Saaison

Gestart door Adrie, 09-02-2007 12:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Sommigen vinden hem saai, de Saison, maar ik vind hem heerlijk. Nu Wyeast de Saison gist (tijdelijk) in het assortiment heeft, grijp ik de kans aan om er een te maken.

De stort:
82% pilsmout
10% suiker
5% tarwevlokken
3% cara120

Hoppen met Styrian Goldings tot 25 IBU (of misschien 30) en koudhoppen met iets meer dan 1 gram Styrian Goldings per liter.

Een droog maischschema, met een 45 minutenrust op 62 graden en een dun beslag (5 l/kg).

De Saison gist is een notoir langzame vergister, die vooral maltotriose moeilijk vergist, dus ik bereid me voor op een langdurige vergisting. Volgens Wyeast stopt ie meestal rond 1030 om vervolgens heel langzaam uit te gisten.

Vanavond giststarter maken (het pak staat bol) en zondag brouwen.

MO

Ga je nog, zoals gebruikelijk schijnt te zijn, bij een hoge temperatuur vergisten?

BuBS

HI Adrie,

Drie keer gebrouwen met de saison gist van White Labs, de eerste keer giste hij snel uit voor 77%, in 5 dagen.
De tweede keer ging hij in 5 dagen van 1064 naar 1020 en bleef daar steken. Het derde bier ging van 1086 naar 1020 in ander halve maand. Het is een lekkere gist, vooral het eerste bier, de andere twee waren voor mij te zoet.
Ik zou wel de gist inzaaien op 18/20 °C en niet hoger. De temp kan wel flink oplopen, in de brouwerij zelf wel tot een graad of 35!

Succes,
Kees

Oscar

Een saison is zeker geen saai bier, nu vind ik de term "saai bier" sowieso al bijna nooit van toepassing. Zelfs een pils hoeft absoluut niet saai te zijn.

Wordt het een saison klasse A of klasse C (Sterke saison)? Voor een saison mag je bitteren tot ± 40 EBU (volgens type). Ik zou zeker rond de 30 of zelfs 35 gaan zitter, zeker als het een sterke saison wordt (7,5% - 9%).

Gerb

Wat is je begin SG? Ik heb een paar keer gebrouwen met het gistbezinksel van Dupont, maar die bieren vergisten er ver uit. Zou de Wyeast een andere oorsprong hebben?

Adrie

Het wordt een gewone saison, dus met een begin SG van 1050 tot 1055. Het wordt een biertje om tijdens de warme lente- en zomerdagen van te genieten. En omdat ie ver moet doorgisten, wil ik hem ook niet te bitter maken, want bij droge bieren komt de bitterheid toch sterker naar voren. 30 IBU lijkt me dus wel bitter genoeg.

Ik zaai altijd in op rond 18 tot 20 graden, dat zal ik bij dit bier ook doen. Aangezien ie best warm mag worden, haal ik de gamel maar weer van stal, die is dubbelwandig en isoleert als de beste.

RobinB

[offtopic]
Citaat van: Oscar op 09-02-2007  13:05 uEen saison is zeker geen saai bier, nu vind ik de term "saai bier" sowieso al bijna nooit van toepassing.
Nu heb ik laatst echter een Piedboeuf Tripel opengetrokken (je komt nog wat tegen in de supermarkt :D) en die vond ik toch wel behoorlijk saai (lees smakeloos)... :)
Dat is dan ook een tafelbiertje, dus dat zal dan wel horen  ;D

Oxhead

Ik heb dit jaar 2 Saisons met Wyeast 3724 gemaakt en mijn tip is vergist boven 25 graden of de gisting valt stil . Ook de navergisting op hoge temperatuur uitvoeren . Dit is de meest trage gist die ik in mijn 14 jarige brouwloopbaan heb meegemaakt , maar hij smaakte gelukkig erg goed met het overhevelen . Nou nog wachten tot tie klaar is :slaperig:

Adrie

De saison is gisteren gebrouwen, samen met een ex-collega die levensmiddelentechnologie heeft gestudeerd en ook ooit wel eens een biertje heeft gebrouwen. Samen brouwen is toch echt veel leuker dan alleen brouwen, vooral als je een HERMS hebt en je weinig hoeft te doen. We kwamen tot de conclusie dat brouwen eigenlijk maar 2 leuke momenten kent:

1. het samenstellen van het recept (inclusief voorstudie (proeven van bieren));
2. het opentrekken van het eerste bier na de hergisting op fles.

