Iets met whiskymout

Gestart door oranjeboombiertje, 22-12-2006 21:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oranjeboombiertje

Binnenkort ga ik weer naar Brouwland om inkopen te doen. Hierna wil ik voor de verjaardag van mijn vader (die graag whisky drinkt) een whiskybier brouwen, met whiskymout. Hoeveel van deze mout heb ik nodig in een brouwsel van ongeveer 15 liter? Moet ik nog andere dingen toevoegen behalve whisky mout? Wat is een goede gist? Wat is een mooie bitterheid? Kortom hoe maak ik hiervoor een recept? Alles is welkom.

 :degroeten:
Wesley

William

Vanuit de mouttypes is waarschijnlijk een rookmout aan te raden. Ik heb deze mout wel eens gebruikt om whiskey te maken en dat is heel goed gelukt. Mijn ervaring met whiskey maken is dat met name de rijping op hout heel erg belangrijk is. Dit is erg tijdrovend maar kan versneld worden door eikenhoutsnippers toe te voegen. Ik neem aan dat je dit bij bierbereiding tijdens de lagering kunt toevoegen. Bij Brouwland kun je Frenck Oak of American Oak snippers kopen die al gebrand zijn. Met name de mate van gebrandheid (light, medium, heavy) bepaalt of het houtachtig, kruidig of zoet wordt. Hierover kun je veel info vinden op homedistillers.org. 

p.s. ik kan je mijn whiskeymout recept wel toesturen als je daar iets aan denkt te hebben (moet ik wel even zoeken)

succes
William

oranjeboombiertje

Alle hulp is welkom op dit moment dus dat recept zou handig zijn  :brouwen: Welke eikensnippers variant zou het lekkerste zijn? Ik weet dat mijn vader graag tullamore dew whisky drinkt dus het was wel zo iets moeten worden. Waarom adviseer je rookmout terwijl Brouwland ook speciale whiskymout verkoopt?

 :degroeten:
Wesley

Edgar

Als je vader van Islay whiskies houdt (Laphroaig, Lagavullin, Talisker, Caol Ila) , dan is whiskymout een goed idee. Ergens anders op het forum kan je lezen dat iemand meldt dat whiskymout een veel sterker effect heeft dan rookmout, dus het percentage zou ik niet overdrijven. Whiskymout geeft volgens mij een soort tabakslucht en -smaak, rookmout meer rookworst.

Als je vader meer van highland (caramellerig, vrij rond van smaak) whiskies houdt, zou ik al helemaal rustig aan doen met de whiskymout. Daarvoor misschien wat caramelmouten toevoegen of zelfs naast de whiskymout wat kandijsiroop van Candico (uitgesproken caramellerig).

Ik moet wel zeggen dat ik alleen nog maar rookmout heb gebruikt in klein percentage, dus ik spreek helemaal niet uit ervaring.

[edit]Aha, Tullamore Dew, da's een Ierse whiskey. Geen idee wat voor karakter die heeft.

Citeersoft, buttery, rounded flavour

Aha, diacetyl! Da's alvast een ideetje.

William

Citaat van: oranjeboombiertje op 22-12-2006  22:08 uAlle hulp is welkom op dit moment dus dat recept zou handig zijn  :brouwen: Welke eikensnippers variant zou het lekkerste zijn ? Ik weet dat mijn vader graag tullamore dew whisky drinkt dus het was wel zoiets moeten worden. Waarom adviseer je rookmout terwijl Brouwland ook speciale whisky mout verkoopt?

komt ie:
4 kg Munich mout (15 EBC)
1 kg rookmout
1 kg roggemout

Maischen in 17 l water
Inmaischen bij 63 ºC
60 min bij 63 ºC
15 min bij 71 ºC
5 min bij 75 ºC

