Ontwikkeling BrouwVisie: inzicht in uw brouwproces

Gestart door Oscar, 18-02-2007 18:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Herman

Oscar, kun je er geen knop bij maken die het % op 100 zet? Derhalve zelf het rendement uitrekent? Zal wel te simpel gedacht gedacht zijn zeker?

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 21-04-2007  21:32 uNatuurlijk is de som van je mouten altijd 100% van je stort,
Oscar, waarom kan bij de mout ook niet suiker worden ingevuld. Dit kan toch ook een deel van de storting zijn?

En als ik bij kruiden 5,5 of 5.5 invul, wordt er 20 van gemaakt. Ik kan mijn grondstoffen tot op 2 decimalen (eigenlijk 4) afwegen.

Verder zou ik bij brouwhuisconstanten ook graag % verdamping zien.
En bij waterbehandeling HCO3- i.p.v. CO32-, omdat dat laatste meestal (wettelijk???) 0 is.
Naast Mg2+ mag ook K+ staan (gaan meestal samen).
En natuurlijk pH i.p.v. pH. (ik tik verschillend in, maar spellingscontrole verandert dat automatisch  >:(

Bij waterbehandeling zou ik ook de mogelijkheid willen hebben om voor maischwater en spoelwater verschillen aan te geven (ik pas meestal alleen spoelwater aan).


Hopbier

Oscar

Citaat van: Herman op 22-04-2007  00:30 uOscar, kun je er geen knop bij maken die het % op 100 zet? Derhalve zelf het rendement uitrekent? Zal wel te simpel gedacht gedacht zijn zeker?

Ik heb vandaag (Tijdens de tour de gueuze) al even nagedacht over het maken van een recept met gewicht als uitgangspunt. Ik denk dat het er op neer komt dat je gewoon je gewichten in kunt voren, en het feit dat je dan niet op 100% van de berekende storting komt wordt dan gewoon genegeerd, het programma rekend dan gewoon verder.

Citaat van: Drents Hopbier op 22-04-2007  12:18 uOscar, waarom kan bij de mout ook niet suiker worden ingevuld. Dit kan toch ook een deel van de storting zijn?

Als eens geprobeerd om suiker aan de mout database toe te voegen  :idea:

Citaat van: Drents Hopbier op 22-04-2007  12:18 uEn als ik bij kruiden 5,5 of 5.5 invul, wordt er 20 van gemaakt. Ik kan mijn grondstoffen tot op 2 decimalen (eigenlijk 4) afwegen.

lijkt mij raar, daar wordt namelijk niets berekend. Ligt wellicht aan jou invoer. Je kunt je kruiden gewoon invoeren met het gewicht dat jij hebt of gewogen. of dat nu 2 of 4 of 5 decimalen zijn...

Citaat van: Drents Hopbier op 22-04-2007  12:18 uVerder zou ik bij brouwhuisconstanten ook graag % verdamping zien.

Je kook verlies is verdamping ! alle andere verliezen (Verdamping tijdens maisschen, gist deport) vallen onder rest verlies.

Bij de water behandeling zit nu nog geen berekening

Citaat van: Drents Hopbier op 22-04-2007  12:18 uBij waterbehandeling zou ik ook de mogelijkheid willen hebben om voor maischwater en spoelwater verschillen aan te geven (ik pas meestal alleen spoelwater aan).

Je vraag dus om een optie die je eigenlijk nooit gebruikt. Lijkt mij dan onzinnig en voor mij verspilde tijd. Als ie op de lijst van mogelijkheden komt dan met laagste prioriteit !

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 22-04-2007  22:37 ulijkt mij raar, daar wordt namelijk niets berekend. Ligt wellicht aan jou invoer.

Je vraag dus om een optie die je eigenlijk nooit gebruikt. Lijkt mij dan onzinnig en voor mij verspilde tijd. Als ie op de lijst van mogelijkheden komt dan met laagste prioriteit !
Als ik 5.5 g koriander invoer en dan de tijd wil invullen, wordt de 5.5 20 en is geselecteerd (groen).

Volgens mij zijn er wel brouwers die hun beslagwater aanpassen. En ik wil graag mijn spoelwater op pH brengen.

