Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Kleur en bitterheid bekende bieren  (gelezen 2036 keer)

Offline Jacco

• Vol lid
Kleur en bitterheid bekende bieren
« Gepost op: 25-12-2006 09:56 u »
Ik heb de biertypen gids van Walsch doorgelezen en had toen een idee.

Voor mijn als beginnende brouwer zou ik het erg handig vinden om van commerciele bieren de kleur en bitterheid in een tabel te hebben zodat ik kan zeggen welke bitterheid en kleur ik wil aansturen.

Gisteren heb ik mijn stout gebotteld en daarna een Westmalle dubbel gedronken om een giststarter te maken. In de biertypengids staat wel een minimum en maximum IBU maar welke IBU Westmalle dubbel heeft vind ik niet.

Misschien bestaat er al zo'n lijst, maar ik heb hem nog niet gevonden.  :weetniet:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

oranjeboombiertje

• Gast
Re: Kleur en bitterheid bekende bieren
« Reactie #1 Gepost op: 25-12-2006 10:27 u »
Het is vooral ervaring heb ik gemerkt. Na een aantal brouwsels kom je er vanzelf achter wat voor kleuren er achter ebc waardes zitten. 30 ebc is palm achtig. 40-50 ebc is licht rood. 50-80 ebc Hierin zou ik Westmalle dubbel plaatsen. >80 ebc donkerbruin/rood. >100 ebc Zwart zoals guinness.

:degroeten: en een fijne kerst
Wesley

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 25-12-2006 10:42 u »
Hoi Wacko Jacko,

Download eens de BrouwHulp van Adrie. Daar vind je iets dergelijks. Ook ProMash kent dergelijke richtlijnen.

Offline Jacco

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 25-12-2006 11:07 u »
BrouwHulp gebruik ik al en vind ik erg handig.

Richtlijnen zijn ook erg handig, ik wilde alleen weten wat bij bekende commerciele bieren de bitterheid en kleur is. En eventueel de gemeten eind sg.

Een aantal staan hier al op het forum verspreid.

Het leek mij gewoon handig als ik eens 2 commerciele bieren naast elkaar drink om de berekende verschillen te kunnen proeven.

Zoals ik al zei ik dronk mijn Stout jongbier en een Westmalle dubbel na elkaar. Ik kon waarnemen dat de Westmalle dubbel een beetje minder bitter was. Nu heeft mijn stout een IBU van 40 (volgens BrouwHulp) en Westmalle kon ik zo snel niet vinden dus ik was nieuwsgierig wat die voor IBU had.

Online Drents Hopbier

• Super lid
  • Land: nl
« Reactie #4 Gepost op: 25-12-2006 11:14 u »

Gisteren heb ik mijn stout gebotteld en daarna een Westmalle dubbel gedronken om een giststarter te maken. In de biertypengids staat wel een minimum en maximum IBU maar welke IBU Westmalle dubbel heeft vind ik niet.

Zoek en gij zult vinden (mooie uitspraak in deze tijd):
http://home.wanadoo.nl/jnaikema/vergelijking%20dubbels%20bndestem.htm
ca. 24 IBU dus.

Hopbier

Tags: bitterheid