Waar is de beste plek om te brouwen?

Gestart door Julian, 14-11-2006 22:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Julian

Hallo bierliefhebbers,
binnenkort wil ik beginnen met bierbrouwen, maar ik zit met een klein probleempje, want waar kan ik de installatie zetten?
ik weet dat bij het brouwen warmte vrij komt, maar hoeveel precies weet ik niet. Nu hebben we thuis een wijnkelder waar de temperatuur rond de 15, 16 graden moet blijven (om de kwaliteit van de wijn niet te veel aan te tasten). Zou de installatie daar kunnen worden geplaatst, zonder dat de temperatuur te veel stijgt?
is de schuur anders een beter plek?
alvast bedankt,
proost! :proost2:

klaas

Hoi

Hangt af wat voor installatie je hebt, of ben je van plan met potten en pannen te werken dan kan dit gewoon in de keuken,maar wat ik zeg wat voor installatie had je in gedachten.

MO

Je hebt een schone ruimte nodig, voorzien van warm en koud water en gas. Een grote gootsteen is ook erg handig. Een kelder is misschien te schimmelig. De temperatuur loopt tijdens brouwen goed op. Goede ventilatie is absoluut noodzakelijk, bij het brouwen van 20 liter bier verdampt er ongeveer 2 liter water, dit is heel veel stoom.

Oscar

Citaat van: MO op 14-11-2006  22:59 ubij het brouwen van 20 liter bier verdampt er ongeveer 2 liter water, dit is heel veel stoom.

Zelfs zo veel dat als je in een kleine keuken brouwt en tijdens het koken verzuimt om de ramen open te doen, dat dan je behang begint te bladeren  :o
Met een grote(30 - 40 liter) pan kun je prima in de keuken op het gasformuis brouwen. Heb je een HERMS, RIMS of iets dergelijks dan zul je een andere ruimte moeten kiezen (zie reactie van MO).

En brouwen in de wijnkelder? Gaat dat niet bijten?  >:D >:D

Groeten en gezondheid
Oscar

Emile

Ik denk dat die wijnruimte geen optie is  ;D

Ik heb een aparte brouwruimte (6 x 3 m). Als ik mijn branders aanzet is het in no-time tropisch, zelfs met de deur open. Tijdens het koken is het plaatselijk ineens erg mistig.

Aparte ruimte dus, of heel snel je wijn opdrinken en daar gaan brouwen. Maar dan nog moet je denken aan zaken als afzuiging en ventilatie.

JeroenCV

Ik brouw zelf lekker in de de tuin. Zie hier.

Adrie

Ooit heb ik ook en een keuken gebrouwen, totdat spontaan het plafond naar beneden kwam. Dat was in een oud huis met een rieten en gestuuct plafond.
Met de Vier Broeders brouwen we lekker buiten en mijn eigen installatie staat op het (overdekte) balkon. Dat vind ik persoonlijk een prima plek om te brouwen. De damp kan goed weg, geen luchtjes in huis en geen risico's met vuur.

Julian

Citaat van: klaas op 14-11-2006  22:46 uHangt af wat voor installatie je hebt, of ben je van plan met potten en pannen te werken dan kan dit gewoon in de keuken,maar wat ik zeg wat voor installatie had je in gedachten.

Om te beginnen zijn we van plan om een startersbrouwpakket te kopen, dus niet met potten en pannen in de keuken;) misschien is het een idee om in de schuur te gaan brouwen? Ook al heeft die een verlaagd plafond van een soort fijngeperst hout.  :-\
Alvast bedankt voor jullie tips!

JeroenCV

Zolang je een goede ventilatie hebt in de schuur moet het geen probleem zijn.

Menno

De gemiddelde bouwmarkt verkoopt ventilatoren. Zou er ééntje gebruiken die ook geschikt is voor een badkamer (ivm hoge vochtconcentratie). Ook als je in een houten schuurtje brouwt is dit een prima oplossing. Veelal heeft men tóch al 220V in de schuur en met een beetje creativiteit... ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.