Laagste prioriteit is niet erg, gezien je tempo met programmeren. ;D

Hopbier

korek

Ik heb vandaag een Blondje gebrouwen. Volgens Promash een moutstort van 6.6 kg. pilsmout en 0.5 kg. crystal om een SG van 1050 te bereiken. Volgens BrouwVisie heb ik voor eenzelfde SG, 7.3 kg. pilsmout en 05.5 kg. crystal nodig. Ik heb gebrouwen volgens Promash en kwam uit op een SG van 1051 Als ik had gebrouwen volgens BrouwVisie was ik veel hoger uitgekomen met het SG, nl. ± 1057. Dit kan natuurlijk het gevolg zijn van de instellingen van BrouwVisie, maar het verschil is wel opvallend ten voordele van Promash. Overigens zou ik graag willen dat het andersom is, want BrouwVisie is veel overzichtelijker dan Promash en het is natuurlijk Nederlands.

William

Citaat van: korek op 22-04-2007  23:34 uIk heb vandaag een Blondje gebrouwen. Volgens Promash een moutstort van 6.6 kg. pilsmout en 0.5 kg. crystal om een SG van 1050 te bereiken. Volgens BrouwVisie heb ik voor eenzelfde SG, 7.3 kg. pilsmout en 05.5 kg. crystal nodig.

Heb je wel de potential sg waarden voor de mout en brouwzaalrendement aangepast, dit kan al wat schelen? Ook ik kwam in mijn parallele test tussen Promash en BrouwVisie op een verschil uit van zo'n 90% in benodigde stort voor een bepaald sg welke ik nog steeds niet helemaal kan verklaren. Maar welke is nu de juiste of ligt dat ergens middenin?

Oscar

Korek en William,

Zijn de verschillen tussen BrouwHulp en Promash van dezelfde aard ? Want de berekeningen baseer ik op BrouwHulp aangezien daarvan de formules bekend zijn. Van Promash zijn de formules niet bekend (niet bij mij), waardoor ik de eventuele verschil in waarden niet kan beoordelen. Ik weet niet welke reken methode Promash gebruikt.

De mout stort van BrouwVisie wordt mede bepaald door het Rendement wat je hebt ingesteld. Echter zit er nog ergens een klein verschil in die berekening vergeleken met BrouwHulp (bij een brouwtest van mij : 63% BrouwVisie en 65% BrouwHulp).

 :degroeten:

Oscar

Beste brouwers,

Ik heb besloten om begin volgende week een poging te doen een nieuwe volgende beta versie de deur uit te doen. Er zijn dan enkele veranderingen aangerbracht die ik toch door gebruikers wil laten testen.

De volgende wijzigingen zullen er dan waarschijnlijk in zitten :

* Koppeling tussen recept en proef notitie en keuringsformulier
* Bij bitterheidsberekening de mogelijkheid om met een bepaalde hop tot X EBU te bitteren (Wens van Herman)
* Afdrukken van een recept rapport
* Logischere menu indeling (hopelijk)
* Recept is nu gekoppeld aan de brouwinstallatie (Je kunt dus meerdere brouwerijen invoeren met zijn constanten (Afmetingen, rendement e.d.)  (wens van Adrie).
* Iets verbeterde forum-export (tabel formaat)
* waarschijnlijk is de layout van de fles etiketjes dan ook af. Ik heb bij de Hema Sticker vellen gezien van 6x24 etiketten (144 !) op A4. Deze lijken mij mooi voor de flesjes (hoe je niet alle flesjes meer te beschrijven. Makkelijk als je veel gebrouwen hebt).
* De definitieve layout van de ruilbieretiketten hoop ik dan ook af te hebben...

Bij deze versie (Beta !) zijn enkele tabellen aangepast, dus bij installatie oude versie deleten en nieuwe installatie uitvoeren.

Oh ja... tussendoor nog onder het genot van een biertje even  genieten van het mooie weer  :proost:

 :bijdrage_forum: :degroeten:

JeroenCV

Mooi Oscar,

Ik ben benieuwd!!!

Citaat van: Oscar op 25-04-2007  14:05 uOh ja..tussen door nog onder het genot van een biertje even  genieten van het mooie weer  :proost:

Leuk...ik zit op het lab in een geconditioneerde kamer van 18 graden, hele jaar door.

