Geur- en smaakprofielen: hop

Gestart door Oscar, 13-02-2007 19:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Beste Brouwers,

Ook de hop is een belangrijk bestandsdeel van je bier. Een verkeerde hopkeuze kan er toe leiden dat je niet precies het bier krijgt dat je had voorgesteld. Het kennen van een hop profiel : de geur, smaak, bitterheid, is dus zeker wel van belang. In deze draad wil ik dus ervaringen van brouwers verzamelen met betrekking tot de geur en smaak eigenschappen van de diverse hopsoorten waarover wij kunnen beschikken. De lijst van hop-profielen die hieruit zal ontstaan zal ik proberen in deze eerste post te verzamelen zodat we een waardevolle lijst krijgen waar een ieder zijn of haar voordeel mee kan doen.

Laatste update : 14/02/2007

Cascade hop (Bloemen, 3,5 %)
Deze hop heeft een laag alfazuur percentage waardoor deze uitermate geschikt is als aromahop en voor dry-hopping. Deze hop heeft een zeer citrusachtig (sinaasappel,grapefruit) karakter en is iets "houtachtig" en daardoor zeer geschikt voor o.a. Witbieren,fruitige tripels, IPA's , Pale's
en American Barley wine's. Heeft een tamelijk harde bitterheid als bitterhop.

Fuggles
Kruidig, licht dennen en licht grasachtig, wanneer gebruikt als dry-hop. Geeft erg veel aroma af heb ik ervaren. Mooie aromahop in Stouts, Porters en donkere Ale's, bitters en Barley wines.

East Kent Goldings
Fijne smaak, minder kruidig dan de Fuggle. Bij teveel dry-hop doet de hop licht "thee-achtig" aan. Het aroma neigt naar het citrusachtige. Mooie aromahop voor Pale Ales en bitters.

Target
Mooie bitterhop voor de Engelse range, licht dennenachtig, enigszins harde bite waardoor de bieren de perfecte power krijgen.

Saaz
Bloemig en kruidig, maar toch erg fijn van aroma. Subtieler dan de East Kent Goldings geeft erg veel aroma af. Ik heb goede ervaringen met deze hop in Tripels, witbier en blondjes.

Styrian Goldings
Deze smaak kan ik echt niet beschrijven. Het is familie van Fuggle, maar smaakt anders. Ik gebruik deze hop uit gewoonte als bitter en aromahop in Belgische bieren.

Northern Brewer
Lekker krachtig, subtiel aarde-achtig en pure bitter in een dubbel of quadrupel.

Tettnang
Erg kruidig, hele aparte smaak. Proef maar een Bitburger, daar zit ie volgens mij ook in. Lekker pittig in een bokbiertje.

Brewers Gold
Een lekkere bitterhop, die naar mijn inziens ook goed als aromahop gebruikt kan worden. Het is een redelijk milde hop met een cassisachtig aroma.
Lekker in Engelse bieren. Ik kan me voorstellen dat deze hop ook goed past in Belgische fruitbieren.

Magnum
Heeft veel alfa-zuren waardoor het natuurlijk al een prima bitterhop is. Als deze hop wordt toegevoegd aan het kokende wort komt er meteen een
heerlijk aroma vrij. Deze hop heb ik weleens in een brouwsel gebruikt als aroma hop. Toch is dit een hop die ik kan aanraden, ik gebruik hem in
bijna al mijn bieren als bitterhop.

Caspar

Ik heb zelf ook al eens een voorzetje gegeven voor een dergelijke draad... maar het blijkt extreem moeilijk om typische smaken te omschrijven. Ik heb ondertussen wel een aantal hopprofielen in mijn hoofd zitten omdat ik proefbrouwsels heb gemaakt van 1 enkele hop :weetbeter:. Wil je echt weten hoe een hop smaakt, ga "mono-hoppen".

Hieronder volgen een aantal "persoonlijke" waarnemingen:

Fuggles:
Kruidig, licht dennen en licht grasachtig, wanneer gebruikt als dry-hop. Geeft erg veel aroma af heb ik ervaren. Mooie aromahop in Stouts, Porters en donkere Ale's, bitters en Barley wines.

East Kent Goldings:
Fijne smaak, minder kruidig dan de Fuggle. Bij teveel dry-hop doet de hop licht "thee-achtig" aan. Het aroma neigt naar het citrusachtige. Mooie aromahop voor Pale Ales en bitters.

Target:
Mooie bitterhop voor de Engelse range, licht dennenachtig, enigszins harde bite waardoor de bieren de perfecte power krijgen.

Cascade:
Beste dry-hop die ik tot nu toe heb geproefd, tamelijk harde bitterheid als bitterhop. Flink citrus (sinaasappel) en licht "houtachtig". Mooie aromahop en bitterhop voor American Barley wine's, IPA en pale Ale.

Saaz:
Bloemig en kruidig, maar toch erg fijn van aroma. Subtieler dan de East Kent Goldings geeft erg veel aroma af. Ik heb goede ervaringen met deze hop in Tripels, witbier en blondjes.

Styrian Goldings:
Deze smaak kan ik echt niet beschrijven. Het is familie van Fuggle, maar smaakt anders. Ik gebruik deze hop uit gewoonte als bitter en aromahop in Belgische bieren.

Northern Brewer:
Lekker krachtig, subtiel aarde-achtig en pure bitter in een dubbel of quadrupel.

Tettnang:
Erg kruidig, hele aparte smaak. Proef maar een Bitburger, daar zit ie volgens mij ook in. Lekker pittig in een bokbiertje.

Groet Caspar   

Hopmans

Brewers Gold:
Een beetje in de vergetelheid geraakte hop, maar toch een lekkere bitterhop, die naar mijn
inziens ook goed als aromahop gebruikt kan worden.
Het is een redelijk milde hop met een cassisachtig aroma.
Lekker in Engelse bieren.
Ik kan me voorstellen dat deze hop ook goed past in Belgische fruitbieren.

 :degroeten:


oranjeboombiertje

Magnum:

Heeft veel alfa-zuren waardoor het natuurlijk al een prima bitterhop is. Als deze hop wordt toegevoegd aan het kokende wort komt er meteen een heerlijk aroma vrij. Deze hop heb ik weleens in een brouwsel gebruikt als aroma hop. Helaas vergistte dit brouwsel niet onder de 1038, er is dus niets van te proeven. Toch is dit een hop die ik kan aanraden, ik gebruik hem in bijna al mijn bieren als bitterhop.

 :degroeten:
Wesley

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 13-02-2007  19:32 uEen klein voorzetje :

Cascade hop (Bloemen, 3,5 %)
Deze hop heeft een laag alfazuur percentage waardoor deze uitermate geschikt is als aromahop en voor dry-hopping. Deze hop heeft een zeer citrus
achtig karakter en daardoor zeer geschikt voor o.a. Witbieren en/of fruitige tripels (en vele andere bieren)

Ik heb op mijn site een vertaling gezet van: http://byo.com/referenceguide/hops/index.html
zie http://home.wanadoo.nl/jnaikema/hopsoortenomschrijving.htm

Hopbier

Caspar

Citaat van: Drents Hopbier op 13-02-2007  20:36 uIk heb op mijn site een vertaling gezet van: http://byo.com/referenceguide/hops/index.html
zie http://home.wanadoo.nl/jnaikema/hopsoortenomschrijving.htm

Hopbier

Die lijstjes hebben we wel vaker gezien, maarrrr... ervaar je zelf de aroma's ook zo? Dat is juist het leuke van deze draad  ;D

EBC

Citrus is een vage kreet. Citroen, sinaasappel en grapefruit zijn zeer verschillende smaken.

Voor Cascade zou ik grapefruit zeggen, niks anders.

Jacques

Euhum Jasper,

Citrusachtig is de officiële term in het biersmaakvocabulair en niet citroenachtig, sinaasappelachtig of grapfruitachtig.

Voor het overzicht van de smaken in bier en hun benamingen zie hier en hier.

EBC

Hoho Jaqcues,

Citrusachtig is een categorie of verzamelnaam voor smaken. Als je preciezer kunt aangeven welke smaak het is, dan moet je dat zeker niet laten.

Citrusachtig is net als kruidig, of fruitig. Als je koriander proeft of gagel, dan vermeld je dat ook. Net als banaan of appel.

Jacques

In het smaakvovabulaire van bier worden appel en banaan wel apart onderscheiden maar citrus niet. Natuurlijk kun je allerlei verfijningen aanbrengen, bijvoorbeeld sterappeltje, Golden Delicious of Granny Smith. Gebruikelijk is dat echter niet. Normaal gesproken wordt het vocabulaire van Morton Meilgaard aangehouden.

Hopmans

Ik ben het met EBC eens.
Er is heel veel verschil tussen een grapefruit en een sinaasappel.
CiteerNormaal gesproken wordt het vocabulair van Morton Meilgaard aangehouden.
Mensen in bierland moeten zich eens wat flexibeler opstellen.
Zo ben ik ook van mening dat het LABO en BKG meer biersoorten moeten erkennen.

PS. Jacques, wil je wel letten op de spelling?

Het is vocabulaire i.p.v. vocabulair.  :biersmile:

 :degroeten:

EBC

Zonder lullig te willen doen...

Ik zie inderdaad dat Meilgaard wordt geaccepteerd als norm. Jammer, want het is niet compleet. Het is wellicht tijd voor een wiel van Jasper. Of toch dat keurmeesters in opstand komen. Want als je goed ruikt en proeft, dan mis je het een en ander in het wiel van Meilgaard.
Ergens misschien niet gek, want de man heeft het 37 jaar geleden bedacht. In die tijd werd er slechts pils gebrouwen...

Citrus komt niet voor, wel fruitig, maar dan alleen als geur, niet als smaak. Acetaldehyde valt weer niet onder fruity.
De prominent aanwezige grapefruitsmaak van een aantal Amerikaanse hoppen valt niet te registreren met Meilgaard. Noemen we dit kenmerk dan hoppy of fruity? Of wordt grapefruit ontleed tot bitter en fruity? Dat is toch ook niet juist...
Ikke niet snappen, want ook de Amerikanen hebben Meilgaard tot standaard verheven...En zeg nou niet dat grapefruit slechts geur is maar geen smaak omdat het retronasaal is.

Het idee dat je tong bitter, zuur, zoet en zout slechts op bepaalde plekken zou waarnemen is ook reeds lang naar het rijk der fabelen verwezen.

Ik doe zelden mee met wedstrijden. Ik zal wellicht dit jaar weer eens iets insturen.

Hopmans


CiteerHet idee dat je tong bitter, zuur, zoet en zout slechts op bepaalde plekken zou waarnemen is ook reeds lang naar het rijk der fabelen verwezen.

Inderdaad!
Er is verschil tussen bitter en bitter.
Grapefruit heeft een hele andere bitter dan hop.
Drink maar eens een tonic en een bier naast elkaar.

 :degroeten:

Oscar

Mooi betoog van EBC e nwel eentje waar ik het mee eens ben. Veel smaak omschrijvingen zijn heel algemeen : moutig, fruitig, een fijn aroma, karamel-achtig.
Het moeilijke aan het proeven is om onderscheid te vinden binnen deze algemene omschrijvingen en om geur en smaak componenten zoveel mogelijk te onderscheiden. Twee witbieren kunnen beide compleet verschillend zijn en beide fris zurig van smaak zijn.


Jacques

Citaat van: Hoppie op 14-02-2007  21:47 uIk ben het met EBC eens.
Er is heel veel verschil tussen een grapefruit en een sinaasappel. Mensen in bierland moeten zich eens wat flexibeler opstellen.
Zo ben ik ook van mening dat het LABO en BKG meer biersoorten moeten erkennen.

Sinaasappelachtig komt van nature niet voor in bier. Grapefruitachtig kan inderdaad uit de hop komen.

Het punt dat ik naar voren wil brengen is dat iedereen dezelfde (smaak)taal hoort te spreken. Doen we dat niet dan verstaan we elkaar niet. Bijna niets is zo lastig als een smaak onder woorden te brengen. Daarbij refereren wij aan bekende smaken.

Verfijningen van de smaken uit het smaakwiel kunnen aangebracht worden maar dan moeten we die allemaal op dezelfde wijze benoemen. Hier op het forum, maar ook daarbuiten. Mijn voorkeur heeft het daarom om een standaard te gebruiken, het smaakwiel van Morton Meilgaard is zo'n standaard.
 

Jacques

Citaat van: Hoppie op 14-02-2007  21:47 uPS. Jacques, wil je wel letten op de spelling?

Het is vocabulaire i.p.v. vocabulair.  :biersmile:

Bedankt voor je opmerkzaamheid. Ik heb het aangepast.

MO

Ik ga helemaal mee met Jasper. Weg met de oude, starre methodieken, en hoera voor de nieuwe bredere proefmethodes. Een sinaasappel is geen grapefruit, als je hiermee een oude proefmethodiek wilt verdedigen...

Adrie

Ik zie ook niet in wat er mis is met het omschrijven van een smaak met sinaasappel. Sinaasappel is duidelijker dan citrusachtig. Iedereen weet hoe een sinaasappel smaakt en ruikt. En een Granny Smith.

Hopmans


CiteerSinaasappelachtig komt van nature niet voor in bier.
Ben ik het niet mee eens.
Ik heb duidelijk een sinaasappeltje geproefd in de lambic van oscar voordat we gingen mengen.
Of het door de hop en/of wilde gist komt weet ik niet, maar feit is dat het een natuurlijk bier is met
deze smaakcomponent.
De Windsorgist heeft ook een sinaasappelsmaakje.

Ik zie in de schijf ook geen rubbersmaak.
Dit is een component die in de oude geuze van Boon is te proeven.

CiteerWeg met de oude, starre methodieken, en hoera voor de nieuwe bredere proefmethodes.

The new generation breeze. 8)

 :degroeten:



Jacques

Ik heb op zich geen bezwaar tegen de uitbreiding van het vocabulaire alleen moeten we oppassen dat we geen eigen taal gaan spreken. Zo heb ik ooit iemand geoxideerd horen omschrijven als appelmoes uit blik. Als we dat zouden overnemen missen we de aansluiting met de termen die gebruikt worden in de professionele wereld.

Overigens heb ik nog nooit sinaasappel in een bier geproefd waarbij geen sinaasappelschillen was toegevoegd. Het kan zijn dat een bepaalde smaakstof associaties met zich mee brengt waardoor je denkt de stof waarmee je de associatie gemaakt hebt in je bier zit.
Een heel mooi voorbeeld heb ik meegemaakt bij een bier dat ik vergist had met gist die opgekweekt was uit een flesje Hoegaarden. Diverse proevers zweerden dat er tarwe in het bier gebruikt was terwijl dat absoluut niet het geval was. Blijft soms heel raar dat proeven.

Het staat mij bij dat het smaakvocabulaire enige tijd geleden is uitgebreid. Ik stel voor dat we daar naar op zoek gaan en dit vocabulaire gaan gebruiken. Dat is wel zo handig als we nog eens willen achterhalen waar een bepaald smaakje vandaan komt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.