Eigen gebrouwen bier op fust en tappen?

Gestart door Jasperboe, 23-11-2006 17:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jasperboe

Het kan inderdaad zo zijn dat het bier nog niet helemaal uitgegist was toen we het op fust hebben gezet. Hoe komt je er achter dat het bier zeker uitgegist is, want er kwamen geen bubbels meer binnen een paar minuten wachten? Kan dit er dan ook voor zorgen dat het bier erg troebel uit de tap komt, of heeft dit ook met die (te) hoge druk te maken?

We hebben het fust niet verplaatst etc. Het heeft minstens 3 weken gerust.

Het wordt een moeilijke beslissing wat we over 2 weken met het gisteren gebrouwen bier gaan doen, of  :proost: of  :gistsmile:

Tsjerk

Jasperboe, wat voor gist heb je gebruikt bij je laatste brouwsel?

Liemingbrouwer

Citaat van: Jasperboe op 12-01-2007  16:17 uHoe komt je er achter dat het bier zeker uitgegist is?
Kan dit er dan ook voor zorgen dat het bier erg troebel uit de tap komt, of heeft dit ook met die (te) hoge druk te maken?

Je zou een staal warm (25°) kunnen zetten en als dat niet terug aanslaat en begint te gisten is uw brouwsel uitgegist.

Troebel bier heeft vooral te maken met de lagering in het fust, deze moet zeker bij lage temperatuur gedaan worden. (2 à 3°)
Als het bier alleen in het begin troebel is dan heb je teveel depot in het vat, dit kun je, op voorhand, oplossen door de stijgbuis te verkorten met 1 Cm.

Jasperboe

Citaat van: Liemingbrouwer op 12-01-2007  17:18 uJe zou een staal warm (25°) kunnen zetten en als dat niet terug aanslaat en begint te gisten is uw brouwsel uitgegist.

Troebel bier heeft vooral te maken met de lagering in het fust, deze moet zeker bij lage temperatuur gedaan worden. (2 à 3°)
Als het bier alleen in het begin troebel is dan heb je teveel depot in het vat, dit kun je, op voorhand, oplossen door de stijgbuis te verkorten met 1 Cm.

Die 1e zin snap ik helemaal niet, sorry  :-\

Lagering in het fust? Wij lageren helemaal niet  :( Bier gist op 2 kunststof gistvaten en wordt daarna nog een keer gefilterd en gewoon direct in het fust gegoten.

Tsjerk

Citaat van: Jasperboe op 12-01-2007  17:30 uLagering in het fust? Wij lageren helemaal niet  :( Bier gist op 2 kunststof gistvaten en wordt daarna nog een keer gefilterd en gewoon direct in het fust gegoten.

Na de hoofdvergisting hevel je het bier van het gistbed over in een nieuwvat. Vervolgens zet je dit koud weg voor de lagering. Het bier zal nu ook helder worden en het gist zal afsterven. Na de lagering hevel je het bier over in flesje of een fust. De duur van gisting en lagering hangt van je gistsoort af.

Citaat van: Jasperboe op 12-01-2007  17:30 uDie 1e zin snap ik helemaal niet, sorry  :-\
Je moet een proefmonster van je jongbier uit de hoofdvergisting weg nemen (op het moment als je denkt dat de zaak uitvergist is) en deze vervolgens weg zetten op een warme plek (desnoods aangevuld met wat extra gist). Als er nog vergistbare suikers in je bier zitten zullen deze zo worden vergist. vervolgens kun je meten wat je eind sg moet worden voor je bier.

 :degroeten:

Liemingbrouwer

Citaat van: Jasperboe op 12-01-2007  17:30 uDie 1e zin snap ik helemaal niet, sorry
Wanneer je bier niet volledig is uitgegist ga je geen 4 gr. per liter toevoegen maar 4 gr. + de restsuiker (nog te vergisten suiker in je bier), dus misschien zelfs 6 of 8 gr. per liter.
Wanneer je een staal (bvb 2 liter) warm zet en je bier is nog niet volledig vergist dan zal dit staal door de verhoging van temperatuur beginnen te vergisten en dat merk je dan aan het waterslot dat terug activiteit maakt.  Als je dan enkel dagen later het sg meet weet je waar je hoofdbrouwsel terecht moet komen.  Gist toevoegen kan maar moet niet.

