DSM vs koude waas

Gestart door RobinB, 15-02-2007 14:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Hoi Allen,
via de interactieve reclame in Gmail, kom je nog wel eens iets tegen. Zo stuitte ik op dit artikel op NRC.nl:
http://www.nrc.nl/economie/article629561.ece/Kippensmaak_zonder_dat_er_kip_aan_te_pas_komt
Hierin wordt een aantal enzymen ed ontwikkeld door DSM genoemd, die ze produceren voor de voedingsindustrie.

Één van deze enzymen is Brewers Clarextm.
http://www.dsm.com/en_US/html/dfs/beer_ingredients_brewersclarex_home.htm
Dit enzym schijnt (volgens NRC) bepaalde eiwitten af te breken zodat de koude waas (chill haze) verdwijnt.
In de link staat inderdaad: "It contains a proline-specific endoprotease for chill-proofing beer" :)
Het produkt is in 2005 op de markt gebracht en 12 internationale brouwers gebruiken het, waarvan er één tot de grootste vijf behoort (Heineken?)

CiteerBrewers Clarex ™ the fast & easy way to clear beer

The prevention of chill-haze in beer has fascinated beer brewers for many decades. Eventually, every beer has a tendency to become turbid. How can we prolong the shelf life of beer, while avoiding effects for taste and colour?

Especially in our day and age, beer production has become a sophisticated industry. Traditional brewing procedures are transformed into cost effective production processes, while brewers want to maintain their own high standards, both with regards to product stability and taste.

Brewers are for obvious reasons exceptionally dedicated to their own history-based recipe. At the same time they feel compelled to stabilize beer conditions by adding absorbents, thereby removing essential components such as protein and polyphenol. The disadvantages of these methods are obvious: they absorb or remove positive ingredients that are crucial to flavour and mouth feel.

Now, DSM has finally found the clear solution to a hazy problem: Brewers Clarex™

Brewers Clarex™: revolutionary innovation designed by DSM

Brewers Clarex™ has been developed by DSM to provide brewers with breakthrough technology to prevent turbidity in beers. Turbidity is the result of the interaction between polyphenol and protein. Brewers Clarex™ is an extremely pure enzyme that prevents this interaction. It contains a proline-specific endoprotease for chill-proofing beer.

Brewers Clarex™ is not an ingrediënt or an additive, it is a processing aid. This revolutionary product is added at the fermentation stage of the brewing process. It provides for an easy to use liquid-to-liquid system. No expensive capital equipment is required.

Brewers Clarex™ is used in very small quantities. This new product has the advantage over existing products that it preserves both the proteins and polyphenols.

Contrary to absorbents currently on the market, Brewers Clarex™ leaves no residue that needs to be removed from the beer after processing. This saves the costs of filtering out particles, it does not remove the natural polyphenols and thereby improving the antioxidant potential of the beer.

A very small and insignificant fragment of the enzyme survives pasteurization. Sensitive scientifical analysis proves no residual enzymatic activity in the final product.


Key features and benefits of Brewers Clarex™

Extremely pure enzyme containing a proline-specific endo-protease
Brewers Clarex™ does not contain any genetically modified material
Optimal temperatue is 55-60 ºC at pH 4.5-5.5
It is a processing aid, requiring no further labeling
Extremely effective chill-proofing capability
Easy to use, liquid-to-liquid system
No capital equipment required
Enhanced flavour stability compared with PVPP
Reduced cold maturation time
Longer filter runs
Cost effective against most other chill-proofing systems
Reduced handling costs
Patent protected, EP 1326957

Zijn er mensen dit het kennen/ervaring mee hebben? (MO als half-commercieel bijvoobeeld?)
Of zal het alleen voor de Industrie blijven?

[EDIT] Tekst uit link erbij geplaatst.

MO

Nee, natuurlijk niet. Ik maak bier op ouderwetse, misschien wel artisinale wijze. Brouwwater van mijn commerciële batches wordt noch aangezuurd noch gecorrigeerd met brouwzouten. Thuis hobby'de ik nog wel eens wat met zuur maar daar ben ik ook mee gestopt. Oh ja, gistvoeding, dat heb ik voor de zuster agatha wel gebruikt.

Edoch: een leuk product van DSM. Opmerkelijk dat in de tekst staat dat de endoprotease tijdens de vergisting wordt toegevoegd maar dat de optimale temperatuur (staat op het eind) tussen de 55-60 °C zou liggen. Goh, dat lijkt wel de normale eiwitrust.

En dan noch: pils moet misschien helder zijn, voor de andere bieren is dit niet nodig.

RobinB

Via dit bericht van Edgar:
Citaat van: Edgar op 10-12-2009  14:22 uhttp://www.homebrewchatter.com/board/f65/brewers-clarex-liquid-yeast-t7726/

WhiteLabs schijnt te werken aan een consumentenversie volgens deze draad.
Kwam ik op een heel ander pad dan helder bier:

Glutenvrij/arm bier!

Het schijnt namelijk dat Charlie Papazian een glutenexperiment heeft gedaan met Brewer's Clarex. Zie hier: http://www.examiner.com/x-241-Beer-Examiner~y2009m10d22-Gluten-free-beer-Reduced-gluten-beer-offers-real-beer-taste-for-Celiac-impaired
Hij heeft dus bij een normaal gebrouwen bier tijdens de vergisting wat van dit enzympreparaat gedaan. Hoewel deze proline specifieke endoprotease eigenlijk bedoeld was om koude waas te voorkomen, blijkt hij ook gluten (proline-rijk)af te kunnen afbreken!
Het bier is getest in een lab, waaruit bleek dat het <5ppm gluten bevat wat het voor een doorsnee coeliakie-patients waarschijnlijk acceptabel maakt (gevoeligheid varieerd)! :D
Ook was er volgens Charlie geen invloed op de smaak van het bier, wat voor ons natuurlijk belangrijk is!

Op deze manier kan dus iedereen zelf bierbrouwen wat ook (meer) geschikt is voor vrienden/familie met Coeliakie zonder met exotische granen aan de haal te gaan als Boekweit en Quinoa (zie experimenten van Eduard). Het gebruik van die granen heeft een duidelijk effect op de smaak van het bier, wat dit dus niet heeft.


Hier de wetenschappelijke onderbouwing:
CiteerHighly efficient gluten degradation with a newly identified prolyl endoprotease: implications for celiac disease.
Stepniak D, Spaenij-Dekking L, Mitea C, Moester M, de Ru A, Baak-Pablo R, van Veelen P, Edens L, Koning F.

Dept. of Immunohematology and Blood Transfusion, Leiden Univ. Medical Center, P.O. BOX 9600, 2300 RC Leiden, The Netherlands.

Celiac disease is a T cell-driven intolerance to wheat gluten. The gluten-derived T cell epitopes are proline-rich and thereby highly resistant to proteolytic degradation within the gastrointestinal tract. Oral supplementation with prolyl oligopeptidases has therefore been proposed as a potential therapeutic approach. The enzymes studied, however, have limitations as they are irreversibly inactivated by pepsin and acidic pH, both present in the stomach. As a consequence, these enzymes will fail to degrade gluten before it reaches the small intestine, the site where gluten induces inflammatory T cell responses that lead to celiac disease. We have now determined the usefulness of a newly identified prolyl endoprotease from Aspergillus niger for this purpose. Gluten and its peptic/tryptic digest were treated with prolyl endoprotease, and the destruction of the T cell epitopes was tested using mass spectrometry, T cell proliferation assays, ELISA, reverse-phase HPLC, SDS-PAGE, and Western blotting. We observed that the A. niger prolyl endoprotease works optimally at 4-5 pH, remains stable at 2 pH, and is completely resistant to digestion with pepsin. Moreover, the A. niger-derived enzyme efficiently degraded all tested T cell stimulatory peptides as well as intact gluten molecules. On average, the endoprotease from A. niger degraded gluten peptides 60 times faster than a prolyl oligopeptidase. Together these results indicate that the enzyme from A. niger efficiently degrades gluten proteins. Future studies are required to determine if the prolyl endoprotease can be used as an oral supplement to reduce gluten intake in patients.

