Persoonlijke gist toppers

Gestart door Niels, 04-01-2007 23:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels

Naar aanleiding van een beginnende discussie over persoonlijke gist voorkeur, hier een topic om dit nog eens te peilen onder de verschillende forum leden. Nu is het inderdaad niet zo dat ik al veel verschillende soorten gist heb gebruikt, zoals Caspar terrecht opmerkt in een ander topic. Maar ik begin nu wel een paar voorkeuren te onderscheiden in het gebruik, smaak, geur en andere eigenschappen van de gisten die ik tot nu heb gebruikt.

De gisten die ik tot nu heb gebruikt zijn;

Korrelgist

Danstar Nottingham
een redelijk schone vergisting vergist mooi door niet veel schuim. 1x gebruikt (in lagering)

Safale 04
een zeer schone vergister die erg snel kan werken bij een wat hogere temperatuur, opvallend weinig schuim en een zeer dikke koek van cellen onder in het vat. De smaak is een beetje vlak en schoon, lijkt de smaak van de hop naar voren te laten komen. 2 x gebruikt

Fermentis 33
een flinke schuimer die korrels van hopharssen produceert, dit leek ik teminste onder in de gistkoek te vinden. Geeft een volle smaak zoals je van een Belg zou verwachten, helaas vergist het niet ver door. 2x gebruikt

Fermentis 58
Dit is de eerste gist die ik gebruikt heb en ook de gist waarmee ik de meeste bieren heb gebrouwen. het is een flinke schuimer die redelijk goed doorvergist, maar waar ik hem zeer om waardeer is de prima smaak die hij blonde bieren geeft. Het lijkt met deze gist niet moeilijk om een lekkere balans te krijgen in een blondbier. 6x gebruikt


Vloeibare gist

Wyeast 1388
een flink schuimend gist met opvallend stevig schuim, in een donker bier vond ik de smaak niet geweldig, maar in een latere blonde van een procent of 6 was hij geweldig. vergist goed door, wat wel een paar weken kan duren en trekt daarna mooi helder op.  2x gebruikt

Wyeast 1214
een niet overdreven schuimer die snel en grondig vergist, ik wil met deze gist nog eens een quadrupel of tripel brouwen. Tot nu toe niet verder dan een procent of 7 alcohol gegaan met deze gist, wel een lekkere smaak die lekker fris is. 2x gebruikt

Wyeast 3787   
Wat een actieve gist is dit, als het begint lijkt het wel een lawine. Deze gist is bij mij beide keren overgeschuimd en komt na een week of zes lagering pas tot rust (duurt lang). de geur was de laatste keer niet geweldig, maar de smaak is erg goed. 2x gebruikt


Mijn persoonlijke top drie;

1  Wyeast 3787

2  Fermentis 58

3  Wyeast 1214


 :degroeten:
 

Adrie

De voorkeur voor een gist hangt toch helemaal af van het bier dat je wilt brouwen? Voor Engelse bieren heb ik bijvoorbeeld momenteel een lichte voorkeur voor de Wyeast London ESB, voor een stout een voorkeur voor de Wyeast Irish Ale, voor een IPA de US56 en ga zo maar door.

Oscar

Wel leuk dat je ook even het gedrag van de gist vermeld, als we deze lijst op die manier uitbreiden hebben we weer een
waardevol lijstje erbij  :dansen:


Niels

Citaat van: Adrie op 05-01-2007  09:46 uDe voorkeur voor een gist hangt toch helemaal af van het bier dat je wilt brouwen?

Dit is een waarheid waar ik niets tegen kan inbrengen, als je met de typengids in de hand een recept ga samenstellen. Zelf heb ik gemerkt dat ik mijn recepten samenstel uit wat ik op voorraad heb, en ik lees wel de aanwijzingen zoals beschreven in de verschillende recepten die op internet staan en in de biertypen gids.
Maar dit is voor mij zeker niet altijd doorslaggevend voor wat het uiteindelijke recept wordt.

Juist het experimenteren en zoeken naar een combinatie van eigenschappen van verschillende bierstijlen vind ik erg leuk. Het is dus zeker wel zo dat een gist bij een bierstijl hoort, maar het is toch wel erg leuk om je eens te laten verrassen door een combinatie die niet voor de hand licht.

Het doel van de vraag over persoonlijke toppers is het krijgen van informatie van andere hobbybrouwers over wat zij een fijne gist vinden. Hiermee krijgen anderen misschien inspiratie om een gist te proberen die ze nog niet kennen.

 :degroeten:

Caspar

Ik vind dit wel een interessant onderwerp! Laten we met z'n allen eens nauwkeurig posten wat onze ervaringen zijn met verschillende gistsoorten (ik ga dat tenminste wel doen  ;D).

Ik zit nu alleen even met mijn laptop van de zaak via een krakkemikkig UMTS verbindinkje te posten... dus ik ga er thuis wel even rustig voor zitten  :bijdrage_forum:. (ik ben echt een hobbybrouwen.nl junk zeg... het moet niet erger worden >:D).

Groet Caspar

 

Oscar

Citaat van: Caspar op 05-01-2007  20:35 uLaten we met z'n allen eens nauwkeurig posten wat onze ervaringen zijn met verschillende gistsoorten

Goed plan !! Ken je gist !! of leer deze kennnen. Waar gaan we dan op letten :

* Schuimvorming (Eigenschappen, kleur e.d)
* Duur hoofdvergisting (afgelopen als de schuim is ingezakt)
* Vergistings graad
* Geur profiel, indien mogelijk (Lastig bij Belgische kruiden builtjes)
* Smaak, indien mogelijk
* Dit alles in combinatie met Vergistings temperatuur, Biertype, zwaarte v/d Wort

Als we dit met z'n allen komend jaar regelmatig monitoren, kunnen we denk ik van enkele gisten een mooi eigenschappen lijstje maken.
Lijkt mij zeer waardevol.  :weetbeter:


Johannes

Gist leren kennen is toch een kwestie van ervaring. Wyeast biedt al een hele nette omschrijving van hun assortiment

Hopmans

Dan kan je de data inkloppen in je opensource programma Oscar.  :idea:

CiteerFermentis 58
Dit is de eerste gist die ik gebruikt heb en ook de gist waarmee ik de meeste bieren heb gebrouwen. het is een flinke schuimer die redelijk goed doorvergist, maar waar ik hem zeer om waardeer is de prima smaak die hij blonde bieren geeft. Het lijkt met deze gist niet moeilijk om een lekkere balans te krijgen in een blondbier. 6x gebruikt

Is een lekkere Belgische korrelgist voor blondes.
Het bier gaat inderdaad vanzelf in ballans met deze flavours.
Bitter, zoet, je bier blijft goed.  :biersmile:

De s-33 vind ik zelf meer iets voor amberbieren of zwaar gehopte bieren.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Johannes op 05-01-2007  21:19 uGist leren kennen is toch een kwestie van ervaring.

Juist, waarnemen, ervaren en posten dus. Van ervaringen van anderen valt veel te leren, bijna net zoveel als zelf ervaren.

Citaat van: Hoppie op 05-01-2007  21:25 uDan kan je de data inkloppen in je opensource programma Oscar.  :idea:

Maar natuurlijk..... ;)

oranjeboombiertje

Citaat van: Oscar op 05-01-2007  21:07 uGoed plan !! Ken je gist !! of leer deze kennnen. Waar gaan we dan op letten :

* Schuimvorming (Eigenschappen, kleur e.d)
* Duur hoofdvergisting (afgelopen als de schuim is ingezakt)
* Vergistings graad
* Geur profiel, indien mogelijk (Lastig bij Belgische kruiden builtjes)
* Smaak, indien mogelijk
* Dit alles in combinatie met Vergistings temperatuur, Biertype, zwaarte v/d Wort

Als we dit met z'n allen komend jaar regelmatig monitoren, kunnen we denk ik van enkele gisten een mooi eigenschappen lijstje maken.
Lijkt mij zeer waardevol.  :weetbeter:



Dit heeft ook veel te maken met hoe een starter is gemaakt. Het lijkt me handig om dat er ook bij te vermelden. Zo heb ik bijvoorbeeld al enkele keren met Westmalle gebrouwen en nog nooit een rioollucht gehad terwijl ik iedereen daar over hoor. Mijn starter met Rochefort die klaar staat voor zondag stinkt daarintegen enorm naar een riool. Dus zo veel mogelijk vertellen over de gist + starter + omstandigheden lijkt mij?

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Citaat van: Johannes op 05-01-2007  21:19 uGist leren kennen is toch een kwestie van ervaring. Wyeast biedt al een hele nette omschrijving van hun assortiment

Je hebt wel gelijk Johannes, maar dit is juist de ideale plek om je ervaringen te delen. Wat ik ook interessant vind is in hoeverre een specifieke gist geschikt is voor bepaalde biertypen.

Zo heb ik eens een Quadrupel gebrouwen met Wyeast Belgian Strong Ale (Duvel), het rusultaat was super! Het zou mooi zijn als andere forummers ook eens een proefbrouwsel maakten met de zelfde combi.

Ik ga bijvoorbeeld in het voorjaar een RIS (Russian Imperial Stout) brouwen met twee soorten Wyeast... de resultaten post ik hier

Groet Caspar

ed

Citaat van: Caspar op 05-01-2007  20:35 uIk vind dit wel een interessant onderwerp! Laten we met z'n allen eens nauwkeurig posten wat onze ervaringen zijn met verschillende gistsoorten (ik ga dat tenminste wel doen  ;D).


Is dit topic gestopt of is het ergens anders verder gegaan. Ik ben nl op zoek naar een vloeibaar gistje voor een blond bier. Ik kom op het moment niet verder dan een korrelgist T-58.
Aangezien ik alleen nog maar met korrelgist heb gewerkt wil ik wel zeker zijn dat ik de juiste vloeibare gist gebruikt.
Ik zie wel dat de vloeibare gist zo'n 4 tot 5 keer zo duur zijn en als je meer dan 10 liter gaat maken eerst de gist moet opkweken. Het bier moet wel heel erg lekker gaan worden. 5x zo lekker?

Ed

oranjeboombiertje

De gist die je kiest is natuurlijk afhankelijk van de richting die je op wilt Zelf zou ik niet goed weten wat voor gist ik zou pakken voor een blondje omdat dit wel het laatste biertype zou zijn wat ik zou brouwen (er zijn zoveel biertypes die wél lekker zijn ;D ;)) Maar je kan eens proberen om met een commercieel voorbeeld te komen, dan weten wij hier wel welke gist dezelfde richting in gaat.

En natuurlijk is fheärschje giesd veel beter dan een korreltje, er zit veel meer diepgang in je bier. Het bier zal veel frisser en levendiger smaken, maar dat zal je wel merken ;)

 :degroeten:
Wesley

MO

Ik adviseer de Chimay gist oftwel Abbey I oftewel 1214. Met een blondje met deze gist heeft Edwin van het forum in 2007 1e prijs klasse C mee gewonnen (link).

bij goed gebruik wordt het bier inderdaad veel lekkerder. Meer diepgang, hoe vaag dit ook klinkt. Je kunt de gistkoek bij goed schoon werken minstens tweemaal hergebruiken, dus het hoef niet duur te zijn.

EBC

Misschien is het tijd voor het varse chist synoniemenboek?

ed

Citaat van: Oranjeboombiertje op 02-03-2008  14:42 uDe gist die je kiest is natuurlijk afhankelijk van de richting die je op wilt Zelf zou ik niet goed weten wat voor gist ik zou pakken voor een blondje omdat dit wel het laatste biertype zou zijn wat ik zou brouwen (er zijn zoveel biertypes die wél lekker zijn ;D ;)) Maar je kan eens proberen om met een commercieel voorbeeld te komen, dan weten wij hier wel welke gist dezelfde richting in gaat.Wesley

Wesley, ik ben nog maar beginnend brouwer. (We hebben elkaar 26 februari gezien op de MTG avond in Oss) Ik ben een beetje aan het proberen verschillende bieren te brouwen. Persoonlijk heb ik een voorkeur voor een donker bruine dubbel met een wat zoete smaak. Wat ik begrijp, ben jij meer voor de bittere bieren en lig je meer op de lijn van MO.
Iedereen zegt dat de vloeibare gisten zoveel beter zijn dan de korrel. Dat zal dan ook wel. Maar ik wil dat ook zelf een beetje ontdekken.

Citaat van: MO op 02-03-2008  22:29 uIk adviseer de Chimay gist oftewel Abbey I oftewel 1214.

Mo, heeft Frans deze of één van deze gisten op voorraad denk je?

Ed

oranjeboombiertje

Citaat van: EBC op 02-03-2008  22:41 uMisschien is het tijd voor het varse chist synoniemenboek?

Nieuw draadje beginnen dan maar :D :nut:

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

@ Ed,

Ik ga vooral voor de cleane, hoppige bieren. Vooral Engelse bieren vind ik helemaal geweldig, dingen zoals die IPA die je van mij geproefd hebt. Ook Duitse bieren vind ik echt super lekker clean, moutig en een mooi hopje om het af te ronden :proost:

Een blondje heeft mij nooit aangesproken omdat ik het zo vies kruidig, alcoholig, gistig, zoet vindt.

Een nog even over die chysjt, je moet het gewoon eens meemaken, het is echt veel mooier om met een echte Wyeast te werken. Je hebt ook veel meer keuze met Wyeast en de geuren die je gaat meemaken tijdens de gisting zullen ook een stuk "levendiger" zijn in sommige gevallen ;)

Waarom maak je eigenlijk niet een mooie pale-ale (Belgisch)? dan kan je mooi werken met de Westmalle gist, mooi amber kleur, beetje hop, maar niet teveel. Of wil je echt graag zo'n blonde brouwen?

 :degroeten:
Wesley

MO

Ed, het zijn dezelfde gisten. Wyeast1214 is zeker op voorraad bij Frans aangezien er zat vraag is naar de Chimay gist vanwege het ONK kloon bier (blauwe Chimay).

ed

Citaat van: Oranjeboombiertje op 02-03-2008  23:10 uOf wil je echt graag zo'n blonde brouwen?

Als de zon straks weer gaat schijnen wil ik graag in de tuin zitten met een fris blondje. Aangezien mijn vrouw niet blond is en mijn dochters te druk, denk ik dat ik het beste een blondje kan brouwen ;) Alle gekheid op een stokje. Ik wil graag verschillende bieren brouwen. Ik heb een trippel en een quadrupel gebrouwen. Nu staat er een blondje op mijn lijstje.
Ik ga zo wie zo de 20 liter splitsen en een T-58 korrelgist en een vloeibare gist gebruiken. Voor 10 liter hoef ik niet echt een starter gebruiken en kan ik op een simpele manier de vloeibare gist ervaren.

Ed

De-Geert

Citaat van: ed op 02-03-2008  23:25 uVoor 10 liter hoef ik niet echt een starter gebruiken en kan ik op een simpele manier de vloeibare gist ervaren.
Wel doen! Altijd een starter maken, ik ben ervaringsdeskundige op het gebied van slechte vergistingen. Ook met 10 liter een starter maken, dat is mijn advies!
Als je toch met verse gist gaat werken kan je het beter meteen goed doen.

Succes!

Henielma

Experimenteer en leer. Ik zou het gewoon zonder starter doen die 10 liter. Als je twijfelt koop dan de Activator (grote) uitvoering. Dan gaat het echt wel goed gisten. Wel 5 gram gistvoedingszout toevoegen en het wort beluchten.

ed

Afgelopen zaterdag mijn blondje gebrouwen. Heb de boel gesplitst met een Wyeast 1214 (11 liter) large Pack gesmackt en twee dagen warm gehouden. Stond redelijk bol. 's-Avonds gist bij gevoegd en 's-morgens stond er al en rand in de emmer. Hij staat op dit moment (maandagavond) nog steeds te borrelen. 20 blubjes per minuut.

Verder heb ik 8 liter met de T-58 vergist. Stond ook meteen de volgende dag al een randje in de emmer. Hier zit een groot waterslot op en kan hier maar weinig activiteit zien.

Nog maar even door laten gaan.

Ed

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.