Mouten / foto's zelfmouten

Gestart door EtP, 19-02-2007 21:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EtP

Dag, Zoals beloofd hier foto's van het mouten.

Het afwegen van 8 kilo gerst


Het in het water gezet, alles wat er boven op drijft moet worden verwijderd.


Het resultaat van de troep er afscheppen.



Het Weken van de gerst. Er liggen 4 bruisstenen  onder in om te beluchten. Dit is voor de zuurstof toevoer en de afvoer van stikstof.


Deze emmer is gemaakt omdat je het weekwater iedere 24 uur moet verversen.


Na 3 dagen weken gaat de geweekte gerst de kiembak in. Onder het rooster staat water met bruisten er in zodat het kiemgoed wordt belucht en niet snel uitdroogt.





Het groeien van de gerst per dag.

Hier is de korrel half door gesneden. Goed is te zien dat de bladkiem ongeveer de lengte heeft van een halve korrellengte. Deze moet voor pilsmout ongeveer ½ tot ¾ van de korrellengte zijn, en voor donkere mout ¾ tot hele korrellengte zijn.


Het drogen van de groenmout gebeurt in deze kist. De ventilator blaast de lucht over een verwarmingselement zodat de groenmout snel droogt. Het verwarmingselement wordt geschakeld door een thermosstaat. Als je groenmout in het begin te warm stookt wordt het net een gekookt ei en kun je het weggooien.


Aan het eind van het eesten wordt de temp ongeveer 80 ºC
Daarna afkoelen en van de wortels ontdoen. Daarna minstens 4 weken wachten voor te gaan brouwen om de mout tot rust te laten komen.

Met vriendelijke groeten Edwin :beersmiley:

William

Hoi Edwin,

Een hele mooie en illustratieve fotoreportage!. Hoeveel gerst kun je op deze wijze per keer verwerken tot mout?

gr
William

korek

Edwin, kan ik al mout bestellen? Dit ziet er mooi uit, hebben jullie ook al tarwe geprobeerd?

De-Geert

Hoe heb je de kiemen verwijderd?

Pieter.

Mooie foto reportage, verduidelijkt een hoop. Hoe kom je trouwens aan twee rijige gerst of gebruik je andere? en wat is het prijsverschil tussen mout en gerst?

Het lijkt mij leuk om ook zelf te gaan mouten maar ik heb nog geen adres kunnen vinden waar ik gerst kan kopen :(

Vrg,
Pieter

loghum

Hoi,

Ik zoek ook een adres voor brouwgerst en denk dan aan bijv. 50 kg per keer.
Er wordt wel eens wat aangeboden maar na informatie blijkt dan dat de aanbieder
eigenlijk niet weet welke soort of kwaliteit hij aanbied?
Meestal wordt het dan gekweekt als veevoeder.
Maar zal er eigenlijk veel verschil zijn?
Als het zomergerst is, met een laag eiwit gehalte en de kiemkracht is voldoende
dan met toch ook bruikbaar zijn als brouwgerst
of zal de gerstsoort erg smaakbepalend zijn ?

Remco

Wauw! Mooie foto's hoor!!

loghum

Heeft iemand ervaring met het brouwen met groenmout
dus gerst weken, kiemen, pletten en dan direct brouwen
mogelijk in combinatie met andere ruwe granen ?

Gerb

Ik heb me eigenlijk altijd al afgevraagd hoe je die wortels verwijdert. Die zitten toch immers nog vast aan de korrel. Ze zullen natuurlijk ingedroogd zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze dan ook meteen loskomen.

Hopmans


Input, input, i need input.  :nut:

 ;D

EtP

Citaat van: William op 19-02-2007  22:16 uHoeveel gerst kun je op deze wijze per keer verwerken tot mout?

Ik kan 8 kilo gerst verwerken, ik hou dan ongeveer 7,3 kg mout over.

Citaat van: korek op 19-02-2007  22:22 uhebben jullie ook al tarwe geprobeerd?

Nee, ik heb ook geen tarwe in huis. Ik wil het zeker nog een keer proberen.

Citaat van: De-Geert op 19-02-2007  23:48 uHoe heb je de kiemen verwijderd?


Als de mout gedroogd is zijn de keimen ingedroogd, ze breken dan simpel van de korrel af. Er vallen veel kiemen door het rooster van de eestbak. Ik doe de mout dan in een mixerkom en met een mixer de mout mixen zodat de korrels snel langs elkaar bewegen daardoor breken veel kiemen af. Om de kiemen en het mout dan te scheiden, laat ik de mout voorzichtig voorlangs een ventilator vallen zodat de kiemen worden weggeblazen en de mout in een emmer valt.