Bier in een fust moet je op dezelfde manier behandelen als in een flesje.
Je zet je flessen, na toevoeging van de bottelgist, toch ook een tweetal weken warm om de vergisting op fles te bekomen.
Dit doe je ook met je fust je voegt suiker toe en zet het fust bij 20 - 25°.
Na deze vergisting zet je de flesjes toch ook een week of twee koud weg om helder bier te bekomen.
Bij een fust mag je nog extremer gaan en het fust gedurende twee weken echt koud zetten, bvb 2 à 3°.


Jasperboe

We hadden beeryeast Wyeast XL 2206 BAVARIAN LAGER gebruikt.

Als we bottelen, zetten we eerlijk gezegd de flesjes gewoon in de donkere kelder. Daar is het rond deze tijd tussen de 5 en 10 graden, wachten 6 tot 8 weken en drinken maar  :stom:

Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten hoe we het bier op fles of fust koud weg zouden kunnen zetten?

-J DOPP

Hey Jasperboe en allen,

Onderdaan (en feut) der Bierbrouwcommissie der Vrije KonijnenVogels.  :proost2: Ik was even je geopende forum aan het doorlezen en bedacht, misschien is het belangrijk om te zeggen dat het bier in het vat dat we uitprobeerden ook een vreemde tweelagigheid had. Toen we dat bier in een glas liet uitspuiten en de schuim laten zakken, was ongeveer de helft duidelijk een andere kleur van bruin. Dit leek mij als een infectie, maar vind ik ook sterk, want alles en ook alles was van top tot teen grondig schoongemaakt. Leden van het forum, hoe kan er dan een infectie komen? Of zou het iets anders kunnen zijn?

Het is een mooi beroep.

MO

Jasper, je vroeg in een ander topic of we je vragen alhier nog kunnen beantwoorden. Tja, dat wordt toch lastig. Je hebt het fust afgevuld met jongbier en 4 g/L suiker. Wat was het eind SG van dit bier en welke gist hadden jullie gebruikt? Je hebt volgens mij al antwoord gekregen, een aantal mensen denken dat het bier nog niet was uitvergist. Heb je dit nu al onderzocht?

Nog iets: bier met navergisting op fust tap je eerst een paar liter zonder koolzuurdruk (er zit genoeg op het fust), als de schuimkraag begint in te zakken, kun je de koolzuurdruk verhogen.

Toch overvalt me in dit topic hetzelfde gevoel als in het andere topic. Het komt allemaal tamelijk chaotisch over en je weet niet altijd goed waarmee je bezig bent. Dat is op zich niet erg, maar we verwachten eigenlijk wel dat als je iets moeilijks gaat doen, zoals afvullen op fust, dat je je de basale brouwprincipes wel eigen hebt gemaakt (bv uitvergist zijn van een bier).

Jasperboe

De mogelijkheid bestaat dus dat het bier nog niet uitgegist was. Toch zijn er vaak een hoop vragen die gesteld worden, waar wel antwoord op wordt gegeven:

Gist:
Citaat van: Jasperboe op 13-01-2007  12:32 uWe hadden beeryeast Wyeast XL 2206 BAVARIAN LAGER gebruikt.

Het begin SG lag rond de 1065 en eind SG rond 1020.

We hebben het fust helemaal zonder koolzuur leeg kunnen tappen, waarbij dus zelfs aan het eind nog veel te veel schuim ontstond.

Dan nog een concrete vraag. Hoe weet je bij een bepaald biertype hoe lang het ongeveer moet gisten? Aangezien we bijna altijd Wyeast gebruiken, in dit geval van hun website:
Citeer2206 Bavarian Lager Yeast. Used by many German breweries to produce rich, full-bodied, malty beers. Good choice for Bocks and Dopplebocks. Flocculation - medium; apparent attenuation 73-77%. (46-58° F, 8-14° C)
Maar ik neem aan dat de duur van gisten ook afhankelijk is van het hele brouwproces daarvoor en je ingrediënten?

Oscar

Jasper,

Een eind SG van 1020 is wel iets aan de hoge kant. Sommige gisten gaan inderdaad niet verder, maar een goede gist vaak wel. 1014 is meestal wel haalbaar, tenzij je een verstokte gisting hebt.