Spoelen met 4-5 liter water
Opbrengst 14 liter sg 1081 (21 Brix)

geen hop, geen kookstap - ik ga vanaf hier vergisten (Brewferm Trappist).  Daarna 2 maal destillereren, opbrengst van destillaat (1 liter 78% alc). Rijpen op eikenhout gebeurt bij verschillende % alcolhol. Dit betekent dat je houtesnippers toevoegt aan destillaat van 60% en daarna na verschillende tijden een beetje water toevoegt (tot 42% alcohol).  Je praat dan over 2 weken in 60% alcohol, 2 weken in 55 % alcohol, 2 weken in 50 % alcohol. Afhankelijk van het alcoholpercentage extraheer je meer zoete, kruidige of bittere / moutige componenten. Bij whiskeybier zul je natuurlijk maar weinig alcohol en veel water hebben waardoor de kans groot is dat je veel hout en bittere componenten meekrijgt (kan gewenst of ongewenst zijn). Ik heb op 1.3 l 60% alcohol zo'n 8 gr hout toegevoegd (French Oak - medium toasted).
Om een caramellige zoete smaak vanuit hout te krijgen zou misschien een maceraat van hout in alcohol moeten maken en dat voorzichtig doseren aan het bier om op de wijze hout/bitter te voorkomen. Ik heb hier helaas te weinig ervaring om echt iets zinnigs te zeggen.

De whiskey is perfect maar dit zal niet zoveel over bier zeggen vanwege het veel hogere alcohol % in whiskey.



Fons

Let even op je maischschema met die roggemout of anders beland je in een spoelvast. :lessmile:
Hanteer een stop op 38 graden voor minimaal 30 minuten vanwege de roggemout.
Ik heb met rogge reeds zeer veel ervaring maar die stop op 38 graden is een must. :pasop:
Hiermee heb ik al een storting van 50% rogge gebruikt zonder ernstige spoelproblemen, kijk maar ergens na op dit forum op rogge.


oranjeboombiertje

Hiermee heb ik vast een begin. Moet ik toch ook niet whiskymout gebruiken? Wat is het effect van de roggemout?

 :degroeten:
Wesley

William

Citaat van: oranjeboombiertje op 23-12-2006  07:16 uHiermee heb ik vast een begin. Moet ik toch ook niet whiskymout gebruiken? Wat is het effect van de roggemout?

 :degroeten:
Wesley

Wat ik me nog kon herinneren is dat de whiskymout behoorlijk aan de prijs was vandaar mijn keuze voor het eerder genoemde recept. Ik weet trouwens niet wat er speciaal aan whiskymout is . Roggemout werd aanbevolen om de typische graansmaak te creeeren. Rogge vind je ook vaak in jenevers terug.

Ik had trouwens geen last van vastlopers tijdens het spoelen

Edgar

Ik snap ook niet goed waarom je rookmout zou gebruiken als je een whisky-karakter aan je bier wilt geven. Rookmout ruikt naar rook, Rauchbier smaakt naar rookworst, whiskymout ruikt naar asbakken, fenolen, gebrande turf, sterke Islay whisky. Wel heel iets anders.

oranjeboombiertje

Citaat van: Edgar op 23-12-2006  10:24 uIk snap ook niet goed waarom je rookmout zou gebruiken als je een whisky-karakter aan je bier wilt geven. Rookmout ruikt naar rook, Rauchbier smaakt naar rookworst, whiskymout ruikt naar asbakken, fenolen, gebrande turf, sterke Islay whisky. Wel heel iets anders.

Hoeveel van deze mout zou ik in de stort moeten doen om een lekker bier te krijgen ?

Edgar

Als ik jou was zou ik daarvoor een proefwortje maken.

oranjeboombiertje

Bedoel je dan zoiets als een beetje wort met 10% een beetje met 30% en met 50% ? Ik zat net even te zoeken op de site van Brouwland wat deze mout kost maar kan het niet meer vinden op de site. zouden ze het niet meer verkopen?

 :degroeten:
Wesley

William

Citaat van: oranjeboombiertje op 23-12-2006  14:28 uBedoel je dan zoiets als een beetje wort met 10% een beetje met 30% en met 50% ? Ik zat net even te zoeken op de site van Brouwland wat deze mout kost maar kan het niet meer vinden op de site. zouden ze het niet meer verkopen?

 :degroeten:
Wesley

In de catalogus van mei 2006 zie ik een prijs van EUR 2.72 per kg  of EUR 10.57 per 5 kg (artikelnr: 051.236.7) (whiskymout lightly peated)

oranjeboombiertje

Dat klopt. Vorige week stond het ook nog op de site maar nu niet meer.

 :degroeten:
Wesley

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.