----

Groet Caspar

 

Caspar

Zo, even een oud recept te voorschijn toveren die ik nog niet heb kunnen brouwen (nu ben ik weer bij op schema ;D).

Ik ga dit bier begin oktober brouwen, alleen laat ik de Target achterwegen en ga ik voor een 100% E.K. Goldings hopgift. Ik vermoed dat de Target minder bitter is dan de % alpha zuren doen vermoeden en dit is niet OK voor mijn IBU proef :brouwen:.

Ik ga het water verharden met calciumsulfaat en de hop is vandaag besteld bij Brouwland zelf (dus hopelijk mooi koel bewaard en vers).

@Gerb: Dit bier gaat vergisten in mijn koelkast om estervorming te voorkomen.

Heb er weer zin in ;D!

Groet Caspar

Hopmans


Citeer@Gerb: Dit bier gaat vergisten in mijn koelkast om estervorming te voorkomen.

Een Schotse ale zonder wat sierlijke estertjes?  :weetniet:

Wat heeft iedereen toch...............

 :-\

oranjeboombiertje

Citaat van: Mr.Yeast op 05-09-2007  21:49 uWat heeft iedereen toch...............

De volgende ochtend geen hoofdpijn na een halve krat eigen bier :D ;D

In de koelkast vergisten betekend natuurlijk niet dat het bier helemaal ester vrij word. Het is volgens mij gewoon noodzakelijk om controle te hebben over de gistingstemperatuur. Helaas heb ik maar ruimte voor 1 koelkast en kan ik dus alleen mijn ondergisters gecontroleerd vergisten maar ik zou er graag een tweede bij zetten voor de bovengisters. Ook met een koelkast kan je het bier laten vergisten op 25 maar dan ben je er wel zeker van dat het vergist is op deze temperatuur.

 :degroeten:
Wesley

Hopmans


CiteerDe volgende ochtend geen hoofdpijn na een halve krat eigen bier

Mmm, een half krat Schotse ale is sowieso niet aan te raden.  :weetbeter:

CiteerIn de koelkast vergisten betekend natuurlijk niet dat het bier helemaal ester vrij wordt.
Nee, anders kan je net zo goed aan een bok of iets dergelijks.

CiteerOok met een koelkast kan je het bier laten vergisten op 25 maar dan ben je er wel zeker van dat het vergist is op deze temperatuur.

Makes a point, ik zit by the way ook met ruimte gebrek te klooien.  :(

 :degroeten:




Caspar

Relaxed Yeast. Ik hou hem op 19 a 20 oC, hij gaat niet zo koud als mijn bok (die ook wat diacetyl heeft, mogelijk door de lage vergistingstemp).

In mijn traditionele gistkamer (uhm logeerkamer ;D). Liep de temperatuur in het vat zeer regelmatig op tot 25+ oC. Dit wil ik voorkomen :brouwen:.

Groet Cas

Hopmans


CiteerRelaxed Yeast.

OK man.   8)

 ^-^

Caspar

Ik heb net mijn vracht binnen van Brouwland en het % alpha zuren van de E.K. Goldings valt helaas een beetje tegen (4,2%) Ik ben dus genoodzaakt om een vleugje Target te gebruiken.

De hop direct van Brouwland is volgens mij wel verser dan de hop die ik bij verdelers krijg (nog 1 jaar houdbaar, bij de verdelers zitten ze wel eens tegen de t.h.t. datum en zijn ze volgens mij niet koel bewaard).

De Wyeast Urquel Pils was zelfs slechts een week oud! Gezien de bezorgkosten 10,- zijn vanuit België, ga ik zeker vaker bestellen direct bij Brouwland! Bij Burg Bieren gooien ze 10+ % boven op de Brouwland prijs en verdelen ze zelf alles van grote bulk naar kleine zakjes waar ik een gruwelijke hekel aan heb (blijf met je vieze fikken van mijn dopjes af ;D).

Groet Caspar

oranjeboombiertje

Het is het ook zeker waard om eens een dagje naar België te reizen om zelf bij Brouwland de spullen te halen, dit doe ik vaak. Je kan je ogen echt uitkijken daar.