Citaat van: Jasperboe op 15-01-2007  12:07 uMaar ik neem aan dat de duur van gisten ook afhankelijk is van het hele brouwproces daarvoor en je ingrediënten?

Niet zozeer, de belangrijkste factoren hierbij zijn de conditie van je gist, de hoeveelheid gist die je toevoegd en de temperatuur tijdens je vergisting. Het is dus belangrijk dat je je gist ook tijdens de vergisting goed verzorgt. Gist is heel gevoelig voor temperatuursveranderingen. 1°C kan al een heel groot verschil maken.

MO

Zoals Oscar zegt: de duur van je vergisting hangt voornamelijk af van je gistmanagment. Verder vergist een ondergist langzamer dan een bovengist.
Bij bierbrouwen met vloeibare gisten moet je goed weten wat je doel eind SG zal zijn. Vooral met dit type gisting komt een gestokte gisting nogal eens voor. Jullie hebben je eigen  voorbeeld te pakken: in het fust is het bier vrolijk verder gaan gisten naar iets van 1010, en, lol: daar tapt het schuim. En geen bier. Had je nog op flesjes afgevuld?

Jasperboe

De gistvaten staan in een hok op een 2e verdieping. De temperatuur zal daar zeker niet binnen 1 ºC constant blijven  :(

Hoe doen jullie dat dan, 10 dagen lang de gistvaten op dezelfde temp houden?

Oscar

Jasper,

Heel simpel: een waterbad (speciekuip) met een aquariumthermostaat + aquariumpompje. Dan blijft de temperatuur van je bier redeljik constant. Niet op 1 °C nauwkeurig hoor... maar wel binnen tolereerbare marges.

Als je op het forum een beetje gaat zoeken vind je denk ik genoeg foto's van opstellingen van gistvaten met gecontroleerde temperatuur.

Adrie

Je bier hoeft ook helemaal niet binnen 1 graad te blijven. Dat is grote onzin. Gist kan niet tegen snelle, grote temperatuurschokken, maar een dag-nachtverschil van een paar graden kan prima.

Jasperboe

Ik ga wel even een digitale thermometer fixen op die plek, met maximum- en minimumtemperaturen. Dat is zeker geen slecht idee :)

Eduard

Nagisten op het fust hoeft natuurlijk niet. Als je je bier eerst vergist, vervolgens filtreert (evt nadat het eerst een paar dagen koud gestaan heeft), en daarna op fust afvult, dan kun je ook CO2 in het bier 'dwingen'. Dat kan door de koolzuurfles enkele dagen (ligt een beetje aan de grootte van het vat en de temperatuur) in een koude ruimte op 2 - 2,5 bar druk op het fust aan te sluiten. Het koolzuur verzadigt dan het bier tot het moment dat je de koolzuurfles loskoppelt en de druk in je fust terugbrengt naar iets van 1,2 bar (bij 4 °C). Een snellere methode is om het (liefst zo koud mogelijke) fust op een dergelijke druk te zetten (2 - 3 bar, al naar gelang de specificaties van het fust), en daarna op de grond rond te rollen om het koolzuur in het bier te mixen. En als je de mogelijkheid hebt om koolzuur door de stijgbuis naar binnen te dwingen krijg je automatisch meer contact met CO2 vanwege de opstijgende bubbels. Dan wel oppassen dat er geen bier de CO2-slang instijgt na een bepaald poosje, infectiegevaar!

Jasperboe

Ik denk dat we het nog eens met 30 L proberen en de overige 20 L op fles laten nagisten. Extra weinig suiker op fust, dan kan het tekort nog op tap van de CO2-fles angevuld worden.

Tsjerk

Citaat van: Jasperboe op 12-01-2007  17:30 uLagering in het fust? Wij lageren helemaal niet  :( Bier gist op 2 kunststof gistvaten en wordt daarna nog een keer gefilterd en gewoon direct in het fust gegoten.

Jasperboe, nog even over je vergisting.
Hou bij een lagergist die jij hebt gebruikt een hoofdvergisting aan van minimaal 2 weken bij ca. 10 graden. Vervolgens hevel je het jongbier over naar een schoon vat en laat hem vervolgens nog 2 weken staan. Als je een goede giststarter hebt gemaakt is het bier nu wel zo ongeveer uitgegist.
Hierna kun je het bier op het vat zetten met 2-3 gram suiker per liter en even een aantal dagen wat warmer zetten voor een goede nagisting. Na een dag of 3-4 zet je het vat zo koud mogelijk weg (2-3 graden) voor de lagering.
Als je vervolgens een lekker pilsje wil tappen wacht dan nog ca. 10 weken.

