Mijn eerste brouwsel?

Gestart door Coert, 23-01-2007 21:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coert

Ik wil voor het eerst een bier gaan brouwen, een kriek bier maar bij gebrek aan krieksappen in dit jaar getijde dacht ik aan het volgende recept.
 :denken:
Wat vinden jullie als ervaren brouwers van dit recept? Weg er mee of proberen.
Mijn uitgangspunt is een bier te maken met het frisse van appel en het zoete van framboos, of sla ik nu volkomen de plank mis.

Kriekbier
Voor 15 liter
2000 gram Pilsmout
700 gram rietsuiker
1 liter appel krieksap
50 ml framboos extract
25 gram Hop

Beginnen met 4 liter water opzetten, bij 45 gr. Het geschrote pilsmout toevoegen. 15 min, opvoeren naar 55 gr. 30 min. Naar 65 gr. 60 min. Naar 72 gr. 30 min.
Hierna spoelen met 80 gr. Water tot aan 15 liter. Aan de kook brengen en de hop toe voegen 15 à 20 min koken.
De hop uit zeven.
Afkoelen en bij 50 gr. De appel (kriek)sap + Frambozen extract toevoegen.
Bij 20 gr. De gist toe voegen.

Ik wil graag van deze theorie leren , want ik heb totaal nog geen praktijkervaring.
Dus als jullie dit recept willen/kunnen aanvullen cq verbteren GRAAG.

Coert,
 :pan:

Oscar

Coert,

Leuk idee, maar om je eerste brouwsel al meteen een kriek te gaan brouwen? Hoe kom je op dat idee?
Trouwens aan het recept te zien zal het een zoet vruchtenbier worden, dus niet echt een origineel kriekenbier.


MO

Misschien associëren de meeste mensen kriekbier wel met zoet kersenbier. Coert, er zijn droge zuren kriekbieren en zoete (commerciële) kersenbieren. Wat heb jij voor ogen.
En inderdaad wat Oscar zegt klopt volgens mij wel: misschien kun je beginnen met een blondje of een tripel, een goed kersenbier brouwen is heel erg moeilijk.

Coert

Citaat van: MO op 23-01-2007  22:10 uMisschien associeren de meeste mensen kriek bier wel met zoet kersenbier. Coert, er zijn droge zuren kriek bieren en zoete (commerciele) kersenbieren. Wat heb jij voor ogen.
En inderdaad wat Oscar zegt klopt volgens mij wel: misschien kun je beginnen met een blondje of een tripel, een goed kersenbier brouwen is heel erg moeilijk.

Het klopt hellemaal wat jullie allebei schrijven, ik wil echt een goed zoet biertje proberen te brouwen. Een tripel heb ik al gedaan, wel een kant en klaar pakket.
Eigenlijk wil ik een soort vrouwen biertje maken lekker zoet (ben er zelf ook niet vies van).
Maar moet ik dan de appel verdubbelen en de framboos laten vervallen (zodat ik dus een echte kriek krijg).

Of hebben jullie een ander recept voor mij?

Coert,
Een kersenbier is altijd zurig een framboos is wat zoetig?

Pieter.

Een echte Kriek of Framboise is gemaakt van Lambiek gebrouwen volgens spontane vergisting en smaakt zurig/zoetig met geen hopsmaak. Het vergistings proces en de rijping duurt erg lang (meer dan een jaar, vaak veel langer) Het nabrouwen van zo'n biertje is behoorlijk ingewikkeld.

Ik heb momenteel een Lambiek (spontane vergisting) poging in het gistvat staan wat uiteindelijk een Framboise moet gaan worden.

Het onderstaande recept is zoveel mogelijk gebaseerd op Lambiek bieren gebrouwens volgens de traditie die Lambiek brouwers hanteren.

Naam brouwsel: Lambiek (basis voor Kriek, Framboise, Faro)
Biertype: Lambiek
Begin SG: 1055
Eind SG:
Berekende kleur: 9 EBC
Berekende bitterheid: nvt
Brouwzaal rendement: 70%

Recept voor 20 liter:

Mout & suiker
3250 gram    60%   Pilsmout   3 EBC
2170 gram    40%   Tarwevlokken   4 EBC

Water

4 l water/kg mout

Maischschema

15 min  45 ºC
15 min  52 ºC
45 min  65 ºC
30 min  72 ºC
20 min  78 ºC

Spoelwater 88 ºC

Hop
5 gram per liter overjarige hop, kooktijd  180 min

Kooktijd
Totale kooktijd wort: 180 min

Misschien dat je dit recept kan gebruiken om een goede basis te hebben voor de Kriek die je op het oog hebt, alleen zou ik niet weten wat voor gist je zou moeten gebruiken. Lambiek Blend van Wyeast is een optie maar ook dat is een langdurende vergisting, de regel is 200gr tot 400 gr krieken of frambozen per liter bier, maar hoe dit om te rekenen naar de hoeveelheid vruchtensap zou ik niet weten helaas.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Vrg,
Pieter

Oscar

Volgens mij heeft Coen geen zin om meer dan een jaar op zijn biertje te wachten en wil hij gewoon een zoet fruit-vrouwen-biertje brouwen.
Dus gebruik een gist die niet te ver uitvergist en houd de vergistings temperatuur lekker hoog (± 25 °C) voor de fruitige esters. Die 45 °C stap is
voor een degelijk bier tegenwoordig niet meer echt nodig en 30 min op 65°C is lang genoeg voor een zoet bier. Houd je maischschema lekker kort.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.