Bottelen en flessen spoelen

Gestart door hslls, 27-11-2001 11:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hslls

Hallo,

Hebben jullie ook zo'n hekel aan flessen spoelen?
Ik ook en daarom heb ik laatst toen ik 20 liter wou bottelen gelijk maar voor de volgende 20 liter die binnenkort op fles moet de flesjes meegenomen. Na afloop heb ik 2,5 krat flessen laten uitlekken en vervolgens rechtop in de krat gezet en met folie afgedekt.

Mijn vraag:

Moet ik de flesje nogmaals met water spoelen of kan het bier er nu gelijk zonder besmettingsgevaar erin  ???

Groet,

Hans




Jacques

Hoi Hans,

In plaats van de flessen rechtop in het krat te zetten adviseer ik je ze ondersteboven erin te zetten. Dit gaat niet met bij elk krat maar na wat zoeken vind je bij slijterijen of supermarkten wel kratten waarmee dat lukt.
Je hebt minimaal één krat extra nodig want het is uiteraard niet de bedoeling dat de monden van de flessen op de grond staan. Overigens verdient het aanbeveling de kratten eerst grondig te reinigen voordat je deze met flessen vult. Hierdoor wordt voorkomen dat schone flessen verontreinigd worden door vuile kratten.
 :rundum:
Doordat de flessen op hun kop staan kan er geen vuil in de fles vallen. Verder kunnen de flessen goed drogen omdat ze ten eerste goed uitlekken en ten tweede niet zijn afgesloten of toegedekt. In een droge omgeving zonder voedingstoffen kunnen ongewenste micro-organismen zich niet ontwikkelen en loop je dus geen kans op besmettingen via eerder gedesinfecteerde flessen.  :dansen:

Jacques

hslls

De flessen hebben 2 dagen op de kop inhet krat gezeten en zijn droog. Vervolgens heb ik ze rechtop gezet en over alle  flessen ineens huishoudfolie gespannen. Zo komt er dus geen stof o.i.d. in. Maar is dit afdoende? Kan ik nu zonder bezwaar de flessen vullen of moet ik nu toch weer tevoren spoelen?

Hans

Jacques

Ik weet niet wanneer je de flessen schoon hebt gemaakt maar als dat nog geen twee weken geleden is durf ik het best aan om ze zo te gebruiken.

Jacques

JWVG

Zo te horen doe ik het nogal overdreven. Ik spoel de flessen (gewoon met water) na het leegdrinken, laat ze op de kop drogen, dek ze af met aluminium folie, en zet ze een uurtje in de oven op zo'n 250 graden. Daarna blijven ze tot in eeuwigheid steriel, zolang je het alu-folie er maar op houdt. Zelfs giststarters gaan er prima mee. Ik hoef zo geen chemicalien te gebruiken, en heb nog nooit een fles infectie gehad. Is dit overdreven?

Jan Willem.

Jacques

Hoi Jan Willem,

Persoonlijk ben ik geen voorstander van het bakken van bierflessen in de oven om ze steriel te maken.
Allereerst kost het vrij veel tijd. De flessen moeten minstens een heel uur bij 170 graden C worden gehouden.
Verder maak je de flessen niet schoon. Restanten van micro-organismen worden wel afgedood maar niet verwijderd. Doordat de eiwitten worden gebakken zijn ze later heel moeilijk te verwijderen. Ook biersteen blijft gewoon in de fles (overigens heb je een sterk zuur nodig om biersteen uit een fles te krijgen).

Door het bakken mogen de flessen dan wel steriel zijn maar niet schoon. De aanwezigheid van condensatiepuntjes in de flessen kan een oorzaak zijn van gushing (=het plotseling vrijkomen van het koolzuur).

Jacques

JWVG

Dat is interessant, ik heb wel eens wat gushers gehad, ja. De tijd maakt me overigens niet zo veel uit - ik blijf geen uur voor de oven staan. Wat voor schoonmaakmiddel gebruik jij overigens? Als ik iets steriel moet krijgen dat niet in de oven kan, gebruik ik starsan, maar dat is geen schoonmaakmiddel.

Jan Willem.

Jacques


CiteerDe tijd maakt me overigens niet zo veel uit - ik blijf geen uur voor de oven staan.

Zou ik ook niet doen, maar ondertussen gebruik je best veel energie. Hier in Nederland zijn de energiekosten de afgelopen jaren alsmaar gestegen.

CiteerWat voor schoonmaakmiddel gebruik jij overigens? Als ik iets steriel moet krijgen dat niet in de oven kan, gebruik ik starsan, maar dat is geen schoonmaakmiddel.

Jan Willem.

Ik gebruik zoutzuur als ik flessen wil ontdoen van biersteen. Voor het schoonmaken en steriliseren gebruik ik ordinair bleekwater. Bleekwater moet goed nagespoeld worden ter voorkoming van vervelende smaakafwijkingen.
Omdat bleekwater zeer milieuonvriendelijk is ben ik overigens op zoek naar een goed alternatief. Het lijkt er echter op dat geen enkel middel echt ideaal is.

Ik heb overigens wel begrepen dat jullie in de USA een keur aan schoonmaak- en desinfecteermiddelen tot jullie beschikking hebben.
Wat is Starsan bijvoorbeeld voor een middel? Wat zijn de bestanddelen en wordt het ook gewoon in de Amerikaanse huishoudens gebruikt?

Jacques

JWVG

Ha die Jacques,

ja je hebt natuurlijk helemaal gelijk met je energie verhaal - ik begin Amerikaanse neigingen te krijgen... Electriciteit kost hier bijna niets, en benzine is zo'n 65 cent per liter...

Ik heb ook een tijd gewerkt met bleekwater (bleach genaamd hier), en dat ging op zich goed. Op een gegeven moment hadden al mijn kleren gaten of waren verkleurd, en begon mijn vrouw te protesteren. Bovendien vond ik het ook niet zo fijn dat het milieuonvriendelijk is.

Via mijn Amerikaanse homebrewforum hoorde ik van Starsan. Het is gebaseerd op een combinatie van zuren, is totaal milieuvriendelijk, speciaal voor brouwers, en niet zo duur. Verder steriliseert het in een paar minuten en hoeft het niet nagespoeld te worden. Ik heb altijd wat oplossing in een spuitbus, zodat ik leidingen, stoppen, etc. even snel kan steriliseren. Echt een aanrader! Het is ook niet zo duur. De fabrikant is:

http://www.fivestarchemicals.com/homebrew/index.html

(Nu ik op die site kijk, zie ik dat ze ook PBW hebben, een afbreekbaar schoonmaakmiddel. MIsschien dat ik dat ook eens probeer).

Ik koop mijn spul bij

http://www.northernbrewer.com

Ik neem een flinke fles mee - als het niet te krijgen is in NL kan ik je evt. wel eens wat toesturen.

Jan Willem.

Jacques

Hoi Jan Willem,

Hier in Nederland en België zijn dit soort middelen niet te koop bij de leveranciers van zelfbrouwartikelen. Het lijkt er op dat je heel wat overgewicht zult hebben als je weer terug naar Nederland komt.  :D

Jacques

hslls

Tjonge heb ik wat losgemaakt hier?
Op zich een artikel waard Jacques. Zal er al wel zijn maar wellicht nogmaals leuk voor het blaadje van de Roerstok.
Het is toch het deel van bierbrouwen wat met een zucht wordt afgehandeld. Dus hoe eenvoudiger met makkelijk verkrijgbare middelen, hoe beter.

Zelf plaats ik 3 (laatst dus 5) kraten aan flessen in de badkuip en laat de flesjes onderlopen met lauw water. Als ontsmettingsmiddel gebruik ik Chempro (3 eetlepels geloof ik)
Vervolgens spoelen, uitlekken en direct bottelen maar juist van dat laatste wou ik af vandaar de vragen.

Groet,

Hans


Peter_van_den_Hurk

Vrienden van het Bier,

Ik gebruik al jaren Sun, een vaatwasmiddel voor de afwasmachine.

Dit is zeer goedkoop en mijn geliefde zorgt wel dat het altijd in voldoende voorraad aanwezig is.

Ik gebruik deze reiniger rond de 60 graden. (5 minuten) en spoel de flesjes dan goed uit.

Nu het geheim van de smid (de schoonmaker)

Ik gebruik kleine kratjes (b.v. Bavaria) en daar leg ik een kunststof plaatje op waar ik 12 gaten in geboord heb met een grote-gaten boor.
Op dit plaatje heb ik 2 messing "schuifslotjes" geschroefd.
Dit plaatje valt dan over de flesjes en de schuifslotjes schuif ik onder de handvaten van het kratje.
Op deze wijze zitten de flesjes opgesloten in het kratje en kan ik het kratje met daarin de flesjes onderdompelen in een ketel/pan waarin ik de hete/warme "Sun oplossing" heb gedaan.
Na 5 minuten haal ik het kratje eruit, keer het om en de flesjes lopen leeg.
Hierna dompel ik het kratje in de volgende ketel/pan met heet spoelwater.
Na 5 minuten haal ik het kratje eruit en keer het om.
Omdat de flesjes vrij heet zijn drogen ze snel op.

Omdat ik meerdere plaatjes gemaakt heb, gaat dit alles aan de lopende band en is het schoonmaken in zeer korte tijd gebeurd.

Omdat de kratjes ook gewassen zijn kan ik alles normaal stapelen.

Afvullen meteen hierna

Sinds ik op deze wijze te werk heb ik geen infecties meer gehad.

Voor geïnteresseerde is een tekening van het plaatje aanwezig.

Groet Peter

Jacques


CiteerTjonge heb ik wat losgemaakt hier?
Op zich een artikel waard Jacques. Zal er al wel zijn maar wellicht nogmaals leuk voor het blaadje van de Roerstok.
Het is toch het deel van bierbrouwen wat met een zucht wordt afgehandeld. Dus hoe eenvoudiger met makkelijk verkrijgbare middelen, hoe beter.

Dat artikeltje komt er aan. Echter niet voor De Roerstok maar voor Proost. Veel bouwstenen heb ik reeds. Nu nog tijd vinden om het artikel te schrijven. Jullie reacties in dit forum zijn zeer waardevol voor mij. Geweldig die wisselwerking.
 8)

Jacques

JWVG

Ha die Jacques,

nou, dat overgewicht valt gelukkig mee. Mijn vader is kapitein op een containerschip, en laat hij nou net over een week in San Francisco aankomen! We kunnen onze spullen zo opladen, en in Rotterdam weer afhalen, allemaal gratis (nou ja, we geven een paar kistjes sinasappels en een kratje bier). Maar goed ook, want mijn brouw installatie beslaat inmiddels een halve kuub! (heb het net gisteren uitgerekend).
Ik zal misschien nog wat PBW bestellen, kijken of dat werkt. Misschien moeten we eens gaan lobbyen bij een Nederlandse hobbybrouw winkel om een paar van dit soort artikelen te gaan leveren.

Jan Willem.

Edwin

Beste Jan Willem.

Als ik zo jouw ervaringen en bijdragen zie en lees over de middelen die jullie in de States ten dienste staan, dan lijkt me een lobby nog niet eens zo'n gek idee.
 :D
Edwin

Tommybear

Gegroet brouwvrienden,

Ik zal even mededelen hoe ik m'n flessen reinig.
Wanneer 't flesje leeg is, spoel ik ze eerst met water.
Vervolgens laat ik ze 2x 20 min. weken in een sulfiet oplossing..
Vervolgens spoel ik ze 3x met water.

Is deze methode te omslachtig?

En jacques als ik jou goed begrijp kan ik de flesjes best wel 2 weken van te voren schoonmaken en ondersteboven in een krat zetten.
Moet ik op deze manier de flesjes eerst nog spoelen met water alvorens te vullen?


Edwin

Ik twijfelde ook aan mijn aanpak, maar ik geloof dat mijn methode wel kan.
Ik spoel meteen na het nuttigen het flesje om met water. Bij de grote reiniging leg ik ze in warm water met SUN afwaspoeder voor de vaatwasser. Daar laat ik ze twee uur ondergedompeld in liggen. Vervolgens borstel ik ze uit, spoel ze af met water en leg ze vervolgens weer in de sulfiet voor een paar uur :P Daarna weer borstelen
Tenslotte spoel ik ze twee keer om met water en klaar is Kees. Ik ga dan wel meteen bottelen.

Edwin

Wimke

:elifant:
Ik was mijn bierflesjes al jaren in de vaatwasser met SUN  en heb nog geen infecties gehad.
Ik laat de machine op het zwaarste programma het werk doen en op het moment dat de machine klaar is, de flesjes zijn dan nog erg warm ga ik bottelen.

Wimke :lekkerbier:

Edwin

Hoi Wimke,

Echt nog geen infectie gehad? dat ga ik dan ook eens proberen  :idea:. Hoeveel flesjes kun je dan kwijt? Op de plek waar je de borden plaatst kunnen er wel een paar, maar op de 'bovenverdieping' lijkt het me toch wel wat lastiger. :-/

Edwin


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.