Blonde Tinus / Tinus Hell

Gestart door Edwin, 05-12-2006 10:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

Ha mannen :proost:

Het wordt langzaamaan weer tijd om aan het geboortebier te beginnen. Ik heb het idee om een maibock én een blond te brouwen met als enkel verschil de gist. Het moet een allemansvriendje worden die in het voorjaar uitnodigt tot drinken. Een zware barley wine zit er dan ook niet in  ;D.

Het receptidee:
BrouwHulp recept rapport


Naam bier:
Biertype: Meibock & Blonde bock


==== Eigenschappen van het recept en het brouwsel =========================================================

Gepland volume: 10 liter
Geplande begindichtheid: 1060 g/l
Geplande kleur (Morey): 19 EBC
Geplande bitterheid (Tinseth): 36 IBU (na correctie door toevoegen giststarter 30 IBU)


==== Maischen =============================================================================================

Mout, graan en suikers
Mout/graan/suiker                        EBC      kg       %
Pilsmout 3                                 3    2,149    75,0
Munich mout 15                            16    0,344    12,0
CaraMunich (Cara 120)                    123    0,086     3,0
CaraHell                                  22    0,287    10,0

Maischwater en maischschema
Graantemperatuur: 16

                      Temperaturen       Tijden                                   Infusie of decoctie                   Beslag-
Stap naam             begin   eind    opwarm  rust   stap type           temperatuur          volume (l)    dikte
Mash In/                 62     62        0          30    Infusie                  66                     13,00         4,54
alfa-amylase            70     70        8          20    Directe verwarming 0       
afmaischen              75     75        5          5      Directe verwarming 0       


==== Filteren en spoelen ==================================================================================

Spoelwater:             6,16 liter
Filtertijd:                 0:00


==== Koken, hop en kruiden ================================================================================

Totale kooktijd: 75 minuten

Hop
Hopsoort                    %a    hoeveelheid (g)   kooktijd (min)   type         IBU
Hallentau Tetnanger     4,0             4,0          FWH            Hopbellen      3,5
Hallentau Perle            8,2             4,0          FWH            Pellets          7,8
Hallentau Tetnanger     4,0             8,0           60             Hopbellen      7,4
Hallentau Perle            8,2             8,0           60              Pellets         16,7
Hallentau Tetnanger     4,0             4,0            5              Hopbellen      0,7

bitterheid na toevoegen 2l giststarter is 30

==== Vergisting ===========================================================================================

Gist en giststarter     Tinus Hell                          Blonde Tinus
Gebruikte gist:          Wyeast Bavarian Lager        Wyeast Belgian Abbey 1214
Gistvorm:                 Vloeibaar                          Vloeibaar
Gisttype:                 Ondergist                          Bovengist
Giststarter gemaakt?: Ja                                   ja
Volume giststarter:     2,0 liter                           1,0 liter
Dichtheid giststarter:  1040 g/l                          1040 g/l

Proost!


Wat nog niet is terug te vinden is de hopstort voor de Blonde. Deze wordt gecorrigeert tot een IBU van 30.
Ik twijfel of ik er nu wel of niet wat vanille aan toevoeg. Wellicht hebben jullie ook nog andere ideeen! Kom maar op!

Edwin

Adrie

Dit lijken me mooie bieren te worden. Vanille toevoegen zou ik niet doen, daarvoor is de Chimay gist te dominant. Je proeft er óf niets van terug, of het harmonieert niet met de gistsmaken. De blonde variant zou ik trouwens liever toch iets minder bitter maken (25 IBU). Een vrij standaard hopping voor een blond is met Saaz en Styrian Goldings.

Johannes

Ziet er goed uit, die bock lust ik vast wel. Is dat het recept uit de biertypengids? Ik kwam daarmee veel te donker uit, precies op de kleur van de Einbeck Urbock dunkel.

Edwin

Citaat van: Johannes op 05-12-2006  11:19 uZiet er goed uit, die bock lust ik vast wel. Is dat het recept uit de biertypengids? Ik kwam daarmee veel te donker uit, precies op de kleur van de Einbeck Urbock dunkel.

Het recept is daarvan afgeleid. Ik vond de kleur te donker en dat blijkt dus te kloppen. De kleur zal (inclusief de giststarter) uitkomen op 16,7 en da's volgens mij wel een mooi kleurtje. Ik zal afzien van de vanille en de hopstort van de hooggister kan eenvoudig worden aangepast. Ik moet toch twee keer brouwen om de hoeveelheid bier te krijgen die ik hebben wil.

Misschien nog wat afvullen op fust voor een kraamfeestje...

Edwin

MO

17 is toch niet echt blond meer, dat gaat toch richting goud/rood? Leuk Hallertau feestje. En perfect, weer een gistexperiment. Is 1060 niet wat te hoog?

Edwin

17 valt prima binnen de spec van zowel de maibock (14-35) en de blond (10-25) en 1060 zit zelfs nog aan de ondekant van de maibock (1060-1070) en mooi in de specs van de blonde (1053-1068). No problemo toch?

Ik wil over twee weken een proefbrouw maken, want anders wordt het mijn tweede ondergister en ik heb daar nog wel een en ander in te verbeteren. Dus een proefbrouw maken en die gist dan ook maar meteen gebruiken voor het echie.

Ik dub nog over de hallentau in de blonde vanwege het advies van Adrie. Het voorbeeldrecept van Walsh heeft het weer over Hersbrucker , dus ik zou ermee uit de voeten moeten kunnen. Ik vind echter de tetnanger zo'n typisch Duitse touch aan het bier geven en ik weet nog niet of ik dat wel wil in combinatie met de Chimay-gist.

Edwin

MO

Ik vind dat je maar een beetje laf hopt. Kom op, het bier mag toch wel smaak hebben? Hoppig heb ik nog nooit iemand over horen klagen, bitter (natuurlijk) wel.

Johannes

Citaat van: Edwin op 05-12-2006  20:29 uIk vind echter de tetnanger zo'n typisch Duitse touch aan het bier geven en ik weet nog niet of ik dat wel wil in combinatie met de Chimay-gist.

De styrian goldings/Saaz is een geeikte combi. Alleen Hallertau moet kunnen Tettnang weet ik niet. Ik ben nogal een single hop voorstander, puur om de hoppen te leren kennen. (ja de IPA is met 3 hoppen maar die ken ik onderhand ook wel aardig  :D )

Edwin

Citaat van: MO op 05-12-2006  20:55 uIk vind dat je maar een beetje laf hopt. Kom op, het bier mag toch wel smaak hebben? Hoppig heb ik nog nooit iemand over horen klagen, bitter (natuurlijk) wel.

Ach, je kent mijn familie niet  ;D. Jever? Uch, wat bitter. Doe maar een Bavaria, da's gek genoeg. Nu kan ik wel wat aan ze slijten, dus wellicht dat ik wat zwaarder zal 'aromahoppen'. Ik begin er ook steeds meer voor te voelen om de aromastorten voor beide bieren echt anders te doen, maar het nadeel daarvan is weer dat er wel heel veel parameters veranderen. Derek Walsh noemt de Herzbrucker als aromahop voor een blonde. Daar kan ik me op zich wel in vinden. Ik zou de tetnanger voor de hell ook kunnen veranderen in de herzbrucker en daarmee de parameters weer gelijk stellen. Wat is nu belangrijker: het (simpele) experiment of de meest optimale smaak? Dilemma, dilemma. Ook het ONK komt er weer aan... Toch maar dat laatste?

Edwin

Edwin

Zo,

Even een korte update voor dit bier. De giststarter voor de Hell is gemaakt. Bij mijn vorige ondergister kreeg ik als feedback dat mijn gistmanagement beter moet. Het was mijn eerste ondergister, dus dat neem ik maar ten harte. Het enige wat ik bij mijn vorige brouw kan ontdekken was dat ik een (te) kleine giststarter had gemaakt (10%). Ik maak nu een starter van 2,5 liter (voor een brouwsel van 10 liter) en neem daarvan de slurrie. Gisteren vermeerderd tot 1,5 liter en vanavond dus naar 2,5 liter, beluchten en dan morgenavond brouwen. Hoe lang zou de gist erover doen neer te dalen?

Edwin

EBC

Als je vanavond vergroot, is hij morgen echt niet bezonken. Daarvoor zal je toch tenminste 1 à 2 dagen moeten rekenen. En dat is nadat de suikers op zijn. Als je 10 liter gaat brouwen, dan is een starter van 2,5 liter echt te groot om onafgegoten toe te voegen. Ik zou mijn brouwdag maar twee daagjes uitstellen, of niet meer vergroten. Je kan dan je gist op 20 ºC toevoegen en je vat, zodra het de eerste tekenen van vergisting vertoont, langzaam laten afkoelen.

MO

Kom op Ed, niet te moeilijk doen. Je ondergister was niet top, maar je zuren bieren weer wel. Gewoon een normale starter gebruiken en je wort goed beluchten. Niet zo ingetogen en voorzichtig.

Edwin

Bedankt EBC! :proost:

Ik blijf klooien met die giststarters voor ondergisters. Twee dagen wachten is weer niet echt haalbaar met de komende kerstdrukte. Ik probeer het maar op de door jouw beschreven wijze.

Edwin

Edwin

Citaat van: MO op 20-12-2006  20:18 uNiet zo ingetogen en voorzichtig.

Ben ik ook niet zo heel snel, maar dit bier moet het wel echt gaan worden! Vandaar ook de proefbrouw van 10 liter. Ach, daar houd ik in ieder geval voldoende vitale gist aan over!

Edwin

Edwin

De ondergister is ondertussen al zo'n dag of drie driftig aan het gisten bij zo'n 10 ºC. Ik twijfel nog over een diacetylrust. Opwarmen tot 18 ºC voor 48 uur lukt me wel, maar dat afkoelen van 1 ºC per dag, dat lukt me dus niet. Hoe noodzakelijk is zo'n trage afkoeling? Is het dus beter om een diacetylrust te nemen en dan door de omgeving weer af te laten koelen tot lageringstemperatuur? Da's dan waarschijnlijk wel sneller dan die 1 ºC per dag...Of zelfs geen diacetylrust? :denken:
Wél of geen diacetylrust, de lagering gaat een maand duren op zo'n 2 ºC. Ik denk dat het bij mij eerste ondergister hierop misgegaan is.