Oscar

Citaat van: JeroenCV op 25-04-2007  14:20 uIk zit op het lab in een geconditioneerde kamer van 18 graden, hele jaar door.

Wat zal jij lang meegaan zeg  :D :D :D

JeroenCV

Nou, je weet toch waarmee ik allemaal werk; dat verkort levens aanzienlijk.

Hopmans

Oscar,

Kan je misschien ook wat opties maken om dingen vast te zetten?

Brouwzaalrendement en mais/spoelwater?
Deze laatste twee zou ik het liefst één keer in willen voeren, en dan niet meer aan tornen.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Hoppie op 25-04-2007  14:39 uBrouwzaalrendement en mais/spoelwater?
Deze laatste twee zou ik het liefst één keer in willen voeren, en dan niet meer aan tornen.

Maar beste jongen, dat zit er toch allang in. Brouwzaalrendement hoef je maar een keer in te voeren, en wordt daarna automtisch bijgewerkt. Mais/spoel water wordt bepaald aan de hand van je beslag dikte. Totale hoeveelheid water dan je mag gebruiken wordt bepaald aan/de hand van je brouwinstallatie constanten.

Dus jij denkt het en ik heb het feitelijk al gebouwd.  :weetbeter:  ;D

Hopmans


CiteerDus jij denkt het en ik heb het feitelijk al gebouwd 

Okidooks, Brewmate!  :proost2:

 :degroeten:

hansHalberstadt

Citaat van: korek op 22-04-2007  23:34 uIk heb vandaag een Blondje gebrouwen. Volgens Promash een moutstort van 6.6 kg. pilsmout en 0.5 kg. crystal om een SG van 1050 te bereiken. Volgens BrouwVisie heb ik voor eenzelfde SG, 7.3 kg. pilsmout en 05.5 kg. crystal nodig. Ik heb gebrouwen volgens Promash en kwam uit op een SG van 1051 Als ik had gebrouwen volgens BrouwVisie was ik veel hoger uitgekomen met het SG, nl. ± 1057. Dit kan natuurlijk het gevolg zijn van de instellingen van BrouwVisie, maar het verschil is wel opvallend ten voordele van Promash. Overigens zou ik graag willen dat het andersom is, want BrouwVisie is veel overzichtelijker dan Promash en het is natuurlijk Nederlands.

Verschil in begin SG bij een bepaald volume wort kan komen door onnauwkeurigheid van de gebruikte formules in de berekening, (in dat geval zou je die moeten aanpassen) maar ook omdat het begin SG bepaald wordt door diverse factoren die afhankelijk zijn van je brouwinstallatie en brouwproces en variaties door allerlei omstandigheden. (maischen, spoelen, kwaliteit ingrediënten etc). Ik vroeg mij af of je dat in BrouwVisie in kunt stellen. In Bierpro kun je dit instellen via een aantal rendementen, die je achteraf kunt laten bepalen via een nacalculatie. Je hebt de volgende keer dan de best mogelijke afschatting voor jouw eigen brouwmethode. Ik gebruik al jaren vrijwel dezelfde instellingen voor de rendementen en kom dan in werkelijkheid heel goed op de berekende uitkomsten. Vergelijk de uitkomsten van Promash, BrouwHulp en BrouwVisie ook eens met Bierpro (geen key meer nodig) en met de rekentool (nieuw, geeft de invloed van alle stappen in het brouwproces weer op de uitkomsten) die allebei te downloaden zijn van de Triple-W site http://www.triple-w.org/free_downloads.htm   

Hans.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 25-04-2007  23:24 uVerschil in begin SG bij een bepaald volume wort kan komen door onnauwkeurigheid van de gebruikte formules in de berekening, (in dat geval zou je die moeten aanpassen) maar ook omdat het begin SG bepaald wordt door diverse factoren die afhankelijk zijn van je brouwinstallatie en brouwproces en variaties door allerlei omstandigheden. (maischen, spoelen, kwaliteit ingrediënten etc). Ik vroeg mij af of je dat in BrouwVisie in kunt stellen.

Mijn programma is nog volop in ontwikkeling, maar je verliezen (Verdamping, wateropname door je mout, rest verliezen) zijn gewoon in te stellen evenals je brouwzaal rendement (eenmalig instellen).

