Kerstbier

Gestart door Liemingbrouwer, 20-12-2006 22:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Liemingbrouwer

Vandaag ook een (2) kerstbier genoten:
Avec les Bons Vœux de la Brasserie Dupont

Dit blonde kerstbier van Brasserie Dupont uit het Henegouwse Tourpes is al enige jaren op de markt te verkrijgen, maar tot nu toe enkel in flessen van 75cl. Onder bierliefhebbers is dit bier al jaren gekend als één van betere (beste) (kerst)bieren. Dit jaar voor de eerste maal afgevuld in kleine flessen.

De smaakbeschrijving;
Gouden met een fijne neveligheid. Een gulle, levendige, wandklevende kraag. Aromatische hopgeur met zachte citrustoetsen en een lichte kruidigheid. De smaakaanzet is zoetig, doch snel overvloeiend naar een droge, licht fruitige, likeurachtige bitterheid met een ontzettend lange kruidige bittere afdronk. Stevige body, zeer verwarmend mondgevoel. Wel een hoog alcoholgehalte.

De naam van dit bier is ook perfect om dit jaar af te sluiten. Avec les Bons Vœux .... Met de Beste Wensen ....

Groetjes
Liemingbrouwer

MO

Helaas, ik vind dit bier een te zoete moutbom waar niet doorheen te komen is. Jij vond hem wel lekker?

Gerb

MO, dit meen je niet hè?? Dit is een van de geniaalste Belgische bieren. Ik vond hem niet moutig, eerder droog en hoppig. Had je een oude fles?

MO

Mijn aantekeningen:

december 2004
Dat bewezen de kerstbieren van Val-Dieu (7%, 25 cl, €2,30) en Bons Vœux (10%, 25 cl, €3,20). De ene wat donkerblond dan de andere, beide tweeschijn, de eerste moutig-zoetig, licht kruidig en weeiig; de tweede zeer zoet, zeer kruidig (kersen, framboos). De BierNerd werd hier niet blij van.

januari 2004
Het volgende rondje bestaat uit een Bons Vœux (9.5% van Brasserie Du pont, E3,20) en een Barbar Winterbok (E3,20). De nieuwjaarswens is een goudblonde trippel met lichte tweeschijn. Schuim is prima. Helaas komt het bier om de diacetyl. Hij is ook erg zoet. Bier is wel mooi moutig, met erg weinig hop en een licht zuurtje. Het vat was 5 dagen geleden aangeslagen. De Winterbok smaakt goed, zo uit mijn hoofd lijkt hij wat zoeter en getooid met minder gistsmaken dan de versie uit de fles.

IK vond hem dus tot twee keer toe niet lekker. Echt niet. Hoe droog jullie hem van de fles ook vinden.


EBC

Elke keer als ik naar het kerstbierfestival ga, vind ik eigenlijk alleen Avec Les Bon Voeux lekker...Veel van de rest is kunstmatig gecreeerd, met veel zoet, veel kruiden en vooral veel alcohol. Ik vind het een leuk festival hoor, maar eigenlijk vallen de meeste bieren tegen. Net zoiets als het bokbierfestival, hoewel de bieren daar ronduit slecht zijn...daar zijn alleen Heineken en Brand lekker.

Maar Bon Voeux...ik weet nog dat ik het de eerste keer kocht, in Gent tijdens mijn KIHO proefcursus, bij de de Hopduvel.  Geweldig was het, de volgende les nam ik gelijk een hele kist mee.

Dit jaar op het festival was het van het vat en uit magnum fles. Ik dacht altijd dat het een bier was met een typische kurksmaak. Verrassend dat het vat die smaak ook had...zal dus wel de gist zijn. Ik vond de fles versie het lekkerst.

Maar zoet? nee vind ik niet. Moutbom, nee ook niet eens. Weinig hop? ook niet. Ik denk dat MO een slecht jaar heeft geproefd. En dan ook nog 25cl flesjes...

MO

Van de tap. Smaakte echt niet.

Liemingbrouwer

Brasserie Dupont heeft beslist om dit jaar 37,5 cl. champagne flesjes te bottelen ook met een kurken stop.
Dus de biertjes van gisteren waren twee flesjes van 37,5 cl.

http://www.brasserie-dupont.com/Dupont/Default.aspx?Lang=nl&Page=bonsvoeux

Het bier was zeker niet zoet, en ook geen moutbom.
De bitterheid heeft wel iets speciaals, draagt lang mee en verhoogt het gevoel van de kruidigheid.
Of
De kruidigheid heeft wel iets speciaals, draagt lang mee en verhoogt het gevoel van de bitterheid.
Is volgens mij allebei van toepassing voor dit bier.
Zoals de andere bieren van Dupont kan deze "Avec les Bons Vœux" mij wel bekoren.

Groetjes
Liemingbrouwer

Oh Ja het bier bleef goed tot 2011!!

MO

Vanaf zaterdag vertoef ik een week in de Ardennen, omgeving Rochefort. Als ik het bier tegenkom, dan sla ik hem zeker in!

JOT

MO,

Wat heb je gedronken voor de Avec les Bons Vœux ?

Voor mij is het de champagne voor Oud en Nieuw.

Lekker droog en zeker niet zoet en een moutbom?

Voor allemaal; geniet ze van de kerst en voor oud & nieuw: Avec les Bons Vœux

Caspar

Tjonge, nu ben ik ook wel nieuwsgierig geworden. Ik ga zaterdag even bieren inslaan voor de kerstvakantie, ik ga deze zeker proeven!

Heeft iemand nog andere suggesties voor kerstbieren?

Ik wil weer eens wat meer Belgisch en Nederlands proeven  :proost:

thibolleke

Caspar deze echt zeker proberen,
ik heb hem vorig weekend op het kerstbierfestival voor het eerst geronken.
Dat was echt zeker een van de beste bieren die ik daar dronk.
(alhoewel ik niet meer weet hoe hij juist smaakten..... :nut:)
Teveel biertjes kan soms echt niet goed zijn. :verbergen: Maar smaken deden ze allemaal  :lekkerbier:

MO

nog een stukje reclame. België, here I come!

Oscar

Mooie foto. Ik heb een flesje thuis staan. Duurt nog even voor ik hem gaat proeven. Maar ik heb tot 2011 de tijd... :dansen:

Groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans


CiteerMooie foto..ik heb een flesje thuis staan

Mooi.  :)

Ik zie je de 14e Oscar.  samenvol

 :degroeten:

Herman

Citaat van: Oscar op 21-12-2006  19:30 uduurt nog ff voor ik hem gaat proeven...maar ik heb tot 2011 de tijd... :dansen:
Om er dan achter te komen dat hij vers waarschijnlijk lekkerder was?

Caspar

Gisteren heb ik dit bier ook gedronken en ik vond het erg lekker.

Volgens mij was het bier toch redelijk droog voor een tripel. Niet te moutig, maar wel een subtiel zoetje en een lekkere bitterheid ± 32 IBU.

Ik denk zelfs dat ik de Wyeast Saison gist ook een keer ga gebruiken voor een tripel  :brouwen:

Zaphod_B

Ben dit nu aan het drinken. Stond bij de Gall & Gall om de hoek. Kende het niet, dus interessant, dus mee genomen. Één woord: héérlijk!

Verder sluit ik me erg aan bij de recensie van de topicstarter!

MO

Wellicht ben ik er elders op terug gekomen, maar dit is inderdaad een zeer smakelijk bier. Champagne-droog, zeker. Heftig van hogere alcoholen en fenolen. Subliem!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.