Proost  :proost2:

Jasperboe

Voor ons Oktoberfest in oktober (jaja) willen we ons bier op fust (in plaats van op fles) doen. Voorheen hebben we wel eens een 30 L fusten gebruikt, die zonder beveilliging, met een schroevendraaier en hamer zo open te krijgen zijn. Nu hebben we 50 L fusten van hetzelfde type waarbij de kop (en stang) ook zo los te slaan/draaien zijn. Helaas blijft de stang "haken" op het moment dat we de kop+stang naar boven proberen te trekken  >:(

Iemand suggesties? Het is dezelfde koppeling als die van Grolsch.

oranjeboombiertje

1) Schroef de kop weer vast.
2) druk de bek van een (waterpomp) tang aan beide kanten in het rubber om de tapstang. (goed naar beneden drukken dat rubber).
3) Beweeg met de tang de tapstang heen en weer (draaien) als het goed is kan je hem naar rechts draaien zodat hij naar beneden valt (een stukje het vat in).
4) schroef nu de tapkop los.
5) haal de tapstang uit het vat.

Op deze manier zou het fust open moeten kunnen. Als je hem eenmaal open heb kan je natuurlijk het haakje waaraan hij nu blijft hangen er gewoon afknippen, makkelijk voor de volgende keer.

 :degroeten:
Wesley

Tsjerk

Citaat van: Tsjerk op 09-09-2006  13:25 uHeren brouwers, mijn fust openen heb ik als volgt gedaan.

Ik heb eerst de druk van het fust gehaald door de middelste ring (nummer 1) met een schroevendraaier of iets dergelijks. in te drukken (vergeet niet eerst er een doek over te leggen anders spuit het bier om je oren). Door deze opening wordt het bier uit het fust getapt.

Vervolgens heb ik in een stuk koperbuis (42mm) twee inkepingen gezaagd, een gat er doorheen geboord (waar door een schroevendraaier kan). Deze heb ik in de stuiting gezet met de inkepingen om de nokken (nummer 3).
Nu kun je met wat druk de koppeling losdraaien (tegen de wijzers van de klok).

Wanneer de koppeling geheel los is gedraaid blijft hij haken op een beveiligingspal (A).
Nu moet ring nummer 2 worden ingedrukt (dit is de stijgbuis zelf) Door het indrukken van ring nummer 2 gaat de beveiligingspal naar binnen en kan de koppeling zo uit het fust gehaald worden. Er komt geen hamer aan te pas!

Om ring nummer 2 in te drukken heb ik in eerste instantie een 2 eurocent muntje gebruik, deze past er namelijk precies in. Ik heb een metalen plaatje geslepen die precies in de koppeling past onder de nokken (nr.3) met een gat in de midden waardoor een draadeind past en zo de ring naar binnen gedraaid. Vanmorgen heb ik er even een "sleuteltje"  voor gemaakt. (Zie foto)



foto met beveiligingspal uit



foto met beveiligingspal in



koper 42mm met inkepingen



"sleutel"om veiligheidspal te ontkoppelen





 :degroeten:  Tsjerk

oranjeboombiertje

Tsjerk, Dat wat jij laat zien is een Heineken koppeling. Grolsch werkt met een schuifkoppeling, die werken anders.

 :degroeten:
Wesley

MO

Overigens kun je Heineken fusten ook makkelijk open krijgen met een waterpomp tang. Dat is tegenwoordig mijn favoriete gereedschap in de brouwerij. Het fust moet dan inderdaad niet beveiligd zijn.

oranjeboombiertje

Je kunt Heineken fusten ook openen door de fustkoppeling de verkeerde kant op te draaien in plaats van een waterpomp tang, ze kunnen op vele manieren open. De beveiliging op een Heineken fust stelt natuurlijk niks voor, deze heb je binnen 2 seconden omzeild. Een schuifkoppeling kost toch wat meer werk.

 :degroeten:
Wesley


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.