Dat bepaalde berekeningen niet met promash overeenkomen komt omdat ik niet weet welke formules promash gebruikt. Vergelijk de uitkomsten van mijn programma ook Met BrouwHulp, de formules in deze spreadsheet zijn mijn uitgangs punt.

Citaat van: hansHalberstadt op 25-04-2007  23:24 uIn Bierpro kun je dit instellen via een aantal rendementen, die je achteraf kunt laten bepalen via een nacalculatie. Je hebt de volgende keer dan de best mogelijke afschatting voor jouw eigen brouwmethode. Ik gebruik al jaren vrijwel dezelfde instellingen voor de rendementen en kom dan in werkelijkheid heel goed op de berekende uitkomsten. Vergelijk de uitkomsten van Promash, BrouwHulp en BrouwVisie ook eens met Bierpro (geen key meer nodig) en met de rekentool (nieuw, geeft de invloed van alle stappen in het brouwproces weer op de uitkomsten) die allebei te downloaden zijn van de Triple-W site

Hans,

Ik benijd je rekenkundigheid, echt super, maar je programma is naar mijn idee onoverzichtelijk en niet gebruikersvriendelijk. een beginnende brouwer zal hier niet mee uit de voeten kunnen, ziet er te wetenschappelijk uit, en er zijn te veel waarden die je kunt instellen of als je die wilt instellen dat het niet duidelijk is waar je dat moet doen.

Verder is de printout van een recept ronduit lelijk, zonder fatsoenlijke opmaak of printvoorbeeld op het scherm (gebruik hiervoor een rapport generator.).
Ook zie ik veel afkortingen van termen in het scherm die ik niet kan plaatsen (Ke,Kma,Kmo1 ???  :weetniet:) wat dus weer zorgt voor onduidelijkheid en onoverzichtelijkheid. Dit schrikt gebruikers af. In het hoofdscherm zitten opties die totaal geen nut hebben in het geheel (Menu item edit ? --> Cut, copy, paste ? --> Programma is toch Nederlands? En deze functies zijn uitgeschakend ?? dus overbodig. ). Enkele menu opties doen denken aan het Windows 3.1 tijdperk (Window --> Cascade, tile..enz)... Oud en niet meer van deze tijd :pcboos: . En een Nederlandse melding met de keuze Yes/No ???

En zo kan ik nog wel even  doorgaan denk ik...De formules en berekeningen zullen ongetwijfeld goed zijn in dit programma, maar het is , voor mij, een ramp om hier een fatsoenlijk recept mee samen te stellen.

 :proost2:

hansHalberstadt

Oscar,
Ik denk niet dat dit de juiste plek is om elkaar te overtuigen dat het ene of het andere programma beter is. BrouwVisie zal zeker beter zijn in uiterlijk en uitvoermogelijkheden, anders had je het niet hoeven schrijven. Wat ik je wil meegeven zijn de ideen die ik heb over wat handige features zouden kunnen zijn, net zoals er sterke punten van andere brouwprogramma's zijn, zodat je een optimaal programma kunt maken wat het beste van alle andere programma's verenigt. (Dat was toch de reden om BrouwVisie te schrijven?) Het is natuurlijk aan jou wat je met de info wilt doen. De belangrijkste reden waarom ik een brouwprogramma gebruik is om zo goed mogelijk te kunnen voorspellen wat voor bier ik ga krijgen of achteraf na te kunnen gaan wat er fout is gegaan. Daarvoor is de nauwkeurigheid en mogeliijkheid voor aanpassing aan de persoonlijke brouwinstallatie essentieel. Kijk toch als je tijd hebt (kan ik me nauwelijks voorstellen met zoveel programmeerwerk) eens naar http://www.triple-w.org/free_downloads.htm naar de rekendemo. Daar staan mijn allerlaatste inzichten en berekeningen na veel onderzoek schematisch in aangegeven.

ps
Ke,Kma,Kmo1 zijn constanten die horen bij het maischkarakterisatiemodel zoals dat in Bierpro zit. Hier heb je als beginnende brouwer niets mee te maken. De uitleg staat onder op het scherm als je op een betreffend invoervenstertje gaat staan. Als het goed is moet je binnen 1 minuut een recept in kunnen invoeren in Bierpro, via de tabs voor de ingredienten en de taps onder in het schermpje. Via het knopje 'verwerk data' krijg je een update van alle berekeningen.   

groet,
Hans.   