@pieter,

Ik heb vorig jaar brouwgerst gekocht voor € 15. Dit is gerst om te verbouwen en niet om mee te mouten. Deze gerst is ontsmet.
@loghum,

Ik heb vorig jaar brouwgerst gekocht om te zaaien. Ik heb 12 kg gezaaid en een opbrengst gehad van 80 kg. Het verschil tussen voedergerst en brouwgerst is het eiwitgehalte. Van brouwgerst ligt het eiwitgehalte tussen 9,5 en 11,5%. Het eiwitgehalte kan variëren van jaar tot jaar. Het ligt ook aan de klimatologische  omstandigheden.

Mvg Edwin :beersmiley:

Niels

Citaat van: EtP op 21-02-2007  18:05 uIk heb vorig jaar brouwgerst gekocht om te zaaien. Ik heb 12kg gezaaid en een opbrengst gehad van 80 kg. Het verschil tussen voedergerst en brouwgerst is het eiwitgehalte. Van brouwgerst ligt het eiwitgehalte tussen 9,5 en 11,5%. Het eiwitgehalte kan variëren van jaar tot jaar. Het ligt ook aan de klimatolochische omstandigheden.

Wat een gaaf experiment!

Ik vind dat je het prima hebt aangepakt, ben wel en beetje benieuwd hoeveel gond je nodig hebt gehad voor de 80 kilo opbrengst.
En heb je het op het land laten drogen en laten dorsen door een machine, of met de hand.
 :degroeten:

EtP

Dag Niels,

We hadden een stuk grond van 40 x 5 m. Ik heb wel het idee dat als we iets dunner hadden gezaaid de opbrengst hoger was geweest. We hebben het met de hand gemaaid en met een vlegel gedorst. Dit samen met kameraden met na afloop een biertje.

Mvg Edwin.

matthias

Hallo Niels,

Deze zomer heb ik Edwin mogen helpen met de gerstteelt. Dit was echt een superexperiment, om echt alles zelf in de hand te hebben. Van zaaien tot oogsten. Toegegeven, het is veel werk. Met name de oogst. Maaien, drogen, dorsen en opschonen. Maar met een paar vrienden levert dit echt een onvergetelijke dag op!!

En 8 weken later een lekkere koelsch. :proost2:

Groeten Matthijs.

EtP

Citaat van: Hoppie op 21-02-2007  17:59 uInput, input, i need input.  :nut:

 ;D

Al genoeg input?

Mvg Edwin :beersmiley:

Jacques

Geweldig wat een mooi verhaal en bijzonder fraaie foto's.

Mooi dat jullie ons hebben laten delen in jullie ervaringen. Dit gedeelte van het bierproductie laten we gewoonlijk over aan anderen.

Hopmans


CiteerAl genoeg input?

95%  :biersmile:

 :proost2:

Sjaak

Niels wanneer ga je beginnen? Ik kom helpen. Lijkt mij super leuk.

bazje

Geweldig, Grandioos!
Maar wat een werk, pffff.
Wel knap, evengoed en heb echt bewondering voor de manier waarop.
Je hebt bijna net zoveel materiaal nodig als bij het brouwen!

www punt hobbymouten punt nl ?

EtP

Citaat van: bazje op 23-02-2007  14:48 uMaar wat een werk, pffff.

Het meeste werk zit hem in het oogsten en het bouwen van de apparatuur. Het mouten zelf is niet zo arbeidsintensief. Alleen het schoonmaken van de gerst is veel werk en het ontwortelen van de mout. Voor de rest ben je een half uur tot drie kwartier druk per dag. Totaal van gerst tot mout duurt ongeveer een week.

Citaat van: bazje op 23-02-2007  14:48 uwww punt hobbymouten punt nl ?

Dat is iets voor iemand met meer verstand van computers :pcboos:

Met vriendelijke groeten Edwin :beersmiley:

EtP

Vandaag bezig geweest een munich mout te maken.
Ik heb er een oven met spit voor gebruikt. Hier draait een ton in rond. Zo kan ik ook bij hogere temperaturen afeetsen.





Ik hoop dat het een beetje gelukt, het ziet er goed uit.



Mvg Edwin  :beersmiley:

Johannes

Wat een mooie vinding!

Echt gaaf dat er ook hobbybrouwers zijn die zich hier mee bezig houden.

Oscar

Edwin, er er een soort warmte/tijds tabel om zo ongeveer het juiste EBC te halen met je mout? Of doe je dit op de gok?

Pieter.

Ziet er gaaf uit  :groots:

Zou ook wel willen mouten, maar nergens 2 rijige zomergerst te krijgen  :(

Vrg,
Pieter

korek

Het is wel te koop, maar alleen in grote hoeveelheden. Een graanhandel bij mij in het dorp levert gerst aan mouterijen. Als je echt geïnteresseerd ben kan ik wel eens vragen of ze eens een kleine partij kunnen leveren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.