Edwin

MO

Je zou dus uit moeten vinden of de Bavarian lager een diacetylrust nodig heeft. Ik heb er eden keer mee gebrouwen maar ik had een slechte temperatuurcontrole (wie gaat er nou midden in de zomer een ondergister brouwen), dus ik kan je niet helpen. Iemand hier ervaring met deze gist? Misschien kun je zoeken op Amerikaanse fora?
Als je denkt dat het technisch niet makkelijk is, dan zou ik het niet doen.

Edwin

Ha Mootje,

Bedankt voor je antwoord. Het was alleen ietsie te laat. Ik heb wel een diacetylrust ingebouwd van 1 dag op 18 ºC, daarna teruggekoeld in drie dagen naar 14 ºC. Vervolgens in de koelkast naar 8  ºC gekoeld en nu maak ik een stap van ongeveer - 2 ºC per dag tot zo'n 3 ºC voor de lagering. Het is een proefbrouwsel, dus ik moet er ook wat mee leren. Het gist is gewassen voor de volgende ronde en dan zien we weer verder. Het bier is nu veelbelovend maar dat was de doppelbock ook, dus ik wacht maar even af...

Edwin

j.steen

Citaat van: Johannes op 05-12-2006  11:19 uIs dat het recept uit de biertypengids?
Het heeft niet direct met Blonde Tinus te maken, excuses daarvoor, maar:
Er wordt nogal eens gerefereerd aan de Biertypengids van Derek Walsh, zo ook hier, maar waar ik het ook probeer, niemand heeft hem. Boekhandel, Bruna, Bol.com... Iemand die weet waar ik het nog kan proberen?  :weetniet:

Tsjerk

Een week of vier terug heb ik nog een via www.bierboom.nl besteld en ontvangen.

 :degroeten: Tsjerk

Johannes

Ze zijn bijna op heb ik van Derek begrepen, bij Brouwland kun je nog bestellen. Wees er snel bij, een must voor de hobbybrouwer!

William

Citaat van: j.steen op 05-01-2007  22:14 uIemand die weet waar ik het nog kan proberen?  :weetniet:

Boekhandel Bek in Veghel had er gisteren nog eentje op de plank staan.

j.steen

Bedankt, ik ga Bierboom als eerste even proberen!

Edwin

Ondertussen heb ik de gewassen gist weer overgezet op verse wort voor een nieuwe giststarter. Zaterdag of zondag wordt de grote batch (althans voor mijn doen) gebrouwen. Ik heb kleine aanpassingen gedaan, zoals de kleur ietsie lichter (kwam beter uit met de hoeveelheden mout die ik nog had) en ietsie bitterder. Ook heb ik het geplande begin-SG wat opgehoogd naar 1063. De proefbatch is nog niet geheel uitgelagerd, maar die hoop ik over twee weken te kunnen bottelen.
Tja, een echte proefbatch is het niet geworden. Ik moet nu immers al op grotere schaal brouwen, zonder het uiteindelijke resultaat te kennen, maar het grote voordeel van ondergisters is dan toch wel merkbaar! Het jongbier smaakte bij het hevelen echt uitstekend! Echte aanpassingen in de receptuur kan ik met deze proefbatch dan ook niet maken. Wél in het brouwproces en daar was deze batch ook voor bedoeld.

Het blijft wel spannend of ik het effect van de diacetylrust kan merken voordat ik de grote batch die rust zou moeten gunnen...

Edwin

Edwin

De ketel is tot de nok gevuld en nu bezig met de beta-amylase. De brouwinstallatie is iets aangepast, omdat ik zo'n volle ketel niet meer kan tillen. Normaal hielp Laura wel mee, maar dat lukt haar nu ook niet meer... ;D. Alles staat nu op een verhoging en ik laat de zwaartekracht eens meewerken. Ik zal zo af en toe ook eens een foto proberen te maken voor hier.


Beta-amylase


De giststarter staat klaar. Op dit moment wordt 4 liter belucht in een 34 literfles.

Edwin

Edwin

Nog nooit zo nauwkeurig de pH in het totale brouwproces in de gaten gehouden als vandaag! Hopelijk heeft deze nauwkeurigheid ook een nog beter bier tot gevolg...
Ben nu aan het hevelen. Omdat deze brouw aan de grenzen van de capaciteit zit moet ik extra hevelen na het filteren. De capaciteit van mijn kookketel is namelijk veel minder dan die van de maischketel en moet ik de maischketel dus na het schoonmaken gebruiken als kookketel. Het brouwproces zal dan ook wel wat langer duren, omdat ik nu niet gelijk kan opwarmen voor het koken. Maar voor een goed doel!


Het filteren

Edwin

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.