Jacques' mystery bier

Gestart door MO, 04-12-2006 23:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Herinner jullie je een van de eerste berichten van de hobbybrouwen.nl dag ruilbieren topic nog (link)? Ik wilde dit onderwerp toch een eigen plaats geven en een extra voorstel doen. Jacques heeft een bier gebrouwen zonder iets over het recept te zeggen en zou de volgende vragen beantwoord willen zien:

Wat is het alcoholgehalte? (proeven - niet meten)
Korrelgist of vloeibare gist?
Volmout of suiker toegevoegd?
Vergistingsgraad?
Percentage pilsmout?
Hoeveel moutsoorten?
Welke hopsoorten?
Hoe hoog schat je de bitterheid in.

Ik zou er nog aan willen toevoegen: wat waren de proefcondities. Temperatuur van het bier, tijd van de dag en wat had je ervoor gedronken/gegeten.

Volgens mijn berekeningen is het bier nu bijna 2 maanden op fles. Tijd om te proeven dus! Ik heb dat zojuist gedaan. Is het een leuk idee om allemaal deze week onbevooroordeeld te proeven en dit op vrijdagavond 8-12 bv 22:00 te posten?

Herman

Hmm, helaas heb ik geen gelegenheid meer gehad dit bier te ruilen.

Jacques

Lijkt mij een goed plan.

Wat we ook kunnen doen is de proefbevindingen via een persoonlijk bericht naar mij zenden zodat ik ze verzamel en onveranderd (op hoogstens een spellingsfout na dan) op het forum zet. Dan weten we zeker dat er geen beïnvloeding heeft plaatsgevonden.
Zaterdag in de loop van de dag of zondag zou ik dan een (lang) bericht kunnen plaatsen.

thibolleke

Ja moet inderdaad allemaal dezelfde dag gebeuren.
Anders is het spieken naar andermans ervaringen te verleidelijk.

Hopen dat het niet te stevig bier is,want dan proef je na 2 maand toch niet de volledige moutigheid van het bier.
Ach ja laten we ze toch maar tegen de vrijdag geproefd hebben.Altijd leuk :proost2:

Groeten Thibolleke

MO

Hoeveel forumleden hebben Jacques' bier in de koeling staan? En nu: naar bed, verdorie. Maandagnacht, wat doe ik achter mijn PC? (maar ik ben nu wel bij)

BuBS

Ik heb ook een flesje, ik zal morgen eens proeven.
De bevindingen stuur ik door naar Jacques.
Quinten heeft nu zijn flesje leeg, dus ook wij kunnen nu ook naar bed.
Morgen weer vroeg op en ja ja, ik weer eens brouwen, een Chouffe.

Gr Kees

JeroenCV

Ik zal het flesje vanavond in de koelkast zetten en vrijdag, zaterdag of zondag gaan proeven. 

Adrie

Die van mij staat ook al te wachten. Vrijdagavond proeven, moet lukken.

Johannes

Leuk, via pm naar Jacques, ik proef alleen vrijdagavond als mijn papillen op orde zijn, anders zaterdag of zondagmiddag.

thibolleke

Citaat van: JeroenCV op 05-12-2006  07:38 uIk zal het flesje vanavond in de koelkast zetten en vrijdag,zaterdag of zondag gaan proeven. 
In de koelkast? Proef ze warm en zonder koolzuur.
Zo heb ik het toch geleerd.
(niet dat ik eigenlijk op een van die vragen het antwoord ga weten)

Groeten Thibolleke

Caspar

Op kamertemperatuur zijn smaakafwijkingen beter te proeven... maar een koel biertje vind ik een stuk lekkerder, jij niet  :biersmile:?


thibolleke

Nee niet altijd eigenlijk.
Een avondje 'zuipen' met de vrienden mag den bak jup wel goed koud staan.
Voor de rest is de garage temp meestal ideaal in de pre-winter.

 :biersmile:
Groeten

Tsjerk

Citaat van: Jacques (jacbier) op 04-12-2006  23:36 uZaterdag in de loop van de dag of zondag zou ik dan een (lang) bericht kunnen plaatsen.

Ik ben niet nieuwsgierig hoor!  ::)

 :degroeten:

MO

oh ja, ik zal mijn proefnotities NU naar jacques PB'en. Hebben anderen al geproefd?

Adrie

Nee, ik ben er door diverse omstandigheden nog niet aan toe gekomen. Misschien vanavond, maar ik kan niets beloven.

Jacques

Ik heb mijn berichten met de proefnotities en de receptgegevens al klaar liggen.

De reactie van Adrie is de enige die ik nog niet heb. Komt goed dus. Doe maar rustig aan Adrie, neem er je tijd voor. Proeven moet je rustig en onbevooroordeeld doen.

thibolleke

Ik heb het donderdag avond via pb naar Jacques (gefeliciteerd met je benoeming als erelid van De Roerstok ;)) gestuurd.


Tsjerk

Citaat van: Adrie op 10-12-2006  11:33 uNee, ik ben er door diverse omstandigheden nog niet aan toe gekomen. Misschien vanavond, maar ik kan niets beloven.

Zeg Adrie, ben je gestopt met drinken van bier of vertrouw je Jacques brouwsel niet?   :D

Ik wil hem anders ook wel voor je proeven hoor.  ;D

Adrie

Ik vertrouw Jacques volledig! Maar zojuist heb ik mijn bevindingen opgestuurd per PB. Nu is het wachten op het oordeel van de jury. Lijkt de wetenschapsquiz wel.

Jacques

En hier dan de resultaten van de proeverij.




Het oordeel van Bubs (Kees)


Hier zijn mijn bevindingen, lekker biertje.

Schuim, mooi fijn en blijft lang staan
Kleur, tussen een pale ale en dubbel in.
Geur, Moutig karamellig, hoppig, kruidig en iets esterig
Smaak, droog en bitterig, verder wat koffie/chocola achtigs en iets wat lijkt op laurierdrop
Nasmaak, bitterig en zoetig en een beetje droppig
Alc  +/- 7%
Begin sg 1060 eind sg 1012
Bitterheid +/- 28 EBU
Moutsamenstelling, pils, muchener, chocolade mout.
Een Engelse hop 
Over de gist heb ik geen idee, geen specifieke gistsmaak.

Nou ik ben benieuwd wat het is,



De reactie van Tsjerk



Persoonlijk houd ik niet van gokken maar doe nu toch maar een gooi.

Wat is het alcoholgehalte? (proeven - niet meten) 6,5%
Korrelgist of vloeibare gist?  Ale-gist (Wy1388?)
Volmout of suiker toegevoegd? Volmout.
Vergistingsgraad?  Geen idee.
Percentage pilsmout? 75%.
Hoeveel moutsoorten?  Pils-75%, cara 120-15%, tarwe-10%.
Welke hopsoorten?  Challenger en Cascade.
Hoe hoog schat je de bitterheid in. 30 ibu.

Temperatuur van het bier:  12 graden.
Tijd van de dag : 6 december 22.00 uur.
Wat had je ervoor gedronken/gegeten: niets.

Over de smaak hoef ik niet te gokken. Het biertje ging er in als een preek in een ouderling. Heerlijk.

 
nb. Maar gauw een proefcursus organiseren!



Van Thibolleke kreeg ik de volgende reactie



Juist je biertje vanop BONK geproefd.
Zoals ik al verwachte was het geven van juiste antwoorden moeilijk.
Ik heb nog maar een klein jaartje brouwervaring en kan nog niet goed alle mouten en dergelijk er uithalen.
Maar heb natuurlijk wel geprobeerd.

Alcohol: ik zou zeggen rond de 6.5%, naarmate het bier meer koolzuur verloor schatte ik het hoger in, 8% of zo.

Gist: geur was complex maar weinig hoparoma,zo denk ik dat er een vloeibare gist werd gebruikt.(een Engelse?)

Volmout/suikerstort: proefde niet zo dik, dus een suikerstort. Met een goede vergistingsgraad (80%).Het zoetige is typisch aan de gist lijkt mij dan doordat er een klein eind SG is.

% pilsmout: als ik niet moest zeggen hoeveel pils erin zat zou ik denken 0%
Ik houd het dus bij de lage kant = 30%

Hop: kon ik er niet uithalen, Saaz?
Ebu: 10

Ik proefde wel een bitterheid,maar die ging samen met iets zuurigs, volgens mij uit roostermout (maar daar is de kleur wat licht voor)
Andere mouten volgens mij de grootste stort = munchener 15 ebc.
Ik heb er nog nooit mee gebrouwen. Maar volgens mij zorgt dit voor het bokbier effect. Caramelmout zit er ook in.
Vier mouten in totaal denk ik dan zo.

Voor de rest is hij heel droog, Goede moussekraag, weinig CO2 en een wrangige-zuurige smaak die in de nasmaak blijft hangen samen met het drogen.
Is er een soort van zuur dat je hebt toegevoegd dat deze smaak eraan geeft? (Ik denk het omdat ik me deze smaak voorstelde met zwavelzuur toevoeging voor mijn mild-ale)



De reactie van JeroenCV



Ik heb gisteren jouw biertje geprobeerd. Ten eerste wil ik even mijn overal mening zeggen: "JAMMIE"

Ik vond het verder erg lastig om te bepalen wat er precies inzat.

Ik denk het volgende: pilsmout, munich en caramout.
Als hop, Saaz (aroma) en Challenger en EK Goldings.
Gist de Verboden Vrucht gist. (dit moet groot vraagteken)

EBU: ongeveer 30
EBC: 60 tot 80
Ongeveer 8.5 % alcohol.

Verdere proefnotities:
kleur; tweeschijn rood bruin
schuim; veel mousse
geur; hoppig
smaak; fruitig
body; vol
mond; alcoholwarmend
CO2; normaal
nasmaak; licht bitter
opmerking: Jammie

Ik ben benieuwd wat ik goed heb.



Van MO (Martin) kreeg ik de volgende reactie.



Hier mijn proefnotities. Hoop dat meer mensen inzenden.

Wat is het alcoholgehalte? (proeven - niet meten)    7%
Korrelgist of vloeibare gist?                                korrel
Volmout of suiker toegevoegd?                          suiker
Vergistingsgraad?                                                  85%
Percentage pilsmout?                                           30%
Hoeveel moutsoorten?                                           3
Welke hopsoorten?                                             Geen idee
Hoe hoog schat je de bitterheid in.                      35-40


Proefcondities: maandagavond 4 december 22:45. Eerste bier van de dag.

Geur: erg fris, associaties: zoethout, heerlijk moutig (volmout), tamelijk fruitig, een typische bekende vergistingsnevenproduct geur waar ik niet zo gauw opkom, 1e gok: Chimay gist?

Uiterlijk: rood tot donkerrood, helder, uitstekende wat ongelijkmatige stabiele schuimkraag

Smaak: droog, heerlijk bitter met een sterk bittere nasmaak. Ondanks het droge toch ook wel moutig. Nu gistgok: US56. Prettige caramelmoutige smaken. Niet volmout. Te droog voor een dubbel. Meer een american pale ale zonder Cascade. Lijkt wat subtiele kruiden te hebben maar bitterheid en hoppigheid overheersen. Heeft iets Amerikaans hoppig over zich (ondanks dat Jacques geen Amerikaanse hoppen bij mij heeft besteld). Zou gekoudhopt kunnen zijn. Doordrinken: US56, ik blijf erbij. Lekker bitter, droog bier!

Algemeen: zoetige, kruidige geur is niet in overeenstemming met de droge bittere smaak




Van Adrie kreeg ik net de volgende reactie.



Eindelijk geproefd. Moeilijk, hoor!

Wat is het alcoholgehalte? (proeven - niet meten)
Ik schat 6,5%

Korrelgist of vloeibare gist?
Ik twijfelde eerst tussen Danstar Windsor,  Wyeast London ESB, maar bij het warmer worden denk ik dat het de US56 is.

Volmout of suiker toegevoegd?
Volmout

Latere correctie
Ik denk dat er 10% suiker in de stort zit, de begin SG 1070 is (eind 1010) en dat het alcoholpercentage zo'n 7,5% is. Nu het bier warmer wordt merk je toch wel dat er behoorlijk wat alcohol in zit.

Vergistingsgraad?
75%

Percentage pilsmout?
0

Hoeveel moutsoorten?
3: pale ale, Cara50 en cara120

Welke hopsoorten?
1 hopsoort: Target. Bij begin koken toegevoegd of FWH.

Hoe hoog schat je de bitterheid in.
45 IBU

Ik zou er nog aan willen toevoegen: wat waren de proefcondities. Temperatuur van het bier, tijd van de dag en wat had je ervoor gedronken/gegeten.
Na het eten en de kinderen naar bed brengen, om kwart voor 8 's avonds. Ervoor een maaltijdsoep met stokbrood gegeten. Niet erg gekruid en ook niet erg zout.

Ik heb er geen andere bieren bij gedronken om te vergelijken en ook niets gemeten of berekend. Er zal dan ook wel niets van kloppen.   

Jacques

En dit is het recept.



Brouwdatum donderdag 21 september 2006.
Brouwer  Jacques Bertens.

Ingrediënten voor 10 liter wort na het koken.

 3.000 gram  Pilsener 3 - Bavaria         
   300 gram  Aromamout  50 (Amber 50)
   150 gram  Caravienna 300

29 gram     Cascade  pellets   4.0 % alfa     begin koken
25 gram     Spalter Select   bloemen   3.20 % alfa    begin koken
  3 gram     Cascade pellets   4.0 % alfa   10 minuten voor einde koken
  6 gram     Spalter Select   bloemen   3.20 % alfa   10 minuten voor einde koken

Maischschema
66º C  40 minuten
74º C  10 minuten

Gestart met 18,5 liter water. (voor 10 liter wort na het koken).
Beslag met 1 gram CaSO4, 0,3 gram CaCl2 en een zeer kleine hoeveelheid melkzuur (niet precies bijgehouden) "aangezuurd" tot een pH van 5,4.
De bostel is niet gespoeld.

Kooktijd 60 minuten.
Laatste 10 minuten van het koken een capsule zinkgist (op 30 liter wort) toegevoegd. Laatste 2 minuten 2,5 gram Nutrivit gistvoeding per 10 liter wort toegevoegd (7,5 gram in totaal dus).

Het wort met een dompelkoeler gekoeld tot 18,5 ºC.

Gist
1 zakje korrelgist Safale US-56 per 10 liter wort (3 zakjes in totaal dus).
Gist rechtstreeks op het wort gestrooid.

Beluchting
Drie keer 15 minuten met 30 minuten tussenpauzes. Gestart met beluchten nadat de gist was toegevoegd. Voor de beluchting is een rvs-bruissteentje gebruikt en een aquariumpomp met een grotere capaciteit dan gebruikelijk.

Hoofdvergisting 4 dagen bij maximaal 21 ºC (SG 1017 bij overhevelen).
Navergisting 10 dagen bij 16º C (waterslot was geheel stilgevallen).

Begin SG 1081.
End SG  1016.
Vergistingspercentage 79 %.

Gebotteld met 6,5 gram rietsuiker per 10 liter bier.

Berekend alcoholpercentage 8,5 % (zonder de extra suiker voor de hergisting).
Berekende kleur 30 EBC.
Berekende bitterheid 45 EBU.

Berekend brouwzaalrendement (Amerikaanse wijze) 74 %.

Adrie

Heel leuk en leerzaam, zo'n blindproeverij! Die US56 is toch wel een herkenbare jongen, grappig. Ik had trouwens nog vergeten te melden dat ik het een erg lekker bier vond, Jacques!

Jacques

Zo links en rechts is er erg goed geproefd.

De moutstorting was denk het moeilijkst. Aromamout 50 wordt denk ik maar weinig gebruikt terwijl deze mout toch een hele mooie moutige smaak geeft zeker in combinatie met een caramout.
Door het hopgeweld is echter de moutigheid enigzins verdrongen.

Het zurige dat Thibolleke waarnam kan ik voor een stukje onderschrijven. Deze is volgens mij een gevolg van de beperkte hoeveelheid restsuikers en de hoge bitterheid. De bitterheid verstekt de zurige indruk en de geringe zoetigheid maskeert het zurige van het bier (elk bier is zuur - lage pH) onvoldoende.

Zelf vind ik het ook een heerlijk bier. De naam van dit bier: Veel hop, snel op!

Snel was ook de brouwmethode. Een kort maischschema, niet spoelen en kort koken. Zelden heb ik in zo'n korte tijd gebrouwen.

JeroenCV

Nou, zo te zien moet ik toch nog meer smaakjes bier gaan leren proeven...

MO

Yes, ik had de gist goed! Wie nu nog durft te beweren dat de US56 een neutrale gist is... Jacques, volgend jaar graag weer want dit is echt enorm leerzaam.

Wat is cara500, is dit een super Special B (special C)?

Grappig dat die 9% echt niet te proeven is. Leve de volmout bieren.

Haha, en ik noemde het bier droog. Eind SG 1017!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.