Tussen 1 en 2 is brouwen saai.  ;D

Het brouwen verliep perfect, geen bijzonderheden. De starter had ik 36 uur belucht en deze was zeer troebel/wit. Al een paar uur na het inzaaien was de vergisting van start gegaan. Vanmorgen blubde hij of zijn leven ervan af hing. Heerlijke citrus/hopgeuren kwamen daarbij vrij.

Overigens heb ik de tarwevlokken vervangen door tarwemout, omdat ik daar nog een restje van had en de suiker door donkere kandijsuiker. En ik had nog een beetje Styrian Goldings te weinig en die heb ik vervangen door Fuggle. Voor het koudhoppen heb ik zo nog genoeg Styrian Goldings over.

Als de gist zich een beetje wil gedragen wordt dit vast een heerlijk zomerbier.

Liemingbrouwer

Hoi Adrie,

Verwacht u zeker maar een zeer langdurige vergisting, ik heb ook een saison, lees topic "paasbier", gebrouwen.
Op 7 januari gebrouwen, vergist bij 26° gedurende 7 dagen dan Sg gemeten dit was nog 1034.
Nochtans was er een hevige gisting aan de gang.
Dan de temperatuur laten dalen tot 22° en hij blubte lustig verder. 
Op 13 januari geheveld bij 1026.
Hij was dan nog zeer troebel, en er zweefde nog zeer veel gist rond.
Verleden week kouder gezet (13°) en was het Sg 1018, maar nog bij 13° blubt hij rustig verder.

De vraag is nu zou het niet beter zijn nog eens over te hevelen, om de gist die nu een beetje bezonken kwijt te spelen, of zou jij hem op de gist laten lageren.

Vooral telkens als je een staal neemt proeven want de smaakevolutie van dit bier is enorm.
Dit biertje is echt een uitdaging, want je moet het kunnen opbrengen lang te wachten.

Adrie

Ja, ik bereid me al voor op een langdurige vergisting. Daar staat deze gist om bekend. Ik zou niet te vaak overhevelen, want elke keer dat je dat doet loop je weer risico op oxidatie en infectie.

Oscar

Citaat van: Adrie op 12-02-2007  10:08 u1. het samenstellen van het recept (inclusief voorstudie (proeven van bieren));
2. het opentrekken van het eerste bier na de hergisting op fles.

Tussen 1 en 2 is brouwen saai.  ;D

Dan moet je dat of opvullen met bierdrinken  :proost2: of je hebt je installatie te ver door geautomatiseerd :D, ga maar weer terug naar de basis, met een pannetje op het vuur en brouwen is niet meer saai.  ;D

Oxhead

Zo net mijn 1e saison gebotteld met Wyeast 3724 bij een eind sg van 1011. Het begin sg was 1057, dus een schijnbare vergistingsgraad van 80 % (volgens Promash) Dit uit een stort van 90% pilsmout en 10% suiker bij een vergistingstemperatuur van 27 graden gedurende 6 weken. De smaak was veelbelovend  :dansen:

Adrie

Die van mij heb ik gisteren overgeheveld. En inderdaad: het SG was pas 1030, maar hij blubt nog langzaam door. Helaas heb ik nu niet de mogelijkheid om de temperatuur te controleren, dus hij staat gewoon in de woonkamer. Zo lang hij nog doorblubt maak ik me nog maar geen zorgen.

William

Vorige week heb ik ook een Saison gebrouwen volgens het recept van Adrie in dit draadje. Door de nieuwe maltmill ben ik uitgekomen op een s.g. van 1062 wat iets hoger is dan het doel s.g. van 1059.

Ik heb de vergisting uitgevoerd met de Wyeast 3724 bij een constante temperatuur van 26 ºC. Het is inderdaad een typische gist. Terwijl een normale gist bij mij altijd heel explosief begint en daarna rustig aan doet begint deze gist redelijk rustig maar blijft wel continue doorgaan.

Toch zit ik na 7 dagen nu op 8,2 ºBrix / s.g. 1015 (svg van 75%) en er is nog steeds veel activiteit in het waterslot. Ik heb het net overgeheveld in de mandfles en zag dat het bier nog zeer troebel is door de actieve gist terwijl er maar een dun laagje sediment aanwezig was. Ik laat de mandfles daarom toch nog maar een tijdje bij 26 ºC staan voordat de temperatuur naar beneden gaat en er wat koudhop in de mandfles gaat. Ik proefde afgelopen vrijdag een Saison van Dupont en proefde daarin toch wel heel duidelijk een hoparoma dat ik nu nog mis.

Welke hop zou ik hier het beste voor kunnen nemen? Als bitterhop en aromahop heb ik Styrian Goldings genomen maar als ik het bier nu proef denk ik dat een Crystal of Cascade ook wel zou passen of is het toch beter om in lijn te blijven met Styrian?

Oh ja, de smaak en geur van dit bier is echt overweldigend fruitig.


Adrie

Tja, Styrian Goldings is de hop voor een Saison, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat een andere hop niet kan.

Opvallend dat jouw bier veel sneller vergist dan die van mij, maar dat komt natuurlijk door de hogere temperatuur. Helaas moet ik het doen met kamertemperatuur en dan gaat het niet zo snel.

Oscar

Adrie,

Heb jij nog geen waterbad constructie voor je vergisting ? Of een andere methode om de vergistings temperatuur te controleren ?

Adrie

Nee, erg hè? Komt wel na de verhuizing, als ik ergens een ruimte heb waar ik kan vergisten en waar de kinderen er niet bij kunnen.

Oxhead

CiteerTja, Styrian Goldings is de hop voor een Saison, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat een andere hop niet kan.

Dupont toch voor mij het voorbeeld van de saison gebruikt East-Kent Goldings in hun saison

Adrie

Meen je dat nou? E.K. Goldings geeft toch niet die citrusachtige hoppigheid?

MO

Dat kan toch net zo goed uit de gist komen.

Adrie

Nou, ik vond mijn bier na de hoofdgisting niet erg citrusachtig.

Adrie

Het goede nieuws is, dat de dichtheid van dit bier gisteren op 1007 zat.


Het slechte nieuws is, dat het eigenlijk meer op azijn leek dan op bier. Tip: als je vrouw besluit om zelf zuurdesembrood te gaan maken, verban haar dan naar Siberië. Ik heb er alles aan gedaan om zuurdesem en wort/bier gescheiden te houden, alles rigoureus te ontsmetten etc, maar dat heeft klaarblijkelijk geen effect gehad. Het lijkt me geen toeval dat de eerste keer dat ik een verzuring in mijn bier heb, gebeurt nadat mijn vrouw begonnen is met zuurdesem.

Hoe dan ook: de zuurdesem is bij deze verbannen. Mijn vrouw houd ik nog maar even.

MO

Handig joh, zo'n aparte brouwruimte.

Weet je 100% zeker dat het bier verzuurd is? Droge bieren smaken altijd wel wat zurig. Ga je nog een gedeeltje bottelen (mooie Lambiek!) of gaat het door de gootsteen?

Adrie

Weet ik zeker dat het zuur was? De glazuur sprong spontaan van mijn tanden. Het was zuurder dan een Boon geuze van drie jaar oud. Verschrikkelijk!

Het bier is al door de gootsteen gespoeld. Was te bitter om ooit een mooie lambiek te worden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.