Gagel

Gestart door Hoppie, 12-02-2007 19:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Hallo medebrouwers.

Ik wil een La Vhouffe kerstbier gaan brouwen en daar wil ik naast thijm ook gagel in proberen.
Weet iemand waar ik dat kan bestellen?
Alvast groeten uit Zeeland.
jack


Deze draad was oorspronkelijk gestart als een poll. Omdat niet de bedoeling was is de draad afgeplitst en verplaatst.

Jacques [13-02-2007]




Hoi Jack,

Ik meen dat je gagel kunt halen bij tuincentra, maar weet dat niet helemaal zeker.

 :degroeten:

Jacques

Jack,

Ik denk dat er even iets mis gegaan is. Had je de bedoeling om een peiling te starten? En waaruit moet dan gekozen worden?

Voor peilingen hebben we overigens een speciale plaats. In afwachting van jouw antwoord heb ik jouw vraag daar naar toe verhuist. De plek waar je je vraag gesteld had (discussie over dit forum) is in ieder geval niet de juiste plaats.

Oscar

Gagel kun je ook gewoon uit de natuur plukken, als je weet waar het groeit. een vriend van mij heeft dat eens gedaan en daar een heerlijk huwelijksbier mee gebrouwen. Tijm kun je of bij een tuincentrum kopen of gewoon in de supermarkt.

Jaap

Ik heb daar ook al eens een zoektocht naar ondernomen, maar het lijkt er op dat je het of in de VS moet bestellen (bijvoorbeeld hier of hier (sweet gale)), of zelf iets planten.
Ik denk dat ik dat laatste binnenkort maar eens doe.

Oscar

Voor gagel hoef je echt niet in de States te zijn hoor, dat groeit in Nederland gewoon in het wild, een vriend van mij weet toevallig een plek waar het groeit, maar daar heb jjij natuurlijk niets aan.

[edit]
Wat is het nut van de vraag van deze poll ?? met twee dezelfde totaal niet sporende keuze mogelijkheden ?
[/edit]

JeroenCV

Volgens mij kan je het ook kopen bij een toko, die chinese kruiden verkoopt. Of bij zo'n oude drogist zoals van der Pigge in Haarlem.

Nico v.L.

In Dordrecht zit een zaadhandelaar die de meest zeldzame en onwaarschijnlijke zaden verkoopt. Ook gagel.
https://www.vreeken.nl/  Zoek op "gagel"

Ton Vreeken verstuurt ook zakjes zaad per post.

Nico

Jaap

En planten kun je hier bestellen, maar als iemand een adres weet waar je het zo kant en klaar kunt kopen, zou ik dat ook heel graag weten.

jbo

Allemaal bedankt voor de tips.
ik wilde eigenlijk alleen weten waar ik die gagel kon krijgen maar die poll wilde ik er helemaal niet bij!
Het is voor het eerst dat ik hier wat post en ik weet de weg hier dus nog niet zo.
Nu ik toch bezig ben zal ik me gelijk even voorstellen.
Ik heet jack en ben in januari lid geworden van de Deltabrouwers uit Goes alwaar ik mijn eerste cursus bierbrouwen gevolgd heb.
Nu wil ik dus een kerstbier brouwen, dit is de laatste opdracht van de cursus en nu wil ik de Mac Chouffe gaan brouwen.
Daar zit volgens het etiket thijm in en zelf wil ik er dan nog een gagelkatje in doen.
Dus vandaar.

Groeten uit Zeeland.

Jack

Jacques

Hallo Jack,

Om je zelf voor te stellen hebben we hier op het forum een aparte rubriek. Bij dezen verzoek ik je jouw tekst waarbij je jezelf voorstelt daar te plaatsen en in deze draad de bedoelde tekst te verwijderen (word je meteen bedreven in het gebruik van dit forum  ;D ).

Nico v.L.

Een gagelkatje?
In verschillende boeken lees ik dat het blad van de gagel gebruikt werd voor bier. (Jammer genoeg staat er niets over hoeveelheden.)

Succes,
Nico

Oscar

Nico,

De bloempjes van de gagel plant kun je drogen, darna kun je deze toeveogen aan je bier, een ook voor gagel geldt: overdaad schaad. dit kruid geeft een vrij sterk aroma aan je bier, dus niet te veel toevoegen: ongeveer 0,5 gram per liter, en dan kort meekoken (5 - 10 minuten).

Ronnie

voor Gagel moet ge zijn bij Louis Meulders:
mailto:   louis.meulders@skynet.be
eventueel bij de proefbrouwerij te Lochristi die voor een vzw van een natuurvereniging gagelbier 1 x per jaar brouwt.
saluutjes, Ronnie

Ronnie

Citaat van: ronbaert op 17-02-2007  20:35 uvoor Gagel moet ge zijn bij Louis Meulders:
mailto:   louis.meulders@skynet.be
eventueel bij de proefbrouwerij te Lochristi die voor een vzw van een natuurvereniging gagelbier 1 x per jaar brouwt.
saluutjes, Ronnie
sorry Martin, te vroeg op 'n toets geklopt, bekijk ook eens de link naar de website van Louis:

http://users.skynet.be/thuisbrouwen/thuisbrouwen_book.html

Louis kan u meer vertellen, hij heeft ervaring ermee, wat ik mij herinner: alleen van hagel = not OK, u zal altijd samen met hop moeten gebruiken.
Ga nu stoppen, wil de tennis zien op Canvas.

MO

Het nieuwste bier van de Lindeboom is ook met gagel gebrouwen. Het wordt gebruikt naast een Hallertau hop. Bron: laatste PINT.

peterU

Interessante discussie. Ik ben dol op Gageleer, uit de Kempen. Een mail naar de natuurvereniging die het bier laat brouwen, maakte me niet veel wijzer. Het recept is beschermd en gagel is een beschermde plantensoort. Van hoeveelheden kan ik dus niets zeggen. Enkele jaren terug stond ik op het punt een gagelstruikje te kopen bij een tuincentrum in Roosendaal. Ze hadden daar diverse soorten. Maar ze groeien op zure, schrale heidegrond. Dan denk ik niet aan de Zeeuwse klei. Met tijm moet je oppassen, denk ik. Misschien een klein beetje in een donkere barleywine. Ik maak wel eens thee met wat tijm als ik verkouden ben en dat proef je ZEER duidelijk.
Een interessant experiment was mijn kruidentripel. Twee eetlepels (20 l bier) Avond kruidenmix van de natuurvoedingswinkel. Zit oa lavendel, salie, hp, valeriaan en nog zo wat in. 450 gr goeie honing, een kruidnagel en een jeneverbes. Begin sg was iets van 1070. Alleen een klein beetje bitterhop gebruikt. :engel: :elifant:
Peter

oranjeboombiertje

Ik zit nu achter een Elfenbier van Lindeboom (met gagel gebrouwen) maar vind het niet echt bijzonder. Het is wat zoetig en moutig en er is niet veel van de gagel of zoethout (wat er volgens het etiket in zit) te proeven. Ik ga denk ik ook maar eens zelf iets brouwen met gagel om te proeven hoe het smaakt.

 :degroeten:
Wesley

William

Ik heb net de Gageleer geproefd, gemaakt door de Lochristi proefbrouwerij.

De geur van het bier is licht kruidig / aromatisch (lavendel / citrus - sinaasappel) en neigt een beetje naar een Saison. De bitterheid heeft een vreemd profiel. De eerste 10 seconden proef je niets maar dan komt er een scherpe bitterheid opzetten, een beetje de bitterheid van het wit van een sinaasappelschil.

De smaak van dit bier vind ik prettig al had het persoonlijk nog iets droger kunnen zijn.

Het etiket vermeld de als ingredienten o.a. biohop  ??? en gagel. De laatste wordt op het etiket in het frans vertaald in piment royale. Piment (keukenkruid) vind ikzelf altijd sterk naar kruidnagel ruiken.  Op de wiki van gagel lees ik dat de wilde gagel vaak wordt gebruikt bij kiespijn. Nu wil ook het toeval dat bij kiespijn vroeger ook altijd een kruidnagel werd gebruikt.

Deze associatie doet me vermoeden dat piment misschien wel een alternatief voor gagel kan zijn. Heeft iemand ervaring met piment in bier?

Jacques

Met heel wat kruiden heb ik geëxperimenteerd, ook met piment. Zelf vond ik dit kruid niet zo'n succes. Het overheerst zeer snel en is heel anders van karakter dan gagel.
Volgens mij kun je dit kruid beter bewaren voor een lekker lapje suddervlees.

Ronnie

Hier staat ook nog een kleinigheid over GAGEL & Co:

zie punt 10 en 11

http://www.demerdal.be/extra.htm

Oscar

Als je dit bier te pakken kunt krijgen:



dan weet je wat gagel met je bier doet. Ik heb 'm vanavond geproefd en "Gagel all over the place" (ik moest het woord even zoeken, maar de geur herkende ik duidelijk).

bob

Hoi Oscar, waar heb je dit bier gekocht?
Is dit bier alleen met gagel of zitten er ook andere kruiden en of hop in?
Kun je ons ook een smaakomschrijving geven? Voor jou als bijna geslaagde keurmeester toch een koud kunstje toch.
Ik ben reuze benieuwd.

Oscar

Lees dit eens:

http://pintandfork.blogspot.com/2006/09/tasting-notes-fraoch-heather-ale.html

Volgens deze pagina zou de hele bloemen corso erin moeten zitten, maar dat alles tezamen deed mij volledig aan gagel denken. Als dat artikel klopt zit er dus vrijwel of geen hop in dit bier.

Volgens mij komt dit bier bij Burg vandaan. Proefnotities zal ik dit weekend ff hier posten.

Gerb

Ik dacht dat er in dit bier alleen bloemetjes van heide in zaten. Het ziet er niet echt smakelijk uit zo in het glas.

Oscar

Citaat van: Gerb op 28-03-2008  23:02 uIk dacht dat er in dit bier alleen bloemetjes van heide in zaten.

Gagel heeft ook bloemetjes... ;). Het kan best zijn dat alles bij elkaar mij de indruk van gagel gaf, maar dan wel heeel duidelijk.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.