Hopoogst 2007

Gestart door oranjeboombiertje, 15-03-2007 18:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oranjeboombiertje

De draad over Hopoogst 2006 vind je hier.
Moderator van Hobbybrouwen.nl


Mijn hopplant staat er nu zo bij:



Dit lijkt mij nog iets te klein om stekken te nemen. Maar zodra ze wat groter zijn wil ik dat wel gaan doen. Welke scheuten moet ik dan nemen degene die uit de grond komen of degene die uit het stammetje komen?

 :degroeten:
Wesley

Ronnie

Hoi, brouwers!,

Ik zie dat hier hopteeltpogingen gedaan worden.

Heb vorige herfst de hop "opgeruimd". Reden = "rationalisatie", dat is nu eenmaal zo als je wat meer in zonniger oorden vertoeft.

Blijkt daar nu toch terug een ferme struik "Fuggles" zijn kop boven te steken.
Fuggles is een zeer goede soort om zelf te telen, weinig ziektes, prachtig aroma.

Quasi geen schimmels, nooit spuiten. goede opbrengst (uitgezonderd in 2006), groeit zowel in zand als leemgrond.

wil die iemand? gratis ende voor niks natuurlijk. U krijgt er zelfs een drink bij! ik woon in Lochristi BE.
Ronnie.

Ronnie

Citaat van: Lobosbrouwer op 15-03-2007  18:50 uHoi, brouwers!,....Blijkt daar nu toch terug een ferme struik "Fuggles" zijn kop boven te steken......Ronnie.

De eerste die interesse had komt uit Brakel (BE) dat is zo 'n 45 km hiervandaan. Daarmee is de laatste hopstruik bestemd om een langer leven tegemoet tegaan. Heb hier ondewijl op dit forum naar de diverse artikels onder deze titel gekeken.

Ik was wel verrast! Proficiat Hollanders!
ik zal half augustus op dit forum eens laten weten wanneer Fonske Temmerman zijn opendeur houdt (Erembodegem, Z van Aalst). Alle hopfans daarheen dan!
Ronnie.

Caspar

Mijn hopplant komt ook op!

Is het verantwoord om de plant tegen de schutting te houden... of hebben mijn buren volgend jaar ook een hop-invasie. Zo ja, dan plant ik hem (nu het nog kan) over in een bak  >:D.

Ik hoor het!

Oscar

Hoe diep staat jou schutting? Waarschijnlijk als ie genoeg ruimte in jou tuin heeft komt ie niet in de tuin van de buren. En anders zeg je toch gewoon: "Kadootje! Kost niets extra!"  :D

Welke hop heb jij in de tuin staan? Ik wil dit jaar wel een stekkie van iemand.

Caspar

Ik heb een stekkie "Taurus" gekregen van een forummer op het BONK, deze hop is vergelijkbaar met Magnum... hij heeft bij mij erg weinig ruimte (simpelweg omdat mijn tuin niet groot genoeg is  >:()

Pieter.

Citaat van: Oscar op 15-03-2007  20:19 uHoe diep staat jou schutting ? Waarschijnlijk als ie genoeg ruimte in jou tuin heeft komt ie niet in de tuin van de buren. En anders zeg je toch gewoon : "Kadootje !! Kost niets extra !!"  :D :D



Pas op met hop, het in onkruid en voor je het weet staat je tuin er helemaal vol mee. 3 van mijn 4 planten hebben nu scheuten, langste zijn ca 10 cm. Is het trouwens niet beter om een topic hopoogst 2007 te maken?

Dat heb ik dan meteen maar gedaan :).
Eduard


Vriendelijke groeten,
Pieter

Caspar

Een bak is dus geen verkeerd idee?

oranjeboombiertje

Citaat van: Oscar op 15-03-2007  20:19 uWelke hop heb jij in de tuin staan ? ik wil dit jaar wel een stekkie van iemand

Ik heb Magnum staan, Dit vind ik een prettige hop om mee te werken. Ik heb straks wel enkele stekken dus zeg het maar als je interesse hebt. Als er nog mensen zijn die een plantje willen ruilen heb ik interesse want ik wil er nog wel een paar soorten bij hebben.

 :degroeten:
Wesley

Pieter.

Citaat van: Caspar op 15-03-2007  20:34 uEen bak is dus geen verkeerd idee?

Een bak of worteldoek, het laatste is beter want het voert water beter af. Zie dit topic een eind naar boven daar staan foto's hoe ik het gedaan heb.

Vriendelijke groeten, Pieter

Eduard

Had Adrie niet een probleem omdat hij zijn hopplant bij wijze van spreken had geïsoleerd in een bak? De wortelen blijven weliswaar in de bak, maar de plant heeft serieuze problemen om tot zijn voedsel te komen. Een worteldoek, dat waterdoorlaatbaar is, zal waarschijnlijk beter zijn. Al blijf je het probleem houden dat de wortelen wellicht niet diep genoeg kunnen. Dan het worteldoek maar diep ingraven.

Zei de man zonder tuin of hopplant, maar hopelijk wel met een beetje verstand.

MO

Ik heb de hopplanten van vorig jaar (Saaz en Spalt) beide in een cementkuip staan. De kuip is voorzien van vele gaten en een laag grint. De gaten voor de afwatering en het grint om de wortels in de pot te houden. Dat werkt niet, ik ga nu elke winter de pot uitgraven en de paar wortels die erdoorheen zijn gekomen verwijderen. Als je vrienden wilt blijven met de buren, dan zou ik zeker aanraden om worteldoek (betere afvoer van water en aanvoer van voedingsstoffen) of een speciekuip (per jaar verplaatsbaar, wellicht minder hoge opbrengst) te gebruiken.

Het is wel een enorme kick om je eigen hop te telen. Ik vond het vorig jaar super leuk om "hordeuren" vol met hop te laten drogen. Het heeft nog nooit zo lekker geroken in de brouwerij. Het bier dat ik met de natte Saaz ('s middags geplukt, 's avonds in de kookketel) heb gebrouwen was super lekker met een hele aparte verse hop smaak. Ik heb ongeveer 250-300 g droge hop geoogst, dat was niet erg veel maar ik experimenteer graag dus heb eerder behoefte aan veel soorten dan aan veel van 1 soort.

Sinds vorige week zijn beide hoppen als een gek aan het groeien. Ik heb ook zo'n boompje als wesley, maar dan niet 1 maar in elke kuip een stuk of vijf of zo. Ik zal binnenkort stekkies maken voor de liefhebber. Ik zou nog wel meer hop willen hebben, maar helaas ben ik niet CEO tuin. De directie heeft het verboden (en eigenlijk wel terecht).

Ik zal dit weekeinde tussen de buien en bierfestivals door een paar foto's maken.

Oscar

Hmm ... ik ga in ieder geval voor een stekkie Saaz  :biersmile:

Sjaak

Zou ik ook wel willen een stekkie van de Saaz? kun je deze per post opsturen?

oranjeboombiertje

Ik heb ook wel interesse in een plantje (Saaz of Spalt maakt niet zoveel uit).

 :degroeten:
Wesley

Pieter.

Ik heb ook wel intresse voor een stekkie Saaz als het per post kan worden verstuurd, ik heb Magnum, Admiral en Target. De Pilgrim die ik heb is kennelijk een zwak plantje gezien het groeiverloop van vorig jaar met de minste opbrengst, ik wil anderen ook wel blij maken maar geen idee hoe je een stekkie maakt  :denken:

Vrg,
Pieter

Oscar

Een stekkie maken is vrij simpel. Indien je plantje groot genoeg is (± 20-30 hoog ?) dan kun je gewoon een plantje schuin afsnijden aan de onderkant (bij het witte van de wortel). Deze zet je dan een paar dagen in een potje met water, en daarna in een potje met grond. direkt in het potje met grond kan ook volgens mij. Maar in water kan ie, denk ik, sneller wortel schieten.
De grond daarna goed nat houden en het plantje in dezon zetten, zonder zon groeit ie niet. Die admiral lijkt mij ook wel wat.

Ik wil proberen 3 soorten hop in mijn thuis te planten. Naast elkaar met ± 80-100 cm tussen ruimte.

oranjeboombiertje

Ik heb ook wel interesse in een plantje Admiral. Helaas heb ik zelf alleen magnum staan dus heb geen ruilmateriaal (wel bier natuurlijk ;D).

 :degroeten:
Wesley

Pieter.

Zodra de Admiral scheuten ca 30 cm lang zijn probeer ik er stekjes van te maken, momenteel zijn er diverse scheuten uit te grond gekomen en ik wil er eigenlijk maar 4 laten door groeien. Ik hou jullie op de hoogte dmv foto's en als het lukt allemaal stuur ik ze op naar degene die er interesse in heeft.

Vrg,
Pieter

jeroentjecross

Mo, als je over enkele weken genoeg stekjes hebt heb ik ook wel interesse in een stekje Saaz  :dansen:

Huub Krekels

Als je plant groot genoeg is kun je de wortels ook scheuren. Dit gaat vrij eenvoudig.


Ronnie

Citaat van: Oscar op 16-03-2007  10:14 uEen stekkie maken is vrij simpel. Indien je plantje groot genoeg is (± 20-30 hoog ?) dan kun je gewoon een plantje schuin afsnijden aan de onderkant ....

Zo wordt hop normaliter niet vermeerderd hoor Oscar.

Hop wordt afgelegd. Opdat het wat makkelijker en sneller zou gaan: jonge rank van minstens 60 cm plat leggen , let op dat zijn voetpunt niet breekt. Op 30 cm van zijn voetpunt beetje aarde wegkrabben, daar de jonge rank inleggen, op die plaats eventueel met mesje de rank een beetje krabben en eventueel wat groeipoeder aandoen, toedekken met teelaarde eventueel stekgrond, begiet wat en leg er een zware steen op. Het uiteinde van de scheut steunen met bamboestokje.
succes, Ronnie

MO

Hier de beloofde foto's. Het groeit allemaal prima. Foto 1 is Spalt Select, met de oogst van vorig jaar heb ik nog niets eens gebrouwen. Foto 2 is de Saaz die zo'n heerlijk bier gaf. Beetje te weinig gekortwiekt vorig jaar, de dikke takken zijn al een jaar oud.




Pieter.

Citaat van: Lobosbrouwer op 19-03-2007  18:39 uZo wordt hop normaliter niet vermeerderd hoor Oscar.

Hop wordt afgelegd. Opdat het wat makkelijker en sneller zou gaan: jonge rank van minstens 60 cm plat leggen , let op dat zijn voetpunt niet breekt. Op 30 cm van zijn voetpunt beetje aarde wegkrabben, daar de jonge rank inleggen, op die plaats eventueel met mesje de rank een beetje krabben en eventueel wat groeipoeder aandoen, toedekken met teelaarde eventueel stekgrond, begiet wat en leg er een zware steen op. Het uiteinde van de scheut steunen met bamboestokje.
succes, Ronnie

Hoelang duurt het ongeveer voordat er vodoende wortels aanzitten, en dan net onder de wortels afsnijden?

Vrg,
Pieter

Oscar

Citaat van: Lobosbrouwer op 19-03-2007  18:39 uZo wordt hop normaliter niet vermeerderd hoor Oscar.

Natuurlijk zal in de proffesionele tuinbouw een andere methode gehanteerd worden. Maar mijn opmerking berust op die ene enkele keer dat ik op die manier met succes ± 8 stekkies gemaakt heb.  :weetbeter:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.