Zo vang je dus meerdere vliegen in 1 klap:
- glutenarm/vrij
- geen koudewaas
- betere lange termijnstabiliteit
:D

Zou Brouwland te porren zijn om dit in het assortment op te nemen?
Zij kunnen immers een productieverpakking opdelen in consumenthoeveelheden, net zoals White labs van plan is?

Polleke

Dat zou heel erg mooi zijn. Ook ik heb hier interesse in (voor mijn moeder)

De-Geert

Dit ziet er veelbelovend uit. Als het echt veilig is, zou dat geweldig nieuws zijn.

Mijn enige vraagtekens: hoe controleer je of het gelukt is?

Polleke

Citaat van: RobinB op 29-12-2009 &nbsp;12:43 uHet bier is getest in een lab, waaruit bleek dat het <5ppm gluten bevat wat het voor een doorsnee coeliakie-patients waarschijnlijk acceptabel maakt (gevoeligheid varieerd)! :D
Dan is het een kwestie van proberen. (en misschien buikkrampen e.d. krijgen)

Maarten

Citaat van: De-Geert op 29-12-2009 &nbsp;13:38 uDit ziet er veelbelovend uit. Als het echt veilig is, zou dat geweldig nieuws zijn.

Mijn enige vraagtekens: hoe controleer je of het gelukt is?
Citaat van: Polleke op 29-12-2009 &nbsp;13:42 uDan is het een kwestie van proberen. (en misschien buikkrampen e.d. krijgen)
Juist, deze mensen gaan er niet aan dood, het is wel enorm vervelend en onhandig. Als de niveaus inderdaad rond de grens liggen waar sommigen er last van gaan krijgen zal het niet de heftigste reactie zijn die ze ooit hebben gehad. Voor het plezier wat ze eraan kunnen hebben (ambachtelijk en lekker bier), is het denk ik die kans wel waard.

Kortom: goed nieuws.

RobinB

Jammer!
Brouwland kan dit niet leveren omdat ze alleen enzymen van Erbslöh leveren. Ik denk een soort van contractuele beperking dus...

Zal eens een mailtje uitdoen naar vdKooy, want dit biedt toch veel potentie?

Een goede vraag van Brouwland was hoeveel ppm gluten (hobby)bier normaal bevat?
Ik weet dit niet? Tarwebieren zullen meer bevatten, dat wel...

<200ppm  <20* geldt volgens mij als een FDA & Codex Alimentarius grens met betrekking tot "glutenvrij" maar is dat dan natuurlijk nog niet.
Normaal bier wordt volgens mij niet verkocht als "glutenvrij" en het is bekend dat mensen toch last kunnen krijgen van (zeflbrouw)bier...?

In het draadje van Edgar (Amerikaans forum) heeft een hobbybrouwer met coeliakie via White Labs een potje gekregen om mee te experimenteren, wel interessant om te volgen dus?


[edit]* bijgewerkt nav onderstaande berichten

De-Geert

Hoeveel ppm gluten hobbybier bevat weet je nooit, je kan het namelijk niet meten, en het zal varieren met het brouwproces en het recept. Bieren met tarwe zullen meer gluten bevatten dan bieren zonder tarwe. Bieren die gefilterd zijn bevatten minder gluten dan ongefilterde bieren, mede daarom zijn hobbybieren een groter risico dan bv commerciële pils.
Heineken verkocht hun pils vroeger als glutenvrij, dat bekende destijds <20 ppm geloof ik (maar misshien wel <200 ppm). Toen de meetmethodes beter werden was dat afgelopen.


RobinB

Die 200 ppm grens van de CA is erg oud, jaren '80 of zo?
Misschien dat bij het optrekken naar 20 ppm het afgelopen was?
(samen met betere meetmethoden?)

De-Geert

Hier staat dat sinds 1 juli 2008 de norm voor glutenvrij <20 ppm is.


RobinB

CiteerHow is the FDA proposing to define the term "gluten-free"?

FDA proposes to define the term "gluten-free" to mean that a food bearing this claim in its labeling does not contain any one of the following:

-An ingrediënt that is a prohibited grain
-An ingrediënt that is derived from a prohibited grain and that has not been processed to remove gluten
-An ingrediënt that is derived from a prohibited grain and that has been processed to remove gluten, if the use of that ingrediënt results in the presence of 20 parts per million (ppm) or more gluten in the food or
-20 ppm or more gluten
http://www.fda.gov/Food/LabelingNutrition/FoodAllergensLabeling/GuidanceComplianceRegulatoryInformation/ucm111487.htm#q10

De FDA grens is dus <20 ppm :)

RobinB

@Geert: mooi, meerdere (aktuele) bronnen met dezelfde grens!

Als dát de verklaring is dat Heineken het niet meer mag vermelden, zou dat inhouden dat Heineken tussen de 20-200 ppm bevat?
(logisch redenerend)

De-Geert

Daar lijkt het op, inderdaad. De <5 ppm die Charlie Papazian vond is dus beneden de norm.


RobinB

De grens in het Papazian artikel (<5 ppm) lijkt me de detectielimiet van de gebruikte methode?
Het kan dus zijn dat het echt glutenvrij is maar dat kan je niet vaststellen...

De-Geert

Nee, dat klopt. Maar ik ga er even vanuit dat als de norm <20 ppm is en men kan vanaf 5 meten, dat er niet of nauwelijks lichamelijke klachten te verwachten zijn. Waarschijnlijk is het effect van alcohol dan groter dan het effect van de gluten.

Er zijn wel grote verschillen van patient tot patient, sommigen eten geen glutenvrij (<20 ppm) tarwezetmeel, anderen wel.

Citaat van: De-Geert op 29-12-2009 &nbsp;13:38 uMijn enige vraagtekens: hoe controleer je of het gelukt is?
Ook de wereld uit:
http://www.elisa-tek.com/EZ%20Gluten%20Flyer%20prices.jpg
(detectielimiet 10 ppm)

wilko

Citaat van: De-Geert op 29-12-2009 &nbsp;15:22 uOok de wereld uit:
http://www.elisa-tek.com/EZ%20Gluten%20Flyer%20prices.jpg
(detectielimiet 10ppm)


Niet erg goedkoop helaas.

Louis

Ik heb Whitelabs.com over Brewers Clarex gemaild.

Ze gaan het volgende maand al verkopen via hun website, MAAR het mag niet verkocht worden aan Europeanen.

Heb nu DSM gemaild over hoe ik er als particulier in Europa aan kan komen.

De-Geert

Zucht!
Nog iemand in Amerika komende maanden?

RobinB

JW!!! :D ;D

zou wel mooi zijn in ieder geval... Je hebt er maar heel weinig van nodig.

Hopmans

Vraagt niemand zich af waarom het niet verkocht mag worden aan Europeanen?
 :weetniet:

RobinB

Als je bedoelt mbt voedselveiligheid is dat geen probleem. Clarex wordt ook verkocht aan Europese brouwerijen.
Zal eerder iets met ofwel de FDA regelgeving (geen licentie voor export) ofwel licentie-afspraken met DSM (marktbescherming)

De-Geert

Citaat van: Hopmans op 23-03-2010 &nbsp;09:40 uVraagt niemand zich af waarom het niet verkocht mag worden aan Europeanen?
 :weetniet:
Jawel, maar ik vraag me vooral af hoe ik er aan kom. Maar misschien komt Louis nog met goed nieuws.


Hopmans

Dus voorlopig nog ff in de weer met gelatine?
Heb je dat al eens geprobeerd trouwens?

De-Geert

Nee, niet geprobeerd. Moet ik inderdaad eens gaan doen. Maar bij de Clarex is helderheid voor mij een bijkomend voordeel, niet de hoofdzaak.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.