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 26-04-2007  23:08 uIk denk niet dat dit de juiste plek is om elkaar te overtuigen dat het ene of het andere programma beter is.

Hans, als ik hiermee een beetje "bot" overkwam, mijn excuses. Elkaar overtuigen was zeker niet mijn insteek.  :brouwen:

Ala

Vanavond maar even de fles sticker in orde gemaakt. Bij de V&D heb ik sticker vellen gevonden met stickers van 33,5 x 14,7 mm. Op 1 vel (A4) passen 96 stickers, en zijn geschikt voor iedere printer. Vanuit de volgende versie kun je op deze vellen kleine fles stickers printen. Deze stickers passen met over je kroon kurk heen, dus je hoeft ze later niet van je flesjes af te weken, en schrijven op de dopjes wordt hiermee ook overbodig.  :dansen:

Ziet er dan zo uit :



Netjes toch ?

Pieter.

Cool Oscar, ik was begonnen met het gebruik van die van die kleine ronde stickertjes, maar dat handmatig beschrijven is een crime, dus kom maar snel met de volgende update :)

 :degroeten:

Tsjerk

Oscar, nog iets. Maak je ook een printmogelijkheid van de voorraad?

Lekker handig als je boodschappen gaat doen.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Tsjerk op 27-04-2007  16:17 uOscar, nog iets. Maak je ook een printmogelijkheid van de voorraad?

Jazeker! Er komen allerlei handige lijstje om af te drukken.

Zou het ook handig zijn als je bijv van bepaalde mouten kunt aangeven hoeveel je maximaal op voorraad wilt ? Dan kan het programma jou vertellen hoeveel je moet inkopen, een soort inkoopadvies  :brouwen:

Tsjerk

Citaat van: Oscar op 27-04-2007  16:25 uZou het ook handig zijn als je bijv van bepaalde mouten kunt aangeven hoeveel je maximaal op voorraad wilt ? Dan kan het programma jou vertellen hoeveel je moet inkopen, een soort inkoop advies  :brouwen:

Je kunt beter een bestel-alarm inbouwen bij bereiken van de minimale voorraad.

 :degroeten:

RoodeLeeuwVenlo

Oscar,

Wat ik tegenwoordig ook vaker hoor, is dat brouwers tijdens de vergisting, als de gist lekker actief is, nog extra suiker toevoegen. Bij tripels en Duvel type bieren. Dan begin je dus bij een bepaald SG. dat gaat door de vergisting omlaag. Dan voeg je suiker toe en wordt het SG dus weer hoger. Vervolgens gaat het door de vergisting weer omlaag.

Is het mogelijk zoiets in je programma te verwerken? Of maak ik je het nu onnodig moeilijk?

Louis
(Waar kan ik de huidige versie downlaoden?)

Oscar

Citaat van: Tsjerk op 27-04-2007  17:04 uJe kunt beter een bestel-alarm inbouwen bij bereiken van de minimale voorraad.

Zit in de volgende beta versie !

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 28-04-2007  16:32 uWat ik tegenwoordig ook vaker hoor, is dat brouwers tijdens de vergisting, als de gist lekker actief is, nog extra suiker toevoegen. Bij tripels en Duvel type bieren. Dan begin je dus bij een bepaald SG. dat gaat door de vergisting omlaag. Dan voeg je suiker toe en wordt het SG dus weer hoger. Vervolgens gaat het door de vergisting weer omlaag.

Is het mogelijk zoiets in je programma te verwerken? Of maak ik je het nu onnodig moeilijk?

Hmm...dit is een lastige moet ik ff over nadenken, momenteel geef je bij je mouten aan dat er ook suiker in het recept zit. Een ander moment van toevoegen van suiker kan nu nog niet. Lastige punt hierin is : Welk moment wordt dit toegevoegd ? Meet je van te voren het SG ? Wl je het alleen vastlegen in het recept (een notitie) of moet er rekentechnisch ook nog wat mee gebeuren (Correctie huidige SG tijdens de vergisting) ?

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 28-04-2007  16:32 u(Waar kan ik de huidige versie downlaoden?)

www.the-force.demon.nl --> Software

MO

Dit was al verwerkt in BrouwHulp, Oscar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.