 :degroeten:
Wesley

Menno

Citaat van: Caspar op 10-09-2007  21:38 uDe hop direct van Brouwland is volgens mij wel verser dan de hop die ik bij verdelers krijg (nog 1 jaar houdbaar, bij de verdelers zitten ze wel eens tegen de t.h.t. datum en zijn ze volgens mij niet koel bewaard).
Tsja, ik denk dat ik weet wat je bedoeld, en vooral wààr...  :-\

Caspar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 10-09-2007  21:53 uHet is het ook zeker waard om eens een dagje naar België te reizen om zelf bij Brouwland de spullen te halen, dit doe ik vaak. Je kan je ogen echt uitkijken daar.

Voor 10,- kan ik niet heen en weer rijden met de huidige benzineprijs :( (+ dat het me een halve dag kost).

oranjeboombiertje

Dat klopt ook helemaal. Maar als je eens in de buurt bent dan is het zeker de moeite waard. En met de hoeveelheden die ik haal gaat het wel meer dan 10 euro verzendkosten zijn, de laatste keer had ik 100 Kg mout mee ;D

 :degroeten:
Wesley

Menno

Casper,

Als je er nou een dagje uit van maakt & gelijk combineerd met enkele bezienswaardigheden bebierswaardigheden, dan is het best de moeite, hoor!  ;)
Menno  :degroeten:

Caspar

Zo, beide gisten hangen aan de beluchting. Ik laat ze ditmaal gekoeld bezinken voordat ik ze afgiet om te zien of hiermee de vergisting nog voorspoediger verloopt :brouwen:.

De Siris Yeastvit was helaas wat vochtig. Om te voorkomen dat er een eventuele infectie in de starter sluipt, heb ik de Yeastvit 10 minuten meegekookt met het moutextract :pan:.

Groet Caspar

Caspar

Gisteren heb ik mijn Scotch & English Ales gebrouwen. Het was een prachtige zonnige dag en alles verliep voorspoedig :brouwen:. Het recept is ietsje gewijzigd, ik vond nog 400 gram Munich 15 EBC mout die ik heb mee geschroot.

Omdat ik iets minder eind volume had dan gepland is het SG inclusief de munich beland op 1078, lijkt me niet verkeerd voor een Scotch. met een 39 IBU en flink wat E.K. Goldings is ie wel wat bitter / hoppig voor zijn soort... maar dat vind de brouwer nou eenmaal lekker ;D!

Naast het hoofdbrouwsel met Wyeast Scotsch Ale die ik vergist bij 20 ºC in de gecontroleerde koeling (19 liter), heb ik ook twee proefbrouwsels van 5,5 liter. Beide proefbrouwsels worden vergist met Wyeast London Ale III op kamertemperatuur en ge-dryhopt met E.K. Goldings (2 gram / liter). Het verschil tussen de brouwsels zit in het begin SG, respectievelijk 1052 (een soort ESB) en 1078 (een Ale), de bitterheid is voor beide ook 39 IBU.

Om na te gaan of mijn zeer zachte en mineraal-arme brouwwater invloed heeft op de bitterheid, heb ik deze behandeld met calciumsulfaat (± 25 gram op 50 liter).

Ik ben benieuwd :biersmile:.

Caspar

O o, als dit maar goed gaat ::)... het gistdek komt bij alle brouwsels tot tegen het waterslot en dit met een head-space van bijna 100%. Ik heb geen zin om weer de troep op te ruimen :shelp:.

Het beluchten - bezinken - afgieten van de starter werkt zeer goed tot nu toe :brouwen:!

oranjeboombiertje

Het zal wel door de gistsoorten komen dan maar ik heb nog nooit een blow-off nodig gehad. Toch gebruik ik, zoals sommigen wel weten, altijd (te)veel gist die afgegoten en opnieuw is opgestart. Vorige week heb ik nog een bitter gehad die binnen 24 uur bijna uitgegist was maar er heeft niet meer dan 5 centimeter schuim op gestaan.

 :degroeten:
Wesley

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.