Caspar's Imperial IPA

Gestart door Caspar, 14-01-2007 20:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Tsja, ik kan natuurlijk ook een korreltje achter de hand houden (ik heb nog S04 in de koelkast liggen). Adrie's Orval is van 1060 naar 1010 gegaan even uit mijn hoofd. Ik denk niet dat de Orval gist veel moeite heeft met een hoog alcohol %.

Lastig hoor, maar het wordt natuurlijk wel een uniek brouwseltje op deze manier  :brouwen:.

Wel iets opgekweekt... maar nog nooit gebruikt moet ik heel eerlijk bekennen  :verbergen:

JeroenCV

Casper,

Kan je anders niet eens een litertje moutextract maken met SG1090 en dan dit vergisten en kijken hoe dat smaakt? Dan heb je een indruk of je opgekweekte gist goed/slecht is.

Caspar

Goed idee Jeroen, kan ik meteen een keertje oefenen met het opkweken van de Orval gist. Wellicht kan ik de slurrie van het moutextract proefje verder opkweken voor de brouwdag. 

Groet Caspar

Jacques

Als je een Orval smaak wilt zou ik toch maar proberen het depot van een vers Orval flesje op te kweken.

Je kunt dat al een keer uitproberen en het later nogmaals doen. Dan weet je dat het allemaal werkt en ben je vooraf gerustgesteld.

Adrie

Depot opkweken uit een (redelijk verse) Orval gaat goed. Van het depot van één fles hebben we 120 liter bier vergist (uiteraard via een giststarter van 4 liter)! Ik zou gewoon opkweken.

Caspar

Jullie hebben me overtuigd, ik ga het gewoon proberen. Ik zorg wel dat ik wat gist achter de hand heb voor een fall back scenario. Al met al is het een proefbrouwsel  :brouwen:.

Over en paar weekjes maar eens wat grondstoffen bestellen  :dansen:

Ik hou jullie op de hoogte.

MO

Gelukkig, ze hebben je al overtuigd. Ik bedoelde dat als je twee gisten tegelijk gaat opkweken, je absoluut niet weet welke gist in de beste vorm is en je dus niet weet wat je aan het kweken bent. Lijkt me niet reproduceerbaar en zo.

Caspar

Goedemorgen heren,

Mijn moeder was vorige week bij het Orval klooster waar ze een sixpack Orval heeft gekocht voor me. Botteldatum is 22-2-2007, als ik volgende maand ga brouwen zit het bier dus 4 maand op fles.

Het depot van een 4 maand oude Orval is prima op te kweken, toch?

Groet Caspar

Oscar

Caspar,

Deze Orval lijkt mij redelijk tot zeer vers en de gist zul je zonder problemen op kunnen kweken.

Caspar

OK... dan is het gaan met die banaan volgende maand :gistsmile:

Herman

Alleen als je te warm vergist :D

Caspar

Zo, ik heb net 150 ml moutextract oplossing met een snufje gistvoedingszouten aan het depot van twee flesjes Orval toegevoegd. Ik ben benieuwd of de gist aanslaat, zaterdag ga ik brouwen :brouwen:.

Groet Caspar

Caspar

Zo, beide starters hangen aan de beluchting. De Orval opkweek had een stevige Bret lucht, ben benieuwd of ik geen lambiekgist zit te kweken, maar dat zien we over een paar maanden wel weer ;).

Groet Caspar

Caspar

Goeiendag... wat een dag om te brouwen, regen, onweer, noem maar op :nut:.

Het brouwen daarentegen verliep vlekkeloos ;D. Ik heb maar liefst drie brouwsels onder het waterslot.

Imperial IPA: 20 liter, begin SG 1082 / 20,6 ºBrix (voor toevoegen giststarter Wyeast American Ale) rendement 65%.  0,5 kg suiker ga ik nog toevoegen als de vergisting op gang is gekomen om het SG te verhogen naar 1089.

Proefbrouwsel IPA (mini-mash): 4 liter moutextract-oplossing gekookt met Chinook pellets, gemengd met 1,5 liter van de Imperial IPA en een deel van de Wyeast American Ale giststarter toegevoeg. Begin SG 1052 / 44 IBU.

Proefbrouwsel Orval Supreme: 6,2 liter wort van de Imperial IPA vergisten met een Orval opkweek.

Op jullie advies, heb ik vanochtend de giststarters afgegoten en opnieuw aangevuld met een moutextract-oplossing. Beide starters waren zeer actief :brouwen:.

Wordt vervolgd ;D.

Caspar

Ik heb toch maar besloten om verder geen extra suiker toe te voegen, het enige verschil is 1% alcohol, verder niets. Met een verwacht alcohol % van 8,5 a 9% valt dit bier uitstekend binnen de specs van een Imperial IPA / Double IPA.

De vergisting verloopt voorspoedig bij 21 oC, opvallend is de fruitigheid die uit het waterslot van de Orval Supreme komt. Had ik niet verwacht bij deze gist :gistsmile:.

Groet Caspar

Caspar

Vandaag heb ik beide proefbrouwsels overgeheveld in de mandfles. Helaas kwam ik er tijdens het hevelen achter dat de bieren nog erg troebel waren van de gist, hopelijk bezinkt dit vlot!

American IPA: 6,1 oBrix / SG 1007, frisse hoppige smaak... dit wordt een heerlijke dorstlesser (voor de nazomer).
Orval Supreme: 10 oBrix / SG 1017 (hier gaan nog wel een paar puntjes vanaf)... Bret is subtiel aanwezig, de smaak is :duimop:.

De Orval Supreme is gedryhopt met 1,5 gram / liter Cascade.
De IPA is gedryhopt met 1,1 gram / liter Cascade en 0,4 gram / liter Chinook.

Jos Groen

Citaat van: Caspar op 23-06-2007  18:04 uOp jullie advies, heb ik vanochtend de giststarters afgegoten en opnieuw aangevuld met een moutextract-oplossing. Beide starters waren zeer actief :brouwen:.

Op de brouwdag zelf nog een extra boost ?

Caspar

Hoi Jos,

's Ochtends op de brouwdag heb ik inderdaad de starters afgegoten en opnieuw aangevuld met moutextract oplossing.

Vanavond ga ik de Imperial IPA overhevelen, de Orval Supreme was tamelijk bitter... maar niet extreem (wat je wel zou verwachten bij 70 IBU).

Groet Caspar

Caspar

Ook de Imperial IPA overgeheveld bij 11,2 oBrix / SG 1023. Er gaan nog wel 7 a 8 puntjes vanaf vermoed ik. Het bier smaakte zeer (citrus) hoppig en was nog redelijk zoetig. Ook hier 1,5 gram / liter Cascade dry-hop toegevoegd (alsof ie nog niet hoppig genoeg is ;D).

En nu twee weekjes wachten...

Caspar

Gisteren beide proefbrouwsels gebotteld. De waarden die ik heb afgelezen met de SG meter lijken iets af te wijken van het verwachte oBrix. OK, ik heb alleen het hoofdbrouwsel daadwerkelijk met een SG meter gemeten, dus echt nauwkeurig zijn de proefbrouwsels niet geregistreerd :-\.

American IPA (vanaf heden APA ;)): SG na 19 dagen 6 oBrix / SG 1008 schijnbare vergistingsgraad 83% / Begin SG 1050 / 6,3 gr/liter suiker toegevoegd /5,8% alcohol vol.

Orval Supreme: SG na 19 dagen 9,8 oBrix / SG 1014 / Begin SG 1080 schijnbare vergistingsgraad 82% / 6,3 gr/liter suiker toegevoegd / 9,1% Alcohol vol ( :nut:).

De Orval Supreme leek wel meer Bret smaken dan het origineel te hebben. Op zich is dit logisch, want de paters vergisten de "echte Orval' primair met een zuivere gist en voegen later pas de Bret toe. De bieren smaakte veelbelovend, kan niet wachten tot er 1 maand voorbij is samenvol.

Groet Caspar

Caspar

En ook de Imperial IPA zit in de fles. ook dit bier heeft een eind SG 9,8 oBrix / SG 1014, ook hier 6,3 gram / liter suiker toegevoegd.

Ik ben echt heel erg te spreken over de smaak, hoppig, een licht zoete moutige basissmaak, licht oranje gekleurd, citrus en BITTERRRRR ;D. Toen ik het restje bier uit het vat opdronk kreeg ik wel een klap van de bitterheid (70 IBU) :nut:. De Orval leek minder bitter over te komen. Tot nu toe niet dat houterige smaakje die ik in de "Amerikaanse Hopsels" proef, maar het gistprofiel lijkt wel zeer sterk overeen te komen :brouwen:.

Dit is een leuk ruilbiertje voor de hobbybrouwdag in oktober!

Groet Caspar

Caspar

Vandaag beide proefbrouwsels open getrokken om te kijken of er koolzuur in zat... en dit was het geval ;D. De Orval Supreme is een soort body-builder uitvoering van de Orval, bitter, hoppig, Bret en flink wat alcohol.

De APA is droog, verfrissend, bitter, citrus... en proef ik daar nu een Bretje ????? Ik hoop niet dat ik een infectie heb opgelopen! Ik ga sowieso mijn gistvaten preventief reinigen met Chempro Caustic.

Het hoofdbrouwsel heeft nagenoeg geen koolzuur na 1 week (een flauw sisje), dus de gist ga ik even wakker schudden volgende week :brouwen:. De smaak was wel om weg te smelten :proost:.

Groet Caspar

MO

Wauw, een Orval van 9% en navergisting. Goed om te weten dat die gist daar ook tegen kan. Ik zou met deze gist ook wel eens een zwaar bier willen brouwen.

Nadat ik laatst met de Orval gist heb gebrouwen heb ik een aantal slangen en mijn gistvat en mijn bottelvat in de hete loog gezet. Oppassen met die gist hoor!

Caspar

Ja, die gist is best krachtig MO :gistsmile:.

Ik zal inderdaad alle materialen die in contact hebben gestaan met de Orval even in de Chempro zetten vandeweek. Binnenkort een post over de smaak van de Imperial IPA als er koolzuur op zit :proost:.

Groet Caspar

Caspar

Helaas zit er na 2 weken nog steeds geen koolzuur in de Imperial IPA. gisteren de flesjes even geschud en de gist zakt niet direct naar de bodem... nog maar 2 weekjes wachten dan maar >:(.

Gisteren ook een Orval op en de gistsmaak is minder subtiel dan het origineel, flinke dominante bret smaak. Ook dit bier heeft een lange rijpingstijd nodig volgens mij.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.