Alt

Gestart door William, 24-12-2006 16:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Met de lage temperaturen in het achterhoofd heb ik vandaag gepoogd een Alt te maken. Het recept dat ik gevolgd heb is op basis van een prijswinnend recept van Theo Verschoor (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4922.0.html).

Hieronder staat het recept en de rest van de gegevens:
2006-12-24  WK7 - Alt

A ProMash Brewing Session Report
--------------------------------

Brewing Date: Sunday December 24, 2006
Recipe:       WK7 - Alt

AHA Style and Style Guidelines
-------------------------------

07-C  Amber Hybrid Beer, Dusseldorfer Altbier

Min OG:  1.046   Max OG:  1.054
Min IBU:    35   Max IBU:    50
Min Clr:    26   Max Clr:    33  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          15.00    Wort Size (L):    15.00
Total Grain (Kg):         3.25
Anticipated OG:          1.051    Plato:            12.74
Anticipated EBC:          29.7
Anticipated IBU:          40.9
Brewhouse Efficiency:       77 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Actual OG:  1.052   Plato: 12.86
Actual Mash System Efficiency: 79 %

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                                   Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 21.0     0.68 kg.  Pilsener 3 - Dingemans              België         1.037      3
  8.4     0.27 kg.  Tarwemout (donker) - Weyerman Duitsland    1.039     15
 63.0     2.05 kg.  Munichmout 15 - Dingemans       België         1.037     15
  4.2     0.14 kg.  Aromamout (150)                      België         1.037    150
  0.4     0.01 kg.  Chocolate (Mout Roost 900) -     België         1.030    900
  3.1     0.10 kg.  Special B (Cara 350) - Dingem     België         1.032    350

Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 11.00 g.     Northern Brewer                   Whole    8.00  17.4  60 min.
 30.00 g.     Hallertau Hersbrucker              Pellet   3.60  23.5  60 min.


Yeast
-----

DCL Yeast T-58 SafBrew Specialty Ale


Mash Schedule
-------------

Mash Type: Multi Step
Heat Type: Direct

Grain kg:     3.25
Water L:     14.64 - Before Additional Infusions

L Water Per kg Grain: 4.50 - Before Additional Infusions

Dough In Temp:               63  Time:   0
Intermediate Rest Temp:      60  Time:  30
Saccharification Rest Temp:  70  Time:  10
Mash-out Rest Temp:          75  Time:   5
Sparge Temp:                  0  Time:   0
--------------------------------------------

Alles ging perfect totdat ik de gist erbij deed. Het was de bedoeling om de US-56 te gebruiken maar bij het opruimen van de restanten kom ik erachter dat ik de T-58 gebruikt heb. Volgens de Fermentis website staat deze gist bekend om z'n hoge alcoholtolerantie, hoog eind s.g., vorming van esters en een kruidige smaak.

Wat is wijsheid?
  • Toch proberen er een Alt van te maken door een zo laag mogelijk fermentatietemperatuur aan te houden om zo de hoeveelheid esters te beperken.
  • Of toch maar op hogere temperatuur laten vergisten. Maar wat voor type bier kan ik dan verwachten met een typische Alt stort (hoog in Munich).

gr
William

William

Citaat van: William op 24-12-2006  16:01 uAlles ging perfect totdat ik de gist erbij deed. Het was de bedoeling om de US-56 te gebruiken maar bij het opruimen van de restanten kom ik erachter dat ik de T-58 gebruikt heb. Volgens de Fermentis website staat deze gist bekend om z'n hoge alcoholtolerantie, hoog eind s.g., vorming van esters en een kruidige smaak.

Wat is wijsheid?
  • Toch proberen er een Alt van te maken door een zo laag mogelijk fermentatietemperatuur aan te houden om zo de hoeveelheid esters te beperken.
  • Of toch maar op hogere temperatuur laten vergisten. Maar wat voor type bier kan ik dan verwachten met een typische Alt stort (hoog in Munich).


Ik ben maar voor de eerste optie gegaan, dus rond de 18 ºC fermenteren. De geuren die nu uit het waterslot komen lijken nu nog niet al te esterig te zijn.
Als ik naar de karakteristieken van bovenstaand recept kijk dan zou dit ook een American Red Ale kunnen worden - deze zou zelfs licht esterig en moutig mogen zijn

Johannes

Hoi William,

Een alt zal het nu zeker niet meer worden. Ik had er zelfs moeite mee om met de echte alt gist een echte alt te brouwen.
Maar wie weet wordt het toch een prachtig bier.

gr. Johannes

William

De keuze om bij een lage temperatuur (18 ºC) te vergisten lijkt goed uit te pakken. Zelfs bij deze lage temperatuur is binnen 2,5 dag het sg gedaald van 1051 naar 1019. Ik heb het dan ook net overgeheveld in de mandfles. Het esterige van de T58 is helemaal niet waarneembaar. Wel is deze gist inderdaad behoorlijk peperig. Ik vroeg me altijd al af wat men bedoelde met een peperige smaak aan bier.
Ik denk dat dit een alternatieve, spicy alt gaat worden. 

MO

Ha, lekker, 40 bittereenheidpuntjes. Mijn ervaring is dat de T58 een behoorlijke dominante aanwezige, typisch Belgische gist is. Nee, dit wordt geen alt. Een NPA (Nederlandse pale ale)?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.