rvs of koper?

Gestart door satan, 21-05-2002 20:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

satan

Hallo iedereen,

Ik wil een brouwinstallatie maken maar twijfel tussen rvs of roodkoperen ketels.
Ik ben reeds in het bezit van twee oude boilerketels en ben zeer handig met de soldeerbout.
Maar hoe kan ik die ketels proper maken en blijven ze makkelijk proper.
Wie heeft er ervaring met roodkoperen ketels,
en welke invloed heeft koper op de smaak?

satan
 :proost2:

JvH

Hoi s....,

Wij, 'Brouwmeester' en ik gebruiken een 80 ltr boiler ketel. Na het openen goed schoonmaken, bijvoorbeeld met een beetje bleekmiddel in het water en een schuursponsje. Veel spoelen en voor en na iedere keer brouwen heel goed boenen. De invloed op de smaak weet ik niet, in het verleden werd veel koper gebruikt omdat RVS duur was  ???

 :degroeten: Hans

Sander J.

Satan,

Ik ben geen techneut maar ik heb gehoord dat koper wel invloed heeft op je bier. Door de zuurgraad van je bier worden koperionen opgelost. Je ketelwand wordt dus dunner. Door de ionenuitwisseling zal er vast ook een minieme smaakbeinvloeding plaatsvinden. Oude brouwerijen zweren bij de koperen ketels en slaan bij een vervanging op dezelfde plaats weer een deuk in de nieuwe ketel om maar dezelfde eigenschappen te verkrijgen. {Dit kan in de categorie sterke verhalen vallen; maar ja wie weet dat}. De keuze van grote brouwerijen om over te gaan op rvs komt dus volgens mij omdat rvs door de zuren niet aangetast wordt en dus langer meegaat. Een smaakinvloed wordt door de grote brouwers ontkend.

Brouw ze.
Sander

Sander J.

Oja wat ik vergat,

Als je soldeert let dan op. De zachte soldeerverbindigen worden eerder aangetast en krijg je lekkerij. Neem dus een ketel uit één stuk.

Sander.

Jacques


CiteerHoi s....,

Wij, 'Brouwmeester' en ik gebruiken een 80 ltr boiler ketel. Na het openen goed schoonmaken, bijv. met een beetje bleekmiddel in het water en een schuursponsje. Veel spoelen en voor en na iedere keer brouwen heel goed boenen. De invloed op de smaak weet ik niet, in het verleden werd veel koper gebruikt omdat RVS duur was  ???

Koper en RVS (of INOX voor de Belgen onder ons) kun je beter niet met bleekmiddel schoonmaken. Voor het schoonmaken van een oude koperen boiler raad ik je aan azijnzuur en een schuursponsje van kunststof te gebruiken.

Koper, lees geel koper, is een legering van koper met zink. Doordat het beslag een lage pH-waarde heeft lost er altijd een klein beetje van de ketelwand op. Dit is echter heel minimaal en je zult vele vele vele jaren intensief moeten brouwen voordat je merkt dat je ketelwand in dikte is afgenomen.
Tegenwoordig zijn alle moderne brouwketels van RVS. Sommige showinstallaties voor brouwcafé's hebben een koperen buitenmantel en een RVS binnenketel. RVS is makkelijker schoon te maken en is levensmiddelenveiliger. Een te veel van koperionen is namelijk niet goed voor de gezondheid. Toch verwacht ik niet dat dit zo'n groot probleem is want anders zou de inspectie op de volksgezondheid het brouwen in koperen brouwketels al lang verboden hebben.

De massale overstap naar RVS heeft wel tot vergistingproblemen geleid in de professionele brouwerijen. Naast koper lost er ook geen zink meer op uit de ketelwand. Een kleine hoeveelheid zink in het wort is essentieel voor een goede vergisting. Vandaar dat sommige brouwers overgegaan zijn tot het hangen van kleine zinken strips in de brouwketel!

Koper heeft dus zijn voor- en nadelen.

 :degroeten:  Jacques

Edwin

Hoi bierminnenden  :proost:

;D ;D Het is wel handig als je handig bent! ;D ;D

Het klinkt misschien raar, maar dit is voor mij een luxe probleem. Ik ben dus absoluut niet handig.

Edwin

satan

Dank u iedereen voor de suppersnelle reactie!

Ik was wel van plan om de lassen met zilver uit te voeren.
Veel sterker en geen ongezond loodsolduur.

Ik bedoel wel degelijk roodkoperen ketels.
Geelkoper is inderdaad een legering van koper met zink
vandaar het dialectwoord messing (metzink)
Net als Jacques heb ik eens gelezen dat professionele brouwers
die overgingen op rvs een koperen stip in hun nieuwe ketel monteerde om de smaak.
Ik heb altijd gedacht dat het om roodkoper ging
maar na de zinktheorie van Jacques begin ik toch te twijfelen
dat er geen verwarring tussen rood en geel koper is.

satan :dansen:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.