Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: "Schijnbaar SG" (met hydrometer) ?  (gelezen 1452 keer)

Offline Bierke

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouw met verstand, brouw lekker en gezond!
"Schijnbaar SG" (met hydrometer) ?
« Gepost op: 23-01-2007 23:31 u »
Op het rekenblad van A3 vind ik ergens terug dat de met de refratometer gemeten waarde voor het SG kan verschillen van de waarde met de hydrometer.
Onlangs heb ik het ook zelf vastgesteld.

Meet je dus vanaf er alcohol aanwezig is best met de hydrometer of is er een mogelijkheid tot omrekenen? Ik zie op den duur het bos niet meer door de bomen...
Uiteraard heb ik al gezocht op het forum en daarbuiten.
Wie is hier in thuis en weet raad.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: "Schijnbaar SG" (met hydrometer) ?
« Reactie #1 Gepost op: 24-01-2007 09:22 u »
In het tabblad Alcohol vind je een tabelletje Bepaling SG na gisting met refractometer. Hier vul je het aantal graden Brix voor en na gisting in. Er wordt dan berekend wat de dichtheid (in g/l) voor en na gisting is.

Offline Bierke

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouw met verstand, brouw lekker en gezond!
Re: "Schijnbaar SG" (met hydrometer) ?
« Reactie #2 Gepost op: 24-01-2007 11:48 u »
Bedankt Adrie!

Ik ga het deze namiddag even uitproberen.

Tags: