Flessen afvullen met de Beergun zonder gebruik van bottelsuiker

Gestart door Hans (Lagos), 25-02-2007 18:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans (Lagos)

Gisteren wat beugelflessen afgevuld met behulp van mijn beergun, hiervoor gebruikte ik een geforceerd gecarboniseerd 9 liter Cornelius vaatje. Eerst de flessen koud weggezet op bijna dezelfde temperatuur als het koude bier, alle slangen door de buitenwand om geen temperatuur verlies te krijgen tijdens de werkzaamheden.


De Beergun heeft een CO2 aansluiting waarmee je eerst een flink dosis CO2 in de fles spuit.


Tijdens het afvullen zorg je ervoor dat je toch wat schuim krijgt en dat het een beetje boven de fles uitkomt, vervolgens snel sluiten en zo zit er theoretisch geen zuurstof meer in de fles. Dit dus volgens een tip van een professionele brouwer die beweerde mij dat zo het oxidatie spook beter buiten de deur blijft. 


Hier het resultaat na een dag, nu in de praktijk maar eens zien of het oxidatie probleem vergelijkbaar is met de bottelsuiker methode, voorlopig heb ik hier een heerlijk fris en gistvrij pilsje voor mijn neus staan.


Het was lastig om de flessen op gelijke hoogte af te vullen en tevens net genoeg schuim te creëren. Ik ga dus op zoek naar een betere methode, een dood biertje breng ik in de kroeg vaak tot wat nieuw leven door er een wit papierenservetje in te steken en dan begint het direct te schuimen, dit lijkt mij geen frisse oplossing dus misschien dat iemand een ander suggestie heeft.

Herman

Hou koud is je bier bij het bottelen, heb je het kouder gekoeld dan je lageringstemperatuur? Het idee spreekt me ook wel aan, aangezien ik vele fustjes heb. Al vermoed ik dat het toch beter is om op de ouderwetse manier af te vullen, wanneer je aan een wedstrijd mee wilt doen.

Ik heb nog ergens een link om zelf zo'n apparaat te maken, was ook niet zo moeilijk geloof ik.

Hans (Lagos)

Mijn koelkast stond rond de 1 a 2 graden, lagering was ongeveer bij gelijke temperatuur, ik had de flessen in een ander kast staan op rond de 8 graden, niet te koud daar ik toch wat schuim wou. Van die prof. brouwer had ik begrepen dat in een fabriek situatie er een klein straaltje water in het bier wordt gespoten dat een schuimreactie geeft net voor de dop er op gaat.  :-\

Het is makkelijker werken en zonder geklooi met suiker, dit uiteraard alleen voor doordrinkbieren, al die andere horen naar mijn mening een ouderwets gistdepot te hebben.

thibolleke

Citaat van: Hans (Lagos) op 25-02-2007  18:57 uVan die prof. brouwer had ik begrepen dat in een fabriek situatie er een klein straaltje water in het bier wordt gespoten dat een schuimreactie geeft net voor de dop er op gaat.  :-\

Dit noemen ze vacuüm bottelen. Bij de Westmalle bottelarij werkt de vuller met het zelfde systeem, eerst vullen, dan een kleine krachtige waterstraal zodat het bier schuimt tot boven (dit twee keer/ dubbel vacuüm), dan kroonkurk erop. 

oranjeboombiertje

Waarom doen ze dat dan bij Westmalle? het bier van Westmalle heeft toch hergisting op de fles?

 :degroeten:
Wesley

thibolleke

Ik heb het enkel over het dat schuimen zodat er geen lucht meer in het flesje zit. Dit doen ze dus om "oxidatie" te voorkomen zodat hun bier langer fris blijft. Toch vrij grappig, dat ze zoveel moeite doen om oxidatie te voorkomen, maar als je ziet hoe groot de zuurstof inslag is tijdens het brouwproces (langs boven vullen van de beslagketel ed.) gaat dat beetje zuurstof in de flesjes echt niet veel helpen om oxidatie te voorkomen.

Hans (Lagos)

Citaat van: thibolleke op 25-02-2007  19:19 ueen kleine krachtige waterstraal zodat het bier schuimt 

Zou ik dit met een injectienaald kunnen nabootsen?

Oscar

Op deze manier wordt er in iedere grote brouwerij gebotteld

Citaat van: Hans (Lagos) op 25-02-2007  19:44 uZou ik dit met een injectienaald kunnen nabootsen?

Als je niet te veel water in je bier spuit wel, wat ook helpt is het bier wat krachtig in het flesje spuiten, dan gaat het ok schuimen, bij mij in ieder geval wel.

Hopmans

Gaat het bier niet schuimen door de krachtige koolzuurstraal?
Ik snap het niet.

1.> Fles vullen met bier.
2.> Koolzuur inspuiten (hoeveel?).
3.> Waterstraal?
4.> Dop er op.

   ^
   ||__ Is dit de juiste procedure?

 :degroeten:

Johannes

Grappig, samen met MO heb ik vandaag hetzelfde gedaan, alleen dan zonder beergun. Het ging hier om een barleywine en die heeft ook niet zoveel koolzuur nodig dus waarschijnlijk komt dat wel goed.

Hans (Lagos)

Hoppie,

Eerst een shot koolzuur, daar heeft de beergun een aparte knop voor en vervolgens met een andere knop het bier erin, niet teveel overdruk op het vat zetten daar anders het bier eruit spuit. Net genoeg druk dat het bier er vlot uitstoomt.

Nog perfecter zou een dubbele regulator zijn, zo dat je flink wat CO2 druk kan instellen en zo dus nog beter de zuurstof verdrijven en met de andere uitgang zo min mogelijk druk instellen om het bier te verplaatsen.

Jacques

Citaat van: Hans (Lagos) op 25-02-2007  19:44 uZou ik dit met een injectienaald kunnen nabootsen?

In vroegere tijden werd ook wel eens tegen de fles getikt met een metalen voorwerp om koolzuur vrij te maken.

Hans (Lagos)

Ook dat had hij mij verteld en dat had ik dus ook toegepast, dat gaf maar enigszins resultaat dus net als er een half cm ontbrak dan lukte het op deze manier. Ik moet daar bij vermelden dat ik wat hoger had moeten gaan met carboniseren, daar ik ook van de fust wou gaan tappen had ik de CO2 druk iets lager gehouden en mij onvoldoende tijd gegund om deze te verhogen alvorens met de beergun te gaan spelen. Gelukkig had ik om te testen een klein 9 L vaatje gebruikt.

Hopmans

CiteerGrappig, samen met MO heb ik vandaag hetzelfde gedaan, alleen dan zonder beergun. Het ging hier om een barleywine en die heeft ook niet zoveel koolzuur nodig dus waarschijnlijk komt dat wel goed.

Daar hebben we nogal wat aan.

CiteerHoppie,
Eerst een shot koolzuur, daar heeft de beergun een aparte knop voor en vervolgens met een andere knop het bier erin, niet teveel overdruk op het vat zetten daar anders het bier eruit spuit. Net genoeg druk dat het bier er vlot uitstoomt.

Het koolzuur wordt dus reeds in het vat gespoten.
Nu vat ik 'm.

 :degroeten:

Hans (Lagos)

Citaat van: Hoppie op 25-02-2007  22:26 uHet koolzuur wordt dus reeds in het vat gespoten.

Niet in het vat maar in de fles dus. :) Het vat was reeds onder druk gecarboniseerd.

Hopmans

OK,

Ik dacht dat er dood bier uit de lagertank in de fles werd geheveld, en dat er daarna koolzuur in de fles werdt gespoten,
en vervolgens dop erop ).

(hobbybrouwer remember  ;) )

 :degroeten:

Hopmans


korek

Een vraag over de 'beergun', moet je eerst de gist uit het bier filteren voordat je gaat carboniseren?

Johannes

Nee hoor, dat is niet nodig. Je kunt gaan bottelen op het zelfde moment dat je dat normaal zou doen, dus wanneer je bier helder genoeg is. Later kan ook geen kwaad omdat je niet meer afhankelijk bent van aktieve gist.

Hans (Lagos)

Na een lange lagering is dat nihil en bij mij was dat bijna 3 maanden op bijna 0 ºC, ik zal dus geen gistneerslag meer gaan zien. Mocht je kort en warm lageren dan zal er evengoed gist op de bodem van de fles neer gaan slaan als je later je flessen in de koeling zet.

Caspar

Tjonge ik heb ook een lading Dubbels waar niet voldoende koolzuur in zit, nog maar eens goed heen en weer geschud en op een warme plek weggezet... maar ik denk dat de methode van Johannes een stuk effectiever is  :brouwen:.

Hebben jullie eigenlijk alle flesjes leeg gekiept in de soda keg?


Johannes

Citaat van: Caspar op 26-02-2007  20:43 uTjonge ik heb ook een lading Dubbels waar niet voldoende koolzuur in zit, nog maar eens goed heen en weer geschud en op een warme plek weggezet... maar ik denk dat de methode van Johannes een stuk effectiever is  :brouwen:.

Hebben jullie eigenlijk alle flesjes leeg gekiept in de soda keg?

Effectiviteit moet nog blijken, een barley wine heeft niet erg veel koolzuur nodig. We hebben inderdaad de flesjes één voor één leeggekiept in de keg.

Caspar


korek

Is er trouwens voor de hobbybrouwer een goedkope mogelijkheid om gist uit je bier te filteren?

Johannes

Hangt er vanaf, als je al soda keg spulletjes hebt dan is er wel wat betaalbaars, zie dit topic.

Als je de kegs + CO2 fles etc. er apart voor moet kopen wordt het een